[mdk9.2] Promise controller

Pagina: 1
Acties:

• MrBarBarian
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-03-2023
Hi all,

Mucho problemo!

Ik heb een mdk9.2 machine (op een oude p166mx, maar dat boeit niet). Omdat mijn mobo (asus tx97e) geen HD's groter dan 33 GB ondersteunt ben ik overgegaan tot de aanschaf van een controller.

De keus is gevallen op een Promise SATA 150 TX2Plus. Uiteraard ingeplugged in een pci-sleuf. HD's eropaan sluiten (2x op de paralelle port). Compu aanzwengelen, en ik zie even iets door het beeld flitsen dan aangeeft dat de controller aangaat (gaat tesnel om extaxt te lezen wat er staat)..

Anyway, linux boot verder en start braaf op. Maar helaas, ik zie de HD's niet verschijnen. Daar begint het dus.

less /proc/pci zegt o.a.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
  Bus  0, device  12, function  0:
    Unknown mass storage controller: PCI device 105a:3375 (Promise Technology, Inc.) (rev 2).
      IRQ 11.
      Master Capable.  Latency=96.  Min Gnt=4.Max Lat=18.
      I/O at 0xb800 [0xb83f].
      I/O at 0xb400 [0xb40f].
      I/O at 0xb000 [0xb07f].
      Non-prefetchable 32 bit memory at 0xdf800000 [0xdf800fff].

lspcidrake geeft:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
unknown         : Intel Corporation|430TX - 82439TX MTXC [BRIDGE_HOST]
unknown         : Intel Corporation|82371AB PIIX4 ISA [BRIDGE_ISA]
unknown         : Intel Corporation|82371AB PIIX4 IDE [STORAGE_IDE]
usb-uhci        : Intel Corporation|82371AB PIIX4 USB [SERIAL_USB]
sonypi          : Intel Corporation|82371AB PIIX4 ACPI - Bus Master IDE Controller [BRIDGE_OTHER]
8139too         : Realtek|RTL-8139 [NETWORK_ETHERNET]
8139too         : Realtek|RTL-8139 [NETWORK_ETHERNET]
Card:S3 ViRGE (generic): S3 Inc.|ViRGE/DX or /GX [DISPLAY_VGA]
pdc-ultra       : Promise Technology|PDC20375 FastTrak SATA150 TX2plus Controller [STORAGE_OTHER]
unknown         : Unknown|USB UHCI Root Hub [Hub|Root Hub]

Twee keer een redelijk aanwijzing dat de kaart wel degelijk "gezien" wordt dus.

Nu ben ik uiteraard wat opzoek gegaan oa op de site van Promise, maar de driver daar werkt niet. Op GoT is ook welwat te vinden, maar niet duidelijk (genoeg voor mij). Ik zie een aantal mensen die hun kernel opnieuw hebben gecompileerd (ik heb een standaard mdk92 kernel: kernel-2.4.22.10mdk-1-1mdk), maar meestal hadden die een oudere kernel.

Nu heb ik nog nooit met een kernel geprutst, dus daar ben ik wat huiverig voor. Is dit echt nodig? Zijn er alternatieve mogelijkheden?

Tnx...

iRacing Profiel

• Bergen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-02 13:22

Bergen

Spellingscontroleur

Ik raad je toch aan om die kernel zelf te bakken. Het klinkt moeilijk, maar als je het een keer gedaan hebt weet ik zeker dat je denkt: "Huh? Was dat alles?"

Btw, dat ie er staat als 'unknown' is normaal. Ik heb ook ondersteuning voor een Promise controller ingebakken en lspci zegt: "00:0c.0 Unknown mass storage controller: Promise Technology, Inc. 20268 (rev 02)".

[ Voor 49% gewijzigd door Bergen op 09-03-2004 00:09 ]

• silentsnow
  • Laatst online: 15-04-2013

silentsnow

« '-_-' »

Bergen schreef op 09 maart 2004 @ 00:07:
Ik raad je toch aan om die kernel zelf te bakken. Het klinkt moeilijk, maar als je het een keer gedaan hebt weet ik zeker dat je denkt: "Huh? Was dat alles?"

Btw, dat ie er staat als 'unknown' is normaal.
Hoe kan je het beste een kernel bakken als je Linux niet eens kan installeren? Zoals dit geval dus?

//sorry voor de onduidelijkheid

[ Voor 12% gewijzigd door silentsnow op 09-03-2004 00:14 ]

The trade of the tools
[ me | specs ] Klipsch Promedia Ultra 5.1 + Sennheiser HD-590

• Bergen

Bergen

Spellingscontroleur

Oh sorry, niet goed gezien denk ik. Ik dacht dat je Linux al draaide, omdat je de output van lspci e.d. ook kon opvragen.

