Toon posts:

laptop aan pc koppelen

Pagina: 1
Acties:
  • 138 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik wee tniet of het hier thuishoort, maar ik zit met een klein probleempje..
ik heb een oude Dell Latitude LX (486) laptop liggen met win 3.1. Hier zit geen cd-rom in en de floppydrive is kapot. Geen usb.. wel parallele en seriele poort.
Mijn vraag is of er een manier is om mijn pc hier aan te verbinden zonder drivers ofzo op de laptop te hebben. Op mijn pc staat btw XP.

• Cubix
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Mybe via een null-modemkabel. Ik weet niet of de software daarvoor al op 3.11 staat.

• arvidbeheerder
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:49
Verwijderd schreef op 07 maart 2004 @ 15:50:
Ik wee tniet of het hier thuishoort, maar ik zit met een klein probleempje..
ik heb een oude Dell Latitude LX (486) laptop liggen met win 3.1. Hier zit geen cd-rom in en de floppydrive is kapot. Geen usb.. wel parallele en seriele poort.
Mijn vraag is of er een manier is om mijn pc hier aan te verbinden zonder drivers ofzo op de laptop te hebben. Op mijn pc staat btw XP.
ik weet niet hoe het onder xp zit maar je kon onder 98se altijd een verbinding maken door 2 pc's via hun paralel/serieel (maakt niet uit,paralel is sneller) aan elkaar te zetten.peer-to-peer heette het geloof ik (norton ghost gebruikt het ook)
misschien kan je zo verbinding maken :Y)

Verwijderd

Topicstarter
ok, bedankt.. het probleem blijft echter de drivers. Er zitten volgens mij wel een aantal ingebouwde drivers voor modems in, maar die liggen volgens mij bij de antiekwinkel. Kan wel aan een pcmcia kaartje komen, maar er bestaat een hele grote kans dat deze het oook niet gaat doen zonder driver

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 30-08 15:56

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Volgens mij ben je vlotter klaar als je de harde schijf eruit schroeft en in een ander systeem zet met behulp van een verloopstekkertje van het formaat van je 2,5" schijfje naar normaal IDE

Verwijderd

Topicstarter
WFvN schreef op 07 maart 2004 @ 16:02:
Volgens mij ben je vlotter klaar als je de harde schijf eruit schroeft en in een ander systeem zet met behulp van een verloopstekkertje van het formaat van je 2,5" schijfje naar normaal IDE
mm, dat is misschien wel een ideetje ;)

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-09 11:01
WFvN schreef op 07 maart 2004 @ 16:02:
En dat verlopje heb ik hiero zo liggen, mag je van me lenen als je het zelf op komt halen ;)

Andere optie is via een nul-modem kabel via een progje als fastlyx (schrijf ik dat zo goed) de zooi over te zetten :)

• Stamgastje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 02-02-2020
Of anders een parallelle crosslinked kabel pakken en bijvoorbeeld Norton Commander gebruiken, dan kun je ook bestanden oversturen.
Verwijderd schreef op 07 maart 2004 @ 15:58:
Er zitten volgens mij wel een aantal ingebouwde drivers voor modems in, maar die liggen volgens mij bij de antiekwinkel.
Een null-modemkabel is geen "modem" maar een kabel waarin de draden "crossed" zijn, net zoiets als een cross-link UTP kabel.

Verwijderd

Topicstarter
ik ga wel eens even de oude vertrouwde nortom commander d/l ;)

bedankt alvast voor het aanbod voor dat 2,5 naar IDE omzettertje _/-\o_

• DefaultUser
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 25-07-2025
Het is een beetje moeilijk om daar extra programma's op te krijgen als de floppydrive defect is. Misschien dat je er wel een andere (laptop) floppydrive aan kan hangen. Of een floppydrive via de lpt-port. Maar het zou goed kunnen dat dat niet werkt bij een 486.

Welke dosversie staat erop?

Wel kan ik mij herinneren dat ms-dos volgens mij ook een programma had om via een "lpt-cross cable" te kunnen connecten. ff denken hoe dat heette....

offtopic:
Mag ik vragen wat je ermee gaat doen? Ik kan me niet echt voorstellen dat zo'n laptop nog enig nut heeft.
Een werkende 486 laptop heeft iemand vast nog wel liggen, die je zo kan krijgen. Die dingen zijn volgens mij namelijk niets meer waard.

Als ik maar een beetje kan computeren

Verwijderd

Topicstarter
DOS 6.0 volgens mij.
wat ik ermee ga doen... weinig :)
maar ik heb hem liever werkend dan dat ik er helemaal niks meer meekan.
en uh zomaar een voorbeeldje.. het verbaast mij eerlijk gezegd:

http://www.marktplaats.nl...ware/notebooks/120055.htm

Verwijderd

Topicstarter
Kent iemand dat programmatje in Ms-dos? Of..: WFvN, woon je toevallig in Delft :P

Verwijderd

Het programma wat bedoeld werd, heet interlink..op je host moest je dan intersvr.exe draaien en op je guest interlnk.exe...Op je guest kreeg je dan één of meerdere harde schijven te zien.

Als er win3.1 op staat zal er ook wel min. dos 6.0 op staan en dan zou je dat inderdaad kunnen laten werken.

edit: dacht 3.11 ipv 3.1, maar het gaatdus om de DOS-versie die van belang is en niet windows. Weet zo niet uit mijn hoofd, maar om het onder windows aande praat te te krijgen, zul je waarschijnlijk nog wa problemen moeten omzeilen omdat je geen floppy hebt...(even in de oude doos kijken.....)

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 07-03-2004 17:01 ]

• Super_ik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:19

Super_ik

haklust!

fastlynx kan zich zelf op de andere computer zetten als je een null-modem kabel gebruikt.

8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek

Verwijderd

Maar voor fastlynx zat je toch wel met het probleem dat de host toch wel al herkend moest worden? Dus je zou COMx op je host al bijv. met een prn com1 commando moeten benaderen...FastLynx was alleen maar iets gebruiksvriendelijker, maar als je het al niet met interlink aan de praat kon krijgen, was FastLynx niet nuttiger...of ben ik nu in de war met iets anders?

(Heb wel Fastlynx, maar vond op oude DOS-bakken MS toch net iets overzichtelijker hun programma gebruiken.)

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Verwijderd schreef op 07 maart 2004 @ 16:49:
Kent iemand dat programmatje in Ms-dos? Of..: WFvN, woon je toevallig in Delft :P
Ik ken wel een proggie in MS-Dos... maar woon niet in Delft.... bij lange na niet :)

Winlink is bijvoorbeeld zo'n tooltje (laat je niet misleiden door WIN in de naam)

Ow wacht.... een handiger tooltje voor parallele link is Maven!

Nooit voor parallele meuk gebruikt, maar het tooltje werkt wel handig.

Staat op deze enorm handige bootdisk:
http://www.ultimatebootcd.com/

[ Voor 26% gewijzigd door WFvN op 07-03-2004 17:44 ]

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

[delete]

Dubbel |:(

[ Voor 93% gewijzigd door WFvN op 07-03-2004 17:40 ]

Verwijderd

Topicstarter
bij dat maven... moet je dat maar op 1 pc hebben staan?

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Verwijderd schreef op 07 maart 2004 @ 18:52:
bij dat maven... moet je dat maar op 1 pc hebben staan?
Op beide pc's. Maar dat geldt voor elk programma. Er moet op de client-pc wel clientsoftware draaien, anders schiet het niet zo op he?

Vandaar dat ik zeg: HDD eruit en in een ander systeem prikken

Verwijderd

Topicstarter
ok, die 2,5"omzettertjes, hoeveel kosten die en waar kan ik die kopen.
Ik vind ze alleen bij de buren in Duitsland. Is hier een speciale naam voor ofzo, dan kan ik zelf ff zoeken

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Verwijderd schreef op 07 maart 2004 @ 19:02:
ok, die 2,5"omzettertjes, hoeveel kosten die en waar kan ik die kopen.
Ik vind ze alleen bij de buren in Duitsland. Is hier een speciale naam voor ofzo, dan kan ik zelf ff zoeken
ze kosten zo'n 12 euro.

Naam van zo'n ding? Tja....
Waar koop je die? Conrad heeft ze in ieder geval gehad.
Loop anders eens wat computerzaken af en ook wat elektronicaboeren

• G1itch
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:46

• Janoz
  • Laatst online: 28-08 12:00

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

WFvN schreef op 07 maart 2004 @ 18:56:
[...]

Op beide pc's. Maar dat geldt voor elk programma. Er moet op de client-pc wel clientsoftware draaien, anders schiet het niet zo op he?

Vandaar dat ik zeg: HDD eruit en in een ander systeem prikken
Dat is dus niet waar :). Zoals al eerder in het topic vermeld kun je met fastlynx met alleen dos op de computer via een bepaald commando (dat er voor zorgt dat hetgeen dat op dat moment binnenkomt op de com poort wordt weggescrteven in een bestand) de client applicatie over de nullmodem versturen. Daarnaast zat er bij dos zelf ook een tooltje.

Op dat moment kun je software overzetten zonder dat je de boel open moet halen en allerlij verloopstukjes aan moet schaffen.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17:48

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Move PNS > SA

Braaikamer - Smoke&BBQ

Pagina: 1