Toon posts:

Aanpassing modereermogelijkheden

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Zou het mogelijk zijn bij het moderaten van reacties op de frontpage een optie te maken: "-1 Incorrect taalgebruik" ?

Ik stoor me ook wel aan taalfouten (niet tikfouten) en af en toe lijkt het alsof het opzettelijk gedaan wordt; een voorbeeld is
wel speitig dat het zo half nederlands, half engels is.
En ja hoor 'wijnig' ipv 'weinig' komt ook wel voor :'(

Deze optie kan dan ipv "-1 First post" komen want die komt op mij over als redelijk overbodig. Een idee?

• Harm
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Zegt 'Incorrect taalgebruik' iets over de inhoudelijke kwaliteiten van een reactie? IMHO niet, aangezien reacties die barsten van de spelfouten nog steeds goede inhoudelijke toevoegingen kunnen zitten. De reacties op de FP zijn er namelijk om de kwalitatief mindere reacties van de kwalitatief betere reacties te scheiden. Met jouw voorstel breng je daar dus iets in wat dit niet ten doel heeft en dus hoort het er IMHO niet in thuis.

First posts komen tegenwoordig bijna niet meer voor, maar die is soms nog wel eens handig vind ik.

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16:31

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Anderzijds is het ook zo dat reacties met veel spelfouten vaak inhoudelijk van weinig kwaliteit zijn. Dergelijke posts kunnen gewoon een overbodig of overgewaardeerd krijgen.

Verwijderd

Ik ben voor! Ik vind het vaak ongelofelijk irritant. Het kan natuurlijk gebeuren dat iemand een foutje maakt, niet iedereen is immers even goed in onze taal en soms glipt er een foutje tussendoor, maar sommige fouten gaan echt te ver.

Voorbeelden zijn mensen die alle, maar dan ook alle woorden die op een "t" klank eindigen "voor de zekerheid" met een d schrijven.

"Het lijkd erop dat ... "
"Terechd"

Maar vervolgens vergeten dat dit

"Ik vint het onzin, want ..."
"Mijn hooft is veel te klijn voor ..."

echt niet meer binnen flexibel taalgebruik valt.

Er moeten gewoon grenzen gesteld worden. Het is natuurlijk niet zo dat er een rooie-pennen-leraren cultuur moet ontstaan, maar een beetje terugkoppeling op taalgebied kunnen deze mensen wel gebruiken. Een -1 kan op zo'n moment dan ook echt geen kwaad.

• Harm
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op 08 maart 2004 @ 23:18:
Er moeten gewoon grenzen gesteld worden. Het is natuurlijk niet zo dat er een rooie-pennen-leraren cultuur moet ontstaan, maar een beetje terugkoppeling op taalgebied kunnen deze mensen wel gebruiken. Een -1 kan op zo'n moment dan ook echt geen kwaad.
En dat is denk ik wel iets dat op die manier gaat ontstaan. Men ziet een spelfout: hup! -1 Spelfout er tegenaan. Terwijl het misschien één fout is in een hele tekst waardoor de kwaliteit van de reactie amper tot niet wordt aangetast.
Femme schreef op 08 maart 2004 @ 23:16:
Anderzijds is het ook zo dat reacties met veel spelfouten vaak inhoudelijk van weinig kwaliteit zijn. Dergelijke posts kunnen gewoon een overbodig of overgewaardeerd krijgen.
Als dat inderdaad zo is, dan is er Overbodig of Overgewaardeerd en dat lijkt mij voldoende. Temeer omdat met die tags ook daadwerkelijk iets over de inhoud wordt gezegd en dat met de spelfout-tag niet zo is.

Verwijderd

Topicstarter
De 'first post', die kan pas makkelijk onder 'overbodig' worden gegooid.

'incorrect taalgebruik' duidt op een heel andere reden waarom de post niet zo gewaardeerd zou worden.

