SNMP Traps filteren

Pagina: 1
Acties:

• WarPuppy
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-10-2025

WarPuppy

Electronic Technology

Topicstarter
Leute!

Eerst zal ik even de opstelling geven voordat ik met de vraag kom:
Netwerk met +/- 35 Cisco2600 en een paar 7200 switches.
HP Openview
Cisco Works

Nu sturen al die switches hele mooie snmp traps naar cisco works, en cisco works zet ze in een mooi bericht en stuurd die door naar HP Openview.

Werkt allemaal als een trein, en perfect!
Maaarrrr.... het probleem is, valt er een main-switch uit, waardoor er tegelijk 10 anderen switches onbereikbaar zijn, blijven de berichten maar komen dat er 11 stuks niet bereikbaar zijn.

Nu wil ik het zo hebben dat hij dan alleen aangeeft dat de main switch onbereikbaar is, ik heb al zitten spelen met Ehealth Trapexploder, maar daar werd ik ook niet veel wijzer van..

Iemand nog tips ?

• Maarten @klet.st
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13-02 23:00
WarPuppy schreef op 08 maart 2004 @ 10:31:
Werkt allemaal als een trein, en perfect!
Maaarrrr.... het probleem is, valt er een main-switch uit, waardoor er tegelijk 10 anderen switches onbereikbaar zijn, blijven de berichten maar komen dat er 11 stuks niet bereikbaar zijn.

Nu wil ik het zo hebben dat hij dan alleen aangeeft dat de main switch onbereikbaar is, ik heb al zitten spelen met Ehealth Trapexploder, maar daar werd ik ook niet veel wijzer van..
Bij voorbaat: ik heb geen serieuze ervaring met CiscoWorks en al helemaal geen ervaring met OpenView, maar dat terzijde:

Hoezo wil je traps filteren? Van die 10 of 11 switches zal je geen SNMP traps meer krijgen als ze onbereikbaar zijn.. Het lijkt me logischer dat je een soort hierarchie aan wilt brengen, waardoor een hoger gelegen failure de achterliggende failures 'onderdrukt'. Ik neem aan dat dat wel kan in OV, anders is het wel een erg slecht pakket. (Zelfs Nagios kan het :-))

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:11

Predator

Suffers from split brain

Maarten.O schreef op 08 maart 2004 @ 19:09:
Hoezo wil je traps filteren? Van die 10 of 11 switches zal je geen SNMP traps meer krijgen als ze onbereikbaar zijn.. Het lijkt me logischer dat je een soort hierarchie aan wilt brengen, waardoor een hoger gelegen failure de achterliggende failures 'onderdrukt'. Ik neem aan dat dat wel kan in OV, anders is het wel een erg slecht pakket. (Zelfs Nagios kan het :-))
Dat kan en noemt event correlation.

WarPuppy, het event dat je switches niet meer bereikbaar zijn komt toch van je HP Openview zelf, dus waarom begin je over SNMPtraps :?
Probeer je misschien het uitvallen via een SNMP trap van een neighbour-switch te detecteren ? (dat zal inderdaad wat sneller zijn dan via Openview's polling).

HP OV NNM doet normaal gezien al event correlation voor events die hij zelf opwerpt.

[ Voor 7% gewijzigd door Predator op 08-03-2004 19:22 ]

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

• SED
  • Laatst online: 23-12-2025

SED

Los van het filteren, wat is het bezwaar dat wanneer een van je mainswitches uitvalt je 11 ipv 1 melding krijgt.
De ernst van de situatie kan niet duidelijk genoeg getoond worden lijkt me.

Dus, niet filteren maar goed in de gaten houden!

Copyright and left by SED...

• WarPuppy

WarPuppy

Electronic Technology

Topicstarter
Hmm, ik heb het niet echt duidelijk er neergezet, waarom de ernst zegma :)

Maar HP Openview rapporteerd weer aan een andere server, die elke Sysop en Admin een sms stuurd wat er down is.

Nu wil ik gewoon dat HP Openview heel logisch kan nadenken, alleen dat is teveel gevraagd, daarom deze filtreer actie.

En ja, stel je voor dat 1 core switch uitvalt, om dan ineens 60smsjes op je telefoon te krijgen is ook geen feest.

• Pogostokje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-02 19:43

Pogostokje

* twiet *

WarPuppy schreef op 09 maart 2004 @ 09:02:
Maar HP Openview rapporteerd weer aan een andere server, die elke Sysop en Admin een sms stuurd wat er down is.
Even hier op in hakend, mag ik vragen welke oplossing jullie gebruiken voor het versturen van SMS?

Ik ben ook bezig met het onderzoeken van de SMS mogelijkheid maar ik kon alleen maar e-mail -> sms diensten tegen. Ik zoek eigenlijk een methode die ook werkt als er, zeg, geen mailserver meer beschikbaar is om iets door te sturen.

... ook ik heb soms per ongeluk gelijk.

• WarPuppy

WarPuppy

Electronic Technology

Topicstarter
Pogostokje schreef op 09 maart 2004 @ 12:08:
[...]

Even hier op in hakend, mag ik vragen welke oplossing jullie gebruiken voor het versturen van SMS?

Ik ben ook bezig met het onderzoeken van de SMS mogelijkheid maar ik kon alleen maar e-mail -> sms diensten tegen. Ik zoek eigenlijk een methode die ook werkt als er, zeg, geen mailserver meer beschikbaar is om iets door te sturen.
Wij gebruiken hier ook een mail->sms omzet functie bij een extern bedrijf.

Als je gewoon sms wil, kijk eens naar NetSaint (maar die is geloof ik alweer vernieuwd, en heet nu Nagios). En het is opensource ;)
Pagina: 1