Toon posts:

upgraden oude Dell laptop

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik heb een oude Dell latitude CPi R-series laptop
met een PII 400 Mhz en 128 MB geheugen gratis gekregen.

nu is mn vraag :
zal het upgraden van het ram geheugen
( 2 moduels 256 mb geheugen 20€ het stuk) veel uitmaken voor de snelheid van het systeem ?

nu zit er 66 mhz ram in , als ik mn nieuwe ram 100 mhz snel is,
zal het dan ook op die snelheid werken ??
of is 66 mhz het maximum voor dergelijke beestje ?

alvast bedankt.

nog enkele gegevens :

Chip Set and Bus
System chip set Intel® Mobile 440BX PCIset
Microprocessor data bus width 64 bits
DRAM bus width 64 bits
Address bus width 32 bits
Flash EPROM 4 Mb
AGP bus 66 MHz
PCI bus 33 MHz

Memory
Architecture SDRAM
Memory module sockets two
Memory module capacities and type 32-, 64-, 128-, 192-, and 256-MB 3.3-V SDRAM1 modules
Standard RAM one 32-MB memory module (CPt C-Series)
one 64-MB memory module (CPi R-Series)

Maximum RAM 512 MB
Memory clock speed 66 MHz
Memory access time CL2 or CL3 (Note: CL3 indicates a CAS latency of 3 clocks)
BIOS address F000:0000-F000:FFFF

• j-w
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

j-w

128MB -> 512MB maakt veel verschil in Windows XP en Linux.

[ Voor 8% gewijzigd door j-w op 07-03-2004 18:48 ]

Verwijderd

Als het goed is zit er nu ook 100mhz ram in, omdat die P2-400 werkt op een bussnelheid van 100mhz (of is dat bij de mobiele versie anders? of is het een celeron?)

Persoonlijk vind ik 512mb nogal overbodig voor die processor, dat is hetzelfde als sportvelgen en een spoiler op een opel kadett zetten (helaas zijn er mensen die dat nog doen ook). Als je er nu 128 bij plaatst merk je wel wat verschil denk ik, maar meer zou ik niet doen, want daar heb je geen profijt meer van. Zeker als je geen Windows XP gebruikt, want oudere versies gebruiken grote hoeveelheden geheugen niet heel efficient.

XP kan trouwens wel op die laptop, heb het hier zelf ook draaien op een P2-400 met 192 mb ram en het is best snel. Komt ook vooral omdat er een snelle harde schijf in zit (Maxtor 7200 rpm 40GB)

Tot slot: het is een oud beestje, geef er niet teveel geld meer aan uit. Je moet investeren in de toekomst, niet in het verleden.

• Buzz_Lightyear
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07:00

Buzz_Lightyear

To infinity and beyond!

een 440BX chipset kan, if i'm remember correct, ook een FSB van 100 Mhz aan...dus dan alleen SDRAM 100 MHz gebruiken...

Welke CPU zit er nu in? Duh... :X

[ Voor 17% gewijzigd door Buzz_Lightyear op 07-03-2004 18:53 ]

An Explanation of l33t Speak

• Roberto
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12-08 15:44
Buzz_Lightyear schreef op 07 maart 2004 @ 18:52:
een 440BX chipset kan, if i'm remember correct, ook een FSB van 100 Mhz aan...dus dan alleen SDRAM 100 MHz gebruiken...

Welke CPU zit er nu in? Duh... :X
133 werkt er ook in, is gewoon backwards compatible, ik heb in een LX ( 66mhz ) zelfs nog no-name 133mhz dimms gedraaid :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 07 maart 2004 @ 18:50:
Persoonlijk vind ik 512mb nogal overbodig voor die processor, dat is hetzelfde als sportvelgen en een spoiler op een opel kadett zetten (helaas zijn er mensen die dat nog doen ook). Als je er nu 128 bij plaatst merk je wel wat verschil denk ik, maar meer zou ik niet doen, want daar heb je geen profijt meer van. Zeker als je geen Windows XP gebruikt, want oudere versies gebruiken grote hoeveelheden geheugen niet heel efficient.
[Offtopic] Ooit een Opel Kadett GSi gezien? Die werden standaard geleverd MET spoiler en MET sportvelgen :D

Ik zou trouwens gewoon minstens een reep geheugen erbij steken, helemaal aangezien je de laptop voor niks hebt gekregen... 8)

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie reacties,

de laptop draait idd nu al soepel met Xp prof ,
maar switchen tss meerde applicaties gaat nog niet ergt vlot.

ik kan 2 reepjes ram van 256 MB ( 66 mhz ) aankopen
voor 2 x 20 € = 40 € . ( dus wel 2e hands )

zou het de moeite zijn om tegen een meerprijs sneller geheugen kopen
100 of 133 mhz
kingston geheugen :
64MB Module $43.00
128MB Module $86.00

of maakt dat gezien de trage processor niet veel uit.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 07-03-2004 21:11 ]

• Symsonic
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Symsonic

Hmm... ok

Nope, want de bussnelheid is 66 mhz toch want dat zit er nu ook in. Dus die 100 en 133 mhz reepjes draaien gewoon automatisch dan op 66, zo schiet je er nog steeds niets mee op:)

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Let er wel goed op dat je SO-DIMM geheugen koopt. Het is zelfs 2e-hands wel erg goedkoop (imho) wat je nu wilt. Kijk daar dus van te voren even naar.

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

• Rollerjooster
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-05 11:48

Rollerjooster

OhNoNotHim

En let er ook op dat Dell laptops niet zomaar alle soorten geheugen vreten. Je zal de eerste niet zijn die met onbruikbare reepjes blijft zitten.

Forza Mucca!

• Bene
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 26-05 20:35

Bene

list incomprehension

En nog een "let op" waar ik met mijn CPi A300ST tegenop liep: de geheugenbanken wijzen naar elkaar toe. Als je "hoge" geheugen sticks hebt (1,5 cm?) kan je maar 1 bankje vullen.

Verwijderd

Topicstarter
het reepje (128 MB) dat er nu in zit is +- 2.5 cm hoog
en ik heb nog +- 1 cm over , dat zou voor geheugen met dubbele hoogte wel eens kunnen krap worden Afbeeldingslocatie: http://smilies.sofrayt.com/%5E/q/confused.gif

Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/madrid/geheugen.jpg

even resumeren dus :
door te trage bussnelhied (66mhz) heeft sneller geheugen geen nut
aangezien dit toch op deze snelheid zal lopen.
Het moet laag geheugen zijn en diit is volgens mij niet te verkrijgen in versies van 256 MB ??? ten hoogste in 128 of niet ???

als iemand hier nog iets aan toe te voegen heeft ,
of dergelijke modules voor een prijsje heeft...
laat maar komen

Verwijderd

Stop in het slot voor DIMM B een 128 MB reepje, en voor de rest niets aan doen.

256 MB is voldoende.

Ik zou trouwens Windows 2000 gebruiken, of ander de bekende grafische zut van XP uitzetten. Ik had zelf tot voor een Celeron 366 met 192 MB geheugen, en die deed het prima. Dan moet een P II 400 ook kunnen voldoen.

• Buzz_Lightyear
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07:00

Buzz_Lightyear

To infinity and beyond!

Trouwens...Buzz_Lightyear's server draait op Cellie 266 Mhz, 160 Mb en W2k Server... conclusie blijft dat 256 voldoende is

Overigens kun je wel proberen om de snelheid te optimaliseren door onnodige/niet gebruikte services uit te schakelen. Hier staan een aantal dingen die je kunt uitschakelen/verwijderen etc

An Explanation of l33t Speak

Pagina: 1