Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[EL] Relais voor pomp

Pagina: 1
Acties:
  • 189 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• LiquidSmoke
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-11 09:57
Hoi, ik wil een solid state relais im de pomp voor mijn komende waterkoeling te schakelen.

Nu heb ik 2 dingen gevonden:

Circuitsonline:
Afbeeldingslocatie: http://www.circuitsonline.net/circuits/sch/000067.gif

Andere pagina:
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~janfreak/solidstate.jpg

Nu weet ik niet welke ik moet bouwen, bij circuitsonline word aangeraden de voeding die in het schema te gebruiken omdat je de massa daaruit aan de 220 lijn hangt (zie schema).

bij de andere wordt het geheel galvansich gescheiden als ik het goed is, en heb ik alleen een stuurspanning nodig (5/12volt kan ik uit een molex pakken) en hoe ik alleen maar de belasting eraan te hangen op het gestelde punt, en de netspanning
rechtstreeks op de aangegeven 2 punten.

Nu zitten er in schema 2 meer onderdelen, dus duurder (student :P ).

dus:

-welk schema is het beste?
-welke brugcel zou ik in schema 2 kunnen gebruiken (er zijn er zoveel)?
-is de til111 gelijk aan de 4n28?
-zijn D-triac en thyristors genoeg of kan ik beter M/N nemen?
-hoever moeten de printbanen uit elkaar liggen (omdat het netspanning is)?

[ Voor 9% gewijzigd door LiquidSmoke op 09-03-2004 11:49 ]

Verwijderd

Kijk ook eens in het datasheet van de MOC3041, pagina 4, hier staat een simpele schakeling in die ik zelf regelmatig gebruik.

http://www.web-ee.com/Electronic-Projects/data/moc3041.pdf

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-11 14:31

AcouSE

Swedish Chef

- Die eerste voldoet imho prima. In beide schema's is je 220V gedeelte galvanisch gescheiden van het 5V schakelgedeelte.
- Elke bruggelijkrichter met een grenswaarde van minstens 250V werkt. Bijv. een W04G, W04M, W10G/M of gewoon 4 diodes zoals al in het schema staat.
- Vrijwel alle optocouplers in een 6pins DIL hebben dezelfde pinout. De specifieke eigenschappen zijn niet zo belangrijk, dus hoofstwaarschijnlijk kun je gewoon een andere nemen
- De voorgestelde TIC226 en 206 voldoen prima
- Als je een printplaatje etst moet je 4mm afstand houden tussen alle sporen waar 220V op staat. En natuurlijk even veilig inbouwen.

• LiquidSmoke
AcouSE schreef op 09 maart 2004 @ 12:33:
- Die eerste voldoet imho prima. In beide schema's is je 220V gedeelte galvanisch gescheiden van het 5V schakelgedeelte.
Het ging mij vooral om die aparte voeding, ik denk dat schema 2 praktischer is, ook al is het een klein ebetje groter
- Elke bruggelijkrichter met een grenswaarde van minstens 250V werkt. Bijv. een W04G, W04M, W10G/M of gewoon 4 diodes zoals al in het schema staat.
Er waren er zoveel..... nu weet ik genoeg :)
- Vrijwel alle optocouplers in een 6pins DIL hebben dezelfde pinout. De specifieke eigenschappen zijn niet zo belangrijk, dus hoofstwaarschijnlijk kun je gewoon een andere nemen
Ah oke, bij conrad stond de til111 er niet in, wel de gangbare 4n28
- De voorgestelde TIC226 en 206 voldoen prima
mooi. in het eerste schema werden D-versies gebruikt, dat zou eigenlijk al genoeg moeten zijn (400V).
- Als je een printplaatje etst moet je 4mm afstand houden tussen alle sporen waar 220V op staat. En natuurlijk even veilig inbouwen.
4mm, dan weet ik dat, kwil liever geen gekke dingen met die netspanning
Bedankt voor de reacties

in geval van 4 diodes ipv een brugcel, hoe is de opstelling dan?

Afbeeldingslocatie: http://www.logosfoundation.org/kursus/2000gelijkrichter.gif

of juist in spiegelbeeld :? ik heb hier nog niet eerder mee gewerkt namelijk 8)7

[ Voor 10% gewijzigd door LiquidSmoke op 09-03-2004 14:03 ]

Verwijderd

kwartslag naar links draaien..

• almightyarjen
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:56

almightyarjen

When does the hurting stop?

Ik zie dat in het eerste schema van 220 Volt 12 Volt wordt gemaakt door middel van een zenerdiode van 12 Volt. Ik denk niet dat dat gaat werken: je moet veel te veel vermogen (220-12=208 Volt) dissiperen. Dan heb je wel hele grote diode nodig. Dit is natuurlijk wel afhankelijk van het vermogen wat je uit de schakeling trekt, maar als je hiermee een pomp wil aansturen... Neej, gaat denk ik niet lukken. Je zenerdiode zal vrijwel direct doorbranden ben ik bang.

Patreon | Main Youtube | Work In Progress Youtube

• LiquidSmoke
Verwijderd schreef op 09 maart 2004 @ 15:55:
8)7

@Arjen:

daarom wil ik ook schema2 gebruiken, oogt me wat stabieler, vooral met die voeding, deze werkt toch net iets anders :)

Nu nog ffkes die diodes, dan is dat ook weer opgelost :)

[ Voor 14% gewijzigd door LiquidSmoke op 09-03-2004 16:29 ]

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-11 19:30
schema 1 is niet handig, want je hebt een extra galvanisch gescheiden 12V nodig

schema 2 is *nogal* aan de antieke kant

Bij conrad koop je een kant en klaar solid state relais voor 5 euro oid

12V in 220 schakelen, wat wil je nog meer ?

Repareren doe je zo.

• LiquidSmoke
zelfbouw is het leuke ervan :) kheb zin om te solderen :P

iemand die weet hoe het zit met de diodes?

• LiquidSmoke
Verwijderd schreef op 09 maart 2004 @ 15:55:
ik dacht eerst da tje een geintje maakte, maar nu ik er zo naar kijk snap ik wat je bedoelt :P

de doorgang is in schema2 naar 'boven' als ik hem een kwartslag draai dan wijzen de diodes naar 'boven'

8)7 ik snap het nu
Pagina: 1