Underclocken en passief koelen ?

Pagina: 1
Acties:

• Khaine
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11-02 20:12

Khaine

Python liefhebber

Topicstarter
Loo Tweaks ,

ik had een snel vraagje .
Vanmiddag ruil ik met een andere tweaker (dion_b) een moederboard .
Met dat moederboard wil ik een stil systeempje gaan maken . Het moederboard kan een maximum van 100 mhz FSB aan . Dit is meer dan zat voor mij (twordt maar een servertje) . Nu heb ik echter AMD Thunderbird 1000 mhz processor . Deze draait oorspronkelijk op 133 mhz .

Nu de vraag :
Heeft er iemand ervaring met stevig "underclocken" . M.a.w. , kan ik deze processor underclocken (zowel FSB als multi. en evt. core-volts enzo ) zodat ik um passief kan koelen ? Ik heb er nu een coolermaster voor (zo'n oem-ding zegmaar) die um met fan tot 45 graden kan koelen . Als ik nu de fan eraf haal , wordt de processor dan niet te warm ??

Ik vraag dus nu of iemand er ervaring mee heeft .

bvd

Is this question retorical? No? Then what is the point of retorical questions?

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:15

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ervaring met underclocken heb ik niet, maar wat je kunt doen (als je mobo dat understeunt) is speedfan installeren en deze je ventilatorsnelheid laten regelen.
Dan heb je 1) een stil(ler) systeem en 2) een beveiliging als er onverhoopt toch meer koeling nodig zou zijn.
Per illustratie: ik heb een niet ge-oc'ed P4 1.8GHz, en speedfan laat zien dat de ventilator 50% van de tijd uit staat. De machine heeft een load van +/- 50%.

Signatures zijn voor boomers.

• Maximilian
  • Laatst online: 21-09-2025

Maximilian

You've been Maxxed...

Nou ik zou je cooler er niet af halen, als de cooler erbij is gekomen is dat zo bedoeld, dus kan je idd je proc laten bakken.

Waarom wil je em eigenlijk passief laten koelen, je kan ook een 2400+ silent cooler halen daar ben je net zo klaar mee en gelijk overclocken... EN als je slim bent doe je nog wat koel pasta op de proc core (geen silver zooi, alleen wit spul)

Je moet er wel aan denken als je overclockt via je FSB dat je geheugen wel A-merk moet zijn en ook goed gekoeld moet zijn.

Je kan meer lezen op de FAQ, daar zou je eerst moeten kijken eigenlijk.

[ Voor 3% gewijzigd door Maximilian op 08-03-2004 10:42 ]

Verwijderd

Ik heb ook een AMD Thunderbird 1000/133 mhz processor op een 2e systeem. Deze processor is een absoluut heethoofd. Het zal moeilijk worden deze passief te koelen maar je kunt het natuurlijk altijd proberen. Zorg in ieder geval voor voldoende airflow in je kast. De warmte van het koelblok zal ergens heen moeten kunnen. Ik heb deze processor nooit lager kunnen klokken dan 550 mhz. Succes!

• Khaine

Khaine

Python liefhebber

Topicstarter
Maximilian schreef op 08 maart 2004 @ 10:40:
Nou ik zou je cooler er niet af halen, als de cooler erbij is gekomen is dat zo bedoeld, dus kan je idd je proc laten bakken.

Waarom wil je em eigenlijk passief laten koelen, je kan ook een 2400+ silent cooler halen daar ben je net zo klaar mee en gelijk overclocken... EN als je slim bent doe je er nog wat koel pasta op (geen silver zooi, alleen wit spul)

Je moet er wel aan denken als je overclockt via je FSB dat je geheugen wel A-merk moet zijn en ook goed gekoeld moet zijn.

Je kan meer lezen op de FAQ, daar zou je eerst moeten kijken eigenlijk.
De FAQ had ik al doorgelezen , daarom vroeg ik ook naar ervaringen :)

En ik had begrepen dat sommige underclocked processoren (mits ze maar genoeg underclocked zijn ) de temperatuur nogal drukken . Maar mijn id was ook om op ongeveer 5 cm boven dat koelblok een hele stille 120MM fan te installeren (het is een zelfgebouwde kast , foto's komen nog ).

Dan moet het toch wel lukken ? Of wellicht dan toch proberen een Duron ergens vandaan te vissen (die worden immers minder warm en hebben de "hitte-reputatie" van de t-birds niet ) ?

edit:

@Lanquaketwo

Aangezien het een servertje wordt maakt de snelheid niet zoveel uit . Ik dacht aan rond de 600/700 mhz . Heb jij de heethoofd zelf ook passief gekoeld , toen deze underclocked was ?

[ Voor 10% gewijzigd door Khaine op 08-03-2004 10:48 ]

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-01 15:40
Ik heb een T-bird 1 Ghz draaien op 600 Mhz op 1.55 in plaats van 1.75 volt. Unlocked op een K7T Turbo bordje, waar een multiplier van 10.5 toevallig 600 Mhz produceert.

De temp (in een kast met redelijke airflow) is idle van 47 naar 32 graden gegaan, maar de proc is wel actief gekoeld.

Passief koelen van een T-bird lukt denk ik alleen met een koeler die daarvoor geschikt is en voldoende airflow.

@Maximilian: hij wil niet OVER maar ONDERklokken.

[ Voor 7% gewijzigd door pinockio op 08-03-2004 10:49 . Reden: Maximilian ]

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

• Maximilian
  • Laatst online: 21-09-2025

Maximilian

You've been Maxxed...

pinockio schreef op 08 maart 2004 @ 10:47:
Ik heb een T-bird 1 Ghz draaien op 600 Mhz op 1.55 in plaats van 1.75 volt. Unlocked op een K7T Turbo bordje, waar een multiplier van 10.5 toevallig 600 Mhz produceert.