Natuurlijk kan je heel snel en makkelijk mensen -1 geven om talloze redenen. Het moeten ook geen tikfouten zijn maar, zoals ik aangaf, een echte flater.

Wanneer iemand onterecht -1 zou krijgen kunnen fatsoenlijke tweakers altijd nog '+1 ondergewaardeerd' geven.

Verwijderd

Topicstarter
Hmmm en vervolgens gooi ik er zelf een taalfout in :O

Maar goed een meervoud / enkelvoud fout maak je wel als nog niet weet wat je wil gaan zeggen maar al aan het tikken bent. De voorbeelden van Cruzlee zijn toch wel schrijnend hoor.
Door de optie gaan mensen misschien toch serieuzer met de taal om.

Verwijderd

Mijns inziens zijn er twee mogelijkheden.

Of iemand begaat een kleine grammaticale blunder en wordt bestraft met een -1 waardering terwijl zijn post inhoudelijk steekhoudend en verrijkend is. Zo iemand zal direct door andere (Baasje citerend) fatsoenlijke tweakers corrigerend gewaardeerd worden. Hierin is geen kwaad.

Of iemand begaat een heel scala aan fouten, schrijft bij wijze van spreken geen enkel nederlands woord in zijn post, terwijl de inhoud ervan zeer belangrijk is. (Het is een hypothese he ;))

In de huidige omstandigheden zou de laatste persoon ondanks zijn taalgebruik 4 punten krijgen en daar zou ik problemen mee hebben. tweakers.net moet een site zijn met nieuwswaarde en de posts van de gebruikers kunnen daarbij een belangrijke rol spelen. Iedere zichzelf respecterende nieuwsverspreider houdt nauwlettend haar taalgebruik in de gaten.
Moderatie biedt een uitstekend middel om de kwaliteit van de reacties op tweakers.net te waarborgen en dat geldt ook voor grammaticale kwaliteit.

Verwijderd

Topicstarter
Een fantastisch relaas Cruzlee :P maar het gaat niet alleen om de grammaticale kwaliteit.
Een d-t foutje komt voor en stoor ik me niet zo aan hoewel de door jou genoemde "Het lijkd erop dat ... " wel erg opvalt. Maar sommige teksten doen gewoon PIJN, zoals "Terechd", wat geen grammatica-fout is.

Gelukkig is er overigens ook nog de mogelijkheid dat mensen een goed punt aandragen en dat goed schriftelijk kunnen delen. :)
De optie "Incorrect taalgebruik" zal vast ook niet vaak gebruikt worden, maar wellicht vaker dan "First post" die, zoals eerder gezegd, helemaal niets toevoegt aan de beoordelingsmogelijkheden. Heeft een ontopic post geen relevante inhoud, dan is die "Overbodig", met aparte opties voor herhaling van informatie en vormen van aanvallende inhoud.

Soms zie je een nare fout, wil je niet er een aparte offtopic/overbodige reactie op geven maar toch graag feedback geven aan de tweaker in kwestie. Dan lijkt de "Incorrect taalgebruik" mij de ideale manier om hem/haar aan het denken te zetten.
En -begrijp me goed- het is dus niet de bedoeling iedereen die taalfouten maakt helemaal tot de -2 af te fakkelen. Ook niet voor ernstige fouten maar wel dat er een soort direct en toch subtiele terugkoppeling kan zijn via een bestaand systeem (van het modereren).

• Alex
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 28-02 19:26
Er zijn al vele voorstellen hiervoor geweest (zoek eens op 'voorstel' in Tweakers.net Moddereter Forum) maar egen enkele heeft het gehaald aangezien de tags die we nu hebben voor 99% al dekking hebben. En als we alels een naam geven krijgen we straks een lijst met 20 namen. De huidige lijst geeft me af en toe al RSI :P

Deze post is bestemd voor hen die een tegenwoordige tijd kunnen onderscheiden van een toekomstige halfvoorwaardelijke bepaalde subinverte plagiale aanvoegend intentioneel verleden tijd.
- Giphart

Pagina: 1