[C++ & Dev-C++] grafische modus

Pagina: 1
Acties:
  • 230 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 89567

Topicstarter
Voor mijn stage was ik opzoek naar een licentiekosten vrije ontwikkel omgeving om in Windows een windhoosapplicatie te programmeren. Met zo'n scherm en knoppen enzo :D. Dit programma wordt voor het bedrijf intern gebruikt (niet commercieel dus).

Een van de programma's die mij werden aangeraden om dit mee te doen was Bloodshed Dev-C++. Ik heb het programma gedownload en geïnstalleerd Het is me gelukt om met dit programma een console programma te maken, compileren en runnen. Een Windowsapplicatie is me nog niet gelukt. Ik heb bij nieuw project al wel Windowsapplicatie kunnen kiezen, maar ik heb niet zo'n scherm kunnen krijgen zoals in bijv. borland, waar je knoppen kan kiezen en slepen en acties onder de knoppen kan programmeren.

is dit wel mogelijk in Dev-C++?
zo ja, hoe
en zo nee, met welk programma wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 24-04 17:56

curry684

left part of the evil twins

Met Borland kun je voor Windows op de RAD manier applicaties ontwikkelen. MSVC of andere IDE's ondersteunen dit alleen voor dialogs middels resources.

Ik ken echter geen OS dat 'Windhoos' neemt dus ik vermoed dat je hier verdwaald bent. Wellicht kun je je vraag beter stellen op een Windhoos-developerforum.

Professionele website nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Mijn excuses voor het Windhoos (wat in het orginele bericht stond), dit was er perongeluk ingeslopen en was echt de bedoeling niet.

De borland manier heet dus RAD, en dat is ook waar ik naar opzoek ben, maar dan als freeware / shareware, in elk geval gratis
Is het trouwens mogelijk om een onder Borland ontwikkelde applicatie te laten compileren door een ander programma, zoals Dev-C++
en is dat legaal?

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 89567 op 09-03-2004 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 42142

Anoniem: 89567 schreef op 09 maart 2004 @ 10:47:
Mijn excuses voor het Windhoos (wat in het orginele bericht stond), dit was er perongeluk ingeslopen en was echt de bedoeling niet.

De borland manier heet dus RAD, en dat is ook waar ik naar opzoek ben, maar dan als freeware / shareware, in elk geval gratis
Is het trouwens mogelijk om een onder Borland ontwikkelde applicatie te laten compileren door een ander programma, zoals Dev-C++
en is dat legaal?
Dat ligt eraan wat je met Borland hebt geprogrammeerd. Als je gebruik hebt gemaakt van de VCL (waar de standaard buttons etc in Borland ook toe behoren) dan kun je dit niet onder een andere compiler compileren aangezien de VCL helemaal niet in C++ is geprogrammeerd maar in Object Pascal (Delphi). Als je bijv. alleen gebruik maakt van de STL dan kun je deze legaal onder een andere compiler compileren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koli-man
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17-04 14:35

koli-man

Bartender!!!!

Anoniem: 89567 schreef op 09 maart 2004 @ 10:47:

en is dat legaal?
Je kan ook je eigen compiler schrijven(bij wijze van spreken ;) ) en dat aanbieden aan iemand anders(gratis) die er applicaties mee maakt. Dat is toch ook niet illegaal.

Hey Isaac...let's go shuffleboard on the Lido - deck...my site koli-man => MOEHA on X-Box laaaiiiff

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curry684

curry684

RAD is dus een algemene term voor Rapid Application Development, en eigenlijk voor veel mensen net zo'n buzzword als XML en e-commerce :)

RAD is echter wel een mooi concept, met drag&drop wat dingen in elkaar pluggen. Het grote nadeel van goede RAD opzetten is dat er een flexibel en stabiel class-framework achter moet zitten, wat lange tijd de spelers heeft beperkt tot Delphi, BCB en VB6.

