Toon posts:

Levensduur notebook batterij verlengen/vernieuwen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb momenteel een Compaq pressario 900 laptop. Als de batterij van de laptop volledig opgeladen is en ik ga mobiel werken dan duurt het ongeveer 15minuten voordat de batterij leeg is. Het hele voordeel van een laptop valt hierdoor natuurlijk weg, omdat ik vrijwel altijd met snoer moet werken.

Moet ik nu echt een nieuwe batterij aanschaffen ? vroeger kon ik ongeveer een 1 1/2 uur werken met de laptop. Of zijn er nog truukjes net als bij een mobiele telefoon dat je de batterij volledig ontlaadt en dan in de vriezer gooit ?.

Het opladen gaat trouwens gruwelijk snel zodat het net lijkt als de batterijcapaciteit voor een 20% gebruikt wordt. ;(

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 05-05 13:12
Dit staat allemaal in de Zoeck. Het werkt alleen bij NiMH-accu's, als het al werkt.

Overigens is het mogelijk om de accu's eruit te halen en te vervangen door nieuwe. Ik heb dat bij een aantal NiMH-batterijen al met succes gedaan. Het is wel veel werk.

Is het een NiMH of een Li-Ion accu?

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Heb je ook geen battery refresh optie in je bios? Wil soms wel eens helpen namelijk.

Verwijderd

Topicstarter
Het is een Li-ion batterij en hij is los te bestellen. Vind het wel vaag dat deze dan al zo snel "slecht" wordt omdat hij pas een half jaartje in gebruik is. Mijn 6 jaar oude toshiba 230cdt laptop laadt nog steeds goed op.

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 05-05 13:12
It's a conspiracy! ;)

Notebook-accu's, ook de Li-Ion die zogenaamd geen geheugeneffect hebben, gaan enorm kort mee. Het beste is ze NIET in de laptop te laten als ze vol zijn en je op het lichtnet werkt.

De cellen die in veel huidige accu's passen zijn ca. 15 mm dik en zijn voor zover ik weet (nog) niet los te koop. Op die manier zorgen de notebook-fabrikanten voor stevige extra opbrengsten door enorm dure vervangings-accu's.

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

Verwijderd

Topicstarter
hmm dat is heel fijn dan :{ Ik geloof dat de batterij in m'n toshiba ook een Li-ion is en die gaat wel normaal mee. Nu zal een DSTN scherm + Pentium 1 233 niet zo'n aanslag hebben op de batterij als een Athlon XP + TFT, maar ik blijf het raar vinden. NimH is natuurlijk weer zwaar onbetaalbaar om toe te passen in dit soort laptops.

• Countess
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 15-02 21:00
lithium ion can niet eens een geheugen effect hebben.
er vind namelijk geen chemish reactie plaats bij het op en ontladen, en daardoor heb je ook geen last van cristalizering.

waarom die van jouw het nu dan wel slecht doen is me dan ook een raadsel.

en NiHM is goedkoper als li-ion en ook inferiur, minder stroom voor meer gewicht en het geheugen effect.

heb je trouwens geen garantie op die accu? die namelijk meestal langer als 6 maanden.

[ Voor 29% gewijzigd door Countess op 08-03-2004 11:09 ]

mijn spelling is niet best, maar wel beter als je haar. ga jij je ook verbeelden dat mensen rare dingen over je spelling gaan zeggen als hun haar er niet uit ziet? andrelon helpt!

• sPENKMAN
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-05 11:40
Zou het niet een mogelijkheid zijn dat jou OS denkt dat de batterij leeg is terwijl deze dat niet is? Dat zou de korte werkduur en oplaadtijd kunnen verklaren.

Eve char: Warock <TEST>

Pagina: 1