Toon posts:

optimale configuratie voor linux?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil een nieuw systeem aanschaffen waar ik linux op wil draaien.
ik ben op zoek naar wat advies:

Ik ben op zoek naar een hardwareconfiguratie die geoptimaliseerd is voor linux. Welke compontenten zijn aan te raden en welke zijn juist te vermijden?

zijn er ook complete systemen te die reeds geoptimaliseerd zijn (al dan niet bewust) voor linux?

alle reacties zijn meer dan welkom!!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-11-2025

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Je kunt het beste het in de volgende volgorde doen:

1. Kies een distro waar je mee wilt gaan werken
2. Ga op zoeken naar de Hardware Compatiblity List (HCL) van deze distro
3. Koop de computer :)

Klaar!

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• PipoDeClown
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

PipoDeClown

Izze Zimpell

in tegenstelling tot wat je ziet op stickers op computers "designed for windows xxx" pas je je linux aan naar je hardware.

aan te raden is voordat je een hardware onderdeel aanschaft eerst te kijken naar wat de support status is van dat onderdeel.

God weet alles, want hij is lid van de Mosad. To protect your freedom i will take that away from you. Mijn drankgebruik heeft ernstig te lijden onder mijn gezondheid.

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:10
Je moet gewoon eens rustig kijken welke fabrikant wel of niet linux ondersteund.

http://www.epkowa.co.jp/english/linux_e/dl_ink.html

Dit zijn bijv. de linux drivers van epson, en zo zijn er vast meer websites ;)

Vaak is het zo dat de kans groter is dat iets ondersteund word als je zorgt voor algemeen aanvaarde hardware, hardware die veel mensen thuis hebben. Zo werkt de soundblaster live onder linux geweldig, maar kan je problemen krijgen bij een onbekend (cheap) gaar taiwanees kaartje waarvan niemand het bestaan kent. Tenzij er op dit cheape kaartje een chipje zit die wel heel erg veel gebruik word (c-media).

Ik kan je zeggen dat tegenwoordig al erg veel spullen out-of-the box werken ;)

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Qua optimalisaties zit het met sommige distro's wel goed. Met elke distro kan je dingen compilen, zodat ze gebakken worden met een optimalisatie voor een bepaalde architectuur (zo kan je dingen optimaliseren voor de athlon-xp en voor de pentium-4).

Tegenwoordig hoef je al niet meer specifiek hardware te kopen wat op Linux draait, de meeste moderne hardware werkt prima onder Linux. Videokaarten (ATi drivers en nVidia drivers) en geluidskaarten (alsa drivers) draaien 9/10 gevallen prima onder Linux.