Afaik kun je echter met bepaalde open source IDE's ook aardig RAD sleur-en-pleur ontwerpen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 20531

Je kunt natuurlijk ook de goedkoopste (personal) versie van borland C++ kopen voor een eurotje of 80,- (for example @ www.dts.nl)... dan ben je legaal bezig. Zou verder zo geen RAD tools kennen die zo werken.

Owja de trail versie is ook een optie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@hvdberg:
Het programmeren gaat uitsluitend over de taal C++, of bedoel je met VCL het drag&drop (aka RAD) ??

@koli-man:
Het programmeren van een eigen compiler gaat mij niet lukken, haha...
zo goed ben ik nog niet, ik heb net pas een hoofdtuk over strings en vectoren gehad :D
maar ik snap wat je bedoelt, het enige wat ik me kan voorstellen is dat bijv. borland niet wilt dat je hun programma's compileerd op een adere compiler.

@curry:
wat is een class-framework??
Ik heb met het RAD systeem gewerkt op school tijdens de Delphi lessen, maar ik heb nooit een class-framework opgezet volgens mij :S

@mgfun:
Er is in het bedrijf geen budget voor aankopen dit project, dan zou ik het zelf moeten kopen...
maar dat ga ik ECHT niet doen voor m'n stage...
De trial is maybe wel een oplossing, maar is het legaal voor een bedrijf om de trial te gebruiken voor een programma dat intern (niet commercieel) gebruikt gaat worden?
ik heb al na borland gemailt met deze vraag, maar krijg geen reactie.
Op de borland site heb ik er ook niets over kunnen vinden.

als ik er niet uitkom met C++ dan moet ik een of ander pakket, dat er intern al is, gaan gebruiken, maar dat wil ik niet aangezien ik volgend jaar op de hts C en C++ krijg. en dit is natuurlijk een mooie voorbereiding op de hts :D

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 89567 op 09-03-2004 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curry684

curry684

Anoniem: 89567 schreef op 09 maart 2004 @ 11:21:
@curry:
Ik heb met het RAD systeem gewerkt op school tijdens de Delphi lessen, maar ik heb nooit een class-framework opgezet volgens mij :S
Uhm.... download gewoon eens bij www.borland.com de trial van C++Builder en neem eens alle tutorials door, lost al je vragen op :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koli-man
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17-04 14:35

koli-man

Bartender!!!!

@koli-man:
Het programmeren van een eigen compiler gaat mij niet lukken, haha...
zo goed ben ik nog niet, ik heb net pas een hoofdtuk over strings en vectoren gehad :D
maar ik snap wat je bedoelt, het enige wat ik me kan voorstellen is dat bijv. borland niet wilt dat je hun programma's compileerd op een adere compiler.
me neither...en zal ook nooit lukker IMHO
als ik er niet uitkom met C++ dan moet ik een of ander pakket, dat er intern al is, gaan gebruiken, maar dat wil ik niet aangezien ik volgend jaar op de hts C en C++ krijg. en dit is natuurlijk een mooie voorbereiding op de hts :D
Dit is zeker een mooie voorbereiding en als ik hoofdstuk hoor dan ben je slim bezig want dan leer je al hoe het wel moet, i.p.v. copy paste...

Hey Isaac...let's go shuffleboard on the Lido - deck...my site koli-man => MOEHA on X-Box laaaiiiff

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:31
curry684 schreef op 09 maart 2004 @ 11:02:
RAD is echter wel een mooi concept, met drag&drop wat dingen in elkaar pluggen. Het grote nadeel van goede RAD opzetten is dat er een flexibel en stabiel class-framework achter moet zitten, wat lange tijd de spelers heeft beperkt tot Delphi, BCB en VB6.
Offtopic, maar waarom vind je dat een nadeel? Ik vind het juist een voordeel als er een flexibel, stabiel, goed doordacht en uitgebreid framework achter zit.
En VB6 zet ik niet in hetzelfde lijstje als Delphi en BCB :P

[ Voor 11% gewijzigd door whoami op 09-03-2004 11:41 ]

https://fgheysels.github.io/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
PS : ik denk dat curry bedoelde dat zo'n framework vaak niet goed gemaakt werdt.

