Help! Er worden geen trackballs meer gemaakt.

Pagina: 1
Acties:
  • 153 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• El Cid
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Gisteren heb ik ff rondgekeken voor een nieuwe trackball omdat de mijne begint te slijten. Tot mijn grote schrik zag ik dat Logitech, die ik altijd koop, ze niet meer maakt. De kerel in de winkel vertelde dat ze door geen enkele fabrikant meer worden gemaakt.
Ben ik nou zo uitzonderlijk dat de fabrikanten er geen brood meer inzien? Ik werk al jaren met een trackball. En ik vind ze echt heerlijk om mee te werken, vooral als je lang achter je computer zit. Bovendien is hij m'n geheime wapen in menig online schietspel. :)
Zijn er meer mensen die zweren bij een trackball? En word het dan niet tijd om ze massaal te gaan inslaan? ;) Of zijn er nog wel fabrikanten die ze maken?

• Mior
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:53
MyCom verkoopt ze nog gewoon.

Ik kan me niet voorstellen dat ze niet meer worden gemaakt. Ik ken best veel mensen die zo'n trackball makkelijker vinden werken dan een gewone muis.

Ikzelf niet overigens.

[ Voor 41% gewijzigd door Mior op 07-03-2004 16:20 ]

• El Cid
  • Niet online
Die zocht ik. Alleen is dit Logitech's laatste. Zodra die is uitverkocht komt er geen nieuwe meer. Dus dat veranderd helaas niks aan mijn verhaal.

• Magure
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 04-02 12:00

Magure

Bla....

En microsoft heeft ze ook nog gewoon, en wij hebben in de winkel van logitech zowel de bedraade als draadloze trackbal en van Microsoft de bedraade alleen, dus je hoeft je echt geen zorgen te maken :)

• Mior
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:53
Logitech heeft op hun site zelfs nog een complete categorie gewijd aan trackballs:

http://www.logitech.com/index.cfm/products/productlist/NL/NL,CRID=22

[ Voor 21% gewijzigd door Mior op 07-03-2004 16:24 ]

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-02 20:46

dawuss

gadgeteer

El Cid schreef op 07 maart 2004 @ 16:22:
Die zocht ik. Alleen is dit Logitech's laatste. Zodra die is uitverkocht komt er geen nieuwe meer. Dus dat veranderd helaas niks aan mijn verhaal.
Kun je dat ondersteunen met een persbericht ofzo?

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

• Magure

Magure

Bla....

• Magure

Magure

Bla....

dawuss schreef op 07 maart 2004 @ 16:24:
[...]

IDD, de vertegenwoordigste heb ik nog nooit gehoord dat ze er mee stoppen, want wij leveren aan bedrijven en wordt bij ons dus nog veel aangeschaft, dus dan zou ik het zeker moeten weten

• El Cid
  • Niet online
dawuss schreef op 07 maart 2004 @ 16:24:
[...]

Helaas niet. Ik heb 't me laten vertellen door iemand met verstand van zaken(dacht ik altans). Mischien dan toch te goedgelovig geweest.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:39

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

El Cid schreef op 07 maart 2004 @ 17:46:
[...]

Helaas niet. Ik heb 't me laten vertellen door iemand met verstand van zaken(dacht ik altans). Mischien dan toch te goedgelovig geweest.
Blijkbaar...

In de laatste Computer Idee stond nota bene een melding van een nieuwe trackball, compleet met scroll ring en geintegreerde polssteun van Kensington (die al jaren de toonaangevende trackball fabrikant is)

Oslik blyat! Oslik!

• Skaah
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik heb zelf ook een trackball, bij NoRRoD gekocht (Logitec Optical Wireless Trackball Wheel ofzo), maar NoRRoD verkoopt ze niet meer :S. Volgende dus bij Logitec zelf bestellen, maar ja, die dingen zijn bijna onverwoestbaar.

• OverSoft
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23-02 16:38
Ik gebruik al jaren 3 logitech marble mousen zo ongeveer overal.

