Toon posts:

[speakerkabels] stekkerloos zinloos?

Pagina: 1
Acties:
  • 508 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik vroeg me het volgende af:

Bij sommige merken en type luidsprekerkabels (bijv Monster Cable) worden luidsprekerkabels geleverd zonder spades, banaanstekkers of WBT's. Nou lijkt me dat nogal stompzinnig als je reclame maakt met OFC (bijv. 99.999% zuiver) als je open eind blootgesteld wordt aan de atmosfeer.

Ze (Monster) heeft wel een optie om zgn. Quick Locks gemonteerd mee te leveren. Alleen het prijskaartje wordt wel gelijk anders 8)7
Bovendien vindt ik die Quick Locks absoluut niet mooi en erg onhandig als je wilt bi- of triwiren (misschien in de toekomst voor mij een optie). Wordt bij andere merken in dezelfde prijsklasse (€30,- per meter, single wire) ook zonder spades geleverd?

Kijk, het gaat mij nu even niet om 'zeur niet! Je soldeert ff die spades erin en klaar is Kees', maar om de gedachte om zoveel moeite te doen om OFC te maken en dan gelijk vernaggelen om geen spades/banaanstekkers eraan te zetten.

Ben benieuwd naar jullie reacties (muv kabelfeti-jist!, 8)7 , |:( etc)

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:43

voodooless

Sound is no voodoo!

Heel simpel! Als die dingen eraan vast zitten zit je ook vast aan een bepaalde lengte. Wil je een andere lengte, dan zal je een losse kabel moeten kopen en die dingen er los bij..

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:08

Dr. Strangelove

Moderator General Chat
Die lichte oxidatie van koper is m.i. onhoorbaar op korte en middellange termijn. Op de langere termijn zal het heel misschien wat uitmaken. Zelf gebruik ik Audioquest Slate, en mijn dealer (Hifi Studio Wilbert) adviseerde me om eventueel (let op dat woord) om de twee-drie jaar een nieuw stukje te strippen (1-2 cm). Hij was tegen het gebruik van bananen en alle andere connectors omdat een bare wire de kortste, meest rechtstreekse connectie is. Door het stevig vastdraaien van de bindingposts is het ook vrijwel onmogelijk dat het deel van de draad dat daadwerkelijk contact maakt oxideert.

These are my principles. If you don't like them, I have others.

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-07 15:28

bonzz.netninja

Niente baffi

tja ik geloof juist in geen stekkers eigenlijk. Minder zut tussen ene draad en andere draad. Zeker banaanstekker hebben een relatief klein contact opp inv ergelijking met gewoon los draad

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.wegmetbigtech.nl

• StarTAC
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-05-2025
Ik heb laatst bij RAF Hilversum IXOS 6003 S Gamma speaker kabel gekocht, en die adviseerde mij ook om geen spades/bananenstekkers te gebruiken. Dit omdat je weer een extra verbinding hebt.
De enige reden waarom ze bananenstekkers bij RAF in de luisterruimtes hebben, is omdat ze heel vaak speakers verwisselen enzo, en dan zijn bananenstekkers wel erg makkelijk.

iRacing Profiel

Verwijderd

volgens mij ging het bij ofc om de exacte samenstelling van het koper (die ist dus zuurstof vrij) en niet om of er wel of niet zuurstof bij het koper kan komen (bij de uit einden dan he ;) )
en dat kleine beetje oxidatie hoor je echt niet
soldeer tin voor welke conector dan ook doet veel meer met je geluid dan een beetje oxidatie (alsje het uberhaupt al zou horen)
idd ik geloof en hoor niet zo veel in die exotische kabels een simpele goede 2.5kwadraat en je merkt er nix van

Verwijderd

ik doe ook niet aan connector, koper -connnector-aansluiting is toch minder goed dan koper-aansluiting

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 08 maart 2004 @ 14:02:
volgens mij ging het bij ofc om de exacte samenstelling van het koper (die ist dus zuurstof vrij) en niet om of er wel of niet zuurstof bij het koper kan komen (bij de uit einden dan he ;) )
en dat kleine beetje oxidatie hoor je echt niet
soldeer tin voor welke conector dan ook doet veel meer met je geluid dan een beetje oxidatie (alsje het uberhaupt al zou horen)
idd ik geloof en hoor niet zo veel in die exotische kabels een simpele goede 2.5kwadraat en je merkt er nix van
Precies: dat is wat ik probeerde te zeggen. De fabrikant probeert zo zuiver mogelijk zuurstofvrij koper te maken, en dan ga jij (of ik) ff een stripje koper blootstellen aan de atmosfeer. Als ik zie (lees) wat sommige fabrikanten voor maffe productiemethodes hebben( N2 atmosfeer, cryogene omgevingen etc etc) dan neem ik aan dat je als fabrikant toch wel de kabels graag vrij wil houden van rommel.
Off topic: Veel mensen denken dat goud bijv. niet reageert omdat het een edelmetaal is. Op zich klopt dat wel. Echter moet men bedenken dat goud zeer oppervlakte aktief is, waardoor goud ontzettend snel rotzooi aantrekt (contaminerend). Dus moet je eigenlijk goud weer fatsoenlijk inpakken.

Wat betreft exotische kabels: sommige kabels geven net weer dat extra kleurtje aan het geluid :*)

Verwijderd

jij vat mij niet helemaal ;)
ik bedoel dat het geen kwaad kan dat beetje zuurstof aan de uit einde
als er daarintegen onregelmatigheden in worden gesloten dan kan je oxidatie problemen krijgen
en als je een beter geluid wil dan kun je beter naar de acoustiek van je kamer gaan kijken of gewoon je speakers upgraden dat is namelijk veeeeeeeeel efectiever B)
oftewel kabels je moet er in geloven en graag arm worden :P

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 04-08 15:28

Indoubt

Always be indoubt until sure

sommige kabels geven net weer dat extra kleurtje aan het geluid

En? Wil je dat?

Ik wil niet zeggen dat er geen verschil in kabels kan zijn (alhoewel ze volgens mij in de meeste gevallen uitermate gering of afwezig zijn, en ja, ik heb verschillende getest)

Sloop je luidspreker eens open en kijk wat erin zit, Kijk eens naar de leads van je condensatoren, zijn ze bovendien ook nog gesoldeerd?

Ikzelf gebruik de blanke draad op de connector en doe dat zowel met koper, OFC koper en heb dat ook met zilver gedaan. Ik heb ook met banaanstekers (verguld, van redelijke kwaliteit) getest en kon ook daar geen verschil horen tussen met en zonder

Een goede luidspreker kabel is best belangrijk, het is tenslotte een schakel in de keten. Maar doe een blinde test zodat je niet meer uitgeeft dan hetgeen je ook daadwerkelijk kunt horen.

Als je voor "convenience" spades wilt gebruiken dan is daar niet zoveel op tegen, je moet alleen meer aandacht besteden aan alle overgangen en zorgen dat alle verbindingen secuur worden vastgezet. Een goede krimpverbinding zal misschien beter werken als een soldeerverbinding en als je soldeert neem dan zilversoldeer met een zo hoog mogeljk zilverpercentage. Let er wel op dat dit wat minder makkelijk soldeert en dat je beter dan normaal moet opletten dat het spldeer goed vloeit en hecht.

In sommige gevallen heb ik eerst met normale soldeer een hele dunne vertiningslaag moeten aanbrengen om het zilversoldeer goed te laten hechten. Als het soldeer daarna goed vloeit vermengt het zich toch wel.
Pagina: 1