• MrBarBarian
Bergen schreef op 09 maart 2004 @ 00:11:
Oh sorry, niet goed gezien denk ik. Ik dacht dat je Linux al draaide, omdat je de output van lspci e.d. ook kon opvragen.
Je leest perfect in tegenstelling tot de poster hierboven..

mdk draait al enige tijd, en heb meer dan ruime installatie ervaring.. nu weer ontopic please!

Edit:
Ja, ik heb mandrake draaiende
Ja, ik kan installeren, al sinds mdk8.0, rh 7.3 en RHAS 2.1
nee, ik heb nog nooit zelf een kernel gemaakt (om de simpele reden dat ik dat nog nooit nodig heb gehad).

Anyway, mocht dat compileren dan nu toch nodig zijn: wat moet er dan aagepast worden?

[ Voor 29% gewijzigd door MrBarBarian op 09-03-2004 00:19 . Reden: Meer uitleg ]

iRacing Profiel

• Bergen

Bergen

Spellingscontroleur

Wat bedoel je dan met "als je Linux niet eens kan installeren"? Je hebt 't toch al geinstalleerd? Dan kun je dus ook een kernel bakken. Of mis ik iets?
offtopic:
Wel stoer, SATA op een P166 :)

[ Voor 63% gewijzigd door Bergen op 09-03-2004 00:16 ]

Verwijderd

Kleine opmerking: je bios hoeft niet meer dan 33GB te zien, linux zal zonder problemen tot 120GB zien en kunnen gebruiken.

Mijn advies: probeer het nog eens zonder die controller. Niet op letten wat het BIOS zegt, wel op PnP OS=NO zetten, net als andere linux benodigde instellingen (PNPOS mag vanaf kernel 2.6 ook op Yes trouwens, zo heb ik 'm nu met mdk10) zoals shadow video bios =no ...

Dan gewoon kijken of je installer bij het partitioneren gewoon wel de rest ziet. In mijn ervaring lukt dat bijna altijd prima -- alleen bij ATA133 disks die groter zijn dan 137 GB (128 echte GB) zou je problemen kunnen krijgen, daaronder waarschijnlijk niet.

Het leukste daaraan is als dualboot met Win, je zorgt dat je data (/home enzo) verder dan 33GB vanaf het begin staat .... de perfecte virus/worm protectie: als windows er niet bij kan, kan het er ook niks kapotmaken... :P
(En ja, met de juiste extra's kan windows best een ext3 of reiserfs partitie verklooien...)

• MrBarBarian
Verwijderd schreef op 09 maart 2004 @ 09:31:
Kleine opmerking: je bios hoeft niet meer dan 33GB te zien, linux zal zonder problemen tot 120GB zien en kunnen gebruiken.

Mijn advies: probeer het nog eens zonder die controller. Niet op letten wat het BIOS zegt, wel op PnP OS=NO zetten, net als andere linux benodigde instellingen (PNPOS mag vanaf kernel 2.6 ook op Yes trouwens, zo heb ik 'm nu met mdk10) zoals shadow video bios =no ...

Dan gewoon kijken of je installer bij het partitioneren gewoon wel de rest ziet. In mijn ervaring lukt dat bijna altijd prima -- alleen bij ATA133 disks die groter zijn dan 137 GB (128 echte GB) zou je problemen kunnen krijgen, daaronder waarschijnlijk niet.

Het leukste daaraan is als dualboot met Win, je zorgt dat je data (/home enzo) verder dan 33GB vanaf het begin staat .... de perfecte virus/worm protectie: als windows er niet bij kan, kan het er ook niks kapotmaken... :P
(En ja, met de juiste extra's kan windows best een ext3 of reiserfs partitie verklooien...)
Yes, tnx.. Maar dat had ik allemaal al geprobeerd. Mijn bios weigert alleen te 'booten' met die grote disks erin. Dus moet ik die controller wel gebruiken. Ik heb eerder een IBM machine gebruikt waar het wel zo bij werkte..

Overigens is mijn bios ook al geupgrade naar de meest "recente" (uit 1997) versie..

iRacing Profiel

Verwijderd

Ok, dan heb ik niks gezegd. Het was me alleen niet duidelijk of je je RAID controller vanwege de mankgaande BIOS harddiskherkenning had aangeschaft.

Is een 2e hands P 200 die wel tot 128GB ondersteunt niet inmiddels goedkoper dan een controllerkaart...? :P

• MrBarBarian
Verwijderd schreef op 09 maart 2004 @ 13:23:
Ok, dan heb ik niks gezegd. Het was me alleen niet duidelijk of je je RAID controller vanwege de mankgaande BIOS harddiskherkenning had aangeschaft.

