Toon posts:

[OC] is deze configuratie geschikt voor OC'en?

Pagina: 1
Acties:
  • 60 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik sta op het punt een systeem te kopen waarmee ik voor het eerst zal gaan OC'en. Al mijn eerdere computers waren merk pc's en die hebben geen overclock opties in het BIOS. Nu wil ik een zo goedkoop mogelijke upgrade voor mijn systeem kopen. Maar ik wil dus ook OC'en, want gratis of goedkope prestatiewinst is altijd leuk. Het gaat om de volgende onderdelen:

AMD Athlon XP 2500+ boxed (Barton)
Asrock K7S8XE Revisie 3.0 moederbord (http://www.asrockamerica.com/Products/K7S8XE_r3.htm)
512 MB PC 3200 DRR SDRAM van Infineon
Club3D Geforce 5900 XT
AOpen QF50A behuizing, 300W voeding (http://www.aopen.nl/products/Housing/QF50series.htm)

Over de overklokbaarheid van de onderdelen opzich heb ik wel wat topics op dit forum gevonden, maar is dit ook als compleet systeem goed overklokbaar? Ik dacht eraan de FSB te verhogen, zal dat kunnen met de 300W voeding en de Boxed koeler van AMD? Of moet ik een speciale CPU-koeler erbij gaan kopen?

Ik heb besloten de 2500+ te kopen met de gedachte dat ik hem naar een hogere snelheid kan overklokken, zo was ik voordeliger uit omdat ik dan geen 3000+ hoef te kopen.

• The_eYe
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 03-08-2021
Dat moederbord heb ik ook, je kan de vcore niet instellen (alleen omhoog met een klein percentage)
dat is wel een van de grootste nadelen.
verder kan je geen MP in het bios instellen, maar moet dit met jumpers..wat ik zelf erg lastig vind.

200fsb ga je wel halen op deze plank :) ik ben zelf al tot 235 gekomen, dus dit lijkt me geen probleem 8)

oh, en voor de rest lijkt die hardware mij wel geschikt, maar ik ben ook geen expert op OC gebied hoor ;)

[ Voor 14% gewijzigd door The_eYe op 08-03-2004 16:23 ]

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-02 21:10

Exigence

dnkroz

Niet negatief bedoeld hoor: maar dit systeem is nou niet echt geweldig om te OC'en.

Denk meer aan:
• nForce2 Ultra400 mobo
• 2 latjes geheugen van een goed merk

Dan zit je al meer in de buurt.

edit:
Vat het niet verkeerd op hoor.... ik weet jouw budget namelijk niet, dus misschien wil je en kan je helemaal niet meer geld uitgeven.

[ Voor 28% gewijzigd door Exigence op 08-03-2004 16:29 ]

Verwijderd

Topicstarter
Mja, mijn budget is krap, de onderdelen kosten ongeveer € 425,-. Maar overclocken is voor mij dan ook mooi meegenomen, geen doel op zich. Ik wou gewoon weten wat de mogelijkheden zijn.

Nog een vraagje: de FSB-snelheden zijn voor mij een beetje verwarrend. In deze topic: [rml][ OC] AMD Barton/Thorton Overclockresultaten Deeltje 9[/rml] wordt gezegd in de eerste post dat: 2500+ = 11x FSB 166 =1833 MHz, en hier: http://www2.amd.com/us-en...923,00.html?queryID=73004 wordt gezegd: AMD Athlon™ XP 2500+ (333 FSB)? Iemand enig idee waarom de FSB-snelheden die genoemd worden verschillend zijn?

• The_eYe
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 03-08-2021
Verwijderd schreef op 08 maart 2004 @ 16:39:
Nog een vraagje: de FSB-snelheden zijn voor mij een beetje verwarrend. In deze topic: [rml][ OC] AMD Barton/Thorton Overclockresultaten Deeltje 9[/rml] wordt gezegd in de eerste post dat: 2500+ = 11x FSB 166 =1833 MHz, en hier: http://www2.amd.com/us-en...923,00.html?queryID=73004 wordt gezegd: AMD Athlon™ XP 2500+ (333 FSB)? Iemand enig idee waarom de FSB-snelheden die genoemd worden verschillend zijn?
Die 333 is de snelheid van 't geheugen :)
namelijk 2keer de FSB

• olof
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online
Doe die 166 maar keer 2. Dan zit je op 333.

