Toon posts:

Ibm pc -> Fan error

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hier een IBM pctje, waarvan ik het mobo heb overgebouwd in een nieuwe kast. Opzich werkt alles prima, alleen krijg ik een fan error.

Wat blijkt nou, in de oude voeding zit een (speciale) fan die verbonden is met een printplaatje in de voeding (fancontrol waarschijnlijk).

De oude voeding heeft het leven gegeven, dus het is niet mogelijk om die weer te gaan gebruiken in de nieuwe kast :(.

Ook in de bios valt er niets in te stellen omtrend die errors.

Elke suggestie is welkom :)

Verwijderd

Ja dat zijn van die vervelende kwesties met OEM biossen. Compaq is ook zo fijn soms.
Het beste kan je kijken op ibm.com op de supportafdeling of daar meer te vinden is. Je zou ze ook kunnen mailen. Moet je wel even het exacte typenummer en specs erbij zetten.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 08 maart 2004 @ 20:01:
Ja dat zijn van die vervelende kwesties met OEM biossen. Compaq is ook zo fijn soms.
Het beste kan je kijken op ibm.com op de supportafdeling of daar meer te vinden is. Je zou ze ook kunnen mailen. Moet je wel even het exacte typenummer en specs erbij zetten.
Ja dat zal ik ffies doen, kijken of ik er wat wijzer uit kan worden.

Verwijderd

)nderzoek hoe die ventilator was aangesloten op het moederbord en soldeer je er een connector op en sluit je een ventilatortje erop aan.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 08 maart 2004 @ 20:12:
)nderzoek hoe die ventilator was aangesloten op het moederbord en soldeer je er een connector op en sluit je een ventilatortje erop aan.
Die fan was verbonden met de voeding, zat op een printplaat, ik ga er vanuit dat als ik dat prinplaatje loshaal van de voeding, dat het niet zal werken.

Verwijderd

Mogelijk kan je een electronica hobbyist eens naar die aansluiting van de voeding laten kijken. Een simpel 555 impulsgevertje volstaat misschien om het moederbord te voorzien van een nep fan-puls.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 08 maart 2004 @ 20:13:
[...]

Die fan was verbonden met de voeding, zat op een printplaat, ik ga er vanuit dat als ik dat prinplaatje loshaal van de voeding, dat het niet zal werken.
Sloop je toch de print eruit en soldeer je die met een paar kabeltjes op het mobo en dan fan erop ;). Of zoals al voorgesteld een neppuls genereren. Volgens mij kan je 1 fan die je al hebt ook parallel aansluiten (lees 2 keer aansluiten), 1 keer op de standaard plek en nog een keer op die 'voeding-print'. Kan geen kwaad, het voltage blijft hetzelfde mits beide aansluitingen 5 of 12v zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 08-03-2004 20:33 ]

Pagina: 1