Toon posts:

[HIFI] passieve sub op 5.1

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
beste tweakers...

Ik zit een beetje met het volgende issue:
Alle hedendaagse receivers beschikken over een pre/sub ut voor de aansturing van een actieve subwoofer. Nu heb ik echter een passieve subwoofer, welke mogelijkheden resten mij om deze aan te sluiten op een 5.1 of 6.1 receiver.

• Alaksandus
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:06

Alaksandus

Vae puto deus fio

Een versterker voor de sub tussen beide plaatsen lijkt me dan.

Over die SUB uitgang op je reciever gaat een onversterkt geluids signaal. Dus als je daar de sub direct op zet heb je daar natuurlijk nix aan. Dus er moet een versterker tussen, lijkt me.

[ Voor 61% gewijzigd door Alaksandus op 08-03-2004 19:52 ]

Als een god in Nijmegen.

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:43

voodooless

Sound is no voodoo!

Je kunt de passive sub ook bij je fronts erbij hangen, heb je geen amp nodig, maar ook geen instelmogelijkheden.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nog 2 marantz MA500 THX monoblokken liggen ...

Hiervan zou ik er dus 1 kunnen gebruiken om de sub aan te sturen... waarbij de sub out het ingangsignaal voor het monoblok is ...

zo zou het dus moeten kunnen?

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

Ja :) hoeveel vermogen geven die blokken af?

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

Verwijderd

Topicstarter
We rated the maximum output at clipping at 125.32w RMS, at 2.598 per cent THD.
Applying the HCC fidelity firewall, usable power output drops to a still muscular 113.08w RMS, at 0.186 per cent THD.

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:38

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Lijkt mij genoeg... Hoewel je nog niet echt van die 113.08 watt uit kunt gaan... 0.186 % THD is een beetje veel... De vraag is alleen of je nog wat in kunt stellen kwa geluid op die versterker... Maar ik zie geen reden om het niet gewoon te proberen... Misschien kun je zelfs die sub bi-ampen... Als je toch twee van die mono's hebt...

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:21

JvS

Ik heb hem zelf ook

geloof maar dat zo'n MA500 meer byte heeft dan veel sub-versterkers hoor, verder mag je mij eens uitleggen hoe je in vredesnaam een sub wil bi-ampen

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

nou, er zijn genoeg sub's met twee ingangen... zal eens wat opzoeken... Maar die hebben dus een links en rechts ingang... Dus lijkt het mij dat je dat ook met twee losse versterkers kan doen...?

edit: blijkt toch alleen om actieve sub's te gaan... Maar ik zat een beetje te denken aan het bruggen van twee kanalen, zoals dat met auto-versterkers gebeurt om een sub aan te sturen. Zou dat niet met twee losse versterkers gaan dan?

[ Voor 39% gewijzigd door MikeyMan op 10-03-2004 11:34 ]

Verwijderd

Topicstarter
Het bruggen van je car-audio amp doe je toch juist om te voorkomen dat je 2 aparte eindtrappen hebt. Anders boeit het ook hele verhaal van bruggen niet zo heel veel.

Vermogen verdubbeld en belasting per knaal gehalveerd waardoor je theoretisch 4x zoveel vermogen op de sub zet. Oftewel 2 x 75 in 8 Ohm = 1 x300 in 4 ohm
ff zonder rekening te houden met verliezen etc...

ff terug naar de vraag: Ik heb altijd gedacht dat het onverstandig is om twee aparte kanalen (in mijn geval 2 aparte monoblokken) op 1 spoel te zetten.

Verwijderd

Topicstarter
De MA500 levert 180W RMS in 4 Ohm ...

2 MA500 op 1 sub van 8 OHM levert dus 360W (echte Watts!! )
beetje overkill volgens mij :|

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Mjah, zit wel wat in om inderdaad geen twee versterkers op 1 spoel te zetten... Hoewel je bij bruggen volgens mij juist twee eindtrappen gebruikt om tot 1 zwaardere eindtrap te komen volgens mij...
Maar waarom probeer je het niet gewoon dan?

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:59

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Verwijderd schreef op 10 maart 2004 @ 13:58:
De MA500 levert 180W RMS in 4 Ohm ...

2 MA500 op 1 sub van 8 OHM levert dus 360W (echte Watts!! )
beetje overkill volgens mij :|
Zoek even in de manual op of je ze wel kunt bruggen, als er niet over gesproken word, niet doen!...

Wat zijn de specs van de passieve sub trouwens?

Alles kan stuk.

• tbusquet
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-02 23:14
(jarig!)
JvS schreef op 10 maart 2004 @ 10:42:
geloof maar dat zo'n MA500 meer byte heeft dan veel sub-versterkers hoor, verder mag je mij eens uitleggen hoe je in vredesnaam een sub wil bi-ampen
Als je een driver hebt met een dubbele voicecoil :P

Maar je kunt de MA500's wel bruggen. Zijn ze nl. geschikt voor. Ik heb ze zelf ook even thuis gehad maar ze hebben echt meer dan genoeg power 125w RMS @8ohm. Bekijk wel even de nom. imp van je sub.

