Huidige (goede) B&W boxen aansluiten op home cinema setje

Pagina: 1
Acties:
  • 743 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• The_Sukkel
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10-10-2025

The_Sukkel

Proud to be a Nerd!

Topicstarter
Inleiding
Zoals iedereen weet zijn er nu een heleboel redelijk goedkope homecinema-setjes te koop (€300 - €600) die heel erg leuk en aardig zijn voor een film met 5.1 geluid, maar uiterst matig presteren wanneer je er gewoon stereo geluid uit wilt horen zoals een muziekcd of de radio.

Huidige situatie
Nu heb ik zo'n oude stereo (zo'n knoertgrote zwarte toren) van ruim 14 jaar oud en is dat ding nodig aan vervanging toe. Niet omdat het geluid zo slecht is, want het geluid is puik. Met name wat er uit de de mooie 2-weg B&W bas-reflex boxen komt blazen is zuiver in het hoog, mooi in het midden en met een strak en volle bas. Nope... ligt dus anders: we hebben nieuwe meubelen en daar staat die toren dus giga-lelijk erbij (je wilt niet een oude toren van bijna een meter op een nieuwe strakke kast hebben staan...). Dus het is voor de looks en voor de heb, dat we iets nieuws willen. Zelfs mijn vrouw wil iets nieuws!

Vraag
Wat ik mij nu dus afvraag is dit: als ik nu zo'n home cinema setje koop en in plaats van de front left en front right speakertjes die bij het setje worden meegeleverd mijn huidige B&W boxen aansluit (waar ik meer dan tevreden mee ben), wordt dan het probleem van het matige stereogeluid verholpen? Want dan kan ik dus met een minimale investering de boel up to date brengen zonder dat ik me ga irriteren aan het slechte stereogeluid.

Heeft iemand hier al goede ervaringen mee? Dus een "el cheapo" setje kopen maar er 2 goede échte boxen bij aansluiten in paats van de standaard front left en right spekertjes die worden meegeleverd?

Btw: Ja ik heb al hier en daar gezocht. Maar de meeste topics gaan over high-end oplossingen met losse versterkers/receivers met ditto boxen. Ik heb nog niet zo'n zelfde vraag gevonden... Of moet het toch persé die (high-end) richting opgaan met een losse versterker etc. wil je een goede stereogeluid behouden?

Ooit was dit heel stoer: PIII-800, 512 MB, Asus V7100/T(geforce2MX 32 MB), IBM DTLA 30 GB 7200 rpm, Maxtor Diamondmax 40 GB 5400 rpm, Plextor 121032, Terratec Xfire 1024, AOpen DVD 1040 Slot-in, Asus CUV4X, iiYama Vision Master Pro 450

Verwijderd

In mijn ogen is wat je voorsteld geen oplossing; zo'n surround-setje levert een vermogen van niks aan die kleine standaardboxjes, dus heeft ie niet genoeg power om je B&W's aan te sturen. daarnaast zit je nog met de impedantie van de boxen... dit kan nog wel eens een probleem opleveren voor de home-cinema set.
tot slot verbaast 't me nix als de home-cinemaset een actief filter gebruikt om die kleine prutboxen niet te zwaar te belasten... je B&W's zullen dus nooit het volledige frequentiebereik voor hun kiezen krijgen.

Conclusie: spaar liever voor een fatsoenlijke set! ;)

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:23

voodooless

Sound is no voodoo!