Is een 2e hands P 200 die wel tot 128GB ondersteunt niet inmiddels goedkoper dan een controllerkaart...? :P
Ehm, zou best kunnen ja. Maar ik heb de controller al gekocht ;) En dan is het ook altijd maar afwachten of die oude pc nog een beetje werken (en die ik nu heb ik verder gewoon ontzettend stabiel)

Tis overigens geen RAID-controller...

iRacing Profiel

• Bas!
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 30-11-2025
Geeft dmesg nog wat aan over het zoeken naar de harde schijven?
Zo niet probeer dan eens een nieuwere driver
Hier staat hoe voor fedora, mandrake zal ongeveer hetzelfde werken:
http://railwave.com/technical/pdc-ultra.php
En de nieuwste driver die ik vinden kon:
http://www.promise.com/su...=107&category=driver&os=4

Overigens als je denkt aan een kernel. Bij de 2.6 kernel zit er een sata driver bij voor promises, de sata_promise onder de scsi lowlevel drivers

• Sappie
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-02 09:40

Sappie

De Parasitaire Capaciteit!

Juist. Ik zou zeggen: probeer de RC van Mandrake 10. Die heeft een 2.6 kernel.

Specs | Audioscrobbler

Verwijderd

De final moet in principe 12 maart uitkomen. Dus als je nog een paar daagjes kunt wachten neem dan mdk10.0 final CE...

• MrBarBarian
Verwijderd schreef op 09 maart 2004 @ 14:48:
De final moet in principe 12 maart uitkomen. Dus als je nog een paar daagjes kunt wachten neem dan mdk10.0 final CE...
mdk10? Maar dan is ie toch nog een maandje alleen te downen voor clubmembers oid??

iRacing Profiel

Verwijderd

Ik draai 'm al sinds vrijdag, hij komt officieel de 12e maart uit voor iedereen.
Zie ook:
http://qa.mandrakesoft.com/twiki/bin/view/Main/Mandrake10

dat er maar 3cds worden vrijgegeven is omdat de 4e clubmember cd gewoon een zooi rpms bevat die in contrib zitten, en de contrib mirrors werken nog niet; je komt dus niks te kort als je die niet hebt, vrijdag a.s.
:P

[ Voor 68% gewijzigd door Verwijderd op 09-03-2004 17:22 . Reden: link en uitleg 4e cd ]

• MrBarBarian
Verwijderd schreef op 09 maart 2004 @ 17:18:
Ik draai 'm al sinds vrijdag, hij komt officieel de 12e maart uit voor iedereen.
Zie ook:
http://qa.mandrakesoft.com/twiki/bin/view/Main/Mandrake10

dat er maar 3cds worden vrijgegeven is omdat de 4e clubmember cd gewoon een zooi rpms bevat die in contrib zitten, en de contrib mirrors werken nog niet; je komt dus niks te kort als je die niet hebt, vrijdag a.s.
:P
Oke, dat is wel accaptable.. Maybe tobe continued dus..

Tnx for the help so far!

iRacing Profiel

Verwijderd

Hij is nu uit:
http://www.mandrakelinux.com/en/ftp.php3

Gewoon doorklikken naar 'am already a member ...' en voila. Gebruik evt bittorrent, en morgen moet hij er wel zijn...

• MrBarBarian
Verwijderd schreef op 10 maart 2004 @ 16:09:
Hij is nu uit:
http://www.mandrakelinux.com/en/ftp.php3

Gewoon doorklikken naar 'am already a member ...' en voila. Gebruik evt bittorrent, en morgen moet hij er wel zijn...
Oke. ik heb dus mdk10 genstalleert. En er zit idd meer leven in delaart. dmesg zegt dat de sata-porten bekijkt en geen hd's ziet (en dat kopt).. Maar er hangen dus wel twee HD's aan de paralelleport op de Promise kaart. Die lijkt mdk dus niet te zien..

Options?

iRacing Profiel

Verwijderd

MrBarBarian schreef op 13 maart 2004 @ 19:41:
[...]

Oke. ik heb dus mdk10 genstalleert. En er zit idd meer leven in delaart. dmesg zegt dat de sata-porten bekijkt en geen hd's ziet (en dat kopt).. Maar er hangen dus wel twee HD's aan de paralelleport op de Promise kaart. Die lijkt mdk dus niet te zien..

Options?
S-ata schijfjes gebruiken ?

• MrBarBarian
Verwijderd schreef op 13 maart 2004 @ 21:28:
[...]

S-ata schijfjes gebruiken ?
Enig idee waarom ik een controller met paralelle aansluitign heb gekocht?

Regeer dan niet...

iRacing Profiel

• Bas!
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 30-11-2025
en wat zegt de ide driver (pdc202xx_new) voor de promise als je die modprobe-d (waarschijnlijk moet je eerst die sata driver rmmod-en)
Al moet ik zeggen dat als ik de source door blader ik je weinig kans geef, en ik zou niet weten hoe je hem forced of instelt voor een id op je pci bus
Pagina: 1