Ik heb de onderstaande reactie ontvangen van Borland:
Trial versies mogen niet worden gebruikt om applicaties mee te ontwikkelen. Deze zijn uitsluitend bedoeld om het product te evalueren om zo te bepalen of u dit voor u een goede investering is.
Wanneer u een applicatie wilt ontwikkelen heeft u een officiele versie nodig die u via een van onze resellers kunt aanschaffen.

dus Borland gebruiken is geen mogelijkheid.
het enige dat nu nog rest is de volgende zin van curry uitdiepen:
Afaik kun je echter met bepaalde open source IDE's ook aardig RAD sleur-en-pleur ontwerpen...

dus de resterende vraag is:
Met welke open source (licentiekosten vrije) IDE's kan je onder Windows RAD drag&drop windows-applicaties ontwerpen met C++.

[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 89567 op 09-03-2004 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curry684

curry684

whoami schreef op 09 maart 2004 @ 11:39:
[...]

Offtopic, maar waarom vind je dat een nadeel? Ik vind het juist een voordeel als er een flexibel, stabiel, goed doordacht en uitgebreid framework achter zit.
En VB6 zet ik niet in hetzelfde lijstje als Delphi en BCB :P
Als je de zin nog even goed leest zie je dat ik zeg dat je jammer genoeg een flexibel, stabiel, goed doordacht en uitgebreid framework nodig hebt voor een goede RAD-omgeving, en dat er daarom buiten Delphi, BCB, VB6 en recente .NET weinig tot geen opties zijn: dit is een nadeel omdat de gewenste goedkope/gratis oplossing dus niet zal bestaan :)
Met welke open source (licentiekosten vrije) IDE's kan je onder Windows RAD drag&drop windows-applicaties ontwerpen met C++.
Check eens of TrollTech (die jongens van Qt) geen window designer tools hebben...

=[edit]=

Deze zocht ik dus, maar is ook niet echt een optie als je ziet hoe geschift duur Qt is :X

Mjah, misschien moet je gewoon niet proberen voor een dubbeltje op de eerste rang te zitten :)

[ Voor 28% gewijzigd door curry684 op 09-03-2004 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Tsja, het bedrijf wilt geen geld uitgeven, en ik wil natuurlijk goede software :D

en ik heb nooit anders dan RAD (of console) geprogrammeerd, en heb dus ook geen enkel idee hoe dat je het anders zou moeten doen...

dan kom je al snel erop uit dat je het liefst voor un dubbeltje (of zelfs gratis) op de eerste rang wilt zitten.

of ik zou ergens moeten vinden hoe dat ik windows-applicaties zou moeten programmeren zonder RAD, maar erg veel tijd is er niet voor en mijn C++ kennis (en VOORAL ervaring) is ook niet geweldig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 42142

@hvdberg:
Het programmeren gaat uitsluitend over de taal C++, of bedoel je met VCL het drag&drop (aka RAD) ??
Ok, maar die sleur&pleur zooi van BCB is in Object Pascal geschreven en heet de Visual Component Library (VCL). Als je dus jouw app. op een andere compiler wilt compileren gaat dit niet lukken want gcc zal bijv. niet zo goed om kunnen gaan met Object Pascal, dunkt me.
Oh ja RAD!=VCL
@curry:
Niet opgezet dus, maar wel gebruikt. VCL is een framework evenals .NET. Ook kun je overwegen om je eigen framework op te zetten (die op een bestaand framework als VCL of .Net gebaseerd kan zijn). Afhankelijk van de grootte van het project zal dit zijn vruchten kunnen afwerpen (of niet natuurlijk).
@mgfun:
Er is in het bedrijf geen budget voor aankopen dit project, dan zou ik het zelf moeten kopen...
maar dat ga ik ECHT niet doen voor m'n stage...
Ok, licentie Borland C++ Builder 6 Enterprise is misschien wat overdreven duur en overkill voor je project; maar bijv. Professional? En daarbij: wat denk je wat duurder is, licentie aanschaffen of uren/dagen/weken/maanden pielen met gratis tools om het zelfde te bereiken.
Al gedacht aan C# ? Hier zijn ook gratis compilers voor en biedt waarschijnlijk voldoende voor wat jij wilt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 72183

