Toon posts:

(newbie) mailserver Intern-extern met Sendmail op RH 8.0

Pagina: 1
Acties:
  • 105 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
ik ben nu al een tijdje bezig met RH 8.0 linux het werkt allemaal hartstikke goed beter als windows (verder nix tegen windows hoor maar toch) ik heb al een webserver draaiende en nu wil ik ook mailserver draaiende krijgen maar dit wil niet lukken, ik heb gegoogled etc.... vele howto gezien de meeste allemaal voor RH 6.2, ben al wel zover dat ik mail local onder de gebruikers kan sturen en ontvangen en kan de mail ophalen outlook express (windows PC) maar als ik nu een mail wil versturen naar de server anderre gebruiker bijvoorbeeld van de user maikel dan krijg ik als de root user een foutmelding en user maikel nix.

FOUTMELDING DIE DE ROOT IN ZIJN MAILBOX KRIJGT

The original message was received at Mon, 8 Mar 2004 19:47:32 +0100
from p4-2000.lan [10.0.0.169]

----- The following addresses had permanent fatal errors -----
<maikel@10.0.0.151>
(reason: 553 5.3.5 system config error)

----- Transcript of session follows -----
553 5.3.5 10.0.0.151 config error: mail loops back to me (MX problem?)
554 5.3.5 Local configuration error

Verder als ik dan een mail wil sturen van mijn xs4all account naar mijn server komt hij niet aan, en krijg ik ook geen foutmelding retour en ook anderom, als ik een mail van de server naar mijn xs4all account wil sturen komt er ook nix aan en krijg ik ook geen foutmelding

ik hoop dat jullie het een beetje begrijpen wat mijn probleem is en of dat iemand mij kan helpen CQ wel een Howto weet die volledig werkt mag ook voor ander proggie zijn Qmail etc.... ik ben nu bezig met sendmail omdat ik met qmail helemaal niet ver ben gekomen.

Alvast bedankt

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
tjah, en wat wil je dat wij doen? Je geeft geen config files van sendmail, je geeft geen logs van sendmail zelf etc. Voeg die ajb even toe, anders dan gaat deze echt dicht.

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

Verwijderd

Topicstarter
ik ben gewoon nieuw op het gebied van Sendmail etc.. en op zoek naar een evtentueel Howto voor rh 8.0. is er iemand die die mij kan geven ik heb als zoveel howto gevonden maar alleen voor RH 6.2 en 7.1 maar geen 8.0 of evt een ander proggie Qmail bijvoorbeeld daar ben ik niet ver meej gekomen maar als ik een goed howto heb kom ik mischien verder.

alvast bedankt

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op 08 maart 2004 @ 20:40:
Qmail bijvoorbeeld daar ben ik niet ver meej gekomen maar als ik een goed howto heb kom ik mischien verder.
Bij qmail moet je toch gewoon de INSTALL handleiding lezen en precies tikken wat ze zeggen en dan werkt het toch gewoon? :)

• Zwerver
  • Niet online
en anders is er nog altijd de zeer duidelijke site van de maker van qmail?. Als je gewoon doet wat daar staat dan kan het niet mis gaan. Een andere mooie site is life with qmail waar imho heel veel goede info te vinden is. Even over wat ik er graag bij wilde zien:

de sendmail.cf en de logs van sendmail, die staan vaak in /var/log/mail.err /var/log/mail.info

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

Verwijderd

Topicstarter
Even over wat ik er graag bij wilde zien:

de sendmail.cf en de logs van sendmail, die staan vaak in /var/log/mail.err /var/log/mail.info
heb even alle files gezipt voor je omdat het best veel is om te posten

http://the-devil.xs4all.nl/sendmail.zip

• rvm
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

rvm

Die mail naar XS4all staat waarschijnlijk nog in je mailqueue. Geef eens het commando: mailq

In plaats van die zipfile, zet liever alles online (niet gezipped) wat je in /etc/mail hebt staan en ook /var/log/maillog (niet maillog.*), want in sendmail.cf rondneuzen is net zo fijn als de telegraaf lezen.

Het is wellicht ook wel aardig om een nep domeintje (whatever.home ofzo) aan te maken voor thuisgebruik, zodat je niet user@ipnr adressen hoeft te gebruiken. En als je dat al doet, dan maak er user@[ipnr] van.
Welk IPnr heeft je server?
Vanuit welk IPnr mail je?

PS. voor Redhat 8.0 komen geen securityfixes meer uit van Redhat, dus als je deze aan het internet hangt, is het misschien verstandig om een iets recentere versie van Redhat/Fedora erop te zetten.
Kijk anders ook eens naar Postfix (www.postfix.org). Stuk makkelijker te configureren.

• razor-x
  • Laatst online: 30-07-2025
Ik heb laatst ook een mailserver geinstalleerd ( ook op RH 8.0) volgens deze howto :
http://www.qmailrocks.org/install_rh.htm

werkte vervolgens super :) echt een tip dus

[ Voor 6% gewijzigd door razor-x op 09-03-2004 11:52 ]

Pagina: 1