Koop voor hetzelfde geld een inspap receiver+ DVD-speler. Kwaliteit is vele male beter! De speakers die je mist kun je er altijd bij kopen als dat nodig is. Prijsverschil zal minimaal zijn denk ik. Je gaat anders echt spijt krijgen.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:24

JvS

Ik heb hem zelf ook

Verwijderd schreef op 08 maart 2004 @ 22:53:
In mijn ogen is wat je voorsteld geen oplossing; zo'n surround-setje levert een vermogen van niks aan die kleine standaardboxjes, dus heeft ie niet genoeg power om je B&W's aan te sturen. daarnaast zit je nog met de impedantie van de boxen... dit kan nog wel eens een probleem opleveren voor de home-cinema set.
Zo'n set levert meer dan genoeg power om hard te kunnen spelen met alle normale luidsprekers. Dit is echt de grootste hifi "urban legend" die er is. Zo'n setje levert meestal meer dan 20watt per kanaal continu en kan ook best wel aardig pieken. Dat is echt verreweg meer dan voldoende voor zo'n beetje elke thuis situatie.

Als je op zo'n setje in plaats van de normale fronts dus je B&W's aansluit, gaat dat weldegelijk goed werken, technisch gesproken. Een ander probleem alleen is dat zo'n setje helemaal aangepast is aan de speakers, als je pech hebt... Je hebt dus kans dat-ie alleen tonen boven de (zeg) 150Hz naar de front-speakers stuurt, en die nog behoorlijk bij-EQ'ed ook, om de negatieve eigenschappen van de originele speakers te verbloemen... Als je dat niet op "normaal" kan zetten en er zo'n dikke EQ over zit, gaan je B&W's wel prima werken en ook (veel) beter klinken, maar blijft het gewoon mager.

Als je dat soort dingen gewoon uit kan zetten, is het een hele mooie en slimme manier om goedkoop een behoorlijk acceptabel tot best mooi stereo geluid te hebben, én lekker 5.1 geluid/herrie+sub met films te hebben :).

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• The_Sukkel

The_Sukkel

Proud to be a Nerd!

Topicstarter
Bedankt voor de waarschuwing, ging ik toch bijna voor gaas...Tsja...jammer voor mijn vrouw dan...dan ga ik idd toch voor een losse receiver+DVD HDD recorder ( 8) oh yeah) ... op zich hebben we wel het geld ervoor, maar vind mijn vrouw (typisch vrouwen) het veel mooier om zo'n piepklein setje te kopen (is ook nog eens goedkoper).

Maar ik weiger om in te leveren op stereogeluid, dus is zo'n home cinemasetje niet aanvaardbaar als het stereogeluid bagger blijft...

Ik heb dan wel medelijden met al die mensen die nu een homecinemasetje hebben, met bagger stereogeluid zitten, hun oude stereotoren al met de vuiliniswagen hebben meegestuurd en het (terecht) zonde vinden om een aparte set voor alleen het stereo geluid te kopen.
JvS schreef op 08 maart 2004 @ 23:01:
[...]Als je dat soort dingen gewoon uit kan zetten, is het een hele mooie en slimme manier om goedkoop een behoorlijk acceptabel tot best mooi stereo geluid te hebben, én lekker 5.1 geluid/herrie+sub met films te hebben :).
Ik lees zojuist de reactie van JvS en ga weer twijfelen!!! Hahaha... nu ga ik afwachten of er nog ervaringen komen van Tweakers die dit al geprobeerd hebben (zou toch ideaal zijn: weinig geld, vrouw blij, ik blij)

[ Voor 37% gewijzigd door The_Sukkel op 08-03-2004 23:15 ]

Ooit was dit heel stoer: PIII-800, 512 MB, Asus V7100/T(geforce2MX 32 MB), IBM DTLA 30 GB 7200 rpm, Maxtor Diamondmax 40 GB 5400 rpm, Plextor 121032, Terratec Xfire 1024, AOpen DVD 1040 Slot-in, Asus CUV4X, iiYama Vision Master Pro 450

• MCCarrot
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17-01-2023
Koop een echte receiver (Harman Kardon, Onkio, Marantz, Rotel, enz.)

