ZyXEL 650R-33 en Draytek 2200WE

Pagina: 1
Acties:
  • 177 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Hakkie
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 03:56
Sinds de overgang van Chello naar Demon (8MB/1MB) wisselt mijn downloadsnelheid extreem. Ben aan het testen geslagen en kwam tot de conclusie dat het probleem ontstaat zodra ik mijn router Draytek 2200WE (firmware v2.3.8) rechtstreeks aansluit op de ZyXEL 650-R 33. Ik heb nu een switch tussen router en modem gedaan, waarna het probleem weg is. Onderstaand de reactie van Draytek NL, die me op zich keurig hebben geholpen! Zijn er meer mensen met deze modem/router combinatie die ook problemen hebben?

Citaat
L.S.,

Het is volgens de fabrikant een communicatieprobleem tussen de WAN poorten van DrayTek Vigor router en de ZyXEL Prestige 650R-33. De ZyXEL Prestige 650R-33 noch de DrayTek Vigor 2200WE zijn instelbaar op een vaste doorvoersnelheid op de WAN poort zoals bij de DrayTek Vigor 2100, 2300 en 2900 series wel mogelijk is. Helaas is daar voor de DrayTek Vigor 2200 series geen hardware- of softwarematige oplossing voor.

Einde citaat

• Weezer-DC
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13-05 23:04
Dat zeiksel modem kan ook ingesteld worden als router.
Dan heb je alleen nog een switch nodig, die je al hebt.
Kan je die draytek wegdoen/verkopen

• VonFoX
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-05-2025

VonFoX

Las noches de Diciembre

Raar, heb hier geen probleem met een Draytek 2200 op een Zyxel 650R-31

Yo.

• Hakkie
Das waar, maar de Draytek is ook voor m'n draadloze PC's. Bedoeling van mijn post is trouwens tweeledig:
1 - wellicht heeft iemand een oplossing om router en modem wél rechtstreeks op volle snelheid aan te sluiten
2 - misschien dat andere gebruikers hier iets aan hebben...

In elk geval dank voor de tip!

• Hakkie
VonFoX, op zich heb ik ook wel verbinding, maar de gemiddelde downloadsnelheid bedraagt ongeveer 340kB/s als router rechtstreeks op modem zit. Met switch tussen router en modem haal ik gemiddeld ruim 600!
VonFoX schreef op 07 maart 2004 @ 16:19:
Raar, heb hier geen probleem met een Draytek 2200 op een Zyxel 650R-31

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Weezer-DC schreef op 07 maart 2004 @ 15:49:
Dat zeiksel modem kan ook ingesteld worden als router.
Dan heb je alleen nog een switch nodig, die je al hebt.
Kan je die draytek wegdoen/verkopen
Ik zou dat toch niet doen als ik de topicstarter was. De Drayteks hebben veel meer mogelijkheden dan de Zyxel na mijn weten. Ik heb hier thuis voor m'n ouders ook een Zyxel, maar ben maar al te blij dat ik bij mezelf een Draytek Vigor 2600WE heb _o_ :)

• Weezer-DC
Osiris schreef op 07 maart 2004 @ 16:27:
[...]

Ik zou dat toch niet doen als ik de topicstarter was. De Drayteks hebben veel meer mogelijkheden dan de Zyxel na mijn weten. Ik heb hier thuis voor m'n ouders ook een Zyxel, maar ben maar al te blij dat ik bij mezelf een Draytek Vigor 2600WE heb _o_ :)
Wat heeft die draytec wel wat de zeiksel niet heeft als we over router functie praten.
Zeiksel kan alles wat een router moet kunnen,
portmappen (dus firewall), UPNP, Dynamic DNS, dhcp server, etc.

Enige dat die draytek kan ik zoals ik lees hierboven is wireless.

En het gaat hier om een 2200 serie niet 2600 :)

[ Voor 5% gewijzigd door Weezer-DC op 07-03-2004 16:40 ]

• Osiris
  • Niet online
Weezer-DC schreef op 07 maart 2004 @ 16:38:
[...]

Wat heeft die draytec wel wat de zeiksel niet heeft als we over router functie praten.
Zeiksel kan alles wat een router moet kunnen,
portmappen (dus firewall), UPNP, Dynamic DNS, dhcp server, etc.

Enige dat die draytek kan ik zoals ik lees hierboven is wireless.

En het gaat hier om een 2200 serie niet 2600 :)
Wat ik zo één twee drie al zie: Slechts 11 poortmaps waarbij je wel ranges in kan stellen, maar níet bijvoorbeeld externe poort 123 naar interne poort 321 kan mappen. Verder kun je niet kiezen tussen UDP of TCP. En 11 zijn IMO nogal weinig maps.
Verder mist de Zyxel een fatsoenlijke firewall.
Nu weet ik niet of het bij de 2200 mogelijk is, maar ik gebruik erg veel de VPN-server in mijn 2600.
Ook mis ik opties om mac-adressen aan vaste IP-adressen te koppelen bij de DHCP-server, iets wat superhandig is imo.
Voor de rest zie ik eventjes niet zoveel, maar als je de webinterfaces vergelijkt zie je al dat er veel meer mogelijk is bij de Draytek, al is het maar dat bepaalde functies niet telnet-only zijn, zoals internet-instellingen.

• Weezer-DC
Osiris schreef op 07 maart 2004 @ 17:22:

Wat ik zo één twee drie al zie: Slechts 11 poortmaps waarbij je wel ranges in kan stellen, maar níet bijvoorbeeld externe poort 123 naar interne poort 321 kan mappen. Verder kun je niet kiezen tussen UDP of TCP. En 11 zijn IMO nogal weinig maps.
Verder mist de Zyxel een fatsoenlijke firewall.
Nu weet ik niet of het bij de 2200 mogelijk is, maar ik gebruik erg veel de VPN-server in mijn 2600.
Ook mis ik opties om mac-adressen aan vaste IP-adressen te koppelen bij de DHCP-server, iets wat superhandig is imo.
Voor de rest zie ik eventjes niet zoveel, maar als je de webinterfaces vergelijkt zie je al dat er veel meer mogelijk is bij de Draytek, al is het maar dat bepaalde functies niet telnet-only zijn, zoals internet-instellingen.
Tja,
1 server waar alles naar toe gaat en dan nog 11 potmaps voor andere pc's.
Vind ik meer dan genoeg, hiero geen default server,
alleen porten doorgemapt die nodig zijn, (ftp/smtp/http/pop3/imap/https)
"maar níet bijvoorbeeld externe poort 123 naar interne poort 321 kan mappen"
true, zeer jammer iid, moge ze wel oplossen in next firmware :)
"Verder mist de Zyxel een fatsoenlijke firewall."
Alle poorten die je niet doormapt staan netjes dicht (stealht zou beter zijn.)
Als je niks doormapt staat dus alles dicht :)
"Nu weet ik niet of het bij de 2200 mogelijk is, maar ik gebruik erg veel de VPN-server in mijn 2600."
De routerfunctie hadden we het over, en mijn win 2k server heeft ook vpn :)
"Ook mis ik opties om mac-adressen aan vaste IP-adressen te koppelen bij de DHCP-server, iets wat superhandig is imo."
Huh, snap ik even niet waarom dat zo handig is,
geef ze dan gewoon een vast ip adres :P

Maar die draytek kan veel meer buiten het routen van tcp/ip (wireless, vpn server, etc)
dat weet ik ook wel, maar ik vind het vaak zo zonde van het geld dat mensen
een router er los bijkopen, vaak is een simpel hubje meer dan genoeg.
Bijv. de ts had ook alleen een accesspoint kunnen nemen.
En bij instaleren en/of troubelshooting is een modem/router ineen met een hubje/accespoint erachter ook veel simpeler dan een losse modem en router

[ Voor 9% gewijzigd door Weezer-DC op 07-03-2004 17:37 ]

• Osiris
  • Niet online
Weezer-DC schreef op 07 maart 2004 @ 17:33:
[...]

"Ook mis ik opties om mac-adressen aan vaste IP-adressen te koppelen bij de DHCP-server, iets wat superhandig is imo."
Huh, snap ik even niet waarom dat zo handig is,
geef ze dan gewoon een vast ip adres :P
En dan moet je je IP-adres steeds veranderen als je met je laptopje in een ander netwerk komt, mij niet gezien :)
Zo heb ik thuis mijn eigen range (192.168.2.0/16) en die doet het dus mooi niet bij mijn ouders (192.168.1.0/24).
Maar die draytek kan veel meer buiten het routen van tcp/ip (wireless, vpn server, etc)
dat weet ik ook wel, maar ik vind het vaak zo zonde van het geld dat mensen
een router er los bijkopen, vaak is een simpel hubje meer dan genoeg.
En bij instaleren en/of troubelshooting is een modem/router ineen met een hubje/accespoint erachter ook veel simpeler dan een losse modem en router
Mijn 2600 is dus ook alles in één ;) En voor mijn ouders heb ik ook een Zyxel, die hebben dat idd allemaal niet nodig, maar een beetje Tweaker kan imo wel wat meer gebruiken :)

Maar om ff ontopic te doen: Als die 2 apparaten gaan kloten met auto-negotiate enzo en daar worden ze t niet over eens, tja, dan heb je pech ben ik bang :(

• Weezer-DC
Osiris schreef op 07 maart 2004 @ 17:51:
En dan moet je je IP-adres steeds veranderen als je met je laptopje in een ander netwerk komt, mij niet gezien :)
Zo heb ik thuis mijn eigen range (192.168.2.0/16) en die doet het dus mooi niet bij mijn ouders (192.168.1.0/24).

In xp kan je meerdere ips aan een netwerkkaart hangen....

Mijn 2600 is dus ook alles in één ;) En voor mijn ouders heb ik ook een Zyxel, die hebben dat idd allemaal niet nodig, maar een beetje Tweaker kan imo wel wat meer gebruiken :)

En een echte tweaker heeft een server thuis staan :P (just kidding)

Maar om ff ontopic te doen: Als die 2 apparaten gaan kloten met auto-negotiate enzo en daar worden ze t niet over eens, tja, dan heb je pech ben ik bang :(

• Hakkie
Tuurlijk, dat snap ik ook wel. Maar zoals ik al zei in de opening ben ik van Chello naar Demon gegaan. Die Draytek hád ik dus al! En de Draytek had geen problemen met het kabelmodem. Of ik heb dat, i.v.m. de veel lagere downloadsnelheid, nooit gemerkt.
Maar laat dit topic nou niet gaan over Draytek versus ZyXEL routers. Ik heb melding willen maken van mijn constatering als waarschuwing voor anderen. En natuurlijk om evt. een oplossing te vinden. Da's alles....
[...]
[...]
Pagina: 1