[beamer] beamer uit -> monitor geen beeld

Pagina: 1
Acties:
  • 198 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:01
Ik zit met het volgende probleem,
wij hebben hier op mijn stage een beamer aangeschaft (iiyama LPX100) om het een en ander voor te kunnen doen. (stage op basisschool waar de beamer word gebruikt voor het voordoen van een aantal opdrachten voor de kinderen).
nou doet zicht echtr het volgende probleem voor:

de beamer heeft een pc in en een pc out uitgang, logisch.
nadat alles is aangesloten (pc in naar pc, pc out naar monitor) draait alles ook wel perfect zolang de beamer maar aanstaat. Op het moment dat de beamer word uitgeschakeld valt ook echter het beeld van de monitor weg (dit duurt 2 minuten omdat de beamer 2 minuten nodig heeft om zichzelf uit te schakelen).
nou is dit met een laptop geen probleem aangezien een laptop een aparte uitgang heeft voor het aansluiten van een beamer e.d. maar met de werkstations hier werkt dat dus niet prettig..
we dachten de oplossing gevonden te hebben in een doodgewone vga split kabel, dit werkt ook wel en het beeld blijft aan ook als beamer uitgaat maar dan doet zich het volgende probleem voor: het beeld is namelijk niet meer scherp/zuiver maar bevat wat vage schaduwen

heeft iemand enig idee hoe we dit makkelijk kunnen oplossen?
tot op heden wisselen we gewoon de kabels telkens om maar om tellkens achter die computers te kruipen zien we ook niet zitten :)

Verwijderd

De simpele oplossing is een VGA switch. Op die manier kun je snel schakelen met de minste verlies.

Verwijderd

Je kan die beamer toch wel op standby zetten (met stroom erop dus)? Als het goed is geeft hij het beeld dan gewoon netjes door.

Je kan in de PC waar hij op aangesloten is ook even een videokaartje met twee uitgangen zetten. Hoeft je niet meer te kosten dan 7 tientjes ofzo, heb je een hele nette Radeon met een s-sub en een DVI, en er zit een convertertje voor dvi-->d-sub.

Presto!

[ Voor 51% gewijzigd door Verwijderd op 08-03-2004 14:04 ]

• cryptapix
Verwijderd schreef op 08 maart 2004 @ 14:02:
De simpele oplossing is een VGA switch. Op die manier kun je snel schakelen met de minste verlies.
ik heb thuis ooit 2 pcs aangesloten op 1 monitor via zon vga switch, dit is als ik het goed begrijp dezelfde functie?
dit leverde bji mij toch een hinderlijke storing op, mijn linux bak had haarscherp beeld, maar mijn game pc dus niet..
Verwijderd schreef op 08 maart 2004 @ 14:03:
Je kan die beamer toch wel op standby zetten (met stroom erop dus)? Als het goed is geeft hij het beeld dan gewoon netjes door.

Je kan in de PC waar hij op aangesloten is ook even een videokaartje met twee uitgangen zetten. Hoeft je niet meer te kosten dan 7 tientjes ofzo, heb je een hele nette Radeon met een s-sub en een DVI, en er zit een convertertje voor dvi-->d-sub.

Presto!
standby lukt niet, jah hij gaat dan wel op standby maar dan schakelt hij toch de monitor uit..
het probleem is dat we niet zomaar aan pc's mogen gaan schroeven aangezien ze allemaal vanuit 1 bedrijf worden geleverd (wat weer geregeld is door overkoepelende scholengemeenschap)
bovendien is 7 tientjes toch nog een aardig bedrag [maar, als niet anders kan is dit misschien wel de oplossing]

Verwijderd

Wat denk je wat zo'n VGA switch kost :)

Maar er zijn ook wel 2e hands kaartjes met dualmonitor-out te vinden op marktplaats ofzo. Ik bedoel, als die 2e uitgang je enige eis is (snelheid enzo boeit niet) dan kan het heel goedkoop.

• cryptapix
Verwijderd schreef op 08 maart 2004 @ 14:10:
Wat denk je wat zo'n VGA switch kost :)

Maar er zijn ook wel 2e hands kaartjes met dualmonitor-out te vinden op marktplaats ofzo. Ik bedoel, als die 2e uitgang je enige eis is (snelheid enzo boeit niet) dan kan het heel goedkoop.
tjah wat is snelheid, als het er enorm traag op word dan schiet het natuurlijk ook niet op..

