Opkopen/verkopen hardware

Pagina: 1
Acties:
  • 188 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Eboman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18-05 13:47

Eboman

Ondertitel

Topicstarter
Ik zou graag een topic beginnen met daarin adviesen en discussies over het opkopen en weer verkopen van hardware (opkopen dus).

Ik heb de mogelijkheid om ongeveer 10 desktops op te kopen via mijn werkgever deze zou ik graag "opknappen" en weer doorverkopen. Hierbij evt een voorgeinstalleerd besturingssysteem en een korte periode garantie.

Wat is jullie ervaring over dit onderwerp evt te denken aan :

- Licenties (wordt bij een nieuwe pc geleverd) hoe makkelijk is dit over te dragen en moet deze bij de pc blijven.
- Welke problemen zou ik kunnen verwachten
- In hoeverre kan ik dit als particulier doen, of zou ik dit toch al via een bv moeten doen ?
- Hoe verkopen (e-bay, marktplaats of bij de super een "kaartje ophangen")

Als ik hiermee succes boek wil ik kijken of ik hiermee misschien meer kan doen.

* topic geopend io met Aikeleer *

Signature

Verwijderd

Ik heb een tijdje op die manier gewerkt, maar dan moet je denken aan heel kleine partijen. Je moet goed oppassen als je legaal wilt blijven. Bijna altijd als je computers via het werk kan krijgen komen deze zonder OS. De licenties van het werk worden gewoon voortgezet met het nieuwe OS en de licentie op het oude OS vervalt dus (bijv van windows 98 naar XP ofzo).

Verder kan je het makkelijkst gewoon via 2ehands.nl, ebay etc. die stuff verkopen zolang je niet hele grote partijen hebt. Als je het echt groots gaat aanpakken, en dan denk ik aan >10 systemen per week op een langere tijdsbasis, kan je gaan denken aan een BV. Staat wel mooi maar dat gaat je ook weer tijd kosten.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10:57
Verwijderd schreef op 08 maart 2004 @ 19:54:
Ik heb een tijdje op die manier gewerkt, maar dan moet je denken aan heel kleine partijen. Je moet goed oppassen als je legaal wilt blijven. Bijna altijd als je computers via het werk kan krijgen komen deze zonder OS. De licenties van het werk worden gewoon voortgezet met het nieuwe OS en de licentie op het oude OS vervalt dus (bijv van windows 98 naar XP ofzo).

Verder kan je het makkelijkst gewoon via 2ehands.nl, ebay etc. die stuff verkopen zolang je niet hele grote partijen hebt. Als je het echt groots gaat aanpakken, en dan denk ik aan >10 systemen per week op een langere tijdsbasis, kan je gaan denken aan een BV. Staat wel mooi maar dat gaat je ook weer tijd kosten.
Als particulier is het eigenlijk heel simpel: doorschuiven en klaar. Licenties? Tja, dat zie je 2e hands weinig, en scheelt geld. Garantie? tot aan de deur.

Wil je het wat groter aanpakken, dan kun je bij je KvK informeren wat de mogelijkheden zijn. Je zal dan wel officeel moeten gaan werken, met licenties dus, en garantie kunnen geven.
Aan de andere kant: Je kan dan inkopen bij groothandels, btw terugvorderen bij eigen aankopen, en echte facturen maken.

BV is helemaal niet van toepassing, of je moet ff 40.000 (NLG dacht ik) eigen kapitaal kunnen overhandigen ;)

Verwijderd

DJSmiley schreef op 08 maart 2004 @ 19:58:
[...]
Als particulier is het eigenlijk heel simpel: doorschuiven en klaar. Licenties? Tja, dat zie je 2e hands weinig, en scheelt geld. Garantie? tot aan de deur.

Wil je het wat groter aanpakken, dan kun je bij je KvK informeren wat de mogelijkheden zijn. Je zal dan wel officeel moeten gaan werken, met licenties dus, en garantie kunnen geven.
Aan de andere kant: Je kan dan inkopen bij groothandels, btw terugvorderen bij eigen aankopen, en echte facturen maken.

BV is helemaal niet van toepassing, of je moet ff 40.000 (NLG dacht ik) eigen kapitaal kunnen overhandigen ;)
Eens.
En klopt, voor een bv moet je inleg betalen. Dat is de garantie dat je het minimaal 1 jaar kunt volhouden (op papier).
Als je een beetje rondkijkt, kun je ook wel eens een slapend bv-tje overnemen van iemand die er een aantal heeft. Kost je vaak een stuk minder. Ik heb nu een optie op zo'n slaapbv-tj voor 2000 euro. Het probleem is wel dat je veel en veel meer administratieve rompslomp erbij hebt. Het is daarom handiger om een eenmanszaakje te hebben. Als je een goede AV opstelt, kan in de praktijk weinig misgaan. En garantie? Nooit meer dan de fabriek geeft, en bij 2ehands spul helemaal geen garantie geven en dit duidelijk vermelden.
Kosten: iets van 150 euro voor het inschrijven en uiteraard wat kosten voor kantoorspullen die je zeker nog moet hebben.
Zolang je niks verkeerds gaat verhandelen of slechte doelen voor ogen hebt, is een eenmanszaakje verreweg de meest vrije mogelijkheid.