Tweede processor kwijt na reboot? (FreeBSD 4.9p3)

Pagina: 1
Acties:

• egeltje
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10-04-2019

egeltje

BOfH: BSD Operator from Hell

Topicstarter
na een reboot commando (ja‚ ook FreeBSD moet je soms rebooten :) ) eindigd de sequence met een 'cpu reset: stopped CPU #1'. Het systeem voert hierna een soft reboot uit.
De tweede CPU (#1) blijft echter gestopt als de rest van het systeem weer start. Ook de BIOS ziet hem dan niet meer en start het systeem als single processor.
Alleen een keertje power-cyclen krijgt de tweede cpu weer uit de slaapstand.

Mijn kernel config heeft het volgende staan om SMP aan te zetten:
options SMP
options APIC_IO
options CPU_SUSP_HLT

Die laatste optie komt uit LINT en suspend de cpu na een halt commando. Het maakt echter niet uit of die optie er wel of niet staat.

Is iemand anders hier tegenaan gelopen? Zijn er manieren om je cpu's _niet_ te stoppen bij een reboot?

PS. Het zijn twee PII 450 MHz processors in een HP E60 NetServer en draaien verder als een zonnetje...

Iedereen wil terug naar de natuur, maar niemand wil lopen...

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21-02 15:50

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Ik heb een dergelijk probleem wel gekend op een Alpha 2100, met CPU's van verschillende revisielevel's.

Zijn de CPU's dus wel van hetzelfde type/revisie
Ik meen me te herinneren dat bij de P2 daar wel eens goed naar gekeken moet worden.

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-02 15:47

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Klinkt alsof je een BIOS update nodig hebt. Hopelijk kun je die nog vinden. Het lijkt zich namelijk op hardware-niveau af te spelen, los van je OS.

This footer is intentionally left blank

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

voodooless

Sound is no voodoo!

Wat zegt de BIOS over je CPU's?

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• RupS
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22-01 12:46
Ik kan je eigenlijk alleen vertellen dat het bij mij wel goed werkt. Ik heb toevallig gisteren ook mijn bsd 4.9 geupgrade naar 4.9-p3 en gereboot, maar ik heb geen problemen met de cpu's (dual p3-800, tyan bord).

Wat je zou kunnen proberen is om de GENERIC kernel weer te pakken, alleen SMP aan te zetten en verder niets te veranderen aan de kernel (ik weet niet wat je hebt aangepast)
Als dat ook geen zin heeft zou ik inderdaad aan de hardware/bios gaan denken.

• egeltje
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10-04-2019

egeltje

BOfH: BSD Operator from Hell

Topicstarter
Na een koude start ziet de BIOS twee processoren. Na een FreeBSD boot nog maar 1.
Met versie 4.7 had ik hier helemaal geen last van, dus het is volgens mij iets dat in 4.8 of 4.9 geintroduceerd is en los staat van de BIOS. De meldingen zijn ook erg 'BSD' -achtig.

De exacte stepping van de processoren met ik even uitzoeken... Ik dacht dat ik twee gelijke genomen had.

Iedereen wil terug naar de natuur, maar niemand wil lopen...

Pagina: 1