[ROUTER CISCO800] DHCP forwarden werkt niet ligt dit aan ARP

Pagina: 1
Acties:

• DarkSilence
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19-12-2025

DarkSilence

W3designer.nl

Topicstarter
Maakt het uit als je een cisco router hebt dat no ip proxy-arp op de router uitstaat als je wil dat dhcp wordt geforward.

Ik heb de forwarding zoals op de site van cisco staat gemaakt maar hij doet het niet en ik dacht mischien ligt het aan no ip proxy-arp in de config staat? Het betreft een Cisco 800 router met OS versie 12.1 die opzich wel dhcp moet kunnne forwarden.

http://www.cisco.com/en/U...uide09186a00800800ed.html

Mijn dhcp server is een Win2k bak. _/-\o_

Alvast bedankt

W3designer.nl

• Adze
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:45

Adze

CCNP !

Probeer dit eens:

conf t
ip bootp server
(ip) dhcp enable (ip hangt van IOS af)
ip forward-protocol bootpc
ip forward-protocol bootps
int eth0 (interface waar dhcp request vandaan komen))
ip helper 192.168.1.10 (ip adres DHCP server)

Groeten Jeroen

Edit: Je kunt de DHCP server al wel bereieken vanaf je cisco doos ?

[ Voor 21% gewijzigd door Adze op 08-03-2004 16:09 ]

• DarkSilence
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19-12-2025

DarkSilence

W3designer.nl

Topicstarter
Adze15021979 schreef op 08 maart 2004 @ 16:03:
Probeer dit eens:

conf t
ip bootp server
(ip) dhcp enable (ip hangt van IOS af)
ip forward-protocol bootpc
ip forward-protocol bootps
int eth0 (interface waar dhcp request vandaan komen))
ip helper 192.168.1.10 (ip adres DHCP server)

Groeten Jeroen

Edit: Je kunt de DHCP server al wel bereieken vanaf je cisco doos ?
Het is een beetje lastig want ik kan het niet testen we hebben nemelijk een huurlijn naar een andere locatie waar ik van de week nog wel kom. Maja nu niet duzzz.

Ik heb nu wel ip helper ook onder ethernet0 ingetseld stond eerst alleen onder serial, waarom geen idee :?
Is ip dhcp enable geen commando om hem zelf als dhcp te alten fungeren want dat wil ik dus niet.

Maar bedankt voor je reactie ben ik erg blij. ik baalde want ik kon niet meer cisco leermatriaal komen van ccna en die andere examens van cisco. Het is voor mij al weer een tijdje geleden dat ik met die routers aan het klooien was.

W3designer.nl

• teigetjuh
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Je moet je ip helper op de interface zetten waar de request (client dus) zit.... Als je dit over een tweetal routers doet, moet je dus twee keer je ip helper configureren... maar je situatie is niet echt duidelijk. Plaatjes of omschrijving van je situatie maakt het vaak een stuk duidelijker.

De dhcp enable is inderdaad om je cisco als dhcp server te laten functioneren. dat vraag je niet.

[ Voor 15% gewijzigd door teigetjuh op 09-03-2004 09:29 ]

• Adze
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:45

Adze

CCNP !

dhcp enable is idd OOK om je router als dhcp server te configureren. Het is echter ook nodig voor dhcp-relay in combinatie met ip helper:

BRON (http://www.cisco.com/en/U...00800d983d.html#1018300):

dhcp enable: Enables the integrated Dynamic Host Configuration Protocol (DHCP) server and relay agent.

• teigetjuh
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Adze15021979 schreef op 09 maart 2004 @ 11:59:
dhcp enable is idd OOK om je router als dhcp server te configureren. Het is echter ook nodig voor dhcp-relay in combinatie met ip helper:

BRON (http://www.cisco.com/en/U...00800d983d.html#1018300):

dhcp enable: Enables the integrated Dynamic Host Configuration Protocol (DHCP) server and relay agent.
Misschien dat dat idd op een 800 zo is. op de "grotere" jongens zoals 4000 en 6500 series heb je dat zeker niet nodig.

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Ook op een 800-serie router hoeft "DHCP enable" niet aan te staan voor ip-helper. Wordt op mijn werk nl. gebruikt voor zo'n 400 kleine locaties met een 803 router..

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Pagina: 1