Dit is het hele princiepe van DDR. Hij loopt op 166, maar verstuurd twee bits per klok tik waardoor je effectief op 333 Mhz zit.

• Exigence

Exigence

dnkroz

Verwijderd schreef op 08 maart 2004 @ 16:39:
Mja, mijn budget is krap, de onderdelen kosten ongeveer € 425,-. Maar overclocken is voor mij dan ook mooi meegenomen, geen doel op zich. Ik wou gewoon weten wat de mogelijkheden zijn.

De basisprincipes van FSB en geheugensnelheden vind je hier: PMG FAQ

Dus als je dat even helemaal doorleest, en ook dit:
Frequently Asked Questions DOC (laatste update 2-06-03)

Dan moet je al een heel eind komen.

Verwijderd

Topicstarter
Oh, bedankt voor de uitleg.

Ik hoop trouwens dat mijn topic wel is "toegestaan". Ik heb de FAQ van dit subforum en topics van de 5900 XT en Barton 2500+ wel gelezen, maar ik heb begrepen dat goed overklokbare onderdelen en slecht overklokbare onderdelen "niet goed met elkaar kunnen samenwerken". Dus dat een goed te overklokken Athlon XP niet goed te overklokken is in combinatie met een slechte voeding. Dus daarom mijn vraag of het als systeem, als geheel, wel overklokbaar was.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 08-03-2004 16:49 ]

• geforce5_guy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
let er wel op dat de AMD van tegenwoordig gelocked zijn. Dit wil zeggen dat je de MP niet kan veranderen en dus alleen kan ocen op de FSB.

[ Voor 1% gewijzigd door geforce5_guy op 08-03-2004 16:52 . Reden: typo's ]

Verwijderd

Topicstarter
geforce5_guy schreef op 08 maart 2004 @ 16:50:
let er wel op dat de AMD van etegnwoordig gelocked zijn. Dit wil zeggen dat je de MP niet kan veranderen en dus alleen kan ocen op de FSB.
Ja, maar in de FAQ stond toch dat je ze met een potloodstreep kan unlocken?

• Exigence

Exigence

dnkroz

Verwijderd schreef op 08 maart 2004 @ 16:48:
Oh, bedankt voor de uitleg.

Ik hoop trouwens dat mijn topic wel is "toegestaan". Ik heb de FAQ van dit subforum en topics van de 5900 XT en Barton 2500+ wel gelezen, maar ik heb begrepen dat goed overklokbare onderdelen en slecht overklokbare onderdelen "niet goed met elkaar kunnen samenwerken". Dus dat een goed te overklokken Athlon XP niet goed te overklokken is in combinatie met een slechte voeding. Dus daarom mijn vraag of het als systeem, als geheel, wel overklokbaar was.
Dat is meestal zo. Het bekende verhaal van de zwakste schakel. Een 300 Watt Aopen voeding is niet echt aan te raden. Als je weinig te besteden hebt kijk dan eens naar een 2e hands Chieftec 360 Watt voeding, of een 2e hands Antec/CWT
Verwijderd schreef op 08 maart 2004 @ 16:52:
[...]

Dat zijn de oudere Athlons (niet de XP's) en Durons.
Om zeker te zijn van een unlocked moet je een week 39 of lager hebben. Of een mobile kopen.

[ Voor 21% gewijzigd door Exigence op 08-03-2004 16:55 ]

• geforce5_guy
  • Niet online
Verwijderd schreef op 08 maart 2004 @ 16:52:
[...]

das kan dus ook niet meer bij de nieuwe, dat potlood geld voor AMD t/m T-bird 1400. daarna moest het met opvullen en zilververf. toen waren ze weer een tijdje un-locked. en sind kort weer locked.

• Arjen86
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
hoe zit dat bij amd64?

Foto

• geforce5_guy
  • Niet online
search :?

AMD64 is ook gelocked.

Verwijderd

voor de barton is nog geen manier gevonden om te unlocken ;/ :)

• Arjen86
  • Niet online
ja maar het ging me erom of dat te unlocken was

Foto

• Exigence

Exigence

dnkroz

Arjen86 schreef op 08 maart 2004 @ 16:57:
ja maar het ging me erom of dat te unlocken was
Heb jij zin om de heatspreader eraf te halen en het te proberen?

