Samba of NFS?

Pagina: 1
Acties:

• El Cid
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Ben hier thuis bezig om m'n netwerk eindelijk eens goed op te zetten. Nou loop ik tegen het volgende probleem aan. Op de FreeBSD fileserver wil ik Samba gaan draaien zodat alle windows-clients erbij kunnen. Nou wil ik de Linux-clients toegang geven tot dezelfde bestanden. Ik vroeg me af of ik dit ook met samba moet gaan doen, of dat ik NFS moet gaan gebruiken. Ik ben nog redelijk newbie en weet dus niet welke van de twee beter is. Ook weet ik niet of je ze door elkaar kan gebruiken op de dezelfde server (en files) zonder dat er allerlei conflicten gaan optreden.

Advies is van harte welkom. :)

• El Cid
  • Niet online
Niemand die me kan helpen? :'(
Modbreak:

Dit is een kick binnen 24 uur, gelieve dit niet meer te doen. Zie ook Algemene regels hoe je op het forum te gedragen (Netiquette) #not-done. Heb even wat meer geduld, je topic wordt vanzelf wel gezien. Ga niet zo snel schoppen.

[ Voor 86% gewijzigd door F_J_K op 08-03-2004 09:57 ]

Verwijderd

Je kan beter NFS hiervoor gebruiken, ik heb zelf op mijn fileserver ook zowel sambashares voor Windows als nfs shares voor Linux en het werkt prima! Samba als bestandssysteem tussen twee Linux/Unix machines is erg inefficient. (windows smb is sowieso een protocol met veel overhead). NFS (versie NFSv3 over TCP) gebruik is dus aan te raden.

Verwijderd

was NFS niet een beetje een Network filesystem met erg veel lekken...kun je niet gebruik maken van de secure Network Filesystems zoals AFS

Verwijderd

Tsja, je moet goed opletten bij het configureren maar dan is NFSv3 aardig secure hoor.

Zie de tips hier:
http://nfs.sourceforge.net/nfs-howto/

Pas in v4 komt encryptie en authenticatie(GSSapi) en dat soort meuk, maar dat heb je toch alleen maar nodig voor een flink (untrusted) domein of als je het over het internet wilt draaien zonder VPN (yuck), voor een thuis servertje gaat dat alleen ten koste van de performance.
Het zelfde met CodaFS, dat is een massively distributed filesystem. Dat zul je ook niet gaan aanleggen voor een netwerkje tussen twee-drie pc's.

• El Cid
  • Niet online
El Cid schreef op 07 maart 2004 @ 23:25:
Niemand die me kan helpen? :'(
<BLOCKQUOTE><FONT SIZE=1>Modbreak:</font>
<HR SIZE=1>Dit is een kick binnen 24 uur, gelieve dit niet meer te doen. Zie ook Algemene regels hoe je op het forum te gedragen (Netiquette) #not-done. Heb even wat meer geduld, je topic wordt vanzelf wel gezien. Ga niet zo snel schoppen.
<HR SIZE=1></blockquote>
Als echte twiekert zijnde lees ik nooit handleidingen en FAQ's. :P
Maar zal er voortaan rekening mee houden.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Mja, voor je interne netwerk is nfs meer dan veilig genoeg hoor :)
't leuke van nfs is ook dat 't voor UNIX gemaakt is, itt CIFS. Filesystem permissions worden wat beter (understatement) overgenomen e.d. Bovendien is 't een stuk sneller ;)

D'r is geen enkel probleem ze allebei te draaien, dus gewoon doen :)

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Sjaaky
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-08 16:45
Heeft er eigenlijk iemand ervaring met de nfs-client uit de unix services van microsoft?
Dan zou je je hele netwerk op nfs kunnen laten draaien en samba de deur uit doen. (Als je geen domain achtige dingen wilt doen)
Pagina: 1