Lappen veel nut??

Pagina: 1
Acties:
  • 317 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Dekaasboer
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11:08
Ìk als overclocker wil natuurlijk het hoogst mogelijke halen, nu heb ik dit blokje:
http://www.casejunkies.co...0001&hl_id=1176&page=1593
Maar dan met koperen deksel.
Ik draai een amd 2500+ @ 2400 mhz 1,9v en die wordt 44-45 graden.

Het blok is wat grof aan de onderkant, heeft het veel nut om dit te lappen???
Zijn er nog dingen die mis kunnen gaan/waar ik op moet letten??

http://axrotterdam.blogspot.nl

• bvk007
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 28-01 13:37
Ja tuurlijk heeft dat zin, ik ben dan wel niet een overclocker, maar wel opgelet bij natuurkunde hoe groter je oppervlak wat contact heeft met je proc. des te hoger is je warmteafdracht :).

• Sluuut
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18-01 13:54
En daarvoor is silverpasta ook uitgevonden om dat contact te vullen met een zo geleidend mogelijk materiaal... Maar antuurlijk heeft poleisten (of hoe je het dan ook wilt noemen) nut hierbij.

57696520646974206c65657374206973206e657264

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
B@sje schreef op 08 maart 2004 @ 12:00:
Ja tuurlijk heeft dat zin, ik ben dan wel niet een overclocker, maar wel opgelet bij natuurkunde hoe groter je oppervlak wat contact heeft met je proc. des te hoger is je warmteafdracht :).
Mis, je zou dan een zeer geribbelt oppervlak willen hebben, zodat er veel contact oppervlak is... dat is de verkeerde kant.

Wat je wil is dat de contact weerstand zo klein mogelijk is tussen de 2 oppervlakken, dus des te vlakker, des te minder pasta hoeft er tussen, en des te minder weerstand heb je.

Het liefst draai je zonder pasta met 2 volledig vlakke onderdelen tegen elkaar.

[edit]
Nog even antwoord op je vraag...
44-45 graden is niet echt schokkend voor een CPU, dus verwacht ik dat je niet echt problemen hebt. En dus lappen weinig zin heeft.
Lappen zorgt ervoor dat de temperatuur van je koeler en je CPU minder verschillen.
Als je bruut gaat overclocken is het misschien interessant, maar voor een normale overclock is het weinig schokkend.

De meest gemaakte fout is dat het koelblok rond wordt aan de onderkant.
Dus lappen op een glasplaat met polijstmiddel schijnt erg veilig en goed te zijn.
Lappen is trouwens meestal een geduldig klusje, gehaast lappen geeft vaak problemen. Trek gewoon een half dagje uit om te schuren/polijsten.
En nog een halve dag om in en uit te bouwen.
"Een half uurtje lappen" betekent vaak dat je te grof schuurpapier gebruikt en je er maar weinig op vooruit gaat. Het moet echt blinken.

Bij koperen blokken kun je koperpoets gebruiken.

[ Voor 42% gewijzigd door TheGhostInc op 08-03-2004 12:15 . Reden: vraag beantwoord ]

• Dekaasboer
DAn ga ik nu maar daar de formido 8)

• Tobias
  • Laatst online: 08:32
TheGhostInc schreef op 08 maart 2004 @ 12:05:
[...]
Mis, je zou dan een zeer geribbelt oppervlak willen hebben, zodat er veel contact oppervlak is... dat is de verkeerde kant.
Dat lijkt mij onzin. De core van de proc is toch echt plat, dus je hebt het grootste contact-oppervlak als het blokje een volledige vlakke onderkant heeft.

"So long, coffin stuffers!" (Bender wrecks his car) "Eeeh, could one of you coffin stuffers please carry me?"

• TheGhostInc
  • Niet online
Tobias schreef op 08 maart 2004 @ 12:08:
[...]

