Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

cmos-clear-schakeling met ledje

Pagina: 1
Acties:
  • 266 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil dus een schakelaar zetten op de pinnetjes om de cmos te clearen. Dit is geen probleem, maar nu wil ik dat er een ledje gaat branden als de schakelaar op de "clear-stand" staat.

Het lijkt me niet goed voor de cmos om er een ledje gewoon tussen te hangen, dus dat zal in een aparte stroomkring moeten die ik van een molex af kan halen.

Er moet dus eigenlijk een weerstand komen in de kring van de led die opengaat als het merkt dat de andere schakelaar omslaat.
Plaatje zegt meer dan woorden dus:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/nijenstein/GoT/cmosclear.jpg

Ik heb volgens mij wel jaren geleden bij mij laatse techniek-les op school wel ooit gehoord van een weerstand die open gaat als hij een stroompje "voelt", maar ik weet niet hoe zo'n ding heet en hoeveel volt er eigenlijk op die pinnetjes van de cmos staat. (multimeter doet het niet meer :( )

Kan iemand mij uitleggen wat ik nodig heb?

Verwijderd

kan je niet gewoon een dubbelpolige schakelaar gebruiken? dat is een schakelaar die in feite twee losse schakelaart is die gekoppeld zijn door hetzelfde hendeltje.
code:
1
2
3
4
clear cmos --------\_______ cmos third wire
normal mode -------||
                   ||
5 volt ------------\_______LED____Resistor____ ground

Verwijderd

Haal je interne batterij er gewoon uit als je je cmos wil clearen.

• JBplap
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

JBplap

Powered by:

Dat is misschien niet makkelijk ?
Moet zn kast eerst weer los en alles

Denk dat hij deze switch aan de buiten kant hangt

Maar ontopic:
geeft je molex wel stroom voor dat ledje als je pc uit is ?
Of clear jij je cmos gewoon met werkende pc ?

• 3lmowww
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17-06-2022

3lmowww

edit:

Hij wil er een schakelaar op... niet zn bvatterijen eruit halen... zegt ie lijkt me duidelijk ;)

Heb je al een schakelaar ofzo en wil je die perse gebruiken? Normaal gesproken zou nu iemand een 2x OM schakelaar pakken namelijk

//
Lijkt me trouwens ookwel dat er geen stroom meer op je cmos jumper staat als je gaat clearen. dan haal je de backupstroom eraf en zet je de VDD aan de massa...
Mocht er nog stroom op staan zal hij niet clearen ok ;)

Ik denk dat hij bedoeld dat je het kan zien als je pc aanstaat... of gewoon koel doen :P

[ Voor 41% gewijzigd door 3lmowww op 08-03-2004 15:13 ]

Electronics development

Verwijderd

Verwijderd schreef op 08 maart 2004 @ 15:05:
Zijn we nou tweakers of niet? dat dit kan snapt de TS waarschijnlijk ook wel, maar hij wil het op deze manier doen en vraagt daarbij hulp. Ik zou niet weten hoe het moet maar er zijn vast wel tweakers die dat wel weten.. }:O

• eghie
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

eghie

Spoken words!

Verwijderd schreef op 08 maart 2004 @ 15:05:
Het is gewoon veel handiger dan met batterij eruit halen of jumper omzetten. Bij batterij eruit halen en jumper omzetten is allemaal een heel gepiel (tenminste bij mij), omdat het spul allemaal zo klein is en er niet goed bij kan soms. Met een schakelaar is het een kwestie van omzetten en je hebt hem. Dat is handig tijdens het finetunen/overclocken.

Zonder LED is het simpel, namelijk:
Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/hw.eghuizen/images/schakelaar.gif
Dit is trouwens een 3 polige schakelaar.

Maar met LED zou ik het eigenlijk niet weten.

Is het trouwens niet zo dat stroom de weg kiest met de minste weerstand, anders zou je het gewoon met weerstandjes kunnen oplossen.

