Juridische onderbouwing van niet-toerekeningsvatbaar?

Pagina: 1
Acties:
  • 103 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• LePlatDuJour
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:58

LePlatDuJour

Fighting entropy since 1970

Topicstarter
Goeie,

Ik zit me al een poosje af te vragen wat nu eigenlijk de rechtsfilosofische reden is om iemand die niet toerekeningsvatbaar geacht wordt strafvermindering te geven danwel vrij te spreken van rechtsvervolging. Kan iemand me dat simpel uitleggen, of een pointer geven naar de juiste bron?

-b

What use is a man walking on water if you don't follow in his footsteps?

• PowerFlower
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:44

PowerFlower

être diable et jouer fleur

De kort-door-de-bocht versie: je moet schuldig zijn, daarvoor moet je doelbewust iets fout doen om gestraft te kunnen worden.
Dat leidt er niet alleen toe dat niet-toerekeningsvatbaarheid dit verminderd (de term zegt het al: het is niet toe te rekenen), maar bijvoorbeeld ook dat een paard dat je trapt niet strafrechtelijk vervolgd kan worden (een paard kan jou niet bewust kwaad doen), of een huis waarvan de schoorsteen op je valt.
Als je er meer over wil weten, kom je met Google een heel eind bij de teksten van verschillende juristen, bijvoorbeeld hier:
Ons traditioneel stafrecht draagt de naam "schuldstrafrecht". Hiermee wordt de noodzakelijke band aangegeven tussen de aanwezigheid van schuld en de rechtvaardiging van de straf. Schuld is met andere woorden een constitutieve voorwaarde voor het misdrijf, een rechtsgrond voor bestraffing. Maar hoe moet dit schuldbegrip nu worden opgevat?

Schuld in het klassieke strafrecht wordt omschreven als verwijtbaarheid en impliceert een negatieve dispositie of ingesteldheid van de dader ten opzichte van zijn handeling.
Je zult merken dat als je hier over doorleest het een debat is dat al lang gaande is en allerlei haken en ogen heeft ;)

• LePlatDuJour
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:58

LePlatDuJour

Fighting entropy since 1970

Topicstarter
Nuttige info & link, dankjewel. Ik zal dat eerst 'ns lezen.
-b

What use is a man walking on water if you don't follow in his footsteps?

• M. Mulder
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16-01-2021

M. Mulder

DPC: Team TFC

Er wordt gewoon rekening gehouden met een verminderd bewustzijn van handelingsdaden.
Deze mensen zijn zich in mindere mate bewust wat het betekent als zij schade berokkenen aan andere mensen. Het intentioneel handelen wordt niet hoofdzakelijk geleid door het eigen integer bewustzijnsgedeelte, waarvan het integer handelen natuurlijk gebaseerd is door ons in de vorm van normen en waarden (morele aspect).
Dit "verminderd bewustzijn" tot integer handelen hoeft niet chronisch aangelegen te zijn, maar kan ook periodiek gebonden zijn.
Uit empathie van het juridisch systeem wordt dus rekening gehouden met ontoerekeningsvatbare (verminderd bewustzijn tot integer handelen) mensen.