Toon posts:

Bij houden van (apache) logs

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

ik heb nu een drie kwart jaar mijn eigen server draaien. Tot nu toe staan alle logs nog ongewijzigd op hun plaats (vanaf het begin).
Sommige logs zijn verwaarloosbaar en kunnen nog wel 10 jaar door en dan kun je ze nog over het hoofd zien. Maar voornamelijk de acceslogs van apache binnen nu zowat de pan uit te reizen. Sommige gaan al ver over de gig heen, nu zullen sommige wel zeggen, ow... is dat alles, of zo groot is alles nog niet. OK jullie hebben gelijk....

Maar waar ik naar toe wil is: hoelang moet je logs eigenlijk bewaren? Of moet je ze wel bewaren. Ik heb nu voor apache rotatelogs aan gezet, dit scheelt in de groote van bestanden. Maar ik weet niet of ik de logs van vorige jaar enzo ook nog moet bewaren.

Nu een kleine 2e vraag: wat doen jullie met jullie logs?

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 31-08 12:56

TheBorg

Resistance is futile.

Als de machine gewoon stabiel draaid en ik geen pogingen tot hacken heb gezien dan mik ik ze na twee maanden weg.

• IceStorm
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 30-08 22:21

IceStorm

This place is GoT-like!!!

Als het gewoon je eigen server is waar niks bijzonders op draait (geen productie omgeving ;)) zou ik ze gewoon na een week of 10 weggooien. Ik bedoel, zolang je je geen situatie kunt voorstellen waarin maanden oude logs nuttig zijn zou ik ze ook gewoon niet te lang bewaren ;).

Accesslogs zijn gewoon niet zo spannend bij 'gewoon' gebruik.

• Rob
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

Rob

De beste manier is elke nacht, na je log analyzer, de logs in te laten pakken en de server een nieuwe log aan te laten maken. Dit scheelt ruimte en log analyzer tijd.

In the beginning the Internet was a bunch of smart users with dumb terminals. Now...

• G33rt
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-06-2022
apache elke week ofzo (of wat jij wil), aan een nieuwe log laten beginnen en de oude laten renamen of trashen. ik meen me te herinneren dat dat kan, en anders kan een cronjob je file wel voor je legen denk ik :)