Pilmo - Ervaringen

Pagina: 1
Acties:
  • 399 views sinds 30-01-2008

• fU_fITA
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22-11-2025

fU_fITA

Old skool

Topicstarter
In de hoop een levendige gedachtenwisseling op gang te brengen over het onderwerp internet telefonie in het algemeen maar nadrukkelijk een focus op Telecom bedrijf Pilmo realiseer ik me dat dit onderwerp de revu al een keer is gepasserd, wellicht misschien in een andere verpakking en op een ander tijdstip.

Pilmo is een dochteronderneming van een overkoepelend orgaan, namelijk een Internet Telecom organisatie Rits-Telecom. Mijn PilmoGold abonnement waarover ik nogal gemengde gevoelens over heb is net 5 weken actief en ik had graag mijn ervaringen willen delen hierover.

Ik heb verder een Chello Classic aansluiting (Amsterdam) waar een klein netwerkje aan hangt via een (nog) iets te trage bak waarop Windows 2000 adv server staat geinstalleerd, de o/s' van de clients varieren van Mac o/s 9.2.2 tot XP en win98.. en worden gebruikt voor zowel doeleinden die vallen onder het hoofdstuk computer hobbyisme, als werk en inkomen, huis tuin en keuken, en sinds kort faciliteerd het de Pilmo telefoon aansluiting.

De voicefinder staat echter geheel los van het netwerk, tussen de modem en de server.. het mac-address van mijn netwerkkaart moest wel worden overgezet en de voicefinder is geconfigureerd voor een LAN verbinding via DHCP.

[Plussen en Minnen]

PLUSSEN Om met een vrolijke noot te beginnen - de vorige telefoonrekening bedroeg een totaalbedrag van alles inclusief 22 euro, dat is een enorm verschil met een gemiddelde van 65 euro via KPN over dezelfde periode teruggerekenend over de laatste 5 jaar. In deze tijden een niet onbelangrijk voordeel van de Pilmo lijn.

MINNEN

1) Veel opstartproblemen

2) Nummer portering ging mis, ben mijn oude nummer dus kwijt

3) Moest Chello verbinding upgraden van LITE naar CLASSIC, want via Chello LITE ging de voicefinder met geen mogelijkheid werken omdat de upload snelheid met name van LITE nu eenmaal veel en veel te traag is in de praktijk om mee te kunnen telefoneren en de stabiliteit via Chello sowieso altijd veel te wensen overlaat.

4) De helpdesk ondersteuning van Pilmo is wisselend van slecht tot redelijk en alle gradaties daartussen.

5) De voorlichting van Pilmo is nogal misleidend, vanwegen de eigenschappen van glasvezel leent het zich niet echt voor telefoon telefonie. Dat heeft te maken met het de manier waarop pakketjes via de Voice over IP protocol worden verstuurd, een vermogen om te verifiëren niet of pakketjes daadwerkelijk op punt van bestemming aankomen zoals bij TCP/IP heeft het niet, je bent dus afhankelijk van een qualiteit verbinding (meestal duur) met hoge stabiliteit garantie (ADSL), met hogere bandbreedtes via glasvesel maak je meer kans dat Voice over IP pakketjes heelhuids aankomen, maar uit ervaring is gebleken dat zelfs als je een pijlsnelle glasvezel verbinding de qualiteit nog steeds matig is. Dat verhaal word er niet bij vermeld door Pilmo.

6) De qualiteit in het algemeen v/d lijn is nog steeds matig, zelfs met Chello Classic bandbreedte.

