[PC-Behuizing]IBM ombouw naar Chieftec

Pagina: 1
Acties:

• i2Paq
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18-05 15:28

i2Paq

Tempelier, on bare feet!

Topicstarter
Ik ben in het bezit van een IBM 8305 systeem.

Afbeeldingslocatie: http://www-3.ibm.com/pc/support/site.wss/39142_6792.gif

Een P4 op 2.0 Ghz met 1gb memory. En waarin ik 2x Maxtor 80Gb heb hangen, 1x cd-speler en 1x Plexwriter. Nu wil ik in de kast nog een DVD writer van MSI en een Hercules Phrophet 9800 Pro gaan plaatsen. Omdat de behuizing te klein is voor 2 HD’s en 3x 5,25”devices moet ik aan een nieuwe kast. Daarbij voldoet de voeding van 185W absoluut niet bij de 300W eisen die de nieuwe video kaart stelt. Na enig zoekwerk hier op GoT en daarna modellen en prijs vergeleken op de site’s van diverse leveranciers is mijn keuze gevallen op de Chieftec MX-01SL-D-U welke wordt geleverd met een 360W voeding.

Afbeeldingslocatie: http://www.mycom.nl/f2/images/products/44185mcl.jpg

Als ik kast bekijk past daar alles in wat ik wil en voldoet de voeding zeker. Daarbij ziet hij er koel uit. Misschien ga ik me ook wel wagen aan een MOD zodat er als hij aanstaat een groen/blauw licht uit de kast straalt. Daarnaast heb ik nog zo'n 2de IBM welke ik ook ga ombouwen in eenzelfde kast mocht eea. naar behoren functioneren en zonder al te veel problemen zijn verlopen.

Mijn vraag aan jullie is of er iemand ervaring heeft met deze kast en (maar ik denk het niet) het ombouwen van zo'n IBM systeem?

[ Voor 3% gewijzigd door i2Paq op 08-03-2004 12:37 ]

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:28

Bezulba

Formerly known as Eendje

hopelijk heeft ibm alle standaarden gehouden in z'n kasten zodat alles makkelijk overgezet kan werden...

maar als je pecht hebt past er dus geen ruk... enige wat je kan proberen is ergens een goedkope atx kast vandaan scoren en kijken of het daarin past. zo ja kan hij ook in de chieftec

blup

• DUX
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18-05 21:56

DUX

blijft ook nu voor Oranje

Heej, die IBM dingen hebben ze hier bij mij op het werk (waar ik nu ook ben). Ik draai vandaag telefoondienst, maar als ik even een minuutje of wat er tussenuit kan glippen zal ik even zo'n kast zoeken om te kijken hoe standaard zo'n ding wel niet is :)

.    < G o o o o o o o o g l e >
Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende

• i2Paq

i2Paq

Tempelier, on bare feet!

Topicstarter
DUX schreef op 08 maart 2004 @ 11:26:
Heej, die IBM dingen hebben ze hier bij mij op het werk (waar ik nu ook ben). Ik draai vandaag telefoondienst, maar als ik even een minuutje of wat er tussenuit kan glippen zal ik even zo'n kast zoeken om te kijken hoe standaard zo'n ding wel niet is :)
Graag!
Ik heb nl. geen andere kasten als die zwarte IBM'ers. Kan natuurlijk wel zo'n systemboard uitbouwen, naar MyCom lopen en vragen "ken ik even passen?" :Y)

Wil die kop van zo'n verkoper dan wel eens zien 8)

Btw. ik ga de kast plus MSI-writer halen bij MyCom Utrecht, is hier om de hoek en bij problemen hoef ik niet straten om.

• i2Paq

i2Paq

Tempelier, on bare feet!

Topicstarter
eendje schreef op 08 maart 2004 @ 11:22:
hopelijk heeft ibm alle standaarden gehouden in z'n kasten zodat alles makkelijk overgezet kan werden...

maar als je pecht hebt past er dus geen ruk... enige wat je kan proberen is ergens een goedkope atx kast vandaan scoren en kijken of het daarin past. zo ja kan hij ook in de chieftec
Vroeger had Compaq daar zeker een handje van.

