57696520646974206c65657374206973206e657264
Mis, je zou dan een zeer geribbelt oppervlak willen hebben, zodat er veel contact oppervlak is... dat is de verkeerde kant.B@sje schreef op 08 maart 2004 @ 12:00:
Ja tuurlijk heeft dat zin, ik ben dan wel niet een overclocker, maar wel opgelet bij natuurkunde hoe groter je oppervlak wat contact heeft met je proc. des te hoger is je warmteafdracht.
Wat je wil is dat de contact weerstand zo klein mogelijk is tussen de 2 oppervlakken, dus des te vlakker, des te minder pasta hoeft er tussen, en des te minder weerstand heb je.
Het liefst draai je zonder pasta met 2 volledig vlakke onderdelen tegen elkaar.
[edit]
Nog even antwoord op je vraag...
44-45 graden is niet echt schokkend voor een CPU, dus verwacht ik dat je niet echt problemen hebt. En dus lappen weinig zin heeft.
Lappen zorgt ervoor dat de temperatuur van je koeler en je CPU minder verschillen.
Als je bruut gaat overclocken is het misschien interessant, maar voor een normale overclock is het weinig schokkend.
De meest gemaakte fout is dat het koelblok rond wordt aan de onderkant.
Dus lappen op een glasplaat met polijstmiddel schijnt erg veilig en goed te zijn.
Lappen is trouwens meestal een geduldig klusje, gehaast lappen geeft vaak problemen. Trek gewoon een half dagje uit om te schuren/polijsten.
En nog een halve dag om in en uit te bouwen.
"Een half uurtje lappen" betekent vaak dat je te grof schuurpapier gebruikt en je er maar weinig op vooruit gaat. Het moet echt blinken.
Bij koperen blokken kun je koperpoets gebruiken.
[ Voor 42% gewijzigd door TheGhostInc op 08-03-2004 12:15 . Reden: vraag beantwoord ]
Dat lijkt mij onzin. De core van de proc is toch echt plat, dus je hebt het grootste contact-oppervlak als het blokje een volledige vlakke onderkant heeft.TheGhostInc schreef op 08 maart 2004 @ 12:05:
[...]
Mis, je zou dan een zeer geribbelt oppervlak willen hebben, zodat er veel contact oppervlak is... dat is de verkeerde kant.
"So long, coffin stuffers!" (Bender wrecks his car) "Eeeh, could one of you coffin stuffers please carry me?"
Was een reactie op degene boven mij, die begon over "maximaal" oppervlak, terwijl dat niet de juiste redenatie is.Tobias schreef op 08 maart 2004 @ 12:08:
[...]
Dat lijkt mij onzin. De core van de proc is toch echt plat, dus je hebt het grootste contact-oppervlak als het blokje een volledige vlakke onderkant heeft.
Je hebt idd. gelijk, volledig vlak is in dit geval het beste. Net zo goed als maximaal oppervlak (= geribbeld, gevinned enz.) bij de overgang van koelvin naar lucht het beste is.
Als het namelijk niet vlak is raken alleen de toppen van de ribbels de processor waardoor de rest zich (als je geen prut gebruikt) opvult met lucht en dat werkt dus isolerend.
weet iemand nog een leuke signature?
Zijn reactie was gewoon goed, een zo groot mogelijke oppervlakte welke contact heeft met je CPU.. nix over maximale oppervlakte maar over maximale contact met cpuTheGhostInc schreef op 08 maart 2004 @ 12:14:
[...]
Was een reactie op degene boven mij, die begon over "maximaal" oppervlak, terwijl dat niet de juiste redenatie is.
Je hebt idd. gelijk, volledig vlak is in dit geval het beste. Net zo goed als maximaal oppervlak (= geribbeld, gevinned enz.) bij de overgang van koelvin naar lucht het beste is.
Verwijderd
wahah paint rules
[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 08-03-2004 12:58 ]
Bij mijn blokje (zelfgemaakt) was de ondertkant eerst heeeeel slecht (bijna niet) gelapt.
Toen heb ik hem herlapt met grid400 schuurpapier eerst(had ik nog liggen), toen ben ik in het schoonmaakmiddelenkastje van mijn moeder gaan kijken en daar lag een beetje staalwol en stond een fles staal fix(daar maakt ze het fornuis mee schoon en laat ze de pannen blinken
Dus ik dat gepakt en aan het werk gegaan, na een kwartiertje ongeveer had ik een perfect blinkend blok!!
