Toon posts:

W2K Bootloader en batch laten starten

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Is het mogelijk wanneer ik een bootloader van Linux ofzo installeer, en dan vervolgens windows 2000 installeer. Het mogelijk om eerst in de bootloader te kiezen om een batch file te laten opstarten.

Dus dat ik kan gaan kiezen uit:

1. Windows 2000
2. Ghost

Ik wil niet met diskette en/of cd-rom gaan werken wat het moet voor simpele gebruikers te doen zijn. Dus ik wil het zo geautomatiseerd mogelijk maken.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

mmm...
kleine DOS partitie als primary, daar bootloader inzetten?
Min of meer een dualboot zeg maar, DOS als bootstrap voor Ghost.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Topicstarter
BackSlash32 schreef op 07 maart 2004 @ 16:58:
mmm...
kleine DOS partitie als primary, daar bootloader inzetten?
Min of meer een dualboot zeg maar, DOS als bootstrap voor Ghost.
Dat is eigenlijk wel mijn bedoeling ja.
Maar de vraag is of het ook mogelijk is en hoe evt?

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:28
Verwijderd schreef op 07 maart 2004 @ 18:03:
[...]
Dat is eigenlijk wel mijn bedoeling ja.
Maar de vraag is of het ook mogelijk is en hoe evt?
Is wel mogelijk, kleine primaire Fat32 partitie aanmaken en deze bootable maken met een dos opstartdiskette. Daarna grote partitie aanmaken in de vrije ruimte en daar Windows op installeren. Windows zal zelf z'n opstartbestanden op de eerste partitie zetten en een dual-boot opstartmenu aanmaken waarbij je kan kiezen welk besturingsysteem je start. Als je daarna een image maakt van je Windows en deze opslaat op de eerste partitie, samen met ghost en een autoexec.bat welke de image terugzet dan gaat alles automatisch. Nadeel van deze methode is dat je Windows op D:\ staat. Dit is misschien op te lossen door de recovery partitie aan het einde van de schijf te plaatsen, zodat aan de Windows partitie C:\ wordt toegekend, maar dan heb je kans dat dos niet start doordat hij niet in de eerste 2Gb van de schijf staat. Je kan eventueel ook twee primaire partities maken en ze afwisselend hiden/unhiden met een bootmanager in de mbr, zoals BootMagic van PowerQuest of de freeware XOSL.

Verwijderd

Topicstarter
Is het ook mogelijk dan wanneer je een fat32 partitie aanmaakt, dat je deze bootable maken en vervolgens ghost automatisch opstart ?

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:28
Verwijderd schreef op 08 maart 2004 @ 20:19:
Is het ook mogelijk dan wanneer je een fat32 partitie aanmaakt, dat je deze bootable maken en vervolgens ghost automatisch opstart ?
Is geen probleem, partitie bootable maken met SYS C: en dan een autoexec.bat aanmaken met daarin de opdrachtregel waarmee ghost de image terug zet. Heb als test xp gebruikt. Image gemaakt van een nieuwe xp install (partitie-indeling nog standaard, 'n enkele primaire partitie) en op cd gekwakt. Daarna partities verwijdert en een primaire partitie van 2 Gb aangemaakt voor de recovery, en nog een primaire met de rest van de schijf voor Windows. Eerste partitie actief maken en bootable maken met 't sys-command. Autoexec.bat aanmaken welke ghost de image laat terug zetten, ghost zelf + image naar deze partitie kopieren. XOSL installeren, de beide partities toevoegen aan het menu, de XP partitie als default zetten met een time-out en de eerste partitie verbergen als van de tweede wordt opgestart. Als je nu van de hd opstart krijg je een mooi grafisch menu waarbij je kan kiezen voor het starten van Windows of voor het starten van de recovery. Voor het automatisch terugzetten van de image kun je onderstaande regel in autoexec.bat toevoegen :

ghost.exe -clone,mode=pload,src=image.gho:1,dst=1:2 -batch -sure -rb

Hiermee zal ghost de eerste partitie in de image terugzetten naar de tweede partitie van de hd waarbij vragen e.d. onderdrukt worden. Hierna start Ghost de pc automatisch opnieuw op en zul je dus via het menu Windows opnieuw kunnen starten. :)

Voor gebruik in batchfiles kun je trouwens het beste een corporate versie van ghost gebruiken, bijvoorbeeld v7.5 of v8.0 Ghost2002 en Ghost2003 zijn de consumenten versies en minder geschikt.
Pagina: 1