Van zo een "minisetje" ga je zeker spijt krijgen!
In die "minisetjes zit" een veels te kleine voeding, als zo een zetje wat bas moet leveren met muziek dan laat ie het snel afweten en kan zelfs gaan klippen en zeg dan maar dag tegen de tweaters van je mooie B&W's

Die setjes zij goed voor film omdat in film toch geen bas uit de 5 speakers moet komen, daat zorgt je LFE (subwoofer) kanaal wel voor. met muziek is het heel wat anders.

Ik heb zelf ook zo een 5.1 setje gehad van Sony, ik dacht dus ook dat dat wel goed zou zijn. nu heb ik een harman Kardon...

Ik hoop dat je hier wat aan hebt en niet de zelfde fout maakt als ik, geld weggooien aan een "standaard" 5.1 setje.

www.laserextreme.nl

• The_Sukkel

The_Sukkel

Proud to be a Nerd!

Topicstarter
MCCarrot schreef op 08 maart 2004 @ 23:08:
Koop een echte receiver (Harman Kardon, Onkio, Marantz, Rotel, enz.)

Van zo een "minisetje" ga je zeker spijt krijgen!
In die "minisetjes zit" een veels te kleine voeding, als zo een zetje wat bas moet leveren met muziek dan laat ie het snel afweten en kan zelfs gaan klippen en zeg dan maar dag tegen de tweaters van je mooie B&W's

Die setjes zij goed voor film omdat in film toch geen bas uit de 5 speakers moet komen, daat zorgt je LFE (subwoofer) kanaal wel voor. met muziek is het heel wat anders.

Ik heb zelf ook zo een 5.1 setje gehad van Sony, ik dacht dus ook dat dat wel goed zou zijn. nu heb ik een harman Kardon...

Ik hoop dat je hier wat aan hebt en niet de zelfde fout maakt als ik, geld weggooien aan een "standaard" 5.1 setje.
Had je dan aan die 5.1 van Sony 2 echte boxen hangen in plaats van de standaard meegeleverde front left en right? Op zich heb ik mijn volume nu ook nooit op meer dan 1/3 staan...

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 08:52
Ja, het kan.

Ik heb het ook bij een kennis gedaan, die had zo'n Medion set gekocht....

Na een kwartier geschreeuwd te hebben over de ENORME kutspeakers die erbij zaten (aka 5x stukkie plastic en een groter stukje hol plastic wat woofer heet) eens gevraagd of ze nog oude troep hadden..

Ja, dat was er wel, 2 zuilen van een ouwe Sony Prologic set, de subwoofer van dat ding (zo'n lompe vierkante kast, tevens meubel), en een paar grote 3-weg kasten, merk onbekend.

Die zooi aangesloten, meubell van die sub gesloopt, en een geluid _/-\o_ _/-\o_

Die aldi-boxen hebben ze meteen de container in gepleurd, zoveel verschil hadden ze niet verwacht. Vooral het laag gaat nu ook laag, en niet hol/vervorming.

Ok, hard kan ie niet, maar goed, zoals al gezegd, voor huiskamergebruik voldoende.

Edit: zo'n sub is trouwens passief, maar goed, die setjes hebben wel een eigen ampje

edit:
Afbeeldingslocatie: http://static.marktplaats.nl/fotos/audio/sets/36404.jpg

Die sub op een elcheapo all-in-one setje geeft een geluid _/-\o_

[ Voor 18% gewijzigd door DJSmiley op 08-03-2004 23:30 ]

• The_Sukkel

The_Sukkel

Proud to be a Nerd!

Topicstarter
Dat ziet er idd nogal massief uit (begin jaren 90 was dit heel erg mooi...)
Moet je nagaan... die toren van ons is heeft dus nog een extra verdieping met graphic equilizer + platenspeler... Inmiddels hebben we al de helft van dat ding weggedaan (geen cd-speler meer, geen platenspeler, geen dubbel cassettedek) hebben we dus alleen radio+aansluiting voor tv en oude dvd-speler...

