Toon posts:

[xp}Waarom is er geen echte concurent van Windows?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Wat ik mezelf wel eens afvraag; "Waarom is er geen echte concurent van Windows?"

In het verleden had je wel degelijk een aantal concurenten. Apple had zijn Finder/OS, Amiga zijn Workbench, IBM met OS2/warp, Atari etc. Nu zie ik alleen als Linux als enige echte concurent. Maar zeg nou eerlijk.....het grote publiek kent momenteel alleen maar Windows. Macintosh is wat minder bekend omdat de hardware relatief duurder is dan een PC.

Microsoft heeft zo'n monopoly dat ik me wel eens afvraag of er wel bedrijven zijn die het aandurven om een echt besturingssysteem te ontwikkelen wat voor zowel privé gebruikerfs als zakelijke doeleinde net zo goed zou zijn als Windows. Er zijn genoeg software bedrijven die naar mijn mening capabel genoeg zijn om zoiets op de markt te zetten. Als ik al kijk naar Internet browsers, ik gebruik naast IE ook Firefox. Werkt perfect! Een goed alternatief voor Office is het gratis OpenOffice! Werkt naar mijn mening ook zo goed! En zo heb ik nog talloze voorbeelden. Linux zal wel goed werken lijkt me, maar voor de gewone consument is het niet goed genoeg.

Ik werk zelf in een computerwinkel. Ik zie ook dagelijks de problemen die onze technische dienst heeft. Een driver die niet goed samenwerkt met de andere en hup....de klant krijgt een blauw scherm. Zelf krijg ik maandelijks talloze update's omdat gebleken is dat er toch nog wat dingetjes niet helemaal in orde waren of dat de beveiling niet helemaal up to date is. Helemaal ziek wordt ik van het licentie systeem. Na twee keer de licentiecode te hebben gebruikt (voor mijn laptop en mijn vaste PC) moet ik straks bij een systeemcrash of een nieuwe harde schijf weer een nieuwe licentiecode aanvragen.

Ben ik een tevreden gebruiker van Windows? Ja en nee. Ja, omdat ik geen andere keus heb (ja Linux..... :/ ) Nee....vanwege het bovenstaande.

Wat is nou jullie mening?

• Dr_Frickin_Evil
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10-05 07:53
Een echte concurrent zou ook alleen maar uit de Linux hoek kunnen komen denk ik. Microsoft doet uiteraard z'n best om een goed product neer te zetten (naief?), en gezien alle fouten die er momenteel nog inzitten, geeft dat wel aan hoe moeilijk en vooral arbeidsintensief het is om een volledig werkend OS in elkaar te zetten. Ik zou ook best een alternatief voor Windows willen gebruiken, maar uiteindelijk ben je er voor een hoop toch afhankelijk van, en 2 OSen op mn pc vind ik ook onzin.

• bigfoot1942
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
je mag je licentiecode ook maar voor 1pc gebruiken, niet voor 2...
dat levert ieg problemen op :X
Dus dat argument mag je niet gebruiken.

• Cardinal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:20
Ik zou ook best een alternatief voor Windows willen gebruiken, maar uiteindelijk ben je er voor een hoop toch afhankelijk van, en 2 OSen op mn pc vind ik ook onzin.
De meeste games worden gemaakt voor het Windows OS. Er zijn wel conversies beschikbaar, maar deze zijn meestal nog vaak lastig te vinden. De meeste bedrijven werken ook met Windows(Desktop).
De meeste non-tweaker is gewend om met windows te werken. Het mag wel anders zijn, maar moet exact hetzelfde zijn, want anders snappen ze het over 10 jaar nog niet...idee.

Verwijderd

Dat is het probleem, ms heeft zon monopoly dat iedereen alles voor windows ontwerpt en je maar moet zien of het voor linux werkt.

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op 08 maart 2004 @ 01:29:
Maar zeg nou eerlijk.....het grote publiek kent momenteel alleen maar Windows.
En door wie komt dat nou?
Macintosh is wat minder bekend omdat de hardware relatief duurder is dan een PC.
Hebben we het nou over de combinatie intel/amd + windows vs powerpc (macintosh) + mac os x of alleen over Windows versus concurrenten? Geen Apple's met peren vergelijken ;) Hou het dan bij Windows vs Mac OS X.

Ik denk dat Mac OS X een prima concurrent is voor Windows. Het draait alleen niet op Intel of AMD. Kijk eens op www.xvsxp.com
Ik werk zelf in een computerwinkel. Ik zie ook dagelijks de problemen die onze technische dienst heeft. Een driver die niet goed samenwerkt met de andere en hup....de klant krijgt een blauw scherm.
Komt dus door de driver, niet door het OS.
Zelf krijg ik maandelijks talloze update's omdat gebleken is dat er toch nog wat dingetjes niet helemaal in orde waren of dat de beveiling niet helemaal up to date is.
Bij elk OS zul je moeten updaten. Of dat nou Linux, Mac OS X of Windows is, er blijven security updates komen. Kan je natuurlijk lang en breed gaan discussieren over de hoeveelheid en snelheid van deze updates, ik hou het er maar op dat het voornamelijk een kwestie van vertrouwen is.
Verwijderd schreef op 08 maart 2004 @ 01:45:
Dat is het probleem, ms heeft zon monopoly dat iedereen alles voor windows ontwerpt en je maar moet zien of het voor linux werkt.
Notabene Microsoft is op het Apple platform met hun eigen software (namelijk Office) innovatiever bezig dan op Windows. Kijk maar eens naar Office 2004 voor Mac.
Er zit een kern van waarheid in wat je zegt, maar het is ietswat overdreven. Bovendien bestaat er meer dan Windows en Linux, en Intel en AMD.

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

Verwijderd

Naast Linux is ook ReactOS zeker een veelbelovend project en een potentiele dreiging voor Microsoft om in de gaten te houden. :)

Het ReactOS project heeft als doelstelling om een Windows(NT)-kloon te ontwikkelen. Met name de laatste maanden lijkt dit project qua ontwikkeling in een stroomversnelling te zijn geraakt. Let op: het is geen emulator, maar een OS die ontworpen is om Windows-compatible te zijn (zowel wat applicaties als drivers betreft).

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07-05 09:20

mutsje

Certified Prutser

Verwijderd schreef op 08 maart 2004 @ 03:46:
Naast Linux is ook ReactOS zeker een veelbelovend project en een potentiele dreiging voor Microsoft om in de gaten te houden. :)

Het ReactOS project heeft als doelstelling om een Windows(NT)-kloon te ontwikkelen. Met name de laatste maanden lijkt dit project qua ontwikkeling in een stroomversnelling te zijn geraakt. Let op: het is geen emulator, maar een OS die ontworpen is om Windows-compatible te zijn (zowel wat applicaties als drivers betreft).
Dat zou zeker goed nieuws zijn m.b.t concurentie, of het goed nieuws is voor mensen die het moeten beheren/onderhouden weet ik niet.

Het nog steeds grote nadeel van linux omgeving is de complexiteit voor de huis en tuin gebruikers. Als ze niet klik klik kunnen doen zijn ze er snel op uit gekeken.
Pagina: 1