ADSL splitter locatie

Pagina: 1
Acties:

• Okasha
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Had bij een vriend getracht ADSL te installeren.. Bij ons in het studentenhuis gewoon die splitter na het wandcontact gedaan, en klaar is kees. Hun wonen natuurlijk in een normaal woonhuis en ADSL op de eerste etage.

Er is daar een wanddoos en hoewel de handleiding natuurlijk zegt dat het het beste is dat hij bij de kern komt, toch eerst niet gedaan. Bij hun is er namelijk geen sprake van een wanddoos maar een dikke kabel die verdwijnt in een 1977 'telefoon centrale.'

Maar ja, adsl is toch aanwezig denk ik dan, en dat 3% minder goed signaal willen we best voor lief nemen. Maar is ADSL verbinding maken dan echt niet mogelijk wanneer je de splitter op een wandcontact doos zet op de eerste etage?? (dat is dus niet de hoofd KPN lijn zeg maar)

Verwijderd

Je krijgt dan ruis / herrie op je als je die splitter niet plaatst voordat er een draadje naar een telefoon gaat.

Verwijderd

Er mogen geen vertakkingen zijn vóór de splitter, er mag wel een kabel tussen zitten van een aantal meter.

• intuliegend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15-04-2024

intuliegend

Wist ik wel....

klopt, heb je bv ook als je draden tever afstript waardoor ze niet meer geisoleerd zijn, dan gaat het storen als een gek.
Dus beste is toch splitter er dicht bij te houden.

specs: AMD 8 core+Cryorig Ultimate @ 5,2Ghz - 16GB - 2x R9 290 met wc - HyperX Fury SSD - 2x1TB Raid1

• lSltAlKeR
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:26

lSltAlKeR

Time destroys everything!

Gewoon splitter aansluiten op ISRA punt. Punt uit! En dan aansluiten naar NT1 of andere centrale mits digitale aansluiting natuurlijk en dan pas gaan vertakken!

Speedtouch freak

• reb65
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-01 12:34
op zich kun je die splitter wel boven zetten zolang je kabel naar boven goed geisoleerd is en er geen vertakkingen (telefoons of huiscentrales) tussen die contactdoos en dikke kabel van KPN zit. hebben die mensen dus een telefoon beneden moet je als je die splitter boven wilt installeren een kabel van boven naar beneden trekken. het lijkt me dus zinvoller die splitter gewoon in de meterkast (of waar die telefoon kabel ook binnen komt) te hangen en een 2e kabeltje naar boven te trekken.

[ Voor 4% gewijzigd door reb65 op 07-03-2004 20:36 ]

• DJ^
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

DJ^

hmmz

rebtor schreef op 07 maart 2004 @ 20:28:
op zich kun je die splitter wel boven zetten zolang je kabel naar boven goed geisoleerd is en er geen vertakkingen (telefoons of huiscentrales) tussen die contactdoos en dikke kabel van KPN zit. hebben die mensen dus een telefoon beneden moet je als je die splitter boven wilt installeren een kabel van boven naar beneden trekken. het lijkt me dus zinvoller die splitter gewoon in de meterkast (of waar die telefoon kabel ook binnen komt) te hangen en een 2e kabeltje naar boven te trekken.
Je hoeft geen kabel naar boven én beneden te trekken, als je één kabel trekt kun je deze gebruiken voor beide richtingen.
Bijvoorbeeld blauw en rood gewoon voor omhoog en wit en oranje voor naar beneden (dit komt dus ná de splitter).
Het vergt wel wat stripwerk maar dan heb je ook maar 1 kabel richting 1ste verdieping.

Toch: je kunt beter de splitter in de meterkast aansluiten :)

hmmz

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:37

ralpje

Deugpopje

Waarschijnlijk is die aansluiting boven dan ook gewoon een aansluiting op de telefooncentrale die daar hangt, dan gaat het sowieso niet werken.
Met een beetje mazzel is de aansluiting daarboven tweedraads, dan kun je de andere twee gebruiken om het signaal vanaf de splitter naar boven te krijgen.
Het hangt een beetje van je soort abbo af of je je modem heel dicht bij je splitter moet plaatsen of niet, vooral bij de wat lagere upstream snelheden zal dit niet zo veel verschil maken.

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

• ErA
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02:48

ErA

Verwijderd schreef op 07 maart 2004 @ 20:13:
Er mogen geen vertakkingen zijn vóór de splitter, er mag wel een kabel tussen zitten van een aantal meter.
Das dus niet correct.

Kijk maar eens naar het volgende plaatje hoe het nu bij mij thuis ligt:

Afbeeldingslocatie: http://www.rutgersmit.demon.nl/ADSLAansluiting.GIF

Verwijderd

ErAdiCToR schreef op 08 maart 2004 @ 08:27:
[...]

Das dus niet correct.

[afbeelding]
OK, maar dan werk je dus wel met 2 splitters...
Ik ging er vanuit dat de topicstarter dat niet deed

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:09

JvS

Ik heb hem zelf ook

ErAdiCToR schreef op 08 maart 2004 @ 08:27:
[...]

Das dus niet correct.