Misschien is dit dus een oplossing(?):
"el cheapo setje"+oude maar goede B&W boxen+nieuwe subwoofer(?)

[ Voor 13% gewijzigd door The_Sukkel op 09-03-2004 00:32 ]

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 04-08 15:28

Indoubt

Always be indoubt until sure

Ik zou het toch eerst maar eens even proberen, neem desnoods je luidsprekers mee naar de winkel. Vooral B&W heeft er nog wel eens last van een flinke impedantie drop te kennen die veel van je versterker vraagt. Als het setje te klein is gedimensioneerd kan dat met je luidsprekers best wel eens problemen opleveren.

Bergrijp me goed, ik bedoel niet dat je perse een hoog wattage nodig hebt. Als je niet luid speelt heb je dat niet nodig. Ik bedoel de stabiliteit van de versterker indien de weerstand van de luidspreker inzakt. Op dat moment wordt er tijdelijk een redelijk grote stroom getrokken van de verterker en als de voeding niet voldoende reserve heeft bestaat de kans dat de versterker gaat clippen (een vertoord signaal geeft) en dat zou de doodsteek kunnen zijn voor de mooie tweeters in je B&W's

Ik wil niet zeggen dat het niet kan maar voorzichtigheid is wel geboden.

• Pelle
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-08 09:49

Pelle

🚴‍♂️

Ik heb het ook gedaan bij mijn Philips HT setje, was niet echt elcheapo-setje (vorig jaar 650 euro), en dat klonk best redelijk. Echter, ik kon hier een dik half jaar geleden nog een goeie 2e hands prijs voor krijgen en heb toen geupgrade naar een fatsoenlijke Marantz versterker, en dat klonk een stuk beter.
Niet dat die Philips er geen mooi geluid uit gooide, in tegendeel zelfs, maar je hoorde weldegelijk verschil in de zuiverheid en klank van het geluid.

Een beetje HT setje zou het wel moeten kunnen trekken dus, maar verwacht geen sublieme prestaties :)

• apollo13
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 05-08 17:23
Hier nog iemand die een losse versterker heeft gekocht met tevens een standalone dvd-speler.
heb op deze set mijn oude stereo spekers gebruikt als front speakers en voor de rest van het HT gedeelte er nog speakers bijgekocht.
Dit klinkt Tig x beter dan die complete setjes die vaak voor geen meter klinken.
Ik ken een redelijk aantal mensen met zo'n compleet setje en vindt ze allemaal bagger klinken. Frequentiebereik van die setjes is veel te klein vergeleken met een goede 2 of 3 weg speaker.

apollo13

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Ik snap de redenatie ook niet helemaal... Je koop voor een euro of 300 een brak el-cheappo setje met 5 of 6 brakke satspeakers en een nog brakkere subwoofer. Vervolgens gooi je in ieder geval al twee van je sats weg om die te vervangen door de B&W's. Daarna kom je erachter dat de rest van de sat's ook brak is en dat de sub i.c.m de B&W's niet nodig is. Je gooit alles weg en houdt de brakke receiver+DVD combo over met je mooie B&W speakers. Dan vind je dat het geluid eigenlijk behoorlijk plat is en vol met ruis zit, en dat je oude set eigenlijk beter geluid gaf op de zelfde speaker.... Vervolgens ga je weer naar de winkel en koop je voor 250 euro een instap receiver en voor 50 tot 100 euro een lose DVD speler. Resultaat: WOOOOT! Nu wil je ook sparen voor nog wat extra speakers en een echte sub :+

• Jivecar
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-11-2025
@TS
Misschien handig voor de lezers om te weten wat voor type B&W speakers je hebt. Of we het hier over een V203 of DM640 hebben is ook nogal een verschil....

Intel P4D-2800@2800, Asus P4P800-SE, 1024MB Corsair, Asus v9999/TD, Maxtor DiamondMax 10 250GB, Western Digital 600BB 60GB, Pioneer DVDR, HP 9150, Soundblaster Audigy. + Toshiba E400......