[ Voor 25% gewijzigd door eghie op 08-03-2004 15:35 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 08 maart 2004 @ 15:04:
kan je niet gewoon een dubbelpolige schakelaar gebruiken? dat is een schakelaar die in feite twee losse schakelaart is die gekoppeld zijn door hetzelfde hendeltje.
code:
1
2
3
4
clear cmos --------\_______ cmos third wire
normal mode -------||
                   ||
5 volt ------------\_______LED____Resistor____ ground
Dat zou wel handig zijn zo'n schakelaar. Ik wist niet dat die dingen bestonden.
Ik snap je plaatje niet zo, maar zo'n schakelaar heeft dus 2 * 3 aansluitings punten?
JBplap schreef op 08 maart 2004 @ 15:10:
Dat is misschien niet makkelijk ?
Moet zn kast eerst weer los en alles

Denk dat hij deze switch aan de buiten kant hangt

Maar ontopic:
geeft je molex wel stroom voor dat ledje als je pc uit is ?
Of clear jij je cmos gewoon met werkende pc ?
Jij snapt t :P
Ik vraag me nu idd wel af of hoe ik stroom over het ledje kan krijgen als de pc uit is 8)7 .
Iemand daar weer ideeën voor?
3lmowww schreef op 08 maart 2004 @ 15:11:
Heb je al een schakelaar ofzo en wil je die perse gebruiken? Normaal gesproken zou nu iemand een 2x OM schakelaar pakken namelijk
ik heb dus nog geen schakelaar, maar ik wist dus niet dat die 2pollige dingen bestonden. Je bedoelt met die 2x OM schakelaar toch hetzelfde als RoadRunner84?
3lmowww schreef op 08 maart 2004 @ 15:11:
//
Lijkt me trouwens ookwel dat er geen stroom meer op je cmos jumper staat als je gaat clearen. dan haal je de backupstroom eraf en zet je de VDD aan de massa...
Mocht er nog stroom op staan zal hij niet clearen ok ;)

Ik denk dat hij bedoeld dat je het kan zien als je pc aanstaat... of gewoon koel doen :P
Ik wilde het dus eigenlijk gewoon als indicatielampje gebruiken dat je de pc niet aan moet zetten omdat de schakelaar nog op de clear-stand staat. En het ziet er natuurlijk mooi uit 8)

• Skaah
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-11 19:40
Ik vraag me nu idd wel af of hoe ik stroom over het ledje kan krijgen als de pc uit is .
Iemand daar weer ideeën voor?
Aftappen van de mobo aansluiting van de voeding? Daar staat altijd stroom op nl, ik weet niet op welke pin. Anders van de ps/2 (mijn keyboard ledje blijft branden bij off), eventueel uit de WOL pinnen? Toch ff multimeter halen.

• Tasma
  • Laatst online: 21-11 19:45
die 2 polige schakelaar gebruiken een een condensator plaatsen voor de LED, zo blijft de LED een tijdje branden (afhankelijk van de condensator natuurlijk) en brandt ie dus ook als de PC uit staat..

• eghie
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

eghie

Spoken words!

Tasma schreef op 08 maart 2004 @ 15:30:
die 2 polige schakelaar gebruiken een een condensator plaatsen voor de LED, zo blijft de LED een tijdje branden (afhankelijk van de condensator natuurlijk) en brandt ie dus ook als de PC uit staat..
Hoe wil je dat met 2 polige schakelaar doen terwijl het jumpertje 3 polen heeft (tenminste mijn mobo (Epox EP-8RDA+) :?

• nuclear waste
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14-06-2023

nuclear waste

<onzin>

met 2 polig bedoelen ze dat hij schakelt in allebei de standen (dus 2*3= :9 6 pinnen)
correct me if I'm wrong

</onzin>

• Derek Vinyard
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23-08-2022
misschien een idee voor stroom voor het ledje; Kun je daar niet gewoon een batterij voor gebruiken? Ik neem tenminste aan dat je niet iedere dag je CMOS hoeft te clearen?

• X-Terminator187
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 28-05 12:41

X-Terminator187

"Astalavista"

Je kunt toch gewoon een transistor als schakelaar in de LED schakeling gebruiken? Op de volgende manier zou het moeten werken:
Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/~h.vanmoll/schakeling.JPG

Als de schakelaar nu in de onderste stand staat, komt er een spanning/stroom te staan op de gate van de transistor, waardoor deze gaat geleiden. Daardoor zal de LED gaan branden.

Willen zij die bezwaar hebben tegen deze post nu spreken of voor altijd zwijgen. Specs

• Benadski
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-11 13:59
Hmm, geen basisweerstand?

Maargoed, ik denk trouwens dat dat ook niet gaat werken...

Je kan het beste de LED gewoon voeden door middel van de "dubbele" schakelaar en een weerstandje. De andere helft van de schakelaar gaat naar de jumper.

