nvidia of radeon

Pagina: 1
Acties:

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10-02 18:26

EMP

Krulloos!

Topicstarter
Het klinkt als een vrij standaard vraag, echter heeft uitgebreid zoeken op GoT en Google mij geen antwoord geboden, dus ik stel de vraag toch.

Op mijn oude pc wil ik debian gaan draaien, echter zit er nog geen videokaart in. Ik zit daarvoor te twijfelen tussen een Ati Radeon 9200SE-128 MB met tv-out en dvi of een GeForce4MX-64mb met tv-out echter zonder dvi.

Qua prijs zijn ze ongeveer hetzelfde, echter heeft de radeon meer geheugen en een dvi-aansluiting. In eerste instantie zat ik dus aan de radeon te denken.

Toen heb ik op de ati en de debian sites zitten zoeken naar support voor de 9200 onder debian, echter was daar barweinig over te vinden, terwijl dit met NVidia veel duidelijker was (en dus hopelijk geen problemen zal opleveren). Ook na het lezen op GoT over radeons en linux ( RedHat 9 & Ati kaart bijvoorbeeld ) begon ik te twijfelen, en dat is nogsteeds zo.

Is er iemand die mij kan helpen een goeie keuze m.b.t. videokaart te maken zodat de computer compleet is en ik een goed linuxsysteempje heb?

offtopic:
Mocht het nog van belang zijn de overige specs:
Duron 650
Compaq moederbord (met Via KT133 chipset en onboard sound)
realtec 8139c kaartje
256 mb pc100
Lite-on DVD speler
40gb maxtor

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

• Bas!
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 30-11-2025
Kennelijk wil je er toch niet mee gamen. 3d moet je voor games vanwege allerlei patenten propriety drivers hebben wil je texture compressing hebben en dat soort dingen meer. Ati's propriety drivers zijn niet van nvidia's niveau. Voor 2d voldoen ze beide goed en de opensource 2d zut van ati is verreweg beter dan die van nvidia. Ik schat zo in dat je met beide weinig problemen zal krijgen. Wil je alleen een snellere framebuffer en betere beeldkwaliteit dan ga je voor ati.

• a casema user
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-02 11:20
Je kan ook gewoon de laatste ATI-driver downloaden.
http://www.ati.com/suppor...7&submit.y=7&submit=GO%21

Taaaa taa taa taaaa taa taa ta taaataaaaa.

Verwijderd

Ik draai nu al een tijdje een debian dual monitor config met een radeon 9700 de ati drivers (zie post van a casema user) en heb geen problemen.(onder red hat trouwens ook niet)
Het punt waar de meeste aspirant gebruikers op vast lopen is dat er een module gecompileerd moet worden,maar dat is bij nvidia waarschijnlijk ook nog steeds het geval,dus wat dat betreft maakt het niet zo veel uit.
En veel meer dan het uitvoeren van 3 scriptjes komt er bij de installatie niet kijken.

.