Dus als je dit koopt hoef je geen dure lapping kits ofzo aan te schaffen
E6600||Gigabyte P35C-DS3R||2x1gb Crucial Pc8500||Sapphire X1900XTX||2xSamsung Spinpoint F1 750GB RAID-0
Hehe, anders gooi je core even onder de frees doorVerwijderd schreef op 08 maart 2004 @ 12:57:
volgens mij is dit nog veel beter, als het echt zou zijn
[afbeelding]
wahah paint rules
Overigens maakt het ook veel uit welke basismaterialen je hebt.
Perfect glad koper, op perfect glad koper geeft ook vage situaties. (Waarbij je 2 blokken gewoon niet meer van elkaar afkrijgt)
Maar goed, TS, lap ze...
Dat ie glimt wil nog niet betekenen dat hij plat isEl Snorro schreef op 08 maart 2004 @ 13:20:
ja, het heeft nut.
Bij mijn blokje (zelfgemaakt) was de ondertkant eerst heeeeel slecht (bijna niet) gelapt.
Toen heb ik hem herlapt met grid400 schuurpapier eerst(had ik nog liggen), toen ben ik in het schoonmaakmiddelenkastje van mijn moeder gaan kijken en daar lag een beetje staalwol en stond een fles staal fix(daar maakt ze het fornuis mee schoon en laat ze de pannen blinken).
Dus ik dat gepakt en aan het werk gegaan, na een kwartiertje ongeveer had ik een perfect blinkend blok!!
Dus als je dit koopt hoef je geen dure lapping kits ofzo aan te schaffen
nee, ok, maar de temps waren ook meteen 10(Exigence schreef op 08 maart 2004 @ 14:10:
[...]
Dat ie glimt wil nog niet betekenen dat hij plat is
E6600||Gigabyte P35C-DS3R||2x1gb Crucial Pc8500||Sapphire X1900XTX||2xSamsung Spinpoint F1 750GB RAID-0
Mijn cpu is nu van 44 graden idle naar 36 gegaan, scheel wel
Hest beste lap je op een perfect vlak/gladde ondergrond (spiegel bv). Begin je bv met grid 800 > 1000 > 1200 en dan zo hoog als je kan kopen ;>
Een spiegel is nog niet echt vlak. Ikzelf gebruik een speciale vlakplaat, die is op de micrometer nauwkeurig vlak, en die moet ingevet opgeslagen worden. Want als er roest op komt is hij niet meer vlak.t!mP schreef op 08 maart 2004 @ 16:51:
Lappen heeft wel degelijk zin mits je het goed doet, je kan het ook erger maken.
Hest beste lap je op een perfect vlak/gladde ondergrond (spiegel bv). Begin je bv met grid 800 > 1000 > 1200 en dan zo hoog als je kan kopen ;>
Als je hem daarop goed lapt dan blijft hij zonder water, dus gewoon droog, er aan vastzitten.
Krijg je dit voor :
1 x 400grid (23 x 28cm)
1 x 600grid (23 x 28cm)
1 x 800grid (23 x 28cm)
1 x 1000grid (23 x 28cm)
1 x 1200grid (23 x 28cm)
1 x 1500grid (23 x 28cm)
2 x 2000grid (14 x 28cm)
2 x 2500grid (14 x 28cm)
Lijkt mij wel een goeie deal of niet ? (ik zit niet zo in de schuurpapierhandel
Je kunt vaak bij automaterialenzaken (vaag woord1st_Ro schreef op 08 maart 2004 @ 16:58:
Niet om te spammen, maar www.tweakstore.nl heeft een lapping kit voor 10 eurootjes
Krijg je dit voor :
1 x 400grid (23 x 28cm)
1 x 600grid (23 x 28cm)
1 x 800grid (23 x 28cm)
1 x 1000grid (23 x 28cm)
1 x 1200grid (23 x 28cm)
1 x 1500grid (23 x 28cm)
2 x 2000grid (14 x 28cm)
2 x 2500grid (14 x 28cm)
Lijkt mij wel een goeie deal of niet ? (ik zit niet zo in de schuurpapierhandel)
Verwijderd
Als je de twee blokken niet meer van elkaar afkrijgt heb je het wel heel goed gedaanTheGhostInc schreef op 08 maart 2004 @ 14:00:
[...]
