[debian] netwerk snelheid fluctueert

Pagina: 1
Acties:

• VROEM!
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-05-2025

VROEM!

broembroem!

Topicstarter
Ik heb een servertje geklust op basis van een Pentium 166 met 64 MB SDRAM. Er zit een 100MBit netwerkkaart in, ik geloof van het merk Myson.

Als ik nu bestanden over wil zetten (proefje met een film van 70 MB) van een pc naar die server fluctueert de data overdrachtsnelheid heel erg.

Dit gebeurt me met windows filesharing (samba) en met wu-ftpd. Bij ftp is de snelheidspiek een stuk hoger, maar beide lijken steeds ongeveer een kwart seconde volop te sturen, en dan een kwart seconde niet.

Pieksnelheid met samba is ongeveer 5 MB/s, ftp ongeveer 7 MB/s.

Waar kan dit aan liggen?

Met kleine bestanden is het trouwens minder erg, fluctueert zo tussen de ehhh.... oke dat is nog erger. 1%. Maar dan procentueel gezien wel stabieler :P
* VROEM! zag de schaal even niet goed O-)

Beide PC's hangen aan een 100MBit switch die normaal altijd best redelijk presteert. 8MB/s is al gehaald tussen 2 snellere windows XP pc's.
In ifconfig heb ik geen collisions.

[ Voor 35% gewijzigd door VROEM! op 07-03-2004 23:20 ]

ieeeepppppp :P

• jvhaarst
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08-02 23:13

jvhaarst

Eendracht maakt macht

Snelle gok : Ik denk dat je HDD niet snel genoeg is.
Wat zie je als je vanaf een ramdisk met netcat data heen en weer gooit ?
Jelmer schreef op 12 april 2002 @ 10:34:
Probeer het eens met netcat (gewoon /dev/zero als UDP op je lan flikkeren, met iptraf kijken wat er door je nic heen gaat).
netcat commando op pc1:
nc -u -p 12345 -l >/dev/null

netcat commando op pc2:
cat /dev/zero|nc -u <remotehoste> 12345

Als ik dat doe geeft iptraf 10829.9KB/s aan en via tcp (als je -u weglaat) 8633.6KB/s. Bij udp is het alleen wel zo dat de kernel op mn andere machine begint te blaten over 'eth0: card reports no more resources.' Ik vermoed zelf eigenlijk dat dat komt doordat ik een duron750 naar een k6 166 laat spugen. Dat ik het maximum niet haal komt doordat ik een hub gebruik en ook nog wat ander verkeer heb waardoor er behoorlijk wat collisions kunnen zijn.

ohja, je moet dus wel nog ff een andere pc met linux hebben.. weet nl niet of er iets dergelijks voor windows bestaat (denk het wel hoor)
[edit]
Wat je ook kunt doen is je windowsbak op udppoort 135 bestoken, kan je alleen niet garanderen of ie dat leuk vind.. >:) (kortom, crashes op eigen risico :+)
[edit2]
Netcat voor windows: http://www.it-secure-x.de/files/files/netcat.zip
[edit3]
tussen mn athlon900 en duron750 ongeveer dezelfde throughput :)

[ Voor 78% gewijzigd door jvhaarst op 08-03-2004 03:59 . Reden: quote van Jelme toegevoegd ]

If you don’t have enough time, stop watching TV.

• VROEM!
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-05-2025

VROEM!

broembroem!

Topicstarter
Ik heb het gevonden: DMA stond niet aan voor de harddisk. Ik trek nu met ftp ongeveer 6MB/s en met SMB ongeveer 4 MB/s. Ik had gedacht dat het niet handmatig aan hoefde, maar op dit oude bordje blijkbaar wel :)

ieeeepppppp :P

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-02 21:41
VROEM! schreef op 20 maart 2004 @ 21:36:
Ik had gedacht dat het niet handmatig aan hoefde, maar op dit oude bordje blijkbaar wel :)
Hangt niet af van de ouderdom van je bord, meer van de kernelversie. Bij 2.4 (en 2.6) kernels staat dma standaard aan, versies daarvoor uit (en moet je 'm dus even aanzetten met hdparm).