• The_Sukkel

The_Sukkel

Proud to be a Nerd!

Topicstarter
@Jivecar: het is een set B&W DM570
Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/The_Sukkel/tweakers/box/dm570.jpg

Geen superdure set of zo, maar wel heel degelijk en lekker in het gehoor.
Zeg maar een goede betaalbare 2-weg bas-reflex.

@Deepspace: de redenatie is dat een brakke homecinemaset mogelijk vooral brak is door de inferieure stereo weergave van de frontspeakertjes en dat de kwaliteit mogelijk heel acceptabel wordt als ik mijn huidige B&W boxen in de plaats ervoor aansluit. Mits natuurlijk er al Tweakers zijn die dit met eigen oren hebben kunnen meemaken dat dit een goede oplossing is (mijn boxen meeslepen naar een winkel om het zelf te testen is geen reële optie...). Mogelijk zijn er homecinemasetjes in de "iets" hogere prijsklasse die e.e.a. wel goed kunnen aansturen, maar dan wordt het al aantrekkelijker om voor de losse componenten te gaan. Het mag duidelijk zijn dat mijn vrouw het vooral gaat om "die leuke kleine setjes die zo weinig plek innemen...". Maar dat mag van mij absoluut geen brakke stereoweergave tot gevolg hebben. Wie weet is het toch mogelijk om e.e.a. te combineren.

Verwijderd

Is dit niet wat ?

http://www.nadelectronics.com/av_receivers/L70_framset.htm

Is alleen beetje prijzig

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 10-03-2004 00:11 . Reden: err prijskaartje van 1000 euro zag ik net :D ]

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

The_Sukkel schreef op 09 maart 2004 @ 21:57:
@Jivecar: het is een set B&W DM570
[afbeelding]

Geen superdure set of zo, maar wel heel degelijk en lekker in het gehoor.
Zeg maar een goede betaalbare 2-weg bas-reflex.

@Deepspace: de redenatie is dat een brakke homecinemaset mogelijk vooral brak is door de inferieure stereo weergave van de frontspeakertjes en dat de kwaliteit mogelijk heel acceptabel wordt als ik mijn huidige B&W boxen in de plaats ervoor aansluit. Mits natuurlijk er al Tweakers zijn die dit met eigen oren hebben kunnen meemaken dat dit een goede oplossing is (mijn boxen meeslepen naar een winkel om het zelf te testen is geen reële optie...). Mogelijk zijn er homecinemasetjes in de "iets" hogere prijsklasse die e.e.a. wel goed kunnen aansturen, maar dan wordt het al aantrekkelijker om voor de losse componenten te gaan. Het mag duidelijk zijn dat mijn vrouw het vooral gaat om "die leuke kleine setjes die zo weinig plek innemen...". Maar dat mag van mij absoluut geen brakke stereoweergave tot gevolg hebben. Wie weet is het toch mogelijk om e.e.a. te combineren.
NAD heeft heel leukt redelijk kleine combo sets (receiver + DVD) die mooi zijn en goed. Kost wel wat meer, maar ik denk dat je er nog jaren plezier van zult hebben. (zie link hierboven)

Probleem met die goedkope HT sets is gewoon de kwaliteit, zeker bij stereo. Omdat de speakers kleine sats zijn zul je misschien wel zien dat de receiver de frequenties onder de 100 Hz ofzo niet eens doorgeeft (ding staat op SMALL), zonder dat je dat kunt aanpassen. Verder zijn er doordat er op de ruimte en warmteproductie gelet moet worden andere componenten gebruitk, die vaak meer ruisen en slechter de loads van de speakers aankunnen. Dit laatste is vooral hoorbaar aan de bass.

[ Voor 3% gewijzigd door voodooless op 10-03-2004 00:23 ]

Pagina: 1