[ Voor 6% gewijzigd door tbusquet op 10-03-2004 17:43 ]

"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©

Verwijderd

Topicstarter
Er is nog geen sub ....

Ik dacht ... eerst denken dan kopen .. En de MA500's heb ik als bedankje voor een website gekregen.... Daarmee spee ik nu dus gewoon stereo, is ook genoeg voor op mijn kamer. Maar als ik binnenkort ga samenwonen wil ik toch wel naar een 5.1 of 6.1 Het zou natuurlijk zonde zijn om die MA500 blokjes niet meer te gebruiken, want zoveel power krijg jeniet zomaar uit een 5.1

Een 5 x 100W kan immers geen 100W per kanaal tegelijkertijd leveren !!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Een 5 x 100W kan immers geen 100W per kanaal tegelijkertijd leveren !!

dat ligt eraan wat je koopt... De mijne doet het wel...

Verwijderd

Topicstarter
mag ik vragen welke amp je hebt ? Niet dat ik je niet geloof maar ben wel benieuwd naar dat soort amps.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Harman Kardon AVR7000... 5x100 watt RMS tussen de 20 en 20000 hz bij <0,07%THD op 8ohm... Dus niet zoals die japanse crap, maar gewoon echte watts... Het kost wat, maar dan hebbie ook wat... En dan is dit nog nieteens echt high-end spul... Maar het is onzin dat er geen receivers/amps bestaan die het niet leveren...

Verwijderd

Topicstarter
japanse crap :Z wat een onzin .... je rijdt zeker ook volkswagen ;)

Yamaha maakt echt slecht spul ! :?

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:59

remco_k

een cassettebandje was genoeg

MikeyMan schreef op 11 maart 2004 @ 12:13:
Harman Kardon AVR7000... 5x100 watt RMS tussen de 20 en 20000 hz bij <0,07%THD op 8ohm... Dus niet zoals die japanse crap, maar gewoon echte watts... Het kost wat, maar dan hebbie ook wat... En dan is dit nog nieteens echt high-end spul... Maar het is onzin dat er geen receivers/amps bestaan die het niet leveren...
Dus mijn Sony receiver (ook 5x 100Watt rms) is voor niks bijna even zwaar als mijn TV? Nah... 5x 100Watt RMS levert deze wel, of in ieder geval iets daar dicht bij in de buurt.
Excuse me, maar om nou alle japanners over 1 kam te scheren gaat wat ver he...

Alles kan stuk.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Neuh, dat niet, maar je kunt meestal wel je vraagtekens zetten bij hun wattages... En ik doelde meer op merken als sony/pioneer/kenwood/jvc/sanyo etc...

Ik weet heus wel dat yamaha goede versterkers maakt, maar jij begint erover dat een 5x100 watt geen 5x100 watt levert... En dan ligt her er natuurlijk aan hoe je die wattages gaat berekenen/meten (sowieso zeggen wattages niet zo heel erg veel trouwens!), maar ook Yamaha heeft er een handje van dat iets rooskleuriger voor te stellen dan het daadwerkelijk is. Dat zegt niet dat het meteen slecht spul is natuurlijk...
We hebben bijvoorbeeld ook nog iets als Nakamichi en Onkyo wat ook echt top spul is... Maar zelfs daar spreken ze vaker van een Maximaal vermogen dan een gegarandeerd vermogen op een bepaald toonbereik...

edit: remco_k: goed, mag jij mij de eerste sony versterker/receiver laten zien die 5x100 watt continu levert over een groot toonbereik... Met voldoende sap van de voeding... En dan zal ik ook de eerste zijn om je gelijk te geven...

komt bij dat de discussie begon over het al dan niet leveren van 5x100 watt, en niet over de algehele kwaliteit...

[ Voor 20% gewijzigd door MikeyMan op 11-03-2004 12:58 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ok ik zal het wat nuanceren ....

daar waar geadverteerd wordt met de uitgangswattages mag men vragen gaan stellen... Dat versterkers van €1500+ dat kunnen dat geloof ik wel. Maar dan zitten we ook weer aan de prijs van 5 losse MA500's

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

goed, ook ik moet een kniebuiging maken... Sony heeft wel wat versterkers die daadwerkelijk (oke... volgens de specificaties...) leveren waarmee geadverteerd wordt... De STR-DA serie... Vraag ik me nog af of je voor dat geld wel een sony moet willen, maar dat is weer een heel ander onderwerp...

Maargoed, om weer een beetje on-topic te raken... Ben je er al uit met je sub?

Verwijderd

Topicstarter
Beetje late reactie ....

Nou het wordt nog een lange weg te gaan. Ik moet nog op zoek naar een leuke 5.1 receiver rond een prijs van 500 a 600 euro. 1 van de MA500's wordt denk ik ingezet als subamp. en de rest gaan we nog uitzoeken, maar deels wordt het zelfbouw (voor de hobby). Het budget is echter niet onbeperkt aangezien meubilair, witgoed etc ook veel geld gaan kosten...
Pagina: 1