1tje voor mijn HT pc, 1tje voor mijn laptop (die gaat dus ALTIJD mee) en eentje voor mijn andere pc. Daarnaast gebruikt mijn router geen muis, en mijn servers bestuur ik via remotedesktop, dusja :P

• golfdiesel
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-02 16:12
er zijn ook zat toepassingen waarbij een trackball een betere oplossing is omdat het minder ruimte in beslag neemt. Bij mij op het werk zijn ze veel ingebruik bij systemen voor procesbesturing. De nieuwe kasten zijn overigens voorzien van een folie toetsenbord en een ingebouwd trackpoint (erg irritant)
Ik kan me niet voorstellen dat men stopt met trackballs, da's typisch weer een uitspraak van een winkelier die een excuus verzint waarom hij ze zelf niet in het programma heeft (heb het al vaak gehoord, nee meneer, bestaat helemaal niet....)

"I love the smell of burning diesel in the morning. It smells like ... victory!"

• ixl85
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-10-2025
ik heb er hier 2 liggen,
een oude van logitech (meer dan 4 jaar oud, en werkt nog perfect)
http://www.afmc.wpafb.af....ges/mouse-logimarble+.jpg

en eenr edelijk nieuwe van 1.5jaar oud,
http://www.logitech-sklep.pl/pliki/m/myszlogtrackwh/db.jpg

ik moet wel zeggen dat ik het vreselijk jammer zou vinden als ze die niet meer xouden maken. want logitech vond/vind ik zelf het fijnst

• El Cid
  • Niet online
dion_b schreef op 07 maart 2004 @ 18:41:
[...]

Blijkbaar...

In de laatste Computer Idee stond nota bene een melding van een nieuwe trackball, compleet met scroll ring en geintegreerde polssteun van Kensington (die al jaren de toonaangevende trackball fabrikant is)
Maar die van Kensington vindt ik niet echt fijn. Dat zijn geloof ik van die trackballs met de bal in het midden. Ik gebruik een trackball die je met je duim moet bedienen.

Verwijderd

El Cid schreef op 07 maart 2004 @ 19:53:
Maar die van Kensington vindt ik niet echt fijn. Dat zijn geloof ik van die trackballs met de bal in het midden. Ik gebruik een trackball die je met je duim moet bedienen.
Toevallig zit ik net te zoeken naar een geschikte trackball. Ik ben het met je eens dat duim-ballen the way to go is, en daarom vind ik het design van de Logitec Cordless Trackman Optical een beetje jammer; het scrollwieltje en de bal zitten precies verkeerd om.

Ik heb nogal een lastige keus te maken. De trackball moet niet te duur zijn (gebruik is voor op de slaapkamer, bediening van PC voor audio/video, dus daar wil ik niet al teveel aan spenderen), liefst optical (lijkt me duidelijk) en niet al te onhandig groot. Nu heb ik wat van Trust gezien, maar ik trust Trust niet zo... Moeilijk moeilijk.

Verwijderd

Ik heb een Microsoft Trackball Optical gekocht omdat ik RSI-klachten had, en die zijn helemaal verdwenen. :)

Ik gebruik hem linkshandig (ik ben rechtshandig!) en bedien de bal met m'n vingers, en de knoppen met m'n duim. De 5-knoppen-functie vind ik ook handig (extra: venster terug, en sluit venster), en ook de automatische actieve button funktie (waar je cursor op gaat staan). Je hoeft véél minder te bewegen.
Wat ik wel mis is een 'horizontale scroll'-wieltje voor te brede vensters.

Het enige nadeel is dat er stof in het sensorgat terecht komt zodat je hem toch een keer per week moet schoonpeuteren.

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ik denk dat hier sprake is van een hallucinerende verkoper ;).
dion_b schreef op 07 maart 2004 @ 18:41:
[...]

Blijkbaar...

Dat wilde ik ook zeggen (al durf ik nooit te zeggen dat ik stiekum weleens een CID lees ;)).

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:39

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

El Cid schreef op 07 maart 2004 @ 19:53:
[...]

Tsja, als je dat niet in je topicstart meldt kunnen wij dat niet ruiken :z

Maar goed, ook al vind je ze niet fijn, ze maken de bewering dat er door geen enkele fabrikant trackballs meer gemaakt worden feitelijk onjuist...

[ Voor 3% gewijzigd door dion_b op 08-03-2004 16:00 ]

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Conclusie: er worden nog wel trackballs gemaakt, en nog wel hele goeie ook. Behalve dan dat het design van de nieuwste trackball van Logitech wat mij betreft niet helemaal handig is, kan je er wel aan af zien dat ze hun nieuwste MX-muis design ook overgenomen hebben in de trackball lijn. Dat schept positieve verwachtingen voor de toekomst.