De opvolger van Borland C++ (Borland BuilderX) gaat gebruik maken van een open-source c++ framework. (wxWidgets + rad omgeving) Ik heb er nog niet mee gespeeld, maar je kunt daar eens naar kijken.

http://www.wxwindows.org/

Lijkt in ieder geval wel drag&drop functionaliteit voor scherm ontwerp bij te zitten die je zonder gebruik te hoeven maken van Borland IDE kunt gebruiken.

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 72183 op 09-03-2004 17:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soultaker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:07
De topic starter wil een goede RAD omgeving voor Windows en die blijkt alleen commercieel verkrijgbaar te zijn. Mij lijkt dat er dan een simpele keuze is: ofwel de portomonnee trekken, ofwel leren werken met de middelen die gratis beschikbaar zijn. In dit topic kunnen mooi wat verschillende opties toegelicht worden, maar uiteindelijk moet je gewoon afwegingen maken tussen kosten, gebruikersgemak en vereiste kennis en ervaring. Je kunt gewoon niet 'alles' hebben, zoals curry684 al opmerkte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schoene
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 28-04 16:25
voor wxWidgets zijn blijkbaar Open Source IDE's:

http://wxworkshop.sourceforge.net/
http://wxhatch.sourceforge.net/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-04 17:27
Qt is overigens wel gratis, als je Linux gebruikt. Misschien kun je dat dan tegelijkertijd bij je stage introduceren: gratis OS, gratis compiler & gratis Qt. Ik weet alleen niet of de RAD tool (Qt designer) in de OS-versie erbij zit, maar in de praktijk is die niet eens nodig. Je mikt gewoon al je widgets in een layout manager (1 regel code), daar heb je die RAD niet voor nodig.

PS. binnen een bedrijf==commercieel, ook als het niet naar buiten wordt geleverd. Maar je mag wel GPL spul daarvoor gebruiken.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soultaker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:07
Qt is niet 'gratis' onder Linux, maar er is een open source licentie die wat weg heeft van de GPL. Dat betekent dus wel dat je ook de broncode van je applicatie beschikbaar moet maken en dat je daar geen exclusieve rechten op kan claimen. Zelfs als je de applicatie voor intern gebruik ontwikkeld kan TrollTech eisen dat je de broncode aan hun ter beschikking stelt (en zij hebben dan het recht die te hergebruiken). Dat is dus heel wat anders dan de closed source applicaties die je met een commerciële versie van Qt mag maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-04 17:27
Soultaker schreef op 09 maart 2004 @ 20:13:
Qt is niet 'gratis' onder Linux, maar er is een open source licentie die wat weg heeft van de GPL. Dat betekent dus wel dat je ook de broncode van je applicatie beschikbaar moet maken en dat je daar geen exclusieve rechten op kan claimen. Zelfs als je de applicatie voor intern gebruik ontwikkeld kan TrollTech eisen dat je de broncode aan hun ter beschikking stelt (en zij hebben dan het recht die te hergebruiken). Dat is dus heel wat anders dan de closed source applicaties die je met een commerciële versie van Qt mag maken.
Qt is dual-licensed: GPL en QPL. Alleen als je voor de QPL kiest geldt dat je een kopie van je applicatie op verzoek beschikbaar moet stellen. Net zoals jij een kopie van MS office wel mag gebruiken zonder dat je er de eigenaar van wordt geldt hetzelfde voor TrollTech. Alleen omdat jij hun software gratis gebruikt willen zij jouw software ook gratis mogen gebruiken. Dat geeft hen niet het recht jouw applicatie te verkopen.

