Voodoo en dos

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 94511

Topicstarter
Ik heb het volgende probleem,
Ik heb een tweede computer met MS-DOS 6.22 erop om een beetje oude spellen mee te doen. Nu gebeurde het weleens dat mijn videokaart het niet aankon en heb ik een Voodoo 2 gekregen van een vriend van mij, nu doet die kaart niets meer of minder onder dos omdat ik geen drivers heb, weet iemand waar ik die mischien vinden kan of heeft iemand ze?
Ik heb op verschillende sites gezocht, via google en hier op het forum maar mijn spoor liep steeds dood. Ik hoop dat iemand mij veder kan helpen.

Mijn systeempje
P 166
32 MB ram
S3 2 MB videokaart
2 GB HDD
Voodoo 2 PCI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:45
Voor zover ik weet zijn er geen DOS drivers. De eerste Voodoo kwam in Oktober '96 uit en de V2 in Maart '98. De eerste werd dus in een periode gelanceerd waarin Windows 95 al veel ingeburgerd was en de tweede kwam in de tijd van (net voor) Windows 98 uit.

Als ik me niet vergis kun je ook geen eerste of tweede generatie 3D videokaarten gebruiken in DOS aangezien deze alleen 3D output hadden en daar drivers voor benodigd waren. Naar mijn weten had DOS geen drivers systeem zoals Windows dat heeft (uitzondering van muizen en cd-roms drivers).

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ETzPliskin
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15-07 16:16

ETzPliskin

PS3 ID: Kretus

Als je genoeg schijfuimte hebt, en je pc is zwaar genoeg kan je mss windows 95 of mss zelfs 98 installeren, en daarvoor de drivers dan installeren. Maar ik ben niet zeker of deze dan ook onder dos zal werken. Als ik het juist heb, kan je in win95/98 nog alle oude games spelen.

Correct me if I'm wrong :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
-ETz-Memphis Z schreef op 09 maart 2004 @ 02:53:
Als je genoeg schijfuimte hebt, en je pc is zwaar genoeg kan je mss windows 95 of mss zelfs 98 installeren.
p166 en 2gb hd. Is ruim voldoende voor win98. Gewoon installeren die zooi. Mocht een spel niet draaien start je gewoon alleen op in de command line.

Maar voor zo'n voodoo kaart heb je geen dos drivers nodig. Zonder driver is je beeld prima in dos. Er zijn heel veel spellen gemaakt voor 3dfx en die gebruiken je add-on kaart. De drivers zitten dus in de spellen gebakken.

Windows maakt zelf ook niet echt gebruik van zo'n add-on kaart. De standaard windows schermpjes zijn toch ook allemaal 2d.

[ Voor 33% gewijzigd door Noork op 09-03-2004 03:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 4417

Er zijn Glide-drivers voor DOS ontwikkeld. Ook voor de PowerVR waren destijds DOS-drivers beschikbaar (de API daarvoor heette PowerSGL, de PowerVR-tegenhanger van Glide). Zover ik weet waren de Voodoo- en PowerVR-kaarten de enige kaarten die ook door sommige DOS-games werden ondersteund.

Bekende games waarvan ik zeker weet dat de DOS-versies gebruik maakten van de 3D-mogelijkheden van de Voodoo-kaarten:
  • Carmageddon 1 (er kwam later een patch uit die Glide-support toevoegde aan de DOS-versie, de Windows-versie heeft altijd uitsluitend software-rendering ondersteund)
  • Tomb Raider 1 (DOS-versie ondersteunde zowel Voodoo als PowerVR)
  • Lands of Lore II: Guardians of Destiny (DOS-versie ondersteunde Glide, de Win32-versie ondersteunde Direct3D)
En er waren er zeker nog meer.

Zucht, de pioneersdagen van hardware-accelerated 3D... Those were the days... _/-\o_

Het zou trouwens interessant zijn als iemand OpenGL-ondersteuning voor DOS-applicaties zou ontwikkelen. Ik meende dat Scitech daar ooit plannen voor heeft gehad.

[ Voor 15% gewijzigd door Anoniem: 4417 op 09-03-2004 03:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-07 15:35

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Terminator101 schreef op 09 maart 2004 @ 00:04:
Ik heb een tweede computer met MS-DOS 6.22 erop om een beetje oude spellen mee te doen. Nu gebeurde het weleens dat mijn videokaart het niet aankon en heb ik een Voodoo 2 gekregen van een vriend van mij, nu doet die kaart niets meer of minder onder dos omdat ik geen drivers heb, weet iemand waar ik die mischien vinden kan of heeft iemand ze?
in deze file:
http://www1.vobis.de/bbs/.../hotline/files/grtvgr.txt

staat dat de win95 driver files ook de DOS drivers bevatten

Dat wetende kom je

hier:
http://www1.vobis.de/bbs/firmen/diamond/hotline/files/

vast aan je trekken. Besef wel dat je voor dos meestal speciale 3dfx versies van je spel moet hebben om het aan de gang te krijgen.

[ Voor 13% gewijzigd door leuk_he op 09-03-2004 08:42 . Reden: quote // [[ ]

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 399

misschien is het handig een lijstje te zoeken van spellen die voodoo kaarten ondersteunden. naast de lijst van motown kon je ook met grand theft auto en dungeon keeper voodoo kaartjes misbruiken onder dos.

Voor verdre performance boost zou je eens kunnen gaan kijken op een pc beurs of je in de grabbelbak voor een tientje niet een zak vol PCI en AGP 2d kaarten kan scoren, het liefst met 2 of 4 MB geheugen erop. je 2d kaart is voor de meeste dos games veel spannender dan de 3d kaart. áls je videoplank al boeiend is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 94511

Topicstarter
Bedankt voor de reacties. Het was wel mijn bedoeling om het lekker simpel te houden met MS-DOS. Ik heb een paar spellen opnieuw geinstaleerd en nu werken ze wel beter, kan er nog niet echt kapot van zijn. Ga denk ik toch maar opzoek naar een 8 MB videokaartje PCI.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 44568

misschien is het handig een lijstje te zoeken van spellen die voodoo kaarten ondersteunden.
http://www.3dgw.com/faq/moodys_voodoo2_faq.htm :Y)
Pagina: 1