Overigens denk ik dat een makkelijke doelgroep nog wel over het hoofd gezien wordt (okay, nu zit ik toevallig in die doelgroep dus misschien kijk ik er nu wel naar met een gekleurde bril, maar toch); een draadloze keyboard/trackball combinatie (niet aan elkaar vast, maar als "stel" verkocht). In veel gevallen is een draadloze trackball wat overbodig, aangezien het ding zelf toch al snel practisch stil kan staan, en je de bal beweegt ipv het hele apparaat. Echter, trackballs zijn ook een goede uitkomst voor overal waar een goede muis-ondergrond ontbreekt (presentaties, onderweg, server ruimte, bed ;)), en juist dan wil je graag draadloos omdat je al snel met draden in de weg zou zitten (als je geen ondergrond gebruikt, staat het ding ook niet stil, en is een draad dus snel beperkend).

Motto dus: uhm... beste trackball fabrikanten, maak eens een goede trackball voor mij!
offtopic:
ik denk dat men nu wel heel hard voor mij gaat bouwen, denken jullie niet?

Verwijderd

Ik denk er eigenlijk al jaren over na om een trackball te kopen, want de enkele keer dat ik er een gebruikt heb beviel 't goed. Ik ben echter nooit overgestapt omdat ik indertijd nogal veel Quake speelde en een muis leek daarvoor veel handiger. Toch ben ik van plan om binnenkort Doom III en Half-life 2 maar eens met een trackball te gaan spelen.

Ik heb nu namelijk een Razer Boomslang, die wel lekker precies is, maar ik merk dat ik snel last krijg van rsi met dat ding. Ik heb 'm na een tijdje lang stof laten verzamelen maar eens uit de kast gehaald wegens muizen-tekort, maar door de bouw van dat ding maak je veel bewegingen met je pols. Met een trackball heb je veel minder bewegingen waar je te veel druk zek op bepaalde spiertjes, want het zijn veel "natuurlijkere" bewegingen. Dus ik heb vandaag besloten om maar zo'n kreng aan te schaffen.

Ik ben zeer geinteresseerd in deze trackball van Logitech:
http://www.compuvisor.com/newlogmarmou1.html
en z'n soortgenoot vind ik wat minder mooi, maar misschien wel praktisch omdat die bal wat dichter bij de tafel zit:
http://www.compuvisor.com/marblemouse.html

Heeft iemand ervaring met dat soort trackballs? Ze lijken me geweldig (ook een soortgelijke wel eens geprobeerd.... :9~ ), maar het enige nadeel is dat er geen scrollwieltje op zit. Dat heb je wel bij de bovenstaande trackballs, maar die vind ik weer te veel op een muis lijken met een balletje erop. Echt lelijk is het niet, maar met die trackballs waar ik geinteresseerd in ben heb je ook het voordeel dat je meer oppervlak van die bal kan gebruiken.

En ik moet tot slot even m'n ode aan de "natural keyboards" uitspreken. Ik gebruik al jaren lang een Logitech Cordless Desktop Pro toetsenbord en ben er dit tevreden mee. Hier een voorbeeld van de zwarte versie:
http://www.logitech.com/lang/images/0/839.gif
Jammer genoeg worden deze keyboards ook niet al te veel meer gemaakt. Iemand in de Vobis (niet zo'n betrouwbare bron dus) wist me te vertellen dat ding kwam doordat bewezen was dat de natural keyboards niet minder rsi-klachten veroorzaakte dan klassieke keyboards.

F*ck, ik zit hier ingelogt onder de account van m'n maat... B)
Ik ben Arathorn Dunadan, the Strider, just for the record... (8>

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 12-12-2004 17:35 ]

• ixl85
Verwijderd schreef op zondag 12 december 2004 @ 17:33:
Ik denk er eigenlijk al jaren over na om een trackball te kopen, want de enkele keer dat ik er een gebruikt heb beviel 't goed. Ik ben echter nooit overgestapt omdat ik indertijd nogal veel Quake speelde en een muis leek daarvoor veel handiger. Toch ben ik van plan om binnenkort Doom III en Half-life 2 maar eens met een trackball te gaan spelen.