Dat lijkt mij onzin. De core van de proc is toch echt plat, dus je hebt het grootste contact-oppervlak als het blokje een volledige vlakke onderkant heeft.
Was een reactie op degene boven mij, die begon over "maximaal" oppervlak, terwijl dat niet de juiste redenatie is.
Je hebt idd. gelijk, volledig vlak is in dit geval het beste. Net zo goed als maximaal oppervlak (= geribbeld, gevinned enz.) bij de overgang van koelvin naar lucht het beste is.

• snooze
  • Laatst online: 27-07-2025

snooze

kinda busy atm.

jullie hebben allebei gelijk want een zo vlak mogelijk oppervlak bij de overgang processor->koelblok is het grootste oppervlak.
Als het namelijk niet vlak is raken alleen de toppen van de ribbels de processor waardoor de rest zich (als je geen prut gebruikt) opvult met lucht en dat werkt dus isolerend.

weet iemand nog een leuke signature?

• Tasma
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 31-01 12:47
TheGhostInc schreef op 08 maart 2004 @ 12:14:
[...]

Was een reactie op degene boven mij, die begon over "maximaal" oppervlak, terwijl dat niet de juiste redenatie is.
Je hebt idd. gelijk, volledig vlak is in dit geval het beste. Net zo goed als maximaal oppervlak (= geribbeld, gevinned enz.) bij de overgang van koelvin naar lucht het beste is.
Zijn reactie was gewoon goed, een zo groot mogelijke oppervlakte welke contact heeft met je CPU.. nix over maximale oppervlakte maar over maximale contact met cpu :P

Verwijderd

volgens mij is dit nog veel beter, als het echt zou zijn :)

Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/~pleeuwesteijn/images/coreheatsink.JPG

wahah paint rules :p

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 08-03-2004 12:58 ]

• El Snorro
  • Laatst online: 08-01 09:36
ja, het heeft nut.
Bij mijn blokje (zelfgemaakt) was de ondertkant eerst heeeeel slecht (bijna niet) gelapt.
Toen heb ik hem herlapt met grid400 schuurpapier eerst(had ik nog liggen), toen ben ik in het schoonmaakmiddelenkastje van mijn moeder gaan kijken en daar lag een beetje staalwol en stond een fles staal fix(daar maakt ze het fornuis mee schoon en laat ze de pannen blinken :P ).
Dus ik dat gepakt en aan het werk gegaan, na een kwartiertje ongeveer had ik een perfect blinkend blok!!
Dus als je dit koopt hoef je geen dure lapping kits ofzo aan te schaffen :D

E6600||Gigabyte P35C-DS3R||2x1gb Crucial Pc8500||Sapphire X1900XTX||2xSamsung Spinpoint F1 750GB RAID-0

• TheGhostInc
  • Niet online
Verwijderd schreef op 08 maart 2004 @ 12:57:
volgens mij is dit nog veel beter, als het echt zou zijn :)

[afbeelding]

wahah paint rules :p
Hehe, anders gooi je core even onder de frees door ;)

Overigens maakt het ook veel uit welke basismaterialen je hebt.
Perfect glad koper, op perfect glad koper geeft ook vage situaties. (Waarbij je 2 blokken gewoon niet meer van elkaar afkrijgt)

Maar goed, TS, lap ze...

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:24

Exigence

dnkroz

El Snorro schreef op 08 maart 2004 @ 13:20:
ja, het heeft nut.
Bij mijn blokje (zelfgemaakt) was de ondertkant eerst heeeeel slecht (bijna niet) gelapt.
Toen heb ik hem herlapt met grid400 schuurpapier eerst(had ik nog liggen), toen ben ik in het schoonmaakmiddelenkastje van mijn moeder gaan kijken en daar lag een beetje staalwol en stond een fles staal fix(daar maakt ze het fornuis mee schoon en laat ze de pannen blinken :P ).
Dus ik dat gepakt en aan het werk gegaan, na een kwartiertje ongeveer had ik een perfect blinkend blok!!
Dus als je dit koopt hoef je geen dure lapping kits ofzo aan te schaffen :D
Dat ie glimt wil nog niet betekenen dat hij plat is :P

• El Snorro
  • Laatst online: 08-01 09:36
Exigence schreef op 08 maart 2004 @ 14:10:
[...]

