Geluidjes uit films

Pagina: 1
Acties:
  • 414 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Bliep
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07:23
Voor school ben ik bezig een amateur filmpje inelkaar aan het zetten.
Nu lijkt het me wel cool een aantal van die "special" sounds te gebruiken. Hiermee bedoel ik geluiden als:
- een krakende deur
- een lepeltje in een kopje
- een slurpend iemand
- een dichtvallende deur
etc.

Weten jullie (GoT dus) een plek waar je dit soort geluidjes vandaan kunt halen?

[ Voor 9% gewijzigd door Bliep op 08-03-2004 21:51 ]

• Eegee
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-12 16:24
Ja... je huiskamer, je keuken of je tuin ?

Ik bedoel, deze geluiden kun je zelf maken en dan opnemen toch? Een lepeltje en een kopje zijn makkelijk te vinden... krakende deur misschien in een tuinschuurtje of tuinhek, die valt dan ook meteen dicht, of je pakt een andere dichtvallende deur in de buurt die wel een aardig geluid heeft. En slurpen kun je ook zelf met enige oefening. Dan nog een minidisc-recorder, mp3-recorder, memorecorder, notebook, pc of ander opneemapparaat regelen en dan moet het wel lukken.

Anders zijn er wel CD's met van dat soort samples, gewoon bij de platenwinkel in de wat afgelegen bakken. Verder zullen er wel sites zijn waar zulke geluiden op staan. Al gezocht met google? Zoek bijvoorbeeld op special effects sounds, movie sounds, creaking, slamming door, slurp wav etc. etc. Of je zoekt op deze termen met de diverse p2p progs die handig voor audio werken, winmx, kazaa dus bijv.

• Bliep
ik had idd al aan gedacht om het zelf op tenemen, alleen heb ik niet een lekker geluid-opneem-apparaatje ter beschikking, alleen mijn computer daar zit wel een dure mic aan. Maarja, daar zie ik mijn nog niet mee daar het huis lopen :p

Op google zoeken had ik nog niet aan gedacht. Beter gezegd, ik wist niet naar welke steekwoorden ik moest zoeken.

1 woord:

TY !

edit:

Een geluidje van een krassende naald die van de plaat afspringt is ook een geluid dat ik zoek

[ Voor 14% gewijzigd door Bliep op 08-03-2004 22:08 ]

Verwijderd

Je kunt natuurlijk ook geluiden uit andere films halen. En bij sommige geluidsprogramma's zitten ook weleens van dit soort geluiden.

Verwijderd

Misschien staat hier iets tussen: http://flashkit.com/soundfx/

• Andamanen
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

Andamanen

Trotse eilandengroep

Killerhond schreef op 08 maart 2004 @ 22:05:
Op google zoeken had ik nog niet aan gedacht. Beter gezegd, ik wist niet naar welke steekwoorden ik moest zoeken.
stock sounds

Verwijderd

Killerhond schreef op 08 maart 2004 @ 22:05:
ik had idd al aan gedacht om het zelf op tenemen, alleen heb ik niet een lekker geluid-opneem-apparaatje ter beschikking, alleen mijn computer daar zit wel een dure mic aan. Maarja, daar zie ik mijn nog niet mee daar het huis lopen :p

1 woord:

TY !

edit:

Een geluidje van een krassende naald die van de plaat afspringt is ook een geluid dat ik zoek
Wat dacht je van je dv camara, die heeft de zelfde audio kwailiteit van een dat recoder:Y) .

• Bliep
Verwijderd schreef op 08 maart 2004 @ 22:17:
[...]

Wat dacht je van je dv camara, die heeft de zelfde audio kwailiteit van een dat recoder:Y) .
We hebben alleen een digicam. En deze heeft echt brakke geluidsopname :(

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07:15

Wildfire

Joy to the world!

Veel bibliotheken hebben ook muziek-CD's in hun collectie, waaronder ook CD's met geluidseffecten. En anders kun je ze via Muziekweb (Centrale Discotheek) laten overkomen.

Kortom: breng eens een bezoek aan jouw bieb.

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

• DieterVDW
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-02-2017
Zelf opnemen zou ik niet aan beginnen.
Het is echt niet zo makkelijk om een goed klinkende soundsample op te nemen hoor. Als je zomaar iets opneemt zal dit veel te 'écht' klinken.
De akoestiek van de plaats waar je je sample opgenomen hebt zal duidelijk te horen zijn in elke sample, en dit kan wel eens contrasteren met de situatie in je filmpje. En als je je samples dan nog op allemaal verschillende plaatsen opneemt.
Tenzij je het natuurlijk niet erg vind dat je samples nogal amateuristisch klinken.
(Ik ben misschien wel tikje purist hoor qua geluid.)
Of anders ga je toch wel wat tijd moeten stoppen in het nabewerken (equalizen vooral i guess) van je samples om ze deftig te doen klinken.

• MNECMotU
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-03-2015

MNECMotU

Kiek An!

Als je 'n goede microfoon hebt, kun je best zelf opnemen (als er niet al te hoge eisen liggen aan de qualiteit van de opname natuurlijk).

Dit soort foley vooral closed miked opnemen (microfoon dichtbij de bron) en dan achteraf met een digitaal galmpje in een ruimte plaatsen.

De reverbs uit de "waves bundle" zijn hier erg geschikt voor, zitten goede presets in met verschillende benaderingen van verschillende akoestische ruimtes.

Als je daar nu echt geen zin in hebt zijn er altijd nog bakken vol van dit soort sample-cd's.
Bijvoorbeeld:
- Digifects sound library (dat zijn 'n heeele hoop cd's vol)
- Hollywood edge (voor de wat overgeproduceerde sounds)
- ECB special effects (voor de wat "onrealistischere" geluiden)
- Lucas arts (kweenie precies meer hoe die heet)

Dit zijn zo'n beetje de bekendste, maar er zijn er nog een hoop meer.

Succes!

Kiek An is mij grote vriend! En als je z'n hoed wilt zien, moet je dat gewoon ff vragen...

• shytah
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 06-12 21:22
je hebt counterstrike cker niet? Daar zitten ook veel van die geluidjes in, o.a. opengaande deur enzo.

Heb je misschien nog wat aan
Pagina: 1