Toon posts:

Rare strepen in beeld wanneer gevoed door UPS battery

Pagina: 1
Acties:
  • 138 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik heb dit weekend by mycom een goedkope UPS gekocht, de APC Back-UPS BF350-GR, ook wel de APC 350 ES genoemt.

Als test heb ik bij een draaiende computer even de netstroom eraf gehaald. Mijn computer draaide mooi door, maar door mijn beeld scherm krijg ik allemaal hele rare strepen. Dit leek me toch niet heel gezond?

Tevens, nadat de computer was afgesloten, kwam er een nogal vreemd ietwat tikkend geluid uit de computer. De UPS maakte een zelfde soort geluid. Bij de computer kwam dit geluid volgens mij uit de voeding. Het overload lampje ging overigens niet branden. Het duurde ongeveer 1 minuut voor er nog zo'n 15% energy in de battery zat.

Na de UPS aan/uit gezet te hebben en even een paar minuten gewacht om te laden, zette ik de computer weer aan en deed alles het weer gewoon.

Zijn zulke verschijnselen normaal? Mijn systeem is een P4 2.8, Asus p4c800, 512MB, sata 120GB HD, ATI 9800SE AIW en een 17" scherm.

• a_viss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16-03 15:04
misschien krijgt je video niet genoeg stroom oftewel die 350 W is gewoon niet genoeg..

• kiddyl
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Dat ding heeft een output van 225 watt. Dat is waarschijnlijk bij lange na niet genoeg voor jou computer. Voor mijn computer was na een upgrade de APC Backups 500 zelfs niet meer genoeg. Heb er nu een van 1400VA met 900W output.

Terug naar Mycom dus. De 500VA versie heeft 325W output, dat is misschien wel voedloende voor jou computer, maar zal krap zijn. Stel voeding is 350W dan is die ook al niet voldoende en zeker niet als je dan ook nog je monitor er op wilt aansluiten.

PV: 27kWp | WP: Adlar Aurora II 6kw

Verwijderd

Het kan ook zijn dat die UPS gewoon veel interferentie veroorzaakt waar je beeld op reageert door te knipperen.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie replies. Ik moet (schaam schaam) toegeven dat ik geen flauw benul heb wat mijn computer nu precies verbruikt.

De UPS heb ik maar meteen naar mycom terug gebracht. Helaas was de 500VA versie niet op voorraad, maar die zou van de week binnen komen.

Nu zit ik echter toch iets te twijfelen of de 500VA (300watt) wel sterk genoeg is.

De eerstvolgende in het mycom assortiment is de APC Smart-UPS SU700INET. Deze heeft niet alleen meer capaciteit, maar is ook iets meer een 'echte' UPS, namelijk line-interactive ipv standby.

Echter, de SU700 is meteen een heel stuk duurder (309) en is waarschijnlijk een heel oud en overjarig model omdat er alleen nog een ouderwetse serieele aansluiting opzit en geen USB (en dat terwijl USB ook alweer 7 jaar oud is...)

• Vm1heA
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-02 13:17
Verwijderd schreef op 09 maart 2004 @ 10:39:
Het kan ook zijn dat die UPS gewoon veel interferentie veroorzaakt waar je beeld op reageert door te knipperen.
Denk dat dit het idd is.

Je wilt niet weten wat dat ding gaat produceren aan interferentie als de trafo staat te bunkeren om die accu spanning weer 230 te maken.

• Mystic Spirit
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18-05 06:25

Mystic Spirit

PSN: mr_mysticspirit

Lijkt mij een typisch probleem van te weinig vermogen!
nou is een ups natuurlijk ook alleen om er voor te zorgen dat je geen dataloss hebt dus niet om mee door te werken :)

Verwijderd

Topicstarter
Denken jullie dat de 500VA versie wel genoeg zal zijn voor mijn setup?

• kiddyl
  • Niet online
In mijn geval was de APC Backups 500 niet voldoende voor een AMD XP 1800+@2300 met een geforce 4, 2 hdd, cd-rom, brander. Wel moet ik er bij vermelden dat ik een 400W voeding heb. Dus volgens de specificaties kan dat al niet, omdat de voeding 400W (of meer) kan trekken.

Ik had hem toch aangesloten om de spanningspieken op te vangen. Ik woon nml in een vrij oud studenten complex met een slecht stroomvoorziening (lees niet stabiel) als de UPS wilde overschakelen sloeg de pc uit en dat gebeurde een paar keer per maand. Ik ging dus vrij snel op zoek naar een tweedehandse UPS met voldoende vermogen. Dat werd dus de Smart UPS 1400 met een max output van 900W. Mijn PC is inmiddels nog uigebreid, maar volgens het programma kan ik meer dan 60 minuten werken op de accu's

Verwijderd

Topicstarter
kiddyl schreef op 10 maart 2004 @ 01:44:
In mijn geval was de APC Backups 500 niet voldoende voor een AMD XP 1800+@2300 met een geforce 4, 2 hdd, cd-rom, brander. Wel moet ik er bij vermelden dat ik een 400W voeding heb. Dus volgens de specificaties kan dat al niet, omdat de voeding 400W (of meer) kan trekken.
Als ik dat zo lees dan zou je zeggen dat mijn systeem toch ongeveer een vergelijkbare hoeveelheid stroom zou moeten trekken. Ik heb overigens een 380W voeding, dus volgens de specs kan dat ook niet.
als de UPS wilde overschakelen sloeg de pc uit en dat gebeurde een paar keer per maand.
Hmmm, met de UPS die nog veel minder capaciteit had (de 350VA) gebeurde dat bij helemaal niet. Alleen die rare strepen dus.
Ik ging dus vrij snel op zoek naar een tweedehandse UPS met voldoende vermogen.
Heb je bij 2de hands niet het risico dat de batterij(en) op zijn?
Dat werd dus de Smart UPS 1400 met een max output van 900W. Mijn PC is inmiddels nog uigebreid, maar volgens het programma kan ik meer dan 60 minuten werken op de accu's
Ik merkte op dat APC's eigen smartshute de tijd verkeerd aangaf. Die zei namelijk dat ik 43 minuten stroom zou hebben. (was helaas niet zo)

• kiddyl
  • Niet online
ik heb toen voor 100 euro nieuwe batterijen gekocht en zelf een kabeltje geklust. Die 60 minuten heb ik getest en dat klopt dus wel redelijk goed.

Verwijderd

Topicstarter
kiddyl schreef op 10 maart 2004 @ 15:48:
ik heb toen voor 100 euro nieuwe batterijen gekocht en zelf een kabeltje geklust. Die 60 minuten heb ik getest en dat klopt dus wel redelijk goed.
Maakt het nog wat uit als de kabel serieel is en geen USB?

(mischien dat de serieele kabel alleen door de eigen powerchute software wordt gezien en niet door de 'ingebouwde' windows UPS driver?)

• kiddyl
  • Niet online
De software van APC gebruik ik al niet meer. De grafiekjes e.d. zijn wel leuk maar niet nuttig. Op dit moment gebruik ik gewoon de Windows driver die voor mij voldoende is. Ik heb gewoon het goedkoopste seriele kabeltje gekocht dat ik kon vinden (2 euro) en wat kabeltjes omgesoldeerd.

Pagina: 1