Dat ie glimt wil nog niet betekenen dat hij plat is :P
nee, ok, maar de temps waren ook meteen 10( :P >:) ) graden gedaalt dus.... :Y)

E6600||Gigabyte P35C-DS3R||2x1gb Crucial Pc8500||Sapphire X1900XTX||2xSamsung Spinpoint F1 750GB RAID-0

• Dekaasboer
Ik heb nu grid 1200 gebruikt (beter hadden ze niet)
Mijn cpu is nu van 44 graden idle naar 36 gegaan, scheel wel :9

• t!mP
  • Laatst online: 19-12-2025

t!mP

is inflatie gevoelig

Lappen heeft wel degelijk zin mits je het goed doet, je kan het ook erger maken.
Hest beste lap je op een perfect vlak/gladde ondergrond (spiegel bv). Begin je bv met grid 800 > 1000 > 1200 en dan zo hoog als je kan kopen ;>

• Exigence

Exigence

dnkroz

t!mP schreef op 08 maart 2004 @ 16:51:
Lappen heeft wel degelijk zin mits je het goed doet, je kan het ook erger maken.
Hest beste lap je op een perfect vlak/gladde ondergrond (spiegel bv). Begin je bv met grid 800 > 1000 > 1200 en dan zo hoog als je kan kopen ;>
Een spiegel is nog niet echt vlak. Ikzelf gebruik een speciale vlakplaat, die is op de micrometer nauwkeurig vlak, en die moet ingevet opgeslagen worden. Want als er roest op komt is hij niet meer vlak.
Als je hem daarop goed lapt dan blijft hij zonder water, dus gewoon droog, er aan vastzitten.

• 1st_Ro
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07-01-2022
Niet om te spammen, maar www.tweakstore.nl heeft een lapping kit voor 10 eurootjes :)

Krijg je dit voor :

1 x 400grid (23 x 28cm)
1 x 600grid (23 x 28cm)
1 x 800grid (23 x 28cm)
1 x 1000grid (23 x 28cm)
1 x 1200grid (23 x 28cm)
1 x 1500grid (23 x 28cm)
2 x 2000grid (14 x 28cm)
2 x 2500grid (14 x 28cm)

Lijkt mij wel een goeie deal of niet ? (ik zit niet zo in de schuurpapierhandel ;) )

• Exigence

Exigence

dnkroz

1st_Ro schreef op 08 maart 2004 @ 16:58:
Niet om te spammen, maar www.tweakstore.nl heeft een lapping kit voor 10 eurootjes :)

Krijg je dit voor :

1 x 400grid (23 x 28cm)
1 x 600grid (23 x 28cm)
1 x 800grid (23 x 28cm)
1 x 1000grid (23 x 28cm)
1 x 1200grid (23 x 28cm)
1 x 1500grid (23 x 28cm)
2 x 2000grid (14 x 28cm)
2 x 2500grid (14 x 28cm)

Lijkt mij wel een goeie deal of niet ? (ik zit niet zo in de schuurpapierhandel ;) )
Je kunt vaak bij automaterialenzaken (vaag woord :P ) ook heel fijn schuurpapier krijgen (vaak tot 1500 grid) voor zo'n 50 cent tot 1 euro per vel.

Verwijderd

TheGhostInc schreef op 08 maart 2004 @ 14:00:
[...]

Hehe, anders gooi je core even onder de frees door ;)

Overigens maakt het ook veel uit welke basismaterialen je hebt.
Perfect glad koper, op perfect glad koper geeft ook vage situaties. (Waarbij je 2 blokken gewoon niet meer van elkaar afkrijgt)

Maar goed, TS, lap ze...
Als je de twee blokken niet meer van elkaar afkrijgt heb je het wel heel goed gedaan :) dit gebeurt volgens mij omdat de koperatomen bij het contactgedeelte niet meer "weten" bij welk onderdeel ze horen en hierdoor een bijna perfecte verbinding vormen. denk echter dat je dit niet snel bereikt.

