Ghost image terug zetten, eerst volume naam check

Pagina: 1
Acties:

• Hutspot
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-08 10:07
Ik installeer regelmatig voor vrienden en bekenden hun pc opnieuw, alles leeg, windows en applicaties erop en dan een ghost image van de windows partitie maken.
De data zet ik op een aparte partitie en alle link binnen de programma's maak ik ook daarheen. Na het terug zetten hoef je echt niks meer te doen, alle instellingen en data zijn gewoon direct weer beschikbaar

Deze image brand ik dan op een bootable DVD waarbij je alleen nog even de doel partitie moet aangeven bij het terug zetten.

Als er nu wat fout gaat moet ik dan langs komen en die doel partitie aangeven en na een kwartier ben ik weer klaar.
Nu wil ik dit eigenlijk door de mensen zelf laten doen maar dat aangeven van de doel partitie is voor een leek al teveel, stel je voor dat ze de data partitie selecteren.....

Nou kan ik in een script wel het partitie nummer opgeven wat overschreven moet worden maar dat is volgens mij niet 100% veilig.
Als er nou iets fout gaat en de data partitie zou daardoor opschuiven wbt nummer dan wordt de verkeerde partitie overschreven.

Kortom, is het mogelijk om niet het partitie nummer op te geven maar de volume naam?

• Hutspot
Helemaal geen Ghost expers hier?

• elTigro
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-08 07:00

elTigro

Es un Gringo!

volgens mij moest dat wel op partitie nummer. maar het maakt toch niet zo heel veel uit. Wanneer je die pc zelf geinstalleerd hebt (zoals je zei) weet je toch ook welke partitie in je ghostimage zit. Die partitie zet je dan als doel en dan kan er toch niet zo veel fout gaan, of mis ik iets nu?
/edit: btw: Ik heb onlangs nog hutspot gegeten

[ Voor 8% gewijzigd door elTigro op 10-03-2004 08:40 ]

Lazlo's Chinese Relativity Axiom:No matter how great your triumphs or how tragic your defeats --approximately one billion Chinese couldn't care less.

• Hutspot
Ja in principe heb je wel gelijk, als je weet dat het de eerste partitie is kun je in principe gewoon partitienummer 1 opgeven.

Maar stel dat er nou wat fout gaat en de partitie is verwijderd door dat er iets fout is gegaan bij het aanpassen van de partitietabel bij een eerste poging met de ghost cd.
Als je de ghost cd er dan nog een keer in drukt dan zijn de partities dus opgeschoven en ga je dus de data partitie, welke nu de eerste partitie is geworden, overschrijven.

Als het dus mogelijk is om op volumenaam te controleren vooraf dan is dit risisco uit te sluiten.

• DefaultUser
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 25-07-2025
Dit regeltje gebruik ik op mijn werk:

ghost -clone,mode=pload,dst=1:1,src=x:\image.gho:1 -sure -rb -auto -batch

werkt helemaal automatisch, inclusief reboot.
hierbij geef ik met dst=1:1 dat van de 1e harddisk de 1e partitie van een image voorzien moet worden.

Als je echt het volume uit wilt lezen, kan je misschien iets met gdisk doen:
gdisk 1 /status
Dit commando laat alle partities van disk 1 zien.

Als ik maar een beetje kan computeren

• elTigro
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-08 07:00

elTigro

Es un Gringo!

ja inderdaad. ik denk ook dat je een extra check moet doen dan. Ik dacht niet dat ghost kon kijken wat het volumelabel van een partitie is.

Je kunt wel bijvoorbeeld in je autoexec.bat van je ghostcd zetten dat if exist c:\testfile then exit ofzo. en dan zet je op je 2e partitie dan dat testfile. Wanneer dan je eerste partitie verwijderd mocht raken volgens jouw scenario, en de 2e dus de 1e wordt (klinkt lekker... :P ) dat je imagedump afbreekt.

Lazlo's Chinese Relativity Axiom:No matter how great your triumphs or how tragic your defeats --approximately one billion Chinese couldn't care less.

• erwinb
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 30-08 15:37

erwinb

Probeert iets secure te doen

Ik heb ooit iets met ghost gedaan bij een relatie van ons.
daar maakte ik met ghost 2 partities aan, "D" 600 MB en "C" de rest.
Dit ging ook vanaf de command line, en de CD kwam dan op "D" te staan.

Ik kan thuis nog even gaan zoeken naar de command line als dat gewenst is.

• Hutspot
ebstore schreef op 10 maart 2004 @ 09:16:
Ik heb ooit iets met ghost gedaan bij een relatie van ons.
daar maakte ik met ghost 2 partities aan, "D" 600 MB en "C" de rest.
Dit ging ook vanaf de command line, en de CD kwam dan op "D" te staan.

Ik kan thuis nog even gaan zoeken naar de command line als dat gewenst is.
Nee ebstore, bedankt dat hoeft niet, de commandline switch opzich is me wel duidelijk het gaat me puur om de vraag of ghost de volume naam kan uitlezen.

Ik het al wat zitten prutsen met het dos commando vol, hiermee kun je de volume naam opvragen en weg laten schijven naar een tekst file.
Die kun je dan weer uitlezen en testen op de goeie volume naam waarna je het ghosten kan starten of afbreekt. Maar dat zoeken zit ik nog ff mee dar gaat nog niet goed met het commando find
Pagina: 1