Resultaten van http://www.speedtest.nl
(Overgenomen op Sun Mar 7 2004 om 15:10:45 UTC+0100)

Download : 706.2 KByte/sec
Upload : 47.9 KByte/sec
Connection : 1,044.0 Conn/min
Ping test Nederland : 18.0 ms

De meeste voorkomende problemen die ik ondervindt zijn;

a) een telefoon nummer meerdere malen moeten draaien voordat je een verbinding krijgt (komt dagelijks voor, krijg je een droge herenstem die je vermeld dat het nummer dat je net gedraait hebt niet bestaat)

b) Stemmen klinken soms ver weg (laag volume).

c) Soms moeilijk te verstaan zijn omdat voice pakketjes wegvallen.

d) De verbinding word opeens verbroken (krijg je die man weer die je verteld dat wegens technische redenen het niet mogenlijk is te telefoneren)..

-------------------------------------------------------------------------------------

Hopelijk zijn er meer mensen met soortglijke ervaringen die hier ook iets over kwijt willen..

Nobody steals our chicks... and lives! Duke Nukem 3D (1996)

• fU_fITA

fU_fITA

Old skool

Topicstarter
Geen meningen over Pilmo ? zou dit in andere rubriek moeten ?

• Whuzz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-02 11:17

Whuzz

Dodgeball!

Ik denk dat er gewoon vrijwel niemand is die er echt ervaring mee heeft?
Ik zou mijn telefonie zelf niet afhankelijk laten zijn van een onbekend bedrijf in combinatie met een brak bedrijf als UPC/Chello.
ALs ik lig dood te bloeden wil ik graa 112 kunnen bellen zonder dat ik een droge stem te horen krijg of dat de andere kant mij niet kan verstaan. Het praat al rot genoeg als je ligt dood te bloeden zonder dat ik moet schreeuwen om me verstaanbaar te maken omdat er pakketjes wegvallen.

- Wat zegt u?
Ja sorry, ik klink een beetje raar omdat zowel mijn bloeddruk als de pakketjes wegvallen 8)7

Dodge, Duck, Dip, Dive and... Dodge!

• Rac-On
  • Niet online
Je moet de aard van de dienst even in oogaanschouw nemen. Het is een ip gebaseerde dienst en dus sterk afhankelijk van je internetverbinding. Is die slecht, dan is de kwaliteit ook slecht. Zelf gebruik ik ook pilmo icm chello classic, en ben tevreden over de kwaliteit.
De kwaliteit wordt overigens snel slechter als ik zit te down/up loaden, duzz daar moet even rekening mee gehouden worden. Logisch, aangezien telefonie en data nu over dezelfde lijn gaan.

De nummerportering die fout is gegaan verbaas ik me over. Kun je ook aangeven hoe dit is gebeurd? Zo nogal lullig zijn als dat niet goed gaat. Had je zelf al je telefoon abo opgezegd of zo?

ps: Rits tele.com is met een spatie, niet met een streepje. tele.com is zonder hoofletter en met puntje (.)

[ Voor 15% gewijzigd door Rac-On op 08-03-2004 12:34 ]