• EvilWhiteDragon
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 27-01 12:34
niet snel of gewoon bijna onmogelijk?

LinkedIn
BlackIntel

• Exigence

Exigence

dnkroz

ThaKiller schreef op 08 maart 2004 @ 17:12:
niet snel of gewoon bijna onmogelijk?
Het kan wel, alleen dan moet je een goede vlakplaat hebben. Het heeft niks te maken met de atomen ofzo, maar met het vacuum wat tussen de platen heerst (er is helemaal niks tussen de platen). Doe maar eens twee glasplaatjes met twee druppels water tegen elkaar, dan heb je bijna hetzelfde effect.
Twee droge vlakplaten tegen elkaar krijg je niet van elkaar zonder ze van elkaar af te schuiven.

• Dekaasboer
Ik heb het nu al met 1200 gelapt, ik ga bij een speciaal winkel nog wel eens kijken naar 2500

Verwijderd

Nog ff een paar handige tips voor de beginnende lapper:
  • Gebruik dus een vlakke ondergrond. Een glasplaat is vlak genoeg
  • Controleer of je blok vlak is. Dit doe je door de onderkant met een zwarte marker te kleuren en dan over de glasplaat, met schuurpapier erop geplakt, gaan. Als ie vlak is, is het zwart overal verdwenen. Zoniet, dan pak je groffer schuurpapier en maak je 'm eerst vlak.
  • Schuur in rechte lijnen. Als je naar fijnere grid gaat, draai je je blok 90 graden. Je gaat nu net zo lang door totdat je alleen maar lijnen ziet uit de laatste schuurrichting.
  • Ga door tot de fijnste grid die je kan krijgen en maak het af met Brasso.
Toevoegingen zijn uiteraard welkom!

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 09-03-2004 01:55 ]

• Exigence

Exigence

dnkroz

Ik maak altijd draaiende bewegingen. Maar volgens mij maakt het niet zo veel uit.

Verwijderd

wax on, wax off, mr daniel san

(zoals de op de thermalright site zeggen, ga maar kijken! )

• pinockio
  • Laatst online: 29-01 15:40
Het rare vind ik dat o.a. de coolers van Arctic Cooling gewoon ribbels aan de onderkant hebben (ca. 1/2 mm). Daar moet dus flink wat pasta tussen!
Ik betwijfel daarom het nut van polijsten nog niet, maar waarom zouden ze die ribbels erin slijpen?

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

Verwijderd

Ik heb mijn core 2 duo gelapt (ja na 3.5 jaar is lappen nog steeds aan de orde :P )

Afbeeldingslocatie: http://aycu31.webshots.com/image/23950/2003331834878773169_fs.jpg

Het is redelijk gelukt vind ik, hij is bijna vlak (de randjes niet helemaal maar wel op de 0.05mm volgens mij)

Hij plakt nu ook vast aan de heatsink, alsof ie magnetisch is, dus hij maakt goed contact nu. Voorheen was ie k.u.t. net als veel core2duo's.:

Afbeeldingslocatie: http://aycu06.webshots.com/image/22845/2002198299656544956_fs.jpg

[edit]
wat denken jullie trouwens van mijn weeknummer etc. want k heb hem nog niet kunnen testen :P

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 25-07-2007 20:52 ]

Verwijderd

Heb je nou het metalen dekseltje wat over de cores zit gelapt? Dat schiet niet op hé. Dan moet je die er af slopen en de cores zelf lappen. Op eigen risico.