Verwijderd

ik heb thuis ooit 2 pcs aangesloten op 1 monitor via zon vga switch, dit is als ik het goed begrijp dezelfde functie?
Ja, alleen sluit je het dus andersom aan.
dit leverde bji mij toch een hinderlijke storing op, mijn linux bak had haarscherp beeld, maar mijn game pc dus niet..
Er zijn nogal een hoop verschillende uitvoeringen (handmatig/automatisch) <> (budget/professioneel) en zoals je logisch kan concluderen is daarmee ook verschillend eindresultaat mee te behalen.
Een handmatige budgetswitch zal idd veeleer brak resultaat geven, terwijl je van een >150MHz bandwidth Belkin switch toch wel meer mag verwachten.

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 08-03-2004 14:16 ]

• cryptapix
Verwijderd schreef op 08 maart 2004 @ 14:13:
[...]
Ja, alleen sluit je het dus andersom aan.

[...]
Er zijn nogal een hoop verschillende uitvoeringen (handmatig/automatisch) <> (budget/professioneel) en zoals je logisch kan concluderen is daarmee ook verschillend eindresultaat mee te behalen.
Een handmatige budgetswitch zal idd veeleer brak resultaat geven, terwijl je van een >150MHz bandwidth Belkin switch toch wel meer mag verwachten.
jah maar dan zitten we dus weer in een veel hogere prijsklasse, wat dus voor een basisschool niet echt rendabel is..
ik zie dat op de beamer oko een S-video ingang zit, misschien is het een optie een vidkaartje te kopen met een simpele svideo tvout? of zal dit niet werken?

Verwijderd

Svideo geeft wel véél slechtere beeldkwaliteit als de goedkoopste VGA switch. :X
Wat denk je wat zo'n VGA switch kost
[...]
jah maar dan zitten we dus weer in een veel hogere prijsklasse
Ik kan de Switches zo snel niet vinden in de Pricewatch, maar een 4poorts replicator kost minders dan 70 euro: pricewatch: Digitus VS814 4-poorts VGA Video-splitter 250MHz 1920x1440.
Een budget KVM kost ter vergelijking zo'n 26 euro: pricewatch: Digitus Connect mini 2 port KVM switch for PC PS/2 (geen extra kabel nodig)

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 08-03-2004 14:44 ]

• cryptapix
Verwijderd schreef op 08 maart 2004 @ 14:17:
Svideo geeft wel véél slechtere beeldkwaliteit als de goedkoopste switch. :X

[...]
Ik kan de Switches zo snel niet vinden in de Pricewatch, maar een 4poorts replicator kost onder 70 euro. (pricewatch: Digitus VS814 4-poorts VGA Video-splitter 250MHz 1920x1440)
Een budget KVM kost ter vergelijking zo'n 26 euro: pricewatch: Digitus Connect mini 2 port KVM switch for PC PS/2 (geen extra kabel nodig)
dus een vga switch kan (veel) goedkoper?

• Elektronicanet
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 26-02 20:10

Elektronicanet

Leds do it!

Verwijderd schreef op 08 maart 2004 @ 14:17:
Svideo geeft wel véél slechtere beeldkwaliteit als de goedkoopste VGA switch. :X

[...]
Ik kan de Switches zo snel niet vinden in de Pricewatch, maar een 4poorts replicator kost minders dan 70 euro: pricewatch: Digitus VS814 4-poorts VGA Video-splitter 250MHz 1920x1440.
Een KVM switch heb je toch niks aan :? Is voor één monitor 2 pc's. Dit is 2 monitoren 1 pc.

Nederlander in België

• cryptapix
Elektronicanet schreef op 08 maart 2004 @ 14:23:
[...]

Een KVM switch heb je toch niks aan :? Is voor één monitor 2 pc's. Dit is 2 monitoren 1 pc.
zon swithc heb ik dus thuis gehad, maar dat leverde echt enorm beeldkwaliteit verlies op (was wel goedkoop ding)

Verwijderd

Even de ongestelde vraag: op welke resolutie wordt de monitor en de beamer gebruikt?

Want kwaliteitsverschil ga je nl. pas merken op hoge resoluties/refreshrates (oftwel bandbreedte).

De KVM prijs was overigens alleen ter referentie genoemd. Daar heb je in jouw situatie niets aan omdat je die niet omgekeerd kunt gebruiken.

• cryptapix
Verwijderd schreef op 08 maart 2004 @ 14:27:
Even de ongestelde vraag: op welke resolutie wordt de monitor en de beamer gebruikt?

Want kwaliteitsverschil ga je nl. pas merken op hoge resoluties/refreshrates (oftwel bandbreedte).

De KVM prijs was overigens alleen ter referentie genoemd. Daar heb je in jouw situatie niets aan omdat je die niet omgekeerd kunt gebruiken.
resolutie zal varieren,
800x600 en 1024x768 zijn op de werkstations voor de leerlingen de gebruikelijke instellingen..
refreshrate respectievelijk 100 en 85h'z

edit:
ik zie nu op beamer dat de input reso 800x600@60hz is

[ Voor 6% gewijzigd door cryptapix op 08-03-2004 14:35 ]

Verwijderd

Oh, dat valt enorm mee. In dat geval kan een budgetswitch al voldoen (al is dat ook sterk afhankelijk van de gebruikte bekabeling).