Soms zie je maar 2 pinnen, maar meestal 3 bij zo'n jumper. Gewoon voor de netheid, één van de buitenste is namelijk open of doorverbonden met de middelste. Dat extra pinnetje zorgt er alleen voor dat je het jumpertje niet kwijt raakt voordat je je mobo thuis hebt (het trilt niet los). Je hebt dus maar een dubbele switch nodig met één aan contact. Het switchgedeelte voor het LEDje sluit de LED (en niet de weerstand!) kort als de switch aan staat.

Heel verhaal, ik hoop dat je het snapt! :)

• PeGys
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 25-11 14:36
eum, what happened with the good old 7x reset trick ?

gewoon ff stroom afkoppelen, 7x reset induwen en booten, heeft tot nu toe altijd zen werk gedaan bij mij.

En je moet je kast ook niet gaan opengooien.

Een beetje verlies heb je altijd...

• DP Kunst
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09:15
kun je niet gewoon een drukschakelaar nemen die normaal contact maakt tussen het middelste en rechter pinnetje en als je hem indrukt contact maakt tussen het middelste en het linker pinnetje, heb je ook het probleem van vegeten trug te zetten niet

Mijn nieuwe portfolio (Under Construction) | Benieuwd wat Solar Team Twente gaat doen?

• Interstice
  • Laatst online: 20-03 16:51

Interstice

Hallo?

Een ander oplossing is een simpel drukknopje, die kan je dan niet op de verkeerde stand laten staan :o

...omg dubbelpost

[ Voor 11% gewijzigd door Interstice op 10-03-2004 00:40 ]

Proud member of Tacopsclan [CLS]

Verwijderd

Topicstarter
Derek Vinyard schreef op 08 maart 2004 @ 20:24:
misschien een idee voor stroom voor het ledje; Kun je daar niet gewoon een batterij voor gebruiken? Ik neem tenminste aan dat je niet iedere dag je CMOS hoeft te clearen?
Ik zat ook al wel te denken aan een batterij maar dan moet je die weer gaan vervangen na een tijdje en dus de hele zooi weer openhalen. Het mooiste zou dus zo'n condensator zijn die gewoon altijd zn dienst doet.
Maar moet ik bij de duur waarop de condenstator nog stroom levert denken aan minuten, seconden, uren?
En hoe duur zijn die dingen eigenlijk? Ik weet ook niet precies welke ik dan moet hebben maar dat zullen bij de elektronica boer wel weten denk ik dan.
X-Terminator schreef op 08 maart 2004 @ 20:28:
Je kunt toch gewoon een transistor als schakelaar in de LED schakeling gebruiken? Op de volgende manier zou het moeten werken:
[afbeelding]

Als de schakelaar nu in de onderste stand staat, komt er een spanning/stroom te staan op de gate van de transistor, waardoor deze gaat geleiden. Daardoor zal de LED gaan branden.
Dat ding bedoelde ik dus met dat geval waarvan ik al eens gehoord had. :P
Maar dat werkt dus waarschijnlijk niet omdat er geen stroom op komt te staan.
Benadski schreef op 08 maart 2004 @ 22:34:
Hmm, geen basisweerstand? basisweerstand? waar dan?

Maargoed, ik denk trouwens dat dat ook niet gaat werken...

Je kan het beste de LED gewoon voeden door middel van de "dubbele" schakelaar en een weerstandje. De andere helft van de schakelaar gaat naar de jumper.

Soms zie je maar 2 pinnen, maar meestal 3 bij zo'n jumper. Gewoon voor de netheid, één van de buitenste is namelijk open of doorverbonden met de middelste. Dat extra pinnetje zorgt er alleen voor dat je het jumpertje niet kwijt raakt voordat je je mobo thuis hebt (het trilt niet los). Je hebt dus maar een dubbele switch nodig met één aan contact. Het switchgedeelte voor het LEDje sluit de LED (en niet de weerstand!) kort als de switch aan staat.

Heel verhaal, ik hoop dat je het snapt! :)
Ik snap je verhaal wel (denk ik), maar als ik zo'n dubbele schakelaar koop is het enige probleem dat ik dan nog heb de stroomtoevoer als de pc uit staat.
PeGys schreef op 09 maart 2004 @ 02:43:

gewoon ff stroom afkoppelen, 7x reset induwen en booten, heeft tot nu toe altijd zen werk gedaan bij mij.