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 25 juli 2007 @ 20:41:
Heb je nou het metalen dekseltje wat over de cores zit gelapt? Dat schiet niet op hé. Dan moet je die er af slopen en de cores zelf lappen. Op eigen risico.
Dat schiet wel op want hij was niet vlak... en het is veilig. Maar jij denkt dat de core niet goed tegen het dekseltje aan zit??

Nu is ie iig vlak, en er is 1mm af ofzo :P

core zelf lappen is voor de gekken IMO, of je moet geld te veel hebben.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 25-07-2007 20:44 ]

• bassie
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-11-2025
Verwijderd schreef op woensdag 25 juli 2007 @ 20:38:
Hij plakt nu ook vast aan de heatsink, alsof ie magnetisch is, dus hij maakt goed contact nu. Voorheen was ie k.u.t. net als bijna alle core duo's.:
Niet alle core 2 duo's hebben een kromme ihs.

• 430xlkod
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 05-07-2025
Verwijderd schreef op woensdag 25 juli 2007 @ 20:41:
Ik wil jou wel eens de core zelf zien lappen... 8)7 .

Jezus, een core van de CPU ziet eruit zoals een blote core van oudere GPU's. Die zijn loodrecht, en dus ook slecht als je er aan gaat zitten prutsen !

Mijn IHS is ook scheef, en heb vandaag de CPU + Intel koeler geschuurd tot 1200 met water en vervolgens gepolijst. Temps zijn 5°C idle gezakt en 10°C (!) stressed gezakt .
Waarom de Intel koeler denk je , omdat ik wacht op mijn high-end WC setje dat onderweg is.

Dus als ik de IHS eraf haal dan word hij nog koeler.

Lappen heeft dus echt wel zin ;).

[ Voor 6% gewijzigd door 430xlkod op 25-07-2007 21:43 ]

Verwijderd

430xlkod schreef op woensdag 25 juli 2007 @ 21:42:
Ik wil jou wel eens de core zelf zien lappen... 8)7
Dab heb jij de tijd dus niet meegemaakt dat dat precies is wat men deed.

• 430xlkod
  • Laatst online: 05-07-2025
Waarom zou je zoiets willen lappen ???

Afbeeldingslocatie: http://www.pcper.com/images/reviews/276/Intel%20Core%202%20Duo%20T7400%20-%20CPU.jpg

Verwijderd

Omdat het werkt.

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04-2025

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Vroegah waren de core's er ook al zoals je daar ziet, maar ook deze zijn niet totaal vlak en kan je dus lappen om er nog een paar extra megahertz uit te persen :) Als je sowizo echt die-hard wilt gaan dan haal je idd die enorme heatspreader eraf, deze zit er alleen maar op omdat Intel en AMD teveel klachten kregen dat er een stukje van de core af sprong, maar kost je wel een aantal graden...

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
polijsten is opzich vrij simpel, maar je moet wel goed te werk gaan.
(ik vind de voorbeelden hierboven nogal grof eigenlijk).

Een vlakke ondergrond is idd een must. Een vlak koelblok is ook wel handig, maar dat kan je altijd bij schuren.
Het idee is om grof te beginnen en dan steeds een fijnere korrel te nemen.
Liefst nog met echt fijne korrel nat schuren.

Begin bij 400 en eindig ergens bij 1500-2000 ofzo. Druk niet te hard en maak een draaiende beweging. Dat lukt altijd prima :)

(deze korrel grotes zijn ook wel te krijgen bij doe-het-zelf winkels)

Overigens is deze vraag al vaker gesteld, dus als je eventjes zoekt, kan je genoeg topics vinden :)

One World Concepts

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-12-2025

mad_max234

AMD Athlon II M320

TheGhostInc schreef op maandag 08 maart 2004 @ 12:14:
[...]

Nee jij heb niet goed gelezen, hij zegt dat je zoveel mogelijk contact moet maken en dat bereik je door te lappen. De oneffenheden gaan eruit dus meer contact met de heatspeader.