Mocht je oog vallen op dit model switch: http://www.nowthatsit.nl/...witchboxen/Budget-KVM.gif - die valt net óp de grens van bruikbaar. De draadjes intern zijn namelijk nogal dun. Ik heb deze switch namelijk ook, maar omdat ik op 1024x768@120Hz nogal last kreeg van Ghosting heb ik de (RGB) draadjes intern vervangen voor dikker coaxiaal draad.

• cryptapix
Verwijderd schreef op 08 maart 2004 @ 14:47:
Oh, dat valt enorm mee. In dat geval kan een budgetswitch al voldoen (al is dat ook sterk afhankelijk van de gebruikte bekabeling).

Mocht je oog vallen op dit model switch: http://www.nowthatsit.nl/...witchboxen/Budget-KVM.gif - die valt net óp de grens van bruikbaar. De draadjes intern zijn namelijk nogal dun. Ik heb deze switch namelijk ook, maar omdat ik op 1024x768@120Hz nogal last kreeg van Ghosting heb ik de (RGB) draadjes intern vervangen voor dikker coaxiaal draad.
maar die is precies andersom?
ik moet juist van 1 systeem naar meerdere monitoren, niet van 1 monitor naar 2 ssytemen?

edit 1:
http://www.nowthatsit.nl/...e_id=1432&categorie_id=47
dat lijkt me meer wat?
de afstand tussen beamer en de 2 pcs bedraagt nog geen meter

edit 2:
maar dat is ook verkeerd om?

en wat ik me dan afvraag, met zon switch is het dus niet mogelijk om zowel beamer als monitor gelijktijdig aan te hebbe?

[ Voor 21% gewijzigd door cryptapix op 08-03-2004 14:54 ]

Verwijderd

maar die is precies andersom?
ik moet juist van 1 systeem naar meerdere monitoren, niet van 1 monitor naar 2 ssytemen?
Hij is in exact dezelfde behuizing te koop als printer/serieel/gameport/KVM/VGA switch - dus ook andersom ;)

Die "Digitus Intellige Mini CPU/KVM-switch 2-poorts + kabels (MINI-KVM2)" is er alleen in 1 monitor/keyboard/muis + 2PC uitvoering en daar heb je niets aan.Was je zelf dus ook achter...

nb: deeplinking naar nowthatsit.nl gaat blijkbaar niet lekker ;)
en wat ik me dan afvraag, met zon switch is het dus niet mogelijk om zowel beamer als monitor gelijktijdig aan te hebbe?
Nee, dat is óf/óf, dat is nu eenmaal met een switch.
Als je gelijktijdige output wilt hebben heb je een splitter nodig met ingebouwde versterker:
Bijv:
Afbeeldingslocatie: http://www.nowthatsit.nl/img/producten//video/Digitus_4-port_videosplitter.gif
Digitus 4-poorts VGA Video-splitter 250MHz 1920x1440 (VS814)

Er staat er blijkbaar hier een te koop voor 10 euro: http://www.2dehandsgids.nl/i/p/2/CiD/6/SubCiD/193/AiD/186806

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 08-03-2004 15:03 ]

• cryptapix
Verwijderd schreef op 08 maart 2004 @ 14:57:
[...]
Hij is in exact dezelfde behuizing te koop als printer/serieel/gameport/KVM/VGA switch - dus ook andersom ;)

Die "Digitus Intellige Mini CPU/KVM-switch 2-poorts + kabels (MINI-KVM2)" is er alleen in 1 monitor/keyboard/muis + 2PC uitvoering en daar heb je niets aan.Was je zelf dus ook achter...

nb: deeplinking naar nowthatsit.nl gaat blijkbaar niet lekker ;)
mjah, maar nou nog de vraag.. waar haal ik zon ding :)

• cryptapix
[b]Verwijderd schreef op 08 maart 2004 @ 14:57
Nee, dat is óf/óf, dat is nu eenmaal met een switch.
Als je gelijktijdige output wilt hebben heb je een splitter nodig met ingebouwde versterker:
Bijv:
[afbeelding]
Digitus 4-poorts VGA Video-splitter 250MHz 1920x1440 (VS814)

Er staat er blijkbaar hier een te koop voor 10 euro: http://www.2dehandsgids.nl/i/p/2/CiD/6/SubCiD/193/AiD/186806
dus met dat ding is het mogelijk om zowel beamer als monitor gelijktijdig aan te hebben
maar ook monitor appart (en evt beamer appart)

Verwijderd

Als jij ze wel of niet inschakelt (die monitor of beamer), inderdaad. Je kunt er maximaal 4 monitoren (of beamers) op aansluiten.
Ze zijn alleen dan wel allemaal dezelfde resolutie. Als je verschillende resolutie op monitor en beamer wilt is een videokaart met 2 outputs de oplossing (Bijvoorbeeld de Radeon 7000: http://msa.com.sg/image/ATIRadeon7000vert.gif - voor de witte DVI aansluiting zit dan een converter bijgeleverd om een 2e VGA apparaat aan te sluiten).