Hehe, anders gooi je core even onder de frees door
Overigens maakt het ook veel uit welke basismaterialen je hebt.
Perfect glad koper, op perfect glad koper geeft ook vage situaties. (Waarbij je 2 blokken gewoon niet meer van elkaar afkrijgt)
Maar goed, TS, lap ze...
Het kan wel, alleen dan moet je een goede vlakplaat hebben. Het heeft niks te maken met de atomen ofzo, maar met het vacuum wat tussen de platen heerst (er is helemaal niks tussen de platen). Doe maar eens twee glasplaatjes met twee druppels water tegen elkaar, dan heb je bijna hetzelfde effect.ThaKiller schreef op 08 maart 2004 @ 17:12:
niet snel of gewoon bijna onmogelijk?
Twee droge vlakplaten tegen elkaar krijg je niet van elkaar zonder ze van elkaar af te schuiven.
Verwijderd
- Gebruik dus een vlakke ondergrond. Een glasplaat is vlak genoeg
- Controleer of je blok vlak is. Dit doe je door de onderkant met een zwarte marker te kleuren en dan over de glasplaat, met schuurpapier erop geplakt, gaan. Als ie vlak is, is het zwart overal verdwenen. Zoniet, dan pak je groffer schuurpapier en maak je 'm eerst vlak.
- Schuur in rechte lijnen. Als je naar fijnere grid gaat, draai je je blok 90 graden. Je gaat nu net zo lang door totdat je alleen maar lijnen ziet uit de laatste schuurrichting.
- Ga door tot de fijnste grid die je kan krijgen en maak het af met Brasso.
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 09-03-2004 01:55 ]
Verwijderd
(zoals de op de thermalright site zeggen, ga maar kijken! )
Ik betwijfel daarom het nut van polijsten nog niet, maar waarom zouden ze die ribbels erin slijpen?
Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.
Verwijderd

Het is redelijk gelukt vind ik, hij is bijna vlak (de randjes niet helemaal maar wel op de 0.05mm volgens mij)
Hij plakt nu ook vast aan de heatsink, alsof ie magnetisch is, dus hij maakt goed contact nu. Voorheen was ie k.u.t. net als veel core2duo's.:

[edit]
wat denken jullie trouwens van mijn weeknummer etc. want k heb hem nog niet kunnen testen
[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 25-07-2007 20:52 ]
Verwijderd
Verwijderd
Dat schiet wel op want hij was niet vlak... en het is veilig. Maar jij denkt dat de core niet goed tegen het dekseltje aan zit??Verwijderd schreef op woensdag 25 juli 2007 @ 20:41:
Heb je nou het metalen dekseltje wat over de cores zit gelapt? Dat schiet niet op hé. Dan moet je die er af slopen en de cores zelf lappen. Op eigen risico.
Nu is ie iig vlak, en er is 1mm af ofzo
core zelf lappen is voor de gekken IMO, of je moet geld te veel hebben.
[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 25-07-2007 20:44 ]
Niet alle core 2 duo's hebben een kromme ihs.Verwijderd schreef op woensdag 25 juli 2007 @ 20:38:
Hij plakt nu ook vast aan de heatsink, alsof ie magnetisch is, dus hij maakt goed contact nu. Voorheen was ie k.u.t. net als bijna alle core duo's.:
Ik wil jou wel eens de core zelf zien lappen...Verwijderd schreef op woensdag 25 juli 2007 @ 20:41:
Heb je nou het metalen dekseltje wat over de cores zit gelapt? Dat schiet niet op hé. Dan moet je die er af slopen en de cores zelf lappen. Op eigen risico.
Jezus, een core van de CPU ziet eruit zoals een blote core van oudere GPU's. Die zijn loodrecht, en dus ook slecht als je er aan gaat zitten prutsen !
Mijn IHS is ook scheef, en heb vandaag de CPU + Intel koeler geschuurd tot 1200 met water en vervolgens gepolijst. Temps zijn 5°C idle gezakt en 10°C (!) stressed gezakt .