Mijn gevoel zegt me dat ook IBM gewoon standaard maten hanteerd, dit omdat het maken van systemboards en kasten buitenshuis gebeurd en anders produktielijnen te kostbaar worden als ze alleen geschikt zijn voor een afwijkende maat.
Als ik zo in de kast kijk ziet het er standaard uit, voeding ed, aansluitingen etc.

• DUX

DUX

Zo, even snel een kastje opgezocht, kon alleen een witte vinden maar die zijn in principe gelijk.

Indeling van mobo klopt wel, zit ook een standaard-ATX aansluiting op, ook voor LED's klopt het wel, IDE-aansluitingen ook. Alleen de schroefindeling van het mobo voor bevestiging aan de kast ben ik niet zeker van.

Let wel dat de meeste IBM-desktopmodellen die je nu koopt met die kast PASSIEF gekoeld zijn (dus zonder ventilator). In de IBM-kasten wordt de warme lucht van de processor weggeblazen door een fan in de voeding. Als jij overstapt op een chieftec-kast wordt die afstand een stuk groter en is het effect van de fan-ventilator een stuk kleiner en misschien nihil. Goeie kans dus dat je even een processorfan moet kopen, maar die heb je al vanaf 12 euro :Y)

[edit]
Vergeet ook niet om langere IDE-kabels te halen ;)

[ Voor 6% gewijzigd door DUX op 08-03-2004 11:43 ]

• i2Paq

i2Paq

Tempelier, on bare feet!

Topicstarter
DUX schreef op 08 maart 2004 @ 11:42:
Zo, even snel een kastje opgezocht, kon alleen een witte vinden maar die zijn in principe gelijk.

Indeling van mobo klopt wel, zit ook een standaard-ATX aansluiting op, ook voor LED's klopt het wel, IDE-aansluitingen ook. Alleen de schroefindeling van het mobo voor bevestiging aan de kast ben ik niet zeker van.

Let wel dat de meeste IBM-desktopmodellen die je nu koopt met die kast PASSIEF gekoeld zijn (dus zonder ventilator). In de IBM-kasten wordt de warme lucht van de processor weggeblazen door een fan in de voeding. Als jij overstapt op een chieftec-kast wordt die afstand een stuk groter en is het effect van de fan-ventilator een stuk kleiner en misschien nihil. Goeie kans dus dat je even een processorfan moet kopen, maar die heb je al vanaf 12 euro :Y)

[edit]
Vergeet ook niet om langere IDE-kabels te halen ;)
Op mijn P4 zit een fan, ook in en naast de voeding zitten fans. Jij hebt waarschijnlijk een P3 (NetVista 6579-NAG) opengemaakt. Als het een standaard maat board is dan zullen de gaten ook wel kloppen, daar houden ze in het design rekening mee. Tenslotte zijn dat vaste punten en voor elke kast het zelfde, maakt eea. veel makkelijker. Verder zie ik dat er in de IBM kast meerdere schroefpunten zitten en als ik een P3 (wit) een P4 (wit) en een P4 (zwart) met elkaar vergelijk zitten de achterste gaten op de zelfde plek maar zijn er verschillende gaten op andere plekken op de div. sys-borden. Daarbij worden ook niet alle gaten in de div. sys-borden gebruikt om vast te schroeven. Dat geeft mij het idee dat we met een standaard boardlayout (en dus ook kasten) te maken hebben. Ga straks even bij MyCom lang s om te kijken in zo'n Chieftec kast. Als het kan/mag.

• DUX

DUX

Ik heb de binnenkant van een 6269-N2G gezien net. Die zwarte kasten zijn er ook wel maar niet dicht bij mijn werkplek dus daar moet ik dan even naar zoeken. Er zijn 800+ werkplekken hier met een hele fauna aan verschillende IBM's met deze vorm kast. Ik heb de lijst ingezien van de dingen die hier ooit op m'n werk waren en dat waren bij alle modellen geloof ik :P

• i2Paq

i2Paq

Tempelier, on bare feet!

