CPU warmer tijdens half gebruik

Pagina: 1
Acties:
  • 100 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Jilvoos
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 29-07 23:05
Hallo,

Ik heb hier een P4 2.8 ghz @ 3.65 Ghz draaien. Als ik CPU Burn-in 1.01 gebruik dan stijgt de temp tot 44 graden, vanwege HT geeft Windows Taakbeheer voor beide procs 50% gebruik aan. Maar zet ik twee CPU Burn-in tegelijk aan dan staat er 100% gebruik in Win Taakbeheer en wordt de temp 38 graden. Wat ik wil weten is hoe dit kan. Ik heb er niet egt problemen mee, maar kon geen info vinden met google of de search.

Verdere Spek:
P4C800 Deluxe
2x 256mb 2,5T-3T-3T-7T @ 208 mhz
Maxtor 80 Gb 8 mb S-ATA
Radeon 9700 Pro @ 360/321

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-07 20:17

JdM

Humbled

Gaat je Fan niet harder draaien?

• Jilvoos
Nee mijn Q-Fan staat uit.

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Windows zegt bij 1x CPU burn-in 50%, omdat het programma geen HT benut, en dus 1 van de 2 beschikbare cpu-schedules inneemt.

Maar: Je CPU heeft maar 1 FPU.
How does it work?
CPU Burn-in constantly cycles FPU intensive functions for a user specified period of time.
En de FPU is dus 100% van de tijd in gebruik. En ook al kunnen andere processen dankzij HT de overige delen van de CPU gelijktijdig aanspreken, als 2 processen de FPU willen, zullen ze toch op elkaar moeten wachten. Dus de belasting stijgt niet (andere delen worden door een 2 instantie van CPU burn-in niet meer belast) en blijkbaar neemt de efficientie zelfs iets af.

{signature}

• Jilvoos
Voutloos schreef op 08 maart 2004 @ 23:32:
Windows zegt bij 1x CPU burn-in 50%, omdat het programma geen HT benut, en dus 1 van de 2 beschikbare cpu-schedules inneemt.
Eigenlijk geeft windows echtt voor beide cpu's 50% aan en bij twee proggies 100%

De rest lees ik morgen ff (staan best ingewikkelde dingen in) :)7

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Jilvoos schreef op 08 maart 2004 @ 23:42:
[...]

Eigenlijk geeft windows echtt voor beide cpu's 50% aan en bij twee proggies 100%
Dat snapte ik en dat klopt met mijn theorie.
De rest lees ik morgen ff (staan best ingewikkelde dingen in) :)7
Simpele uitleg:
Stel, dankzij HT heb je 2 mensen in dienst ipv 1.
Eerst laat je 1 persoon continu brieven stempelen. Persoon 2 doet niets. Belasting is dan 50%.
Vervolgens zet je beide personen tegelijk aan het werk, maar je geeft maar 1 stempel (FPU). Dan zijn ze beide bezig volgens de opdrachtgever (100% in windows), maar er wordt niet meer gestempeld als eerst.

:Y)

{signature}

• kakanox
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 30-07 14:45
toch vind ik dit geen logische verklaring voor de temperatuurdaling...

Ga toch fietsen.

Verwijderd

kakanox schreef op 08 maart 2004 @ 23:56:
toch vind ik dit geen logische verklaring voor de temperatuurdaling...
Om dat stempelverhaal van Voutloos af te maken: 2 personen die slechts 1 stempel hebben, zullen iets minder efficient werken dan 1 persoon met 1 stempel. Er wordt minder werk verricht en dus zal de temp van de cpu wat lager liggen.

• kakanox
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 30-07 14:45
oowja, lekker slim van me :-)

you're right..

Ga toch fietsen.

• Jilvoos
AHA Ik snap het. Dus in mijn processor zit een schizofrene dwerg met een stempelbedrijf. Oke dan ik bergrijp het. Bedankt voor de uitleg. _/-\o_

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Voutloos schreef op 08 maart 2004 @ 23:47:
Simpele uitleg:
Stel, dankzij HT heb je 2 mensen in dienst ipv 1.
Eerst laat je 1 persoon continu brieven stempelen. Persoon 2 doet niets. Belasting is dan 50%.
Vervolgens zet je beide personen tegelijk aan het werk, maar je geeft maar 1 stempel (FPU). Dan zijn ze beide bezig volgens de opdrachtgever (100% in windows), maar er wordt niet meer gestempeld als eerst.

:Y)
Geweldig :D Dit ga ik in de FAQ zetten!

edit:
Done :P
Pagina: 1