http://www.trolltech.com/licenses/qpl-annotated.html
http://www.trolltech.com/products/qt/freelicense.html

Voor een interne applicatie is de GPL bij uitstek geschikt. Er is namelijk geen enkele distibutieplicht voor GPL applicaties.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb contact gehad met de mensen van WxWidgets, WxWidgets is een gartis IDE, maar het heeft geen compiler. Als compiler moet je dan een andere GUI compiler gebruiken.

Met WxWidgets kan je niet RAD programmeren, maar hier zijn wel tools voor.
wxDesigner en dialogblocks zijn commerciele tools, er werken erg goed.

wxWorkshop, wxHatch, wxGlade, VisualWx and wxWinWiz
zijn free tools (niet allemaal voor RAD programmeren volgend mij, maar dat weet ik niet zeker). Ik zit nou op m'n stage en kan deze programma's niet uitproberen.

heeft er eigenlijk iemand ervaring met wxwidgets, wxwindows of een van de tools die hier omschreven staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curry684

curry684

Met alle uurkosten die je ondertussen al gespendeerd hebt was Borland C++ Builder Personal ondertussen al een rendabele investering :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
enig idee wat het RIANTE salaris is van een MBO stagiair???
geloof me, tis nie veel...
en dit uitzoeken doe ik in de tijd die ik toch al geplant had voor het leren van C++.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 30249

waarom programmeer je niet gewoon winapi inplaats van een framework, wat is er zo erg aan het programmeren van UI inplaats van slepen en ergens neer droppen.

Er zijn trouwens wel volgens mij gratis rc generators, daarmee kun je een interface drag en droppen en dan gewoon aanspreken in je code.
je zou kunnen zoeken naar borland workshop, die zwerft nog wel rond op het internet, er zit er ook eentje bij radasm, dat is voor assembly maar die resource files die worden gemaakt kun je gewoon in c ook gebruiken.

khoop dat je hier wat aan hebt, anders wordt het toch echt borland of visual c++ aanschaffen :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curry684

curry684

Anoniem: 89567 schreef op 10 maart 2004 @ 10:48:
enig idee wat het RIANTE salaris is van een MBO stagiair???
250 euro per maand stagevergoeding * 1.3 voor werkgeverslasten = 325 euro per maand = 4 licenties Borland C++ Builder Personal.

Dus? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Juist, en deze hele zoektoch heeft me ZEKER nog geen 8 uur fulltime gekost tot nu toe, dus daar kan je nog geen licentie van halen.

Maar ookal geeft een bedrijf liever uit aan personeelskosten dan aan een licentie, dan is dat nog steeds een zaak van de hoge heren...

In elk geval heb ik vandaag wel een lollig mailtje gekregen, na mijn duik in de open sourced software is mij ter oren gekomen dat er een licentie voor Microsoft Visual studio.net aanwezig is, waar VC++.net geprogrammeerd kan gaan worden.

dus ik wil graag iedereenbedanken die me heeft geholpen in m'n zoektocht.

Kunt iemand me trouwens maybe uitleggen wat het verschilt is tussen C++ en visual C++
en visual C++.net?

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 89567 op 10-03-2004 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curry684

curry684

Anoniem: 89567 schreef op 10 maart 2004 @ 13:43:
Kunt iemand me trouwens maybe uitleggen wat het verschilt is tussen C++ en visual C++
en visual C++.net?
De eerste is een programmeertaal, de 2e is een outdated produkt van Microsoft en de 3e is de huidige development IDE van Microsoft.

:z

Pagina: 1