Hey guys.. ik zit met een probleem op een verse Debian machine..
Ik wil Gaim compileren, dus ik heb GTK nodig.
Ok, moet geen probleem zijn, ik heb al meerdere debian machines geinstalleerd, met GTK, met GAIM en nog een hoop meer.. nooit problemen mee gehad.. tot nu.
Het probleem
Ik wil GTK 2.2.4 (laatste stable) compileren. Ik download dus de GTK source en alle bijbehorende dependencies.
Alle compilaties gaan goed behalve die van GTK zelf..
hij exit met de melding:
GTK
- Pango
- ATK
- Glib
-Libtiff
-libpng
-libjpeg
pkg-config 0.15
fontconfig
-expat library
Ik heb van alles de laatste versie gezocht en gedownload, gecompileerd en gas erop.
ldconfig gedraaid.. en alles ging goed tot het moment van het compileren van GTK dus...
Wat ik gedaan heb om het op te lossen
Ik heb een aantal variables declared voor de gelegenheid
PKG_CONFIG_PATH=/usr/local/lib/pkgconfig:/usr/X11R6/lib/pkgconfig:/usr/local/lib/pkgconfig
LD_LIBRARY_PATH=/usr/local/lib:/usr/lib
PATH=/sbin:/bin:/usr/sbin:/usr/bin:/usr/bin/X11:/usr/local/sbin:/usr/local/bin
mijn ld.so.conf
/usr/X11R6/lib
/usr/local/lib
/usr/local/include
/usr/local/bin
/usr/lib
/usr/include
/usr/bin
Maar nog steeds krijg is dus de melding dat er niet tegen pango gelinkt kan worden, net alsof pango niet geinstalleerd is. Ik heb alles naar de standaard locaties laten installeren mbv. de standaard ./configure scripts. Ik heb niks fancy uitgehaald en zoals ik hierboven al zei, ik heb meerdere PC's op "dezelfde" manier geinstalleerd zonder problemen.
Ik draai op Debian Woody RC-2 met kernel 2.6.3
De rest van mijn systeem werkt goed, KDE 3.2 staat erop en dat loopt allemaal als een tierelier.
Ik wil alleen gewoon GAIM compileren en daar heb ik GTK voor nodig en die wil ik er ook op hebben...
Ik heb nog wel 1 probleempje met mijn kernel, iets over een functie QM_MODULES die niet geimplementeerd is. Ik weet dat ik hiervoorrusty's mod-utils-tools voor moet installeren. Dit heb ik gedaan maar toch blijf ik die melding krijgen maar dat los ik nog wel op.
Het enige wat ik nog als module draai is mijn el cheapo onboard AC'97 geluidskaartje, de rest zit ingebakken.
De vraag..
Hoe los ik dit op???
Op GoT is er echt NIKS over te vinden. Op Google al iets meer..
hier bijvoorbeeld http://www.mail-archive.com/gtk-list@gnome.org/msg14473.html
Maar dit was nog geen oplossing voor mij...
Als er nog meer outputs nodig zijn van programma's dan hoor ik het graag.
Ik wil Gaim compileren, dus ik heb GTK nodig.
Ok, moet geen probleem zijn, ik heb al meerdere debian machines geinstalleerd, met GTK, met GAIM en nog een hoop meer.. nooit problemen mee gehad.. tot nu.
Het probleem
Ik wil GTK 2.2.4 (laatste stable) compileren. Ik download dus de GTK source en alle bijbehorende dependencies.
Alle compilaties gaan goed behalve die van GTK zelf..
hij exit met de melding:
Wat ik gedaan hebchecking Pango flags... -I/usr/local/include/pango-1.0 -I/usr/local/include -I/usr/X11R6/include -I/usr/X11R6/include/freetype2 -I/usr/local/include/glib-2.0 -I/usr/local/lib/glib-2.0/include -Wl,--export-dynamic -L/usr/local/lib -lpangoxft-1.0 -lpangox-1.0 -lpango-1.0 -lgobject-2.0 -lgmodule-2.0 -ldl -lglib-2.0
configure: error:
*** Can't link to Pango. Pango is required to build
*** GTK+. For more information see http://www.pango.org
GTK
- Pango
- ATK
- Glib
-Libtiff
-libpng
-libjpeg
pkg-config 0.15
fontconfig
-expat library
Ik heb van alles de laatste versie gezocht en gedownload, gecompileerd en gas erop.
ldconfig gedraaid.. en alles ging goed tot het moment van het compileren van GTK dus...
Wat ik gedaan heb om het op te lossen
Ik heb een aantal variables declared voor de gelegenheid
PKG_CONFIG_PATH=/usr/local/lib/pkgconfig:/usr/X11R6/lib/pkgconfig:/usr/local/lib/pkgconfig
LD_LIBRARY_PATH=/usr/local/lib:/usr/lib
PATH=/sbin:/bin:/usr/sbin:/usr/bin:/usr/bin/X11:/usr/local/sbin:/usr/local/bin
mijn ld.so.conf
/usr/X11R6/lib
/usr/local/lib
/usr/local/include
/usr/local/bin
/usr/lib
/usr/include
/usr/bin
Maar nog steeds krijg is dus de melding dat er niet tegen pango gelinkt kan worden, net alsof pango niet geinstalleerd is. Ik heb alles naar de standaard locaties laten installeren mbv. de standaard ./configure scripts. Ik heb niks fancy uitgehaald en zoals ik hierboven al zei, ik heb meerdere PC's op "dezelfde" manier geinstalleerd zonder problemen.
Ik draai op Debian Woody RC-2 met kernel 2.6.3
De rest van mijn systeem werkt goed, KDE 3.2 staat erop en dat loopt allemaal als een tierelier.
Ik wil alleen gewoon GAIM compileren en daar heb ik GTK voor nodig en die wil ik er ook op hebben...
Ik heb nog wel 1 probleempje met mijn kernel, iets over een functie QM_MODULES die niet geimplementeerd is. Ik weet dat ik hiervoorrusty's mod-utils-tools voor moet installeren. Dit heb ik gedaan maar toch blijf ik die melding krijgen maar dat los ik nog wel op.
Het enige wat ik nog als module draai is mijn el cheapo onboard AC'97 geluidskaartje, de rest zit ingebakken.
De vraag..
Hoe los ik dit op???
Op GoT is er echt NIKS over te vinden. Op Google al iets meer..
hier bijvoorbeeld http://www.mail-archive.com/gtk-list@gnome.org/msg14473.html
Maar dit was nog geen oplossing voor mij...
Als er nog meer outputs nodig zijn van programma's dan hoor ik het graag.
I want to live forever, so far.. so good.