Hoe scsi-emulatie aanzetten

Pagina: 1
Acties:
  • 36 views sinds 30-01-2008

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
Hi,

Even voor alle duidelijkheid (ik wil geen gedoe met beheerders!!! :) ): ik heb op de volgende plekken naar antwoorden voor mijn probleem gezocht:

-Linuxquestions.org
-Mandrakesoft.com
-http://www.tldp.org/HOWTO/CD-Writing-HOWTO.html (erg leuk hoor, maar niet wat ik zoek)
en natuurlijk hier op het NOS forum.....

Iedereen lijkt om de een of andere reden te snappen, maar ik snap niet hoe ik de scsi emulatie van mijn IDE lezer aan kan zetten. (Het staat automatisch aan als je de brander er al vanaf de installatie van Mandrake in hebt zitten, maar dat is niet het geval). Mijn brander wordt door K3b herkent, maar de lezer (een ouwe aopen 24x lezer) niet. Ik wil dus graag even weten in welk config filetje ik die emulatie aan kan zetten.

Ik gebruik mandrake 9.2

PS: Mocht een beheerder het niet eens zijn met het posten van dit bericht, dan zou ik graag willen weten wat er mis mee is.

• a casema user
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-02 11:20
In je kernel aanvinken als dit nog niet meegecompileerd is.
Als dat wel het geval is de volgende regel toevoegen in bv /etc/grub.conf hdX=ide-scsi
(waarbij X de desbetreffende schrijf)

Taaaa taa taa taaaa taa taa ta taaataaaaa.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
Ik ben een newbie, dus ik vertel even wat ik denk dat je bedoelt (voor ik brokken maak).

Grub=bootloader, echter ik draai Lilo als bootloader en heb het dus in Lilo.conf neergezet; maakt het uit op welke regel?

aangepast
a casema user schreef op 07 maart 2004 @ 19:31:
In je kernel aanvinken als dit nog niet meegecompileerd is.
Als dat wel het geval is de volgende regel toevoegen in bv /etc/grub.conf hdX=ide-scsi
(waarbij X de desbetreffende schrijf)
Hoe zit dat met het compilen van je kernel (ik ben programmeur in C++, dus dat weet ik wel), maar is dat niet een beetje link om in de surces van je OS te gaan klooien? Weet je hier dus een goeie topic over? (as I said ik wil geen gezeik met beheerders, dus als dit niet mag, ff vragen of ik het schrap svp).

• Dragon
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22-01 15:34
Je mag best klooien in de sources hoor: grote kans alleen dat het niet wil compileren en nog grotere kans dat je er niks mee opschiet. JA het maakt zeker wel uit achter welke regel waarschijnlijk heb je een regel waarop staat root=hdc of iets in die richting... daar moet je het achter zetten

[ Voor 65% gewijzigd door Dragon op 07-03-2004 19:56 ]

• a casema user
met lilo ->
code:
1
append="hdX=ide-scsi"

En er zijn genoeg topics te vinden om je eigen kernel te compileren, ff zoeken op GoT.

[ Voor 12% gewijzigd door a casema user op 07-03-2004 19:59 ]

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
Okay,

Dank je wel _/-\o_

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
Ik ehb het nog even geprobeerd, maar het lukt niet....althans k3b kan die drive nog niet zien als scsi.
Volgens harddrake is het hdc,en ik heb gedaan wat je zei. Ik heb mijn huidige inhoud van lilo.conf hieronder neer gezet. Zou je aub er voor mij even naar kunnen kijken?

boot=/dev/hda
map=/boot/map
append="hdc=ide-scsi"
default="linux"
keytable=/boot/us-latin1.klt
prompt
nowarn
timeout=100
message=/boot/message
menu-scheme=wb:bw:wb:bw
image=/boot/vmlinuz
label="linux"
root=/dev/hda1
initrd=/boot/initrd.img
append="devfs=mount hdd=ide-scsi acpi=ht resume=/dev/hda5 splash=silent"
vga=788
read-only
image=/boot/vmlinuz
label="linux-nonfb"
root=/dev/hda1
initrd=/boot/initrd.img
append="devfs=mount hdd=ide-scsi acpi=ht resume=/dev/hda5"
read-only
image=/boot/vmlinuz
label="failsafe"
root=/dev/hda1
initrd=/boot/initrd.img
append="devfs=nomount hdd=ide-scsi acpi=ht resume=/dev/hda5 failsafe"
read-only
other=/dev/fd0
label="floppy"
unsafe
8)7

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:18

pistole

Frutter

heb je ook /sbin/lilo uitgevoerd na het doen van je aanpassingen in lilo.conf?

Ik frut, dus ik epibreer

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
nee,

Moet dat (ik denk het wel..... nnu je het zegt), ik zla het even proberen.

As I said; ik ben newbie

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
Hij doet het nog steeds niet, zelfs na het runnen van die app.....

• a casema user
Volgens harddrake is het hdc
append="devfs=mount hdd=ide-scsi acpi=ht resume=/dev/hda5 splash=silent"
Je gebruikt alleen voor hdd scsi emulatie.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
Klopt, die regel staat inderdaad halverwege de file.

Maar ik heb mijn eigen regel op de 3 regel gezet van boven., en nog doet hij het niet.... Of zou het iets in deze geest moeten zijn? (ik heb de regel die je daarnet noemde even aangepast):

append="devfs=mount hdc=ide-scsi acpi=ht resume=/dev/hda5 splash=silent"

Met nadruk op HDC, ipv HDD.

Klopt dit nu?

PS: kan ik hiermee experimenteren zonder mijn systeem om zeep te helpen?

[ Voor 69% gewijzigd door Boudewijn op 07-03-2004 22:46 . Reden: Meer volledigheid ]

Verwijderd

Goed nieuws trouwens voor iedereen die dit maar een omslachtige handeling vindt: de 2.6-kernels ondersteunen native ATAPI writing, waardoor SCSI-emulatie voor CD/DVD-schrijvers op korte termijn obsolete zal worden.

Het is alleen nog eventjes wachten op updates voor een paar Linux authoring/writing- en audio-extraction tools die nog geen native ATAPI ondersteuning hebben.

• Wok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-02 21:22

Wok

Dakloos...

Hier staat toch echt het belangrijste beschreven: http://www.ibiblio.org/pub/Linux/docs/HOWTO/CD-Writing-HOWTO

Nog maar een keer lezen dus ;) Ik weet, het is frustrerend om zoveel tekst te moeten lezen, maar je ontkomt er niet aan. Ik heb ooit ook eens ontzettend zitten kloten in RH6.1 om mijn toenmalige fikker aan het werk te krijgen....

Het komt neer op twee zaken:
1) Activeer SCSI-emulatie in de kernel: dit kan je doen door de betreffende modules mee te compileren in de kernel of door de betreffende modules te laden@boot. Hiervoor moet je een aantal regels toevoegen aan je /etc/init.rd bestand. Ik weet niet of ik hier het juiste bestand heb genoemd, omdat ik dit uit mijn (brakke) geheugen moet halen; het is al weer een tijd geleden dat ik Linux op mijn werkstation heb geïnstalleerd.

2) Je moet de append-regel in /etc/lilo.conf aanpassen/toevoegen: append="hdX=idescsi", waar X staat voor het betreffende apparaat op je IDE-controller:
hda = primary master
hdb = primary slave
hdc = secondary master
hdd = secondary slave

Als je een kernel opnieuw compileert, zorg er dan voor dat je een reservekopie maakt van je huidige kernel en creëer extra booropties in je lilo.conf bestand. Over het compileren van je kernel is genoeg documentatie te vinden op het internet (tip: www.tldp.org en dan de sectie HOW-TO's). Als je dit voor elkaar hebt, kun je zonder problemen aan de slag met kernel-compilen, omdat je immers een reserve-kopie hebt van je (huidige) werkende kernel. Niets is zo frustrerend als een kernel-panic@boot en je hebt geen werkende kopie. Ik spreek uit ervaring |:(

[ Voor 11% gewijzigd door Wok op 08-03-2004 00:47 ]

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

Verwijderd

Weet niet of het al duidelijk was,als je scsi emulatie gebruikt is je cd niet meer hdc/hdd maar scd0 of iets in die geest.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
Ja dat was me duidelijk....

Ik heb dan even een vraag:

IK kan nu even een scsi brandertje krijgen --> is het niet makkelijker die te nemen, ik zie namelijk toch wel een beetje op om aan andermans code te klooien en te compilen (zeker als het mijn os is).....

Dus weegt de moeite op tegen de baten?

• MrScratch
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-02 10:33

MrScratch

I am rubber, you are glue

BoudewijnLinux schreef op 08 maart 2004 @ 12:21:
ik zie namelijk toch wel een beetje op om aan andermans code te klooien en te compilen (zeker als het mijn os is).....

Dus weegt de moeite op tegen de baten?
Ik denk dat je het een beetje te zwaar bekijkt. Het compileren van een kernel is niets anders dan het aan/uitvinken van bepaalde opties die je nodig hebt. Je hoeft hiervoor geen regel code aan te passen. De linuxkernel kan gewoon ongelovelijk veel (van webserver tot router tot workstation enzovoort) en niet iedereen heeft dezelfde opties nodig. Bij het compileren van de kernel bak je in dit geval de scsi-emulatie even mee.

Maar dan nog. Jij zegt dat mandrake het voor drives die bij installatie al in de machine zitten de installatie het meteen aanzet en regelt. Mijn idee is dan dat de kernel die je hebt gekregen bij installatie die opties al standaard aan heeft staan. Volgens mij hoef je helemaal geen kernel te compileren.

[ Voor 1% gewijzigd door MrScratch op 08-03-2004 13:26 . Reden: typo ]

Look behind you! A three headed monkey!

• sebas
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-12-2025
Iedereen lijkt om de een of andere reden te snappen, maar ik snap niet hoe ik de scsi emulatie van mijn IDE lezer aan kan zetten. (Het staat automatisch aan als je de brander er al vanaf de installatie van Mandrake in hebt zitten, maar dat is niet het geval). Mijn brander wordt door K3b herkent, maar de lezer (een ouwe aopen 24x lezer) niet. Ik wil dus graag even weten in welk config filetje ik die emulatie aan kan zetten.
Voor het lezen heb je geen ide-scsi emulatie nodig, dat is enkel nodig voor de brander. Aangezien de brander al wel herkend wordt, schijnt dat allang te kloppen.

Probeer voor de zekerheid nog even in een shell cdrecord -scanbus.

\edit:
Het lijkt me trouwens sterk dat mandrake ide-scsi niet al in de kernel heeft zitten.

[ Voor 7% gewijzigd door sebas op 08-03-2004 13:08 ]

Everyone complains of his memory, no one of his judgement.

Verwijderd

ik zie namelijk toch wel een beetje op om aan andermans code te klooien en te compilen (zeker als het mijn os is).....
Zoals hier boven aangegeven hoef je niets met codes te klooien....
Gewoon bij make (x)config de juiste modules aankruisen en hercompileren.
je kan overigens rustig meerdere kernels in je /boot hebben hoor,als je lilo dan aanpast heb je meerdere opstartmogelijkheden,en kan je dus makkelijk terug naar de oude situatie.
voorbeeld aanpassing lilo.conf:
code:
1
2
3
4
image=/boot/bzImage
label=XXXX
read-only
root=/dev/hdXX

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 08-03-2004 13:32 ]

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
Hmm ik heb even cdrecord -scanbus gedraaid,

Hij kan alleen mijn brander op de scsi bus vinden....
sebas schreef op 08 maart 2004 @ 13:07:
[...]

Voor het lezen heb je geen ide-scsi emulatie nodig, dat is enkel nodig voor de brander. Aangezien de brander al wel herkend wordt, schijnt dat allang te kloppen.
Waarom herkent k3b dan mijn lezer niet, en begint ie erover te zeuren dat uik die emulatie aan moet zetten, terwijl ik hem in Konqueror wel gewoon kan gebruiken?

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Hallo BoudewijnLinux. Tja, ik ga deze toch sluiten. Het compilen van kernels en het branden van cd's onder linux is voldoende beschreven. Je hebt zelf de belangrijkste howto al gevonden (die writing howto) en over het maken van een custom kernel heb je ook al een linkje gezien in dit topic. Omdat dit dus echt basiskennis is gaat deze dicht.

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.