Ik heb nu namelijk een Razer Boomslang, die wel lekker precies is, maar ik merk dat ik snel last krijg van rsi met dat ding. Ik heb 'm na een tijdje lang stof laten verzamelen maar eens uit de kast gehaald wegens muizen-tekort, maar door de bouw van dat ding maak je veel bewegingen met je pols. Met een trackball heb je veel minder bewegingen waar je te veel druk zek op bepaalde spiertjes, want het zijn veel "natuurlijkere" bewegingen. Dus ik heb vandaag besloten om maar zo'n kreng aan te schaffen.

-knip-
Uhm tja, ik denk niet dat ik _die_ trackball zou pakken om te gamen...
gamen moet snel en precies (sniper hier, groepje monsters daar)
die trackball die jij daar neerzet lijkt me meer voor surfen/DTP enz...
ik zweer (nogsteeds) bij de trackball die in mijn oude post staat...
(gisteren nog met mn vriendin cod gedaan (ja... vet he 8) ) met een muis, en je merkt het echt meteen dat je spieren het niet fijn vinden... trackballs moeten in de wet opgenomen worden als verplicht voer (veel mensen verafschuwen ze omdat ze er geen ervaring mee hebben en niet 1 a 2 weekjes willen wennen...... aahh well let them have rsi)

[ Voor 32% gewijzigd door ixl85 op 12-12-2004 18:02 ]

• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:33
Afbeeldingslocatie: http://www.logitech.com/lang/images/0/219.gif

Ik heb deze trackball een tijdje gehad maar heb er niet aan kunnen wennen. Wel... aan de trackball hoor, dat werkt super. Maar niet aan het feit dat je de bal met je vingers bedient en niet met je duim. Ik kreeg daar erg veel last van m'n pols van.

Ik wil eigenlijk wel weer een trackball proberen en dan één van onderstaanden. Welke kunnen jullie adviseren? Ik heb ook niet zulke grote handen en die Logitech lijkt mij wat aan de grote kant in vergelijking met die van Microsoft.

Afbeeldingslocatie: http://www.microsoft.com/products/info/CatImg/ProdImg/1/22/TO_l.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.logitech.com/lang/images/0/132.gif

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

• ixl85
liquid-orange schreef op zondag 12 december 2004 @ 18:18:
[afbeelding]

Ik heb deze trackball een tijdje gehad maar heb er niet aan kunnen wennen. Wel... aan de trackball hoor, dat werkt super. Maar niet aan het feit dat je de bal met je vingers bedient en niet met je duim. Ik kreeg daar erg veel last van m'n pols van.

Ik wil eigenlijk wel weer een trackball proberen en dan één van onderstaanden. Welke kunnen jullie adviseren? Ik heb ook niet zulke grote handen en die Logitech lijkt mij wat aan de grote kant in vergelijking met die van Microsoft.

[afbeelding]

[afbeelding]
nee hoor, de logitech is niet groot, als je je hand plat maakt (open doet) en je bolt hem een beetje, dan past het er precies in...
en tja... ik adviseer de logitech... (ligt beter in de hand vind ik)
(en ik zou geen cordless nemen.. want ja.. je laat dat ding toch stil liggen :+ )

edit:

als je kijkt bij de logitech:
het dikke stuk onder je duim valt daar precies in die kuil... dat voelt beter aan, en je kan makkelijker bij de bal moet je duim...
anders moet je gewoon even naar de locale pc winkel gaan en eens kijken voor de maat

[ Voor 11% gewijzigd door ixl85 op 12-12-2004 18:23 ]

• lonkhuijzen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:33

lonkhuijzen

100% ADH

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]
Ik heb zelf de onderste en die ligt bij mij echt fijn in de hand..heb zelf best wel kleine handjes.

5,85kWp 15x Sunpower Max3 390Wp OZO | live PV output | LabelA@‘78

Verwijderd

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]
Heb de voorlopers van de onderste in gebruik... Werken perfect!
Lijkt me dat t nakomertje eerder beter dan slechter werkt ;)

• kromme
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 15:37

kromme

Doe hubs slaag in het koffer..

Verwijderd schreef op maandag 13 december 2004 @ 16:14:
[...]

Heb de voorlopers van de onderste in gebruik... Werken perfect!
Lijkt me dat t nakomertje eerder beter dan slechter werkt ;)
Het nakomertje werkt perfect, werk er nu een tijdje mee, tis ff wennen maar minder last van arm enzo

Keep it calm...en lek mig de zuk

Pagina: 1