doet niet aan icons, usertitels of signatures

• fU_fITA

fU_fITA

Old skool

Topicstarter
rac-on schreef op 08 maart 2004 @ 12:33:Je moet de aard van de dienst even in oogaanschouw nemen. Het is een ip gebaseerde dienst en dus sterk afhankelijk van je internetverbinding. Is die slecht, dan is de kwaliteit ook slecht.
Tot zover ga ik met je mee, alleen ik heb geen slechte internet verbinding, het is maar waar je het mee vergelijkt. Ik denk dat je als alleenstaande particulier die een abo heeft van 50 euro/mnd wel in het topsegment zit qua prijs qualiteit verhouding. Mijn stelling is dat de aard van de Voice over IP protocol gewoon extreem gevoelig is voor schommelingen in de bandbreedte, en een wankel systeem is wat gebrekkigheden vertoond althans wel als je het op glasvezel aansluit, dat is in mijn optiek een meer heldere weergave van de situatie, tenminste wel als we het over een T1 lijn hebben zoals in mijn geval... tis niet alsof ik met een 4000 bout modempje zit te bellen.. die lijn van mij is pijl snel! maaja, zoiets kost ook een paar knaken...
Zelf gebruik ik ook pilmo icm chello classic, en ben tevreden over de kwaliteit.
Met enige jalousie zeg ik dan, "ben blij voor je, in ieder geval nog iemand die er plezier aan beleeft, ik in ieder geval niet".
De kwaliteit wordt overigens snel slechter als ik zit te down/up loaden, duzz daar moet even rekening mee gehouden worden.
Doe ik met de nodige tegenzin al, zoals bv. downloads afkappen als je gaat bellen of gebelt word, je moet er wel wat voor over hebben om KNP-vrij te zijn natuurlijk"
Logisch, aangezien telefonie en data nu over dezelfde lijn gaan.
Pilmo zou er alleen bij moeten vertellen dat Voice over IP geen controle heeft over de pakketjes zoals bij TCP/IP, ik zou eens moeten gaan kijken bij Skype (http://www.skype.nl) wat zij gebruiken, want alhoewel dit alleen pc2pc werkt is de geluid qualiteit phenominaal goed en 100% gratis [/quote]
De nummerportering die fout is gegaan verbaas ik me over. Kun je ook aangeven hoe dit is gebeurd? Zo nogal lullig zijn als dat niet goed gaat. Had je zelf al je telefoon abo opgezegd of zo?
Deels mijn eigen stomme fout geef ik grif toe, ik meende na 2 weken Pilmo in huis te hebben en ongeveer 20 keer de HD gebelt te hebben KPN wel op kon zeggen, Pilmo had alleen intern niet door gekregen via Bel company dat ik portering had besteld, dus hadden geen rede gezien om contact met KPN op te nemen en mijn nummer aan te vragen. einde verhaal telefoon nummer en nu zit ik met een nummer die niemand weet totdat ik ze stuk voor stuk gemaild of gebelt heb om het goede nieuws door te geven
ps: Rits tele.com is met een spatie, niet met een streepje. tele.com is zonder hoofletter en met puntje (.)
Dat zal wel zo zijn, dat neem ik wel van je aan, echter, dat is veel te veel eerbied naar mijn smaak, ik lig er niet zo wakker van, voor mij is het voorlopig Pismo.com en nietso-Kits telecom tot ze een keer het tegendeel bewijzen..

• Rac-On
  • Niet online
fU_fITA schreef op 11 maart 2004 @ 00:55:
[...]
als we het over een T1 lijn hebben zoals in mijn geval... tis niet alsof ik met een 4000 bout modempje zit te bellen.. die lijn van mij is pijl snel! maaja, zoiets kost ook een paar knaken...
Een pijlsnelle T1 lijn? Chello clasic? Met een 128 k upstream? Hmzzz, aparte definities hanteer jij. Hou er gewoon rekening mee dat de VoiceFinder ongeveer 5 kB up en down nodig heeft. En dan is je 128 up zo weg hoor, zeker omdat het kabel is.

Daarnaast is wat je zegt niet waar. Er is wel degelijk controle over de paketjes, maar dit is afhankelijk van hoe providers er mee opgaan. Daarvoor is QoS uitgevonden, waarbij realtime toepassingen als spraak en video prioriteit behoren te krijgen boven andere data.

De reden dat er geen tcp/ip maar udp wordt gebruikt is ook vrij logish, daar is het protocol immers voor bedoeld. Een verbinding over TCP/ip zou nog veel meer bandbreedte vereisen en grotere vertragingen met zich meebrengen.

Nogmaals, de kwaliteit hangt echt voor 99% af van jou internet verbinding. Zeker bij kabel kan dit probleem veroorzaken met je upstream, afhankelijk van je abo, providers en de andere mensen in de buurt.

• fU_fITA

fU_fITA

Old skool

Topicstarter
nou moe, je begrijpt nog steeds de kern van mijn verhaal niet... het gaat mij om heel iets anders. Je haalt een aantal technische argumenten aan die je eerder ook al hebt gedaan, en mij niet tegen hebt horen spreken als je goed leest.