Topicstarter
DUX schreef op 08 maart 2004 @ 12:00:
Ik heb de binnenkant van een 6269-N2G gezien net. Die zwarte kasten zijn er ook wel maar niet dicht bij mijn werkplek dus daar moet ik dan even naar zoeken. Er zijn 800+ werkplekken hier met een hele fauna aan verschillende IBM's met deze vorm kast. Ik heb de lijst ingezien van de dingen die hier ooit op m'n werk waren en dat waren bij alle modellen geloof ik :P
Deze dus!

Afbeeldingslocatie: http://www-3.ibm.com/pc/support/site.wss/27056_6269parts.gif

Zag dat het plaatje wat bij de 8305 staat niet klopt.
Moet deze zijn.

Afbeeldingslocatie: http://www-3.ibm.com/pc/support/site.wss/39142_6792.gif

Komen aardig overeen :Y)

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als ik dat zo zie is het gewoon een uatx plankje. Dat gaat zeker passen in zo'n chieftec (je houdt ruimte te over waarschijnlijk).

alleen kan het zijn dat de pinout van het frontpanel niet geheel duidelijk is, dat wordt dan beetje zoeken.

• DUX

DUX

Het mobo wat bekeken had zou in een ATX-kast moeten passen. Met een kijk-ende-vergelijk van een ATX-plaatje op het internet ben ik tot die conclusie gekomen.

Het plaatje van internet van een regulier ATX-mobo:
Afbeeldingslocatie: http://compreviews.about.com/library/graphics/DIY-MB06.jpg

Bij het IBM-mobo kun je op de blauwe en de gele schroeven plaatsen, maar niet op de gele. Maar met zes schroeven zit het ook vast :Y)

• i2Paq

i2Paq

Tempelier, on bare feet!

Topicstarter
Terw_Dan schreef op 08 maart 2004 @ 13:08:
Als ik dat zo zie is het gewoon een uatx plankje. Dat gaat zeker passen in zo'n chieftec (je houdt ruimte te over waarschijnlijk).
Yep, en niet zo'n klein beetje ook B)

Die jongens van MyCom waren erg behulpzaam, mocht even de kast openmaken en bekijken.
Mooie kast, maar voor mijn doel veel te groot.
Heb dus voor deze gekozen;

Afbeeldingslocatie: http://english.aopen.com.tw/Products/images/Housing/images/h600b_black_b..jpg
alleen kan het zijn dat de pinout van het frontpanel niet geheel duidelijk is, dat wordt dan beetje zoeken.
Daar komen we vast wel uit :Y)

• i2Paq

i2Paq

Tempelier, on bare feet!

Topicstarter
DUX schreef op 08 maart 2004 @ 13:48:
Het mobo wat bekeken had zou in een ATX-kast moeten passen. Met een kijk-ende-vergelijk van een ATX-plaatje op het internet ben ik tot die conclusie gekomen.
Je hebt helemaal gelijk, gaat precies passen. Borden komen uit een OEM fabriek, net al de kasten.
Voldoen aan de standaard.
Het plaatje van internet van een regulier ATX-mobo:
[afbeelding]

Bij het IBM-mobo kun je op de blauwe en de gele schroeven plaatsen, maar niet op de gele. Maar met zes schroeven zit het ook vast :Y)
Mooi voorbeeld, zal ik zeker gebruiken.
Zes schroeven moeten voldoende zijn.

• Pollewob
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
i2Paq, gebruik ajb de Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/got/images/icons/edit.gif-knop ipv steeds meerdere replies na elkaar te plaatsen :)

• i2Paq

i2Paq

Tempelier, on bare feet!

Topicstarter
Pollewob schreef op 08 maart 2004 @ 14:25:
i2Paq, gebruik ajb de Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/got/images/icons/edit.gif-knop ipv steeds meerdere replies na elkaar te plaatsen :)
:D sorry, wilde iedereen meer "persoonlijk" beantwoorden. Leek me duidelijker.

*belooft beterschap* :>

• i2Paq

i2Paq

Tempelier, on bare feet!

Topicstarter
Welnu, alles overgezet zonder problemen.
Paste alsof het voor elkaar gemaakt was en het systeem draaid nu rustig (stil) met een clean XP pro Sp1.

Dank voor de hulp.
Pagina: 1