[afbeelding]
lekker flauw, het is namelijk wel behoorlijk correct, jouw situatie is gewoon nogal uitzonderlijk. Laten we het anders omschrijven:

Als je de telefoonlijn vanaf buiten naar binnen volgt, moet je altijd als eerste bij een splitter uitkomen. Zolang je je daar maar aan houdt, is er niets aan de hand. Je mag je lijn wat mij betreft wel 8 keer aftakken, zolang je daar maar geen telefoontoestel of iets ansders "niet splitterigs" op aansluit, is er geen probleem :)

[ Voor 17% gewijzigd door JvS op 08-03-2004 09:58 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Ernie_rules
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18-08-2025
Als je er dan voor kiest om 1 kabel naar boven te laten lopen, kun je dan beter een cat5 of een gewone telefoonkabel gebruiken? Het signaal moet een metertje of 20 vervoerd worden en morgen komt er een kpn mannetje de boel aansluiten

...::Under Construction::...

• John2B
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20:28

John2B

I Love RAID5..!!

Ernie_rules schreef op 08 maart 2004 @ 13:23:
Als je er dan voor kiest om 1 kabel naar boven te laten lopen, kun je dan beter een cat5 of een gewone telefoonkabel gebruiken? Het signaal moet een metertje of 20 vervoerd worden en morgen komt er een kpn mannetje de boel aansluiten
Voor wat het signaal betreft kun je beter een telefoonkabel naar boven laten lopen dan een CAT5 kabel, 't zal niet zoveel schelen maar de handleiding beveelt de telefoonkabel aan.

A friendship founded on business is better than a business founded on friendship

Verwijderd

Ik heb een netwerkkabel lopen waarvan 2 aders gebruikt worden voor de telefoonlijn naar het modem en 4 aders voor het netwerk naar de pc beneden. Werkt ook prima, heb geen last van storingen o.i.d., volgens mij maakt het allemaal niet zo veel uit.

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:09

JvS

Ik heb hem zelf ook

John2B schreef op 08 maart 2004 @ 14:46:
[...]

Voor wat het signaal betreft kun je beter een telefoonkabel naar boven laten lopen dan een CAT5 kabel, 't zal niet zoveel schelen maar de handleiding beveelt de telefoonkabel aan.
Nou dat is niet helemaal waar, als je bijvoorbeeld een platte telefoonkabel gebruikt, is dat veel slechter dan een Cat5 kabel. Nog veel beter is het om de modem beneden neer te zetten en een UTP kabel naar boven te laten lopen (en het evt daar met een switch verdelen).

Waarom komt er eigenlijk een kpn mannetje de zaak installeren? Dat doe je gewoon zelf toch 8)7

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• TakTiX
  • Laatst online: 30-03 18:39

TakTiX

Busy@GoT

Hoe simpel moet je het hebben, binnenkomst lijn, en als het kan doe dan alsjeblieft voor enige aftakkingen naar een telefoontoestel of een toestel eerst die splitter maken, dan heb je nooit gezeur

ThE GaThErInG of a BuNcH of PpL

• Ernie_rules
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18-08-2025
JvS schreef op 08 maart 2004 @ 15:59:
[...]

Nou dat is niet helemaal waar, als je bijvoorbeeld een platte telefoonkabel gebruikt, is dat veel slechter dan een Cat5 kabel. Nog veel beter is het om de modem beneden neer te zetten en een UTP kabel naar boven te laten lopen (en het evt daar met een switch verdelen).

Waarom komt er eigenlijk een kpn mannetje de zaak installeren? Dat doe je gewoon zelf toch 8)7
ik zit tijdelijk in een pension en op het punt waar de telefoon het pand binnenkomt zit een mega kast waar de aansluiting zitten (waaronder de telefoonlijn naar de brandweer). De mensen, ik ook trouwens, willen niet dat ik erin ga pielen met m´n aansluiting.

Ik wil m´n modem boven zetten omdat ik dan maar 1 kabel naar boven hoef te trekken en ze beneden niet met m´n modem gaan rommelen.

...::Under Construction::...

Verwijderd

ik gebruik standaard "gamma kwaliteit" platte telefoonkabel ongeveer 23 meter. Mijn 2/1 Mbit lijntje werkt prima; gewoon de volle up en down.
Volgens mijn provider (Demon) is dit niet verantwoord en wordt geadviseerd de modem bij de splitter te plaatsen en UTP naar de PC te trekken.

Ik heb me hiervvan niet aangetrokken omdat ik gewoon de modem naast de PC wil hebben staan. En telefoonkabel is dunner en makkelijker weg te werken dan een UTP kabel.

In het Pre-DHZpaketten tijdperk heb ik ooit een ADSL lijntje door KPN laten aanleggen en ook zij gebruikten telefoonkabel (alleen wat betre kwaliteit)

Dus probeer het gewoon met telefoonkabel. Als het signaal niet goed is kan je nog altijd UTP gaan leggen.

• reb65
  • Laatst online: 01-01 12:34
DJ^ schreef op 08 maart 2004 @ 08:18:
[...]

Je hoeft geen kabel naar boven én beneden te trekken, als je één kabel trekt kun je deze gebruiken voor beide richtingen.
Bijvoorbeeld blauw en rood gewoon voor omhoog en wit en oranje voor naar beneden (dit komt dus ná de splitter).
Het vergt wel wat stripwerk maar dan heb je ook maar 1 kabel richting 1ste verdieping.

Toch: je kunt beter de splitter in de meterkast aansluiten :)
als je een kabel gebruikt voor naar boven en naar beneden schrijf dat wel ergens op en hang het in een mapje in de meterkast of zo. zodat mocht jij of een volgende bewoner wat moeten aanpassen weet je nog hoe het in elkaar zit anders is dat op dat moment veel zoekwerk. (spreek uit ervaring) het makkelijkste is gewoon een schema te maken met alle telefoonlijnen en vertakkingen en contactdozen erop en ophangen in je meterkast.
Pagina: 1