*FUB heeft geen resetknop op zn mooie Skykast :P
En zo'n schakelaar staat natuurlijk wel 1337. :*) helemaal als er een ledje bij zit. ;)
DaNiEl KuNsT schreef op 09 maart 2004 @ 17:11:
kun je niet gewoon een drukschakelaar nemen die normaal contact maakt tussen het middelste en rechter pinnetje en als je hem indrukt contact maakt tussen het middelste en het linker pinnetje, heb je ook het probleem van vegeten trug te zetten niet
Het gaat er dus om dat ik een ledje erbij wil hebben en niet alleen een sckelaar, anders had ik dit topic ook niet hoeven openen. :+

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 10-03-2004 19:17 ]

• Benadski
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-11 13:59
Als je een ATX voeding hebt is er een draadje die altijd onder spanning staat (5V). Daarmee kan je je LED via een weerstandje voeden! :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 10 maart 2004 @ 19:12:
[...]
Het gaat er dus om dat ik een ledje erbij wil hebben en niet alleen een sckelaar, anders had ik dit topic ook niet hoeven openen. :+
Maar als je een drukschakelaar hebt heb je dat hele probleem niet van 'de pc moet het laten weten als ik hem niet aan mag zetten'...

• JTW
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22-11 10:18

JTW

Een andere mogelijkheid om dit te doen is om je voeding open te schroeven, een aparte adapter erin modden(230~ aansluiten op pinnen in voeding) en dan een snoertje uit de adapter naar het ledje toe.

Ik heb dit een keer gedaan en bij sommige voedingen is het mogelijk, mits je de adapter uit zijn behuizing haalt.

Natuurlijk moet alles goed geisoleerd worden, anders heb je straks een gekookte voeding.

Het is riskant en slordig, maar het werkt.

PS. Ik heb het btw gebruikt om mijn pc te schakelen met zo'n radio-autodeur opener(jeweetwel :p).

Verwijderd

PeGys schreef op 09 maart 2004 @ 02:43:

Op welke moederborden werkt dat allemaal? zal vanavond thuis even proberen, maar klinkt interessant als het werkt natuurlijk... :*)

• iets
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21-11 15:09
Wat gebeurt er eigenlijk als je per ongeluk de schakelaar omgooit als de PC nog aanstaat? Lijkt me niet erg gezond enzo.

tvw

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:57

Epsilon

iets schreef op 13 maart 2004 @ 00:38:
Wat gebeurt er eigenlijk als je per ongeluk de schakelaar omgooit als de PC nog aanstaat? Lijkt me niet erg gezond enzo.
Er zijn van die schakelaar met van die rooie beveiligings kapjes (zoals in vliegtuigen enz, om te zorgen dat de raketten niet afgeschoten worden in de film enz :P).

Ze zijn alleen stervens duur, maar ik zou dat op zn minst doen iig :).

Maar voor het probleeem van de TS:

Waarom gebruik je niet gewoon een schakelaar met 6 pootjes (aan/aan) ? Dus dat je met 1 schakelaar 2 dingen tegelijk switched. Dus met de ene de bios reset, en met de andere het ledje aan/uit.

voor de reset: aansluiten spreekt voor zich
voor het ledje: Op de middelste aarde zetten en op 1 van de buitenste 5v. Daartussenin het ledje (wel ff op de goeie + zetten natuurlijk) met een voorschakelweerstand

• porto33
  • Laatst online: 10-08 19:05
dan fikt je bios door, is mij namelijk ooit gelukt. ;)

kun je niet met een diode werken in de schakeldraad? dan loopt de stroom maar 1 kant op cq wordt tegengehouden voordat het de pin bereikt zodat er geen spanning/stroom op komt. Dus de diode zo ertussen solderen dat de 'stroom' van de pin naar de schakelaar loopt. massa ergens anders vandaan pakken.

als ik slap lul moet je het zeggen, heb iets teveel smirnoff met jus op. 8)7

Verwijderd

Topicstarter
ik was wel van plan er zo'n kapje overheen te doen ja.
Ik ben zelf namelijk ook niet de slechtste wat betreft domme acties :P
Ik weet nog niet precies hoe en waarvan ik dat kapje ga maken, maar daar verzin ik wel wat op.

Ik hoef dus alleen nog maar zo'n dubbele schakelaar te kopen, een rooi ledje+weerstand en een multimeter om de draad op te zoeken waar altijd 5V op staat.

Bedankt mensen. :>

Verwijderd

Hier komt even een domme vraag van mij, kan je je BIOS resetten door alleen de pennetjes kort te sluiten met het jumpertje zonder de knoopcel los te nemen?
Ik neem altijd het celletje los en sluit de pennetjes kort.

• porto33
  • Laatst online: 10-08 19:05
knoopcel hoeft bij mijn weten niet los, tis altijd gelukt door alleen de pinnetjes een paar seconden te kortsluiten. Het lijkt mij dat het een beetje dubbelop is.

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:57

Epsilon

Die knoopcel kan je gewoon laten zitten

Sterker nog, als je die knoopcel vaak beetpakt, verminderd dat zn levensduur.

Verwijderd

Je kan ook twee druk knoppen plaatsen, dan heb je twee handen nodig om hem aan te kunne zetten.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:41

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Verwijderd schreef op 08 maart 2004 @ 15:26:

Ik wilde het dus eigenlijk gewoon als indicatielampje gebruiken dat je de pc niet aan moet zetten omdat de schakelaar nog op de clear-stand staat. En het ziet er natuurlijk mooi uit 8)
Waarom doe je het dan zo moeilijk met een ledje en alles? Is het dan niet veel makkelijker om idd met een dubbelpolige schakelaar tegelijkertijd je CMOS clear te schakelen, en je powerknop dan uitgeschakeld te hebben? Die hoeft toch alleen maar ff te schakelen als je je pc aanzet.
Moet een stuk makkelijker te doen zijn en zit je ook niet met voeding enzo te klooien.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• MaximusTG
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
(overleden)
Wat dacht je van zo'n systeem met twee van die sleutels?Die je tegelijk moet omdraaien. Die je altijd in films ziet waar ze zo'n raket afschieten.
Moet je ze natuurlijk niet te ver uit elkaar plaatsen :P . Heb je straks iemand nodig om je cmos te helpen wissen. 8)7

Dat zou pas echt mooi zijn :9~ .

Zin in pizza? Probeer 'mijn' pizzarecept eens! Laatste versie pizzarecept Blog:KookKompas

• iets
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21-11 15:09
MaximusTG schreef op 13 maart 2004 @ 20:42:
Wat dacht je van zo'n systeem met twee van die sleutels?Die je tegelijk moet omdraaien. Die je altijd in films ziet waar ze zo'n raket afschieten.
Moet je ze natuurlijk niet te ver uit elkaar plaatsen :P . Heb je straks iemand nodig om je cmos te helpen wissen. 8)7

Dat zou pas echt mooi zijn :9~ .
Kun je net zo goed ff je pc open maken en cmos clearen :P.

Trouwens denk ik wel dat het gewoon een keer fout gaat met zo'n schakelaar +PC aan (neem het van me aan, ik ken fub persoonlijk :+ ). Of als er iemand mee gaat klooien bij een lan ofzo.

Misschien een beveiliging maken dat ie niet aankan als de PC aanstaat ofzo? Relay die open staat als er prik op de 12v staat?

tvw

Verwijderd

wow , ja , dat zou een maf idee zijn , met een fietsslot ofzo je PC inschakelen

Verwijderd

Topicstarter
weet iemand of er toevallig ook 3dubbele schakelaars bestaan? :P
Dan kan ik de powerswitch er ook aan hangen zodat ie zeker niet aan kan als de schakelaar verkeerd staat.

Zou anders misschien zo'n geval dat een diode wordt als er stroom op een 3e pin staat niet goed kunnen werken? Of was het juist dat die dingen open gaan staan als je er stroom op hebt staan?
En zouden die dingen een spanning van 5 volt op die derde pin wel kunnen hebben?

• Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 26-11 19:59
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/d.hagenaars/cmos.GIF

zo dus :)

als je nu de cmos jumper op de reset stand hebt staan, kun je je pc niet aan zetten.
Dat bedoelde je toch? Heb je niets dubbelpolig voor nodig

[ Voor 53% gewijzigd door Maverick op 14-03-2004 18:42 ]

PSN: DutchTrickle PVoutput

Verwijderd

Dat zou ik zo niet doen, want wat je het aan/uit kontakt noemt, daar staat wel 5V op een van de pennen en die schakel je dan fijn naar je CMOS-header.

• Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 26-11 19:59
hm, heb je wel gelijk in, zou het kwaad kunnen? Vraag het me af, maar idd beter toch maar dubbelpolig doen ja :P

PSN: DutchTrickle PVoutput

Pagina: 1