Zo vergroot je dus ook de maximale oppervlakte die contact kan maken met de heatspreader. ;)

Edit/
Heb weer eens een keer niet goed gekeken naar de datum. 8)7 O-)

[ Voor 5% gewijzigd door mad_max234 op 26-07-2007 12:46 ]

Verwijderd

Ik heb de IHS van mijn warme Athlon 64 3500+ afgehaald.
Dit had heel veel effect op de temps, tot ong 10graden verschil in idle en load...
Alleen het had geen effect op de max oc...

Zit nu met waterkoeling op mn C2D, temps zijn zeer oke.
Ga em denk pas verwijderen als er een nieuw systeem aan zit te komen.
Garantie vink toch wel zo fijn, dan maar niet het onderste eruit persen :)

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 26-07-2007 12:52 ]

• mux
  • Laatst online: 31-01 10:13

mux

99% efficient!

Voor de mensen die op een technische universiteit zitten of bij een metaalbewerker/onderzoeker in de buurt wonen (zoals ik): vaak staan daar, zoals op Werktuigbouwkunde in de TU Delft, schuur- en polijstbanken. Je kunt schuren vanaf korrel 160 op een vlakschuurtafel en helemaal doorgaan tot korrel 2000, dan overstappen op diamantgruispolijsten tot 0.5 micrometer. Dat spul is lekker giftig en vreselijk duur, maar je krijgt er wel een *perfect* resultaat mee. Moet je je processor en koelblok wel elke keer onder de microscoop leggen om te kijken of je wel netjes hebt gepolijst, maar dat hebben ze dan meestal ook wel.

Of het veel invloed heeft is iets anders, maar het is wel leuk beunwerk :P

• Bulls
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12-01 18:16
Apen-nootjes schreef op donderdag 26 juli 2007 @ 12:01:
Vroegah waren de core's er ook al zoals je daar ziet, maar ook deze zijn niet totaal vlak en kan je dus lappen om er nog een paar extra megahertz uit te persen :) Als je sowizo echt die-hard wilt gaan dan haal je idd die enorme heatspreader eraf, deze zit er alleen maar op omdat Intel en AMD teveel klachten kregen dat er een stukje van de core af sprong, maar kost je wel een aantal graden...
Ze hebben ze zeg maar "Fool-proof" gemaakt tenkoste van de temperaturen van de gebruikers die wel weten wat ze doen. En vroeger waren die Heatsink montage methoden wel erg middeleeuws, als je hem er ooit op kreeg zonder je mobo te breken dan schoot de schroevendraaier wel in het moederbord als je hem eraf wilde halen. Nu met al die 4-punts montage kan er eigenlijk weinig mis gaan, helemaal met waterkoelblokken die je netjes per punt aan kan draaien totdat hij goed zit.

Ik heb eigenlijk geen zin om de IHS van mn E6600 af te gaan halen noch te gaan polijsten, dat lijkt me een beetje te link en inderdaad voor garantie is het ook wel zo prettig om hem origineel te laten.
Staat een beetje raar als je een gepolijste C2D terug stuurt :)

Ik heb wel de IHS van een oude P4 celeron afgehaald om te kijken hoe dat ging, en hij zat helemaal niet vastgesoldeerd zoals ze ergens op een Amerikaanse forum beweerden bij intel CPU's

• Rainmaker
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-07-2024

Rainmaker

RHCDS

Even een vraagje door een wanabee-lapper.

Is het over het algemeen voldoende om alleen je koeler te lappen? Ik begrijp dat het beter is als je beide contactoppervlakken lapt, maar om nu de cores van mijn mooie Pentium D met schuurpapier te gaan bewerken...

We are pentium of borg. Division is futile. You will be approximated.

Verwijderd

Je hebt op je Pentium een mooie heatspreader zitten. Daaronder zitten pas je daadwerkelijke core(s).

Beide lappen is beter. Maar ook gevaarlijker. Lap je je core te ver dan is je CPU dood. En garantie kun je dan ook wel vergeten.
Pagina: 1