• Arjen86
  • Niet online
ehm nee niet int bijzonder, ben daar te onervaren voor op dat gebied

Foto

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11-02 21:30

Croga

The Unreasonable Man

Exigence schreef op 08 maart 2004 @ 16:27:
• 2 latjes geheugen van een goed merk
Ik ben het met de statement over de nForce2 eens, maar waarom 2 latjes geheugen?

Dual channel geheugen levert de AthlonXP nauwelijks prestatiewinst op. Het gebruik van 2 latten geheugen maakt echter het overclocken lastiger, doordat je 2 mogelijkheden hebt om tegen de "zwakste schakel" aan te lopen.
Liever één lat geheugen, en 5 à 10 Mhz FSB meer, dan 2 latten geheugen in dual channel.

Hetzelfde geld voor latency: Liever je latency ophogen en meer uit je FSB halen dan andersom. CAS2 vs CAS3 is een procent of 4 verschil, 5 tot 10 Mhz op je FSB meer is een stuk waardevoller.....

• Exigence

Exigence

dnkroz

Croga schreef op 08 maart 2004 @ 17:03:
[...]

Ik ben het met de statement over de nForce2 eens, maar waarom 2 latjes geheugen?

Dual channel geheugen levert de AthlonXP nauwelijks prestatiewinst op. Het gebruik van 2 latten geheugen maakt echter het overclocken lastiger, doordat je 2 mogelijkheden hebt om tegen de "zwakste schakel" aan te lopen.
Liever één lat geheugen, en 5 à 10 Mhz FSB meer, dan 2 latten geheugen in dual channel.

Hetzelfde geld voor latency: Liever je latency ophogen en meer uit je FSB halen dan andersom. CAS2 vs CAS3 is een procent of 4 verschil, 5 tot 10 Mhz op je FSB meer is een stuk waardevoller.....
Ik had het ook over "van een goed merk" daarmee bedoel ik te zeggen dat je dan bijvoorbeeld een Corsair Low Latency latje neemt. Dus een snelle PC3200 reep.
En over dat Dual Channel: jazeker heeft het wel nut het heeft vaak wel een 5-10% prestatiewinst in tegenstelling tot Single Channel. Het is gewoon uiterst nuttig om de laatste restjes bandbreedte eruit te knijpen. Dual Channel vs. Single Channel scheelt in benchmarks zoals PiFast al gauw een aantal seconden. En echt minder overclocken doet het niet.
Het bovenstaande is allemaal gebaseerd op eigen ervaringen.

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Exigence schreef op 08 maart 2004 @ 16:58:
[...]

Heb jij zin om de heatspreader eraf te halen en het te proberen?
Op de pics van een Athlon 64 zonder heatspreader zie je ook geen bruggen..
Zijn dus waarschijnlijk net zoals bij intel een soort zekeringen die in de proc doorgefikt worden

• pisart
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
geforce5_guy schreef op 08 maart 2004 @ 16:56:
[...]

search :?

AMD64 is ook gelocked.
De ahtlon 64 is niet gelockt, anders zou de cool 'n quiet functie niet werken. Bv. 3200+ 200*10 zonder cool 'n quiet en ingeschakeld 200*4 = 800mhz. Dat zou niet gaan als ze hadden de athlon 64 gelockt.

• Exigence

Exigence

dnkroz

pisart schreef op 08 maart 2004 @ 17:50:
[...]

De ahtlon 64 is niet gelockt, anders zou de cool 'n quiet functie niet werken. Bv. 3200+ 200*10 zonder cool 'n quiet en ingeschakeld 200*4 = 800mhz. Dat zou niet gaan als ze hadden de athlon 64 gelockt.
De Athlon64 is alleen naar boven gelockt afaik. Naar benenden niet voor de Cool 'n Quiet functie inderdaad.

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-12-2025

Remy

I usually get 100% accuracy

salamander, neem eens de tijd om hier in DOC de verschillende oc'topics door te nemen, ook die van moederborden. Dan kan je er prima achter komen wat wel en wat niet geschikt is om te oc'en. DOC is namelijk niet bedoeld als vraagbaak voor 'kan ik hiermee een beetje oc'en?' want er wordt verwacht dat men dat zelf kan uitzoeken, al dan niet met behulp van eigen ervaring of de vele oc'topics hier in DOC :)

LinkedIn
Instagram

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.