Check in geval van aanschaf van een videokaart wel of die tweede aansluiting er wel op zit, er zijn nl. ook budgetkaartjes met maar 1 VGA aansluiting (en zonder die DVI).

[ Voor 49% gewijzigd door Verwijderd op 08-03-2004 15:11 ]

• cryptapix
Verwijderd schreef op 08 maart 2004 @ 15:07:
Als jij ze wel of niet inschakelt (die monitor of beamer), inderdaad. Je kunt er maximaal 4 monitoren (of beamers) op aansluiten.
Ze zijn alleen dan wel allemaal dezelfde resolutie. Als je verschillende resolutie op monitor en beamer wilt is een videokaart met 2 outputs de oplossing.
ze mogen dezelfde reso hebben..
een videokaart met 2 outgangen is zon 70 euro,
is het misschien een optie om gewoon 2 goedkope pci vidkaartjes in pc te schroeven en deze te gebruiken als 2e uitgang of gaat dit niet?
of 1 extra (de huidige vidkaart is onboard)

edit:
zo te zien is zon kaartje met een dvi uitgang wel vrij goedkoop..
een euro of 40..
dat is misschien wel de beste oplossing

[ Voor 10% gewijzigd door cryptapix op 08-03-2004 15:12 ]

Verwijderd

een videokaart met 2 outgangen is zon 70 euro
[...]
(de huidige vidkaart is onboard)
In dat geval heb je ook geen AGP slot, dus zou zo'n kaart ook PCI moeten zijn. In de Pricewatch staan wel enkele PCI kaartjes - de Radeon 7000 (€38,-) zou dual kunnen zijn, voor 100% zekerheid zou je dat nog even kunnen checken.
is het misschien een optie om gewoon 2 goedkope pci vidkaartjes in pc te schroeven en deze te gebruiken als 2e uitgang of gaat dit niet?
of 1 extra (de huidige vidkaart is onboard)
Ik weet niet of duplicatie van het beeld van de ene naar de andere kaart wel mogelijk is. Of je dat nodig hebt ligt een beetje aan waarvoor je de beamer gebruikt (als dat is om dingen uit te leggen over de Windows desktop/GUI dan is duplicatie wel een noodzaak - als dat is om filmpjes te draaien op de beamer dan is duplicatie niet nodig). In elk geval is een dual kaartje veelzijdiger als 2 losse kaarten (in elk geval op elkaar afgestemd).

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 08-03-2004 15:19 ]

• cryptapix
Verwijderd schreef op 08 maart 2004 @ 15:15:
[...]
In dat geval heb je ook geen AGP slot, dus zou zo'n kaart ook PCI moeten zijn. In de Pricewatch staan wel enkele PCI kaartjes - de Radeon 7000 (€38,-) zou dual kunnen zijn, voor 100% zekerheid zou je dat nog even kunnen checken.
TV-out Ja
Video-in Ja
d-SUB 1 x

neej dus,

maar zouden 2 pci videokaartjes ook werken? want die hebben we nog wel liggen :)
geeft TV-out een te erg beeldverlies op? of kan de beamer dit wel corrigeren (hmz er hangt me nu wat bij dat als je overschakelt op tv-out je weer geen beeld op moni hebt)

• cryptapix
Verwijderd schreef op 08 maart 2004 @ 15:15:
Ik weet niet of duplicatie van het beeld van de ene naar de andere kaart wel mogelijk is. Of je dat nodig hebt ligt een beetje aan waarvoor je de beamer gebruikt (als dat is om dingen uit te leggen over de Windows desktop/GUI dan is duplicatie wel een noodzaak - als dat is om filmpjes te draaien op de beamer dan is duplicatie niet nodig). In elk geval is een dual kaartje veelzijdiger als 2 losse kaarten (in elk geval op elkaar afgestemd).
mjah tis dus om dingen in windows voor te doen :)
dus die optie valt af

• cryptapix
half 4,
klaar :) ik ben naar huis, lees morgen of vanvond thuis wel verder
alvast bedankt voor de hulp en info
Pagina: 1