De temp (in een kast met redelijke airflow) is idle van 47 naar 32 graden gegaan, maar de proc is wel actief gekoeld.

Passief koelen van een T-bird lukt denk ik alleen met een koeler die daarvoor geschikt is en voldoende airflow.

@Maximilian: hij wil niet OVER maar ONDERklokken.
Blaat :P Mwahaha, krijg je als je weinig slaapt, ga je over dingen heen lezen, solly
My Bad

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:30
Met een fannetje op 5Volt moet dat lukken. Ik heb hier een servertje staan, Intel Celeron Mendocino 300MHz, 128MB RAM, HD 60GB Quantum. De voedingsfan (voeding el-cheapo 300W, dus overkill, en dus minder warm) draait op 5V, en omdat de proc bij enkele uren 100%belast iets te heet word heeft ie ook op de koelvin een fannetje op 5V.
Enkel de HDD is (heel lichtjes) hoorbaar, 's nachts als ik goed luister en er geen ander lawaai is.
Dus het is vast te doen, neem een grote koeler die geschikt is voor veel zwaardere procs, en zet de fan op 5V (zoek even uit of ie op gang geraakt bij 5V, neem anders een ander fan, tsteekt niet nauw, zolang je wat airflow hebt. En zorg ervoor dat de koele lucht gemakkelijk binnengeraakt, door bvb alle plaatjes bij de PCI slots weg te doen.
Test hem door een 3tal uren hem maximaal te belasten, en dan eens aan alle componenten te voelen, verbrand je je vingers moet je wat meer koeling (lees: heatsink of airflow) voorzien.

Dus in tegenstelling tot je zou denken, veel fans plaatsen, maar wel op 5 voltjes.

[ Voor 5% gewijzigd door naftebakje op 08-03-2004 11:02 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-01 15:40
naftebakje schreef op 08 maart 2004 @ 11:00:
Met een fannetje op 5Volt moet dat lukken.(...).
Een Celeron 300 MHz is géén Thunderbird 600-1000 MHz.

Overigens sluit ik niet uit dat het lukt, gewoon proberen, maar de warme lucht moet wel de kast uit.

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09:00
Waarom probeer je het niet gewoon;
ga ff naar het bios en underclock zoveel als kan en verlaag het voltage zoveel mogelijk. Sluit je PC af en trek de kabel van je fan los en ga weer naar je bios en kijk wat de bios voor temp aangeeft en bepaal of je ermee tevreden bent.

(ter illustratie dat dit geen kwaat kan: Ik kan mijn P4-2.8@2.1Ghz met een boxed cooler en _geen_ airflow 5-10min laten idlen in het bios voordat ie gevaarlijk warm wordt (65-70 graden celsius))

http://balusc.xs4all.nl/ned/har-cpu-amd.html < daar staan alle AMD procs met de max. warmte afgifte, dat lijkt me ook wel relevant bij jou verhaal. Ik denk dat je wanneer je de clock halveert met het zelfde voltage je de max. warmte afgifte ook kunt halveren, maar voor een verlaging van voltage gaat dit niet op denk ik, want dan wordt de proc veel efficienter (voltage verlagen heeft dus waarschijnlijk meer nut, maar dat kan niet veel bij gelijke clock)

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:30
pinockio schreef op 08 maart 2004 @ 11:03:
[...]
Een Celeron 300 MHz is géén Thunderbird 600-1000 MHz.
....
Zijn fannetje is geen 40mm zoals bij mijn 300MHzje, maar 120mm.

[ Voor 6% gewijzigd door naftebakje op 08-03-2004 11:06 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Orion84
  • Laatst online: 13:14

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

pcmadman schreef op 08 maart 2004 @ 11:05:

(ter illustratie dat dit geen kwaat kan: Ik kan mijn P4-2.8@2.1Ghz met een boxed cooler en _geen_ airflow 5-10min laten idlen in het bios voordat ie gevaarlijk warm wordt (65-70 graden celsius))
maar die is beschermd tegen verbranden, die thunderbirds fikken gewoon af als je dat probeert en et mocht niet genoeg koeling zijn!!!

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Khaine

Khaine

Python liefhebber

Topicstarter
Orion84 schreef op 08 maart 2004 @ 11:21:
[...]

maar die is beschermd tegen verbranden, die thunderbirds fikken gewoon af als je dat probeert en et mocht niet genoeg koeling zijn!!!
Ik heb ook nog een XP2000+ liggen alleen die wordt door het moederboard niet ondersteund (zou dit komen omdat de FSB oorspronkelijk te laag ligt ? ) . Wellicht dat deze wat koeler blijft als die heethoofden van T-birds ?

Hebben T-birds dan geen beveiliging ?

• zandpaddo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-02-2025

zandpaddo

Samsung HD's!!!!

nee TB's hebben geen beveiliging. Als ik jou was zou ik er een 1700+ met core van de thouroughbred-B opgooien en een flinke heatsink (zalman waaier ofzo). Deze underclocken misschien dat het dan net lukt zonder fan. (ps als je mobo ze wel ondersteund uiteraard, en underclocken gaat al vanzelf met maar 100 mhz fsb ;))

Ik geef je met die 1000 mhz eigelijk geen kans dat het lukt. Die worden veel te warm

• Dekaasboer
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11-02 14:21
Zet er een paps 1500 rpm onder, die maakt slechts 12 db. En die kan je dan ook nog eens op een rheobus zetten

http://shop.informatique....in/iqshop.xgi?M=ART&G=015

http://axrotterdam.blogspot.nl

Pagina: 1