Waarom de Intel koeler denk je , omdat ik wacht op mijn high-end WC setje dat onderweg is.
Dus als ik de IHS eraf haal dan word hij nog koeler.
Lappen heeft dus echt wel zin
[ Voor 6% gewijzigd door 430xlkod op 25-07-2007 21:43 ]
SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate
(ik vind de voorbeelden hierboven nogal grof eigenlijk).
Een vlakke ondergrond is idd een must. Een vlak koelblok is ook wel handig, maar dat kan je altijd bij schuren.
Het idee is om grof te beginnen en dan steeds een fijnere korrel te nemen.
Liefst nog met echt fijne korrel nat schuren.
Begin bij 400 en eindig ergens bij 1500-2000 ofzo. Druk niet te hard en maak een draaiende beweging. Dat lukt altijd prima
(deze korrel grotes zijn ook wel te krijgen bij doe-het-zelf winkels)
Overigens is deze vraag al vaker gesteld, dus als je eventjes zoekt, kan je genoeg topics vinden
Nee jij heb niet goed gelezen, hij zegt dat je zoveel mogelijk contact moet maken en dat bereik je door te lappen. De oneffenheden gaan eruit dus meer contact met de heatspeader.TheGhostInc schreef op maandag 08 maart 2004 @ 12:14:
[...]
Was een reactie op degene boven mij, die begon over "maximaal" oppervlak, terwijl dat niet de juiste redenatie is.
Zo vergroot je dus ook de maximale oppervlakte die contact kan maken met de heatspreader.
Edit/
Heb weer eens een keer niet goed gekeken naar de datum.
[ Voor 5% gewijzigd door mad_max234 op 26-07-2007 12:46 ]
Verwijderd
Dit had heel veel effect op de temps, tot ong 10graden verschil in idle en load...
Alleen het had geen effect op de max oc...
Zit nu met waterkoeling op mn C2D, temps zijn zeer oke.
Ga em denk pas verwijderen als er een nieuw systeem aan zit te komen.
Garantie vink toch wel zo fijn, dan maar niet het onderste eruit persen
[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 26-07-2007 12:52 ]
Of het veel invloed heeft is iets anders, maar het is wel leuk beunwerk
Ze hebben ze zeg maar "Fool-proof" gemaakt tenkoste van de temperaturen van de gebruikers die wel weten wat ze doen. En vroeger waren die Heatsink montage methoden wel erg middeleeuws, als je hem er ooit op kreeg zonder je mobo te breken dan schoot de schroevendraaier wel in het moederbord als je hem eraf wilde halen. Nu met al die 4-punts montage kan er eigenlijk weinig mis gaan, helemaal met waterkoelblokken die je netjes per punt aan kan draaien totdat hij goed zit.Apen-nootjes schreef op donderdag 26 juli 2007 @ 12:01:
Vroegah waren de core's er ook al zoals je daar ziet, maar ook deze zijn niet totaal vlak en kan je dus lappen om er nog een paar extra megahertz uit te persenAls je sowizo echt die-hard wilt gaan dan haal je idd die enorme heatspreader eraf, deze zit er alleen maar op omdat Intel en AMD teveel klachten kregen dat er een stukje van de core af sprong, maar kost je wel een aantal graden...
Ik heb eigenlijk geen zin om de IHS van mn E6600 af te gaan halen noch te gaan polijsten, dat lijkt me een beetje te link en inderdaad voor garantie is het ook wel zo prettig om hem origineel te laten.
Staat een beetje raar als je een gepolijste C2D terug stuurt
Ik heb wel de IHS van een oude P4 celeron afgehaald om te kijken hoe dat ging, en hij zat helemaal niet vastgesoldeerd zoals ze ergens op een Amerikaanse forum beweerden bij intel CPU's
Is het over het algemeen voldoende om alleen je koeler te lappen? Ik begrijp dat het beter is als je beide contactoppervlakken lapt, maar om nu de cores van mijn mooie Pentium D met schuurpapier te gaan bewerken...
We are pentium of borg. Division is futile. You will be approximated.
Verwijderd
Beide lappen is beter. Maar ook gevaarlijker. Lap je je core te ver dan is je CPU dood. En garantie kun je dan ook wel vergeten.