Toon posts:

[lotus notes designer R5] fieldproperties

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben bezig op een stage met lotus notes R5(pas 2 dagen ervaring).

Nu ben ik bezig met het maken van een form waaruit documenten gemaakt gaan worden. nu probeer ik om een aantal velden voor iedereen niet wijzigbaar te maken behalve voor de maker.

Even duidelijk gegezgd. Iemand maakt een document aan. deze naam staat boven op het document en is voor iedereen zichtbaar. De beginner kan ook een aantal velden (zoals het onderwerp) bewerken. Nu gaat iemand anders ermee verder, maar nu wil ik dat de 2de persoon niet het veld van onderwerp kan wijzigen maar wel kan zien.
Ik zat al iets te pielen van:
!@Name([CN];@UserName)=starter

Dus als de huidige gebruikersnaam niet overeen komt met de naam van de starter (in veld starter) dan kan veld onderwerp niet gewijzigd worden.

Alleen dat laatste stukje lukt niet.

De normale vraagbaak que lotus notes is momenteel op vakantie en ik kan op internet weinig beginnede tutorials vinden. ook de standaard tutorial die bij designer zit behandelt niets van dit probleem.

PS: verwijzingen naar beginners tutorials etc zijn ook welkom.
Alles wat ik kan vinden gaat gelijk in java en xml in, en daar snap ik nog niets van, ik ben immers nog maar net begonnen

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 07-03-2004 20:14 ]

• D2k
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-01 11:25

D2k

in R6 heb je readers en authors velden.
hoe dat in R5 zit weet ik niet.

Doet iets met Cloud (MS/IBM)

• kasper_vk
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08-04-2025
Je kunt hiervoor gebruik maken van 'Controlled Access sections', deze maak je computed-when-composed, als editor stel je dan de 1e persoon in.

Een Controlled Access section is tegelijk een section en een veld; de waarde van het veld bepaald wie de sectie mag editen. Je kunt zo dus delen van een form read-only maken, afhankelijk van de gebruiker --> dat is wat je wilt, toch?

Verder heb je in R5 overigens ook al Readers & Authors velden (ik geloof zelfs al vanaf de 1e versie van Notes).

Een handige link, mocht je hem nog niet kennen:
Notes / Domino 4 & 5 forum

The most exciting phrase to hear in science, the one that heralds new discoveries, is not 'Eureka!' but 'That's funny...'

• Xanion
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22-01 15:05
kasper_vk schreef op 07 maart 2004 @ 21:37:
Je kunt hiervoor gebruik maken van 'Controlled Access sections', deze maak je computed-when-composed, als editor stel je dan de 1e persoon in.

Een Controlled Access section is tegelijk een section en een veld; de waarde van het veld bepaald wie de sectie mag editen. Je kunt zo dus delen van een form read-only maken, afhankelijk van de gebruiker --> dat is wat je wilt, toch?

Verder heb je in R5 overigens ook al Readers & Authors velden (ik geloof zelfs al vanaf de 1e versie van Notes).

Een handige link, mocht je hem nog niet kennen:
Notes / Domino 4 & 5 forum
Dit is niet wat hij bedoelt, neem ik aan. Persoon X moet de velden kunnen wijzigen, persoon Y moet dit veld kunnen zien, maar niet meer wijzigen. Persoon Y moet echter nog wel andere velden kunnen wijzigen.
In Notes los je dit op door de velden 2 keer aan te maken. Veld 1 maak je editable, veld 2 maak je computed. Bij de default waarde van veld 2 verwijs je dan naar veld 1.
Vervolgens zet je het hide-when event van veld 1 op !@isnewdoc en het hide-when event van veld 2 op @isnewdoc
Gevolg is dat veld 1 alleen zichtbaar is als het een nieuw document betreft en veld 2 dan onzichtbaar is. Zogauw het document opdaarna opnieuw in edit modus gaat is veld 1 onzichtbaar en veld 2 zichtbaar.

There are 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't. .

Verwijderd

Topicstarter
ik zal het proberen nogmaals uit te leggen:

op het form staat een starter field deze is computed when composed. en is moet altijd zichtbaar zijn. Wanneer persoon 1 een document begint wordt deze door een formule ingevuld en kan niet meer veranderd worden. Dit veld is ook voor iedereen zichtbaar.
Ook is er een veld onderwerp. deze kan alleen de starter van het document bewerken (persoon 1). Wanneer persoon 2 nu met het document aan de slag gaat, ziet hij het onderwerp, maar kan deze niet bewerken.

Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is.

Ik heb een beetje programmeer ervaring met java / vb en het zou mooi zijn als je met een formule iets van een if .. then kan maken.

Ik heb in de help wel gezien dat je gebruik kan maken van VB en java(script?), maar ik wil het gewoon in designer in het programmers pane (formules) programmeren

Verwijderd

Xanion schreef op 07 maart 2004 @ 22:01:
[...]

Dit is niet wat hij bedoelt, neem ik aan. Persoon X moet de velden kunnen wijzigen, persoon Y moet dit veld kunnen zien, maar niet meer wijzigen. Persoon Y moet echter nog wel andere velden kunnen wijzigen.
In Notes los je dit op door de velden 2 keer aan te maken. Veld 1 maak je editable, veld 2 maak je computed. Bij de default waarde van veld 2 verwijs je dan naar veld 1.
Vervolgens zet je het hide-when event van veld 1 op !@isnewdoc en het hide-when event van veld 2 op @isnewdoc
Gevolg is dat veld 1 alleen zichtbaar is als het een nieuw document betreft en veld 2 dan onzichtbaar is. Zogauw het document opdaarna opnieuw in edit modus gaat is veld 1 onzichtbaar en veld 2 zichtbaar.
Dit gaat niet werken, zo kan namelijk ook de persoon die het document gemaakt heeft dit niet meer wijzigen.
De oplossing met twee velden werkt op zich wel, maar dan moet je in de hide-when formule geen @isnewdoc gebruiken.
In het editable veld zet je bij de hide-when formule @user!= @subset(@author;1), in het computed field zet je in de hide-when formula @user = @subset(@author;1). De formule van het computed veld verwijst natuurlijk naar het editable veld.

Overigens weet ik zo niet uit mijn hoofd of die namen dan correct zijn, maar dan zul je even in de designer help moeten kijken welk type naam de beide functies teruggeven (common, hierarchycal enz...)

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 08-03-2004 10:19 ]

• Xanion
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22-01 15:05
Verwijderd schreef op 08 maart 2004 @ 10:11:
[...]

Dit gaat niet werken, zo kan namelijk ook de persoon die het document gemaakt heeft dit niet meer wijzigen.
De oplossing met twee velden werkt op zich wel, maar dan moet je in de hide-when formule geen @isnewdoc gebruiken.
In het editable veld zet je bij de hide-when formule @user!= @subset(@author;1), in het computed field zet je in de hide-when formula @user = @subset(@author;1). De formule van het computed veld verwijst natuurlijk naar het editable veld.

Overigens weet ik zo niet uit mijn hoofd of die namen dan correct zijn, maar dan zul je even in de designer help moeten kijken welk type naam de beide functies teruggeven (common, hierarchycal enz...)
Klopt, je hebt gelijk. Ik heb niet goed gelezen. Dacht dat niemand 'm nog mocht editen na initiele aanmaak.

There are 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't. .

Verwijderd

Topicstarter
Xanion schreef op 08 maart 2004 @ 12:17:
[...]

Klopt, je hebt gelijk. Ik heb niet goed gelezen. Dacht dat niemand 'm nog mocht editen na initiele aanmaak.
In principe mag enkel de starter het veld onderwerp bewerken.

Verwijderd

Topicstarter
Nog steeds niet kunnen vinden. Ik ben momenteel de templates aan het doorspitten in de hoop daar wat bruikbaars te kunnen vinden.

Ideeen en links zijn nogsteeds meer dan welkom

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-05 11:14

Croga

The Unreasonable Man

Het verhaal van Xanion gaat grotendeels op.....

Je gaat inderdaad werken met twee velden, waarvan er één editable is, en de ander computer for display met de waarde van het eerste veld er in.

De hide/when kun je dan als volgt schrijven:
Hide/when op het editable veld: !(@Name ( [CN]; @UserName ) = @Name ( [CN]; @Author ) )
Op computed for display veld: @Name ( [CN]; @UserName ) = @Name ( [CN]; @Author )

Op die manier wordt het veld verborgen voor diegenen die NIET de maker van het document zijn. De maker krijgt alleen het editable veld te zien.

Het mooiste is nu om dit te doen in de cel van een tabel, en een hard return tussen de twee velden. Op die manier werkt het nagenoeg transparant: De gebruiker ziet niet dat het twee verschillende velden zijn.

Eventueel kun je het computed for display veld vervangen door een computed text. In principe doen deze hetzelfde.

Verwijderd

Croga schreef op 10 maart 2004 @ 07:13:
Het verhaal van Xanion gaat grotendeels op.....

Je gaat inderdaad werken met twee velden, waarvan er één editable is, en de ander computer for display met de waarde van het eerste veld er in.

De hide/when kun je dan als volgt schrijven:
Hide/when op het editable veld: !(@Name ( [CN]; @UserName ) = @Name ( [CN]; @Author ) )
Op computed for display veld: @Name ( [CN]; @UserName ) = @Name ( [CN]; @Author )

Op die manier wordt het veld verborgen voor diegenen die NIET de maker van het document zijn. De maker krijgt alleen het editable veld te zien.

Het mooiste is nu om dit te doen in de cel van een tabel, en een hard return tussen de twee velden. Op die manier werkt het nagenoeg transparant: De gebruiker ziet niet dat het twee verschillende velden zijn.

Eventueel kun je het computed for display veld vervangen door een computed text. In principe doen deze hetzelfde.
Klopt helemaal, ik had @user gebruikt maar die formule bestaat helemaal niet. Dat moet inderdaad @username zijn.

@Authors geeft wel een lijst van namen terug, dus zul je hier nog wel @subset voor moeten gebruiken, anders wordt de naam vergeleken met de hele lijst en blijft het editable veld altijd onzichtbaar.

Dus je formules worden:
(@Name ( [CN]; @UserName ) = @Name ( [CN]; @Subset(@Author;1)) )

en
!(@Name ( [CN]; @UserName ) = @Name ( [CN]; @Subset(@Author;1)) )

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-05 11:14

Croga

The Unreasonable Man

hmm... zit net even te kijken.....

Als het document author/reader velden bevat, gaat dit geintje niet werken, aangezien er dan een kans is dat de originele schrijver niet meer in de @author lijst voor komt. Het is dus waarschijnlijk beter om een veldje op te nemen met de originele auteur er in.
Maak dat veldje computed when composed, met als formule:

@Username

er in, en zet de hide/when dan op:

@Username = veldje

dan heb je een foolproof constructie :) Deze ondervangt zelfs het bestaan van 2 gelijke common names in een domein (@Name [CN] heeft het gevaar dat er 2 personen zijn met dezelfde common name. Over het algemeen gebruiken Wij Notesmensen het toch omdat de fully qualified en cannonical name zo enorm lelijk zijn ;))
Pagina: 1