Ik baal om dezelfde reden als jij zou balen, als je bv een auto koopt die na een paar dagen rijdt als een krant, met horten en stoten optrekt, rare geluiden onder de motorkap en regelmatig langs de kant v/d weg staan met grote rookwolken die opstijgen omdat de radiator oververhit is zou jij ook niet bepaald grappig vinden. Zeker niet als je dan naar de dealer stapt en zegt "deze auto is niet helemaal jofel, is er iets aan te doen om het beter te laten functioneren?", waarop de dealer tegen je zegt "ja maar meneer, u moet ook niet bij ESSO tanken!", en "weet u niet hoeveel mensen bij u in de buurt bij ESSO tanken?, nou, heeel veel namelijk", en dan "en dat is niet bevordelijk voor de qualiteit van de benzine meneer!", "En wij zijn niet verantwoordelijk voor de qualiteit van de benzine"..

"Ja, dank je de koekoek", zeg ik dan op mijn beurt zo lust ik er nog wel eentje, als die auto geen benzine van ESSO verdraagt wil ik dat graag even weten voordat ik tot aankoop overga, misschien kan ik dat soort informatie dan meenemen in de besluitvorming. Het zou zeker een aanleiding zijn om meer soortgelijke (in mijn geval telecom) producten en diensten, met elkaar te gaan vergelijken... een auto bijvoorbeeld waarmee je op alle stations kan tanken word dan ineens erg aantrekkelijk, zelfs al zijn ze iets duurder..

Ik heb er toch ook geen boodschap aan of het bij de buren WEL werkt ? Ik heb er toch ook dezelfde euro's voor betaald ? En bij mij werkt het voor geen meter, dat is hetgeen mij dwars zit..

Ik heb de site van Pilmo best goed doorgelezen maar heb nooit iets gezien over de soort problemen in de maten waarmin ik ze heb meegemaakt...

Volgens hun heb je alleen een breedband verbinding nodig, volgens die redenatie zou zelfs Chello LITE al voldoen aan de minimum requirements (nou mooi niet dus, zo'n voicefinder is onbruikbaar op LITE), terwijl in de praktijk dat niet haalbaar is.. omdat met tcp/ip je alleen langer moet wachten, maar met voice over IP het inhoud dat je stem wegvalt. Dat is het verschil tussen slecht functionere en gewoonweg niet functioneren. Verder geen test resultaten of proef abo's zodat je kunt kijken of het uberhaubt gaat werken of een indicatie dat er qualiteit verschillen zijn bij verschillende abo's of providers Dat vind ik misleidend en daar heb k het over
rac-on schreef op 11 maart 2004 @ 11:10:
[...] Een pijlsnelle T1 lijn? Chello clasic? Met een 128 k upstream?
Ok vooruit, "SUPERsnel" dan, volgens de site van Chello is dat de definitie die Chello zelf hanteert in de beschrijving van het Chello Classic abo, kijk zelf maar, ik heb hieronder alvast een stukje gekopieerd..

Chello Classic

Als je vaak en graag supersnel bestanden wilt downloaden. 2560/384 Kbps download/upload (± 45x inbellen) voor € 49,95

product informatie

chello classic heb je voor € 49,95 per maand, en dan krijg je:
• een breedband internet aansluiting
• een eigen homepage
• 1 e-mailadres en 5 aliassen
• exclusieve toegang tot de chello portal met o.a. een zoekmachine, leuke games, actueel nieuws en sport
• gratis gebruik van chello quickfix - het handige hulpprogramma van chello, waarmee je snel de meeste problemen kunt oplossen

technische specificaties:
eigen homepage maximaal 10 MB
aantal e-mailadressen 1
aantal aliassen 5
grootte mailbox maximaal 10 MB
max. grootte per e-mail 5 MB
upload snelheid 384 Kbps
download snelheid 2560 Kbps

Daar ben ik het wel mee eens want ik ben verder geen gamer-freak ben die meestal nog hogere snelheden nodig heben, trouwens is er nog maar een abo die sneller is via Chello, namelijk Chello plus. Dus de stelling dat Chello Classic een inferieure breedband product is trek ik in twijfel, dat UPC een inferieure provider is kan ik nog inkomen..
Hmzzz, aparte definities hanteer jij]
valt wel mee, hier nog even de

Resultaten van http://www.speedtest.nl
(Overgenomen op Fri Mar 12 2004 om 10:43:54 UTC+0100)

Download : 301.4 KByte/sec (=2411 kbps)
Upload : 42.1 KByte/sec (=337 kbps)
Connection : 1,036.0 Conn/min
Ping test Nederland : 9.0 ms _/-\o_

En maar Chello de schuld in de schoenen schuiven! Onzin, die lijn deugt best wel, maaja, ik betaal er ook wat voor, velen die zelf thuis adsl hebben en ben bij mij surfen zeggen ook vaak, jemig wat is die snel! volgens hun is dsl ook niet altijd zo geweldig.. volgens mij halen de meesten niet dezelfde snelheden voor 50/mnd inclusief KPN aansluitingkosten erbij inbegrepen..
Hou er gewoon rekening mee dat de VoiceFinder ongeveer 5 kB up en down nodig heeft. En dan is je 128 up zo weg hoor, zeker omdat het kabel is.
Dat doe ik ook, zoals eerder al aangegeven.. Het gaat mij om heel iets anders. Dat ik een nummer soms 5 keer moet draaien voordat ie verbinding maakt bijvoorbeeld, en dat ik smorgens de modem eerst moet resetten, omdat ik anders een bandje krijg met een droge stem die beweert dat ik 20 keer achter elkaar het verkeerde nummer draai, dat soort dingen..
Daarnaast is wat je zegt niet waar. Er is wel degelijk controle over de paketjes,
Ik heb het over de eigenschap van tcp/ip die zelf kan verifieeren of pakketjes ook daadwerklijk aankomen ten opzichte van voice over IP die ze gewoon broadcast verders nix, op hoop van zegen dat ze aankomen, op basis van het principe "komen ze niet aan, jammer dan".
maar dit is afhankelijk van hoe providers er mee opgaan. Daarvoor is QoS uitgevonden, waarbij realtime toepassingen als spraak en video prioriteit behoren te krijgen boven andere data.
En Chello zou QoS dan niet hanteren ? ze verkopen zelf toch ook digitale telefonie ? en in het geval van niet, zou een consument die alleen een voicefinder wil kopen dat allemaal moeten kunnen "ruiken" ofzoiets ? dat soort info hoor je toch te krijgen op het moment dat je zo'n ding koopt, bij een dvd speler word je toch ook verteld wat de eigenschappen van het apparaat zijn ? wat het wel en niet kan afspelen bv ?

• mol99
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-01 20:03
Ik heb zelf ervaring met Pilmo. Ik heb een prepaid abonnement van een tientje genomen en een goedkoop headsetje gekocht om te kijken hoe goed de techniek werkte en te overwegen een duurder abonnement / apparatuur aan te schaffen.
Zelf zit ik achter een router en hiervoor moeten poorten doorgezet worden. Het is me niet duidelijk welke poorten, ik heb een aantal keer gemaild naar Pilmo hierover maar helaas nooit wat gehoord.

Het is daar dus zo slecht geregeld dat ik besloten heb te wachten tot een ander bedrijf het aan gaat bieden en dan nogmaals proberen, jammer van mijn tientje maar goed.

• Rac-On
  • Niet online
Hier staan de poorten:
http://www.pilmo.com/network_calling.asp?SID;

en hier de algemene help:
http://www.pilmo.com/help.asp

• fU_fITA

fU_fITA

Old skool

Topicstarter
Toch lastig als je steeds