Finale 2003 doet niet wat ik wil, is er iets beters?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 78868

Topicstarter
Voor school heb ik de opdracht gekregen om een song te schrijven voor zang en piano, en vandaag is het moment aangebroken dat ik mijn eigen song moet gaan spelen en zingen.
Nu probeer ik met Finale 2003 mijn melodie op papier te zetten, maar hij wil maar geen document aanmaken van meer dan 24 maten en dat is absoluut niet genoeg voor het hele nummer. Het moeten er minstens twee keer zo veel zijn, 48 maten dus. Misschien ben ik heel dom en heb ik er totaal overheen gekeken maar is het überhaupt mogelijk met dat programma om extra maten aan je compositie vast te plakken?

Ik begin onderhand aardig genoeg te krijgen van dat programma. Kent iemand misschien een ander programma waarmee je gemakkelijk noten op papier kunt zetten, dat niet zo irritant werkt als Finale? :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Okee, die melodie heb ik maar niet meer opgeschreven want dit werkt voor geen meter. Is er nou echt niemand die me kan helpen? ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

Finale is één van de moeilijkere programma's en wordt niet echt heel vaak gebruikt, maar de mogelijkheden zijn erg uitgebreid. Mijn muziekleraar gebruikt het echter wel maar zelf heb ik het ook niet. Kun je als noodmaatregel niet het stuk over 2 bestanden verdelen?

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterE
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09-07 20:13
ik heb het nooit nodig gehad maarik mag aannemen dat het met cakewalk of cubase moet kunnen.

btw: op deze site kan je ook een hoop vinden:
http://www.sharewaremusicmachine.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hm, ik heb wel een tijdje gewerkt met Cubasis maar ik heb eigenlijk nooit ontdekt of je daar ook noten mee in een balk kunt klikken, zeg maar. Het programma kan wel muziek noteren die je inspeelt maar daar heb ik niks aan want mijn (digitale) piano is niet op de computer aangesloten op dit moment. Dat vind ik het handige van Finale, je hebt gewoon een lege notenbalk met ernaast een aantal knoppen met nootjes etc. die je er in kunt zetten met de muis.

Mooi programma is dat trouwens wel, het is dat we voor school per se Cubasis moesten gebruiken, anders was ik gelijk overgestapt op Cubase. Maar goed, daar zijn vast andere topics over. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mowa
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

mowa

u are what u is

"Measure Tool" aanklikken en dan bovenaan in het menu "Measure" "Add" klikken.
Voor mensen met kennis van het muziekschrift is dit het beste programma dat er bestaat. Het is tenslotte een notatieprogramma voor de pro's.
Cubase,Cakewalk etc zijn sequensers.

Je moet geduld hebben en er is een Help functie en zelfs tutorials in het prog ingebakken. Als je die doorleest kom je een heel eind.
Als je er dan niet uitkomt kan ik je geblaat begrijpen want dan begrijp je er echt helemaal niets van.

Een alternatief voor Finale is Sibelius. Daar kan je van te voren aangeven hoeveel maten een compositie mag duren.
Er zijn nog veel meer mindere goden onder notatieprogs maar daar heb je google voor.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hm, ik heb wel naar de User Manual gekeken maar daar werd ik echt niet wijzer van. Voor de rest dacht ik dat het toch wel zonder tutorial mogelijk zou moeten zijn om een paar maatjes aan een stuk te plakken, aantal maten lijkt me toch best wel een basisonderdeel van bladmuziek. :+
Maar goed, het is in elk geval gelukt nu. Ik had eigenlijk niet naar die bovenste balk gekeken omdat dat "Measure" menu er helemaal niet staat als je een andere tool geselecteerd hebt. Had het daar dus niet verwacht. Bedankt voor de tip! :)

Voor de rest vind ik Finale inderdaad een prima programma maar soms doet het dingen vanzelf die ik niet wil die ik dan weer moet gaan weghalen (een beetje zoals Word :P) en ik vind de manier van rusten etc. toevoegen wat omslachtig, maar goed. Als andere programma's hier niet in verschillen zal ik er maar mee leren leven. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad_Manic
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:58
Een programma voor notenschrift dat gemakkelijker in elkaar zit is Capella en dat wordt in de muziekwereld ook veel gebruikt. Finale 2003 is inderdaad een rommelig programma als je er weinig ervaring mee hebt. Met Capella zul je geen problemen ondervinden
http://www.capella.nl/
http://www.whc.de/capella.cfm
Pagina: 1