[WC] Maze 4 ziet er slecht uit

Pagina: 1
Acties:

• thebigbozz
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 08-09-2025

thebigbozz

Unusual as Usual

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/thebozz/maze%204.jpg

Zoals je hier ziet is mijn maze 4 van nog maar 5 maanden oud er al slecht aan toe.
(bruine vlekken onder, en boven aan het blok in het midden)
En ook heb ik bruine "aanslag" rond mijn afdichtingring zoals je op de foto kan zien. |:( (ik hoop niet dat het door lekkage komt 8)7 )

Zijn er meer mensen met deze symptomen op hun maze 4???

Of zijn er mensen die weten hoe dit komt???

Graag gegronde reacties die op feiten berusten ;)

[ Voor 4% gewijzigd door thebigbozz op 07-03-2004 18:31 ]

• Quarin
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15:30

Quarin

Ondertitel... wasda?

Tsja er zit ook een blauwe aanslag op de binnenkant van mijn maze4. (spiritus) maar dat maakt helemala niks uit voor de prestaties. Dus als dat bij jou niet zo is zou ik me er niet druk om maken.

• thebigbozz

thebigbozz

Unusual as Usual

Topicstarter
quarin schreef op 07 maart 2004 @ 18:52:
Tsja er zit ook een blauwe aanslag op de binnenkant van mijn maze4. (spiritus) maar dat maakt helemala niks uit voor de prestaties. Dus als dat bij jou niet zo is zou ik me er niet druk om maken.
ja maar aan de binnenkant van de afdichtingring maakt niet zo veel uit maar het probleem is dat het aan de buitenkant zit van de ring

• Icetree
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-04-2022
IK heb die bruine vlekken ook op de buiten kant van de ring, onder het plasic, volgens mij zijn het watervlekken.

Als jij je maze 4 een keer onder de kraan hebt gehouden kan het daar van zijn gekomen, zo zijn ze volgens mij bij mij er in opgekomen.

• Krullebol.nl
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 31-10-2025
Komt het misschien ook niet toevallig door het feit dat er misschien andere metalen dan koper zijn gebruikt ? (rad van alu, of wat dan ook?).
Hier krijg je toch ook "slijtage" van materialen(sneller dan wanneer alleen koper of alu gebruikt wordt?)

• thebigbozz

thebigbozz

Unusual as Usual

Topicstarter
Krullebol schreef op 07 maart 2004 @ 19:24:
Komt het misschien ook niet toevallig door het feit dat er misschien andere metalen dan koper zijn gebruikt ? (rad van alu, of wat dan ook?).
Hier krijg je toch ook "slijtage" van materialen(sneller dan wanneer alleen koper of alu gebruikt wordt?)
Nee alles is van koper en dit zou dan ook alleen binnen de ring moeten zijn.
afgezien dat dan alu gaat "slijten" in plaats van koper

Verwijderd

Bij mijn maze 4 zitten ook op de onderkant en bovenkant een paar oxidatievlekken, gelukkig maakt dit amper iets uit voor de koelprestaties.

Die ene graad meer merk je toch niet op de 20 a 25 graden tempverschil tussen water en blok die de maze 4 heeft. Bij high-performance blokken maakt het wel wat meer uit, maar zelfs top blokken zoals de cascade hebben nog 15 a 16 graden verschil tussen blok en water.

Daarnaast heb je nog een paar graden verschil tussen CPU en blok, en ook minimaal 3 graden verschil tussen water en lucht (dit door de weerstand van de radiator, tenzij je een flink grote oppervlakte hebt), dit zorgt ervoor dat je minimale tempratuur met waterkoeling ongeveer 40 graden stressed is.

Met een maze 4 zal je eerder richting de 50 graden stressed gaan, en of het nu 50 of 55 is dat maakt niet zo gek veel uit voor de oc baarheid of slijtage van de CPU.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 07-03-2004 19:55 ]

• Countess
  • Laatst online: 18-01 22:41
50 stressed met maze 4? ik haal de 40 stressed niet eens. (barton@ 1.85 volt)
wel met een flinke rad btw
http://www.aqua-computer.de/prodimg/nd_products/360_500.jpg

ik heb trouwens ook wat vlekken op mijn maze 4.
waarschijnlijk omdat ik hem onder de kraan heb gehouden. daarnaa zag ik namelijk condence onder die plaat zitten buiten de ring.
en het is onbewerkt koper wat je daar ziet, en dat word zelfs door het alleen aan de buitenlucht blood te stellen op een gegeven moment groen (al zal dat nog wel fff duren denk ik zo ;) )

[ Voor 87% gewijzigd door Countess op 08-03-2004 01:01 ]

mijn spelling is niet best, maar wel beter als je haar. ga jij je ook verbeelden dat mensen rare dingen over je spelling gaan zeggen als hun haar er niet uit ziet? andrelon helpt!

• thebigbozz

thebigbozz

Unusual as Usual

Topicstarter
Waarschijnlijk zal het dan door het kraanwater komen tijdens het testen.

zou ik dit gewoon weg kunnen poetsen met een of ander goedje zoals koperpoets? of is dit geen handig idee???

Verwijderd

thebigbozz schreef op 08 maart 2004 @ 13:26:
Waarschijnlijk zal het dan door het kraanwater komen tijdens het testen.

zou ik dit gewoon weg kunnen poetsen met een of ander goedje zoals koperpoets? of is dit geen handig idee???
Jah hoor je kunt het poetsen, gebruik daar gewoon commandant voor.

Wel goed opletten dat je de hele oppervlakte poetst (liever eerst lappen) anders krijg je een hoogteverschil, doe je het alleen zodat het er beter uit ziet, zoals op de bovenkant of aan de zijkant dan maakt het niets uit.
Countess schreef op 08 maart 2004 @ 00:54:
50 stressed met maze 4? ik haal de 40 stressed niet eens. (barton@ 1.85 volt)
wel met een flinke rad btw
http://www.aqua-computer.de/prodimg/nd_products/360_500.jpg

ik heb trouwens ook wat vlekken op mijn maze 4.
waarschijnlijk omdat ik hem onder de kraan heb gehouden. daarnaa zag ik namelijk condence onder die plaat zitten buiten de ring.
en het is onbewerkt koper wat je daar ziet, en dat word zelfs door het alleen aan de buitenlucht blood te stellen op een gegeven moment groen (al zal dat nog wel fff duren denk ik zo ;) )
50 graden stressed is dan ook bij 21 graden kamertemp, waarschijnlijk heb jij een lagere kamertemp. Ook kan het zijn dat je niet goed stressed, stressed is minstens 3 uur koetje draaien waarbij je de tempratuur minimaal na 3 uur bekijken en als de kamertemp het hoogste is. Dus niet een hele dag laten stressen en dan om 's ochtends vroeg om 7 uur de temp checken want dan is het dus een stukkie kouder.

Daarnaast heb je ook vaak nog een afwijkende sensor en slechte software. Controleer je software door de tempratuur te bekijken (liefste stressed) dan op reset te drukken (dus niet netjes afsluiten) en meteen in de bios te kijken. Afhankelijk van hoe snel je bent 8 tot 15 graden hierbij optellen en je hebt meestal de juiste tempratuur te pakken.

Hoe groot je radiator is maakt niet zo gek veel uit, het gaat om de weerstand die je blok geeft. Als jouw water 21 graden is (wat je bij een kamertemp van 21 graden nooit zult halen) dan is de onderkant van het blok al minimaal 40 graden. Daarnaast heb je nog wat weerstand van de koelpasta en wat verlies bij je radiator waardoor je al snel tegen de 50 graden aanloopt.

Heb dus geen illusies, met een Maze4 kom je never nooit onder een stressed temp van 40 graden tenzij je je rad buiten flikkert.

[ Voor 63% gewijzigd door Verwijderd op 08-03-2004 13:47 ]

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:06

Epsilon

Verwijderd schreef op 08 maart 2004 @ 13:41:
Heb dus geen illusies, met een Maze4 kom je never nooit onder een stressed temp van 40 graden tenzij je je rad buiten flikkert.
Je kan het ook overdrijven hoor. Met een watertemp van 23c (normaal) haal je echt wel een stressed temp van 40C. Dat gaat best makkelijk.

Eerst kom je met "poseidon is goed en houd mijn CPU op 45c" en nu haal je 50c met een maze4. Beetje overdreven weer :P

• thebigbozz

thebigbozz

Unusual as Usual

Topicstarter
oke jongens kibbellen over temps doen jullie maar ergens anders graag ;)

Is de maze 4 weer goed in en uit elkaar te halen zonder gevaar op lekkage???
Of zou dit de moeite niet waard zijn?

Verwijderd

Ja beetje (erg) off-topic maar goed,

Ik zat ook te denken aan een watergekoelde computertje, maar nu ik jullie zo hoor over de temps begin ik te twijfelen.

Ik heb nu een 2.4Ghz op 3Ghz draaien, deze wordt gekoeld door een Zalman CNPS7000A-CU (volledig koper) op de maximale (92MM) fan snelheid = 2500RPM.

Hij is idle +- 35 graden en stressed 41 graden.
Heeft het dan wel zin om voor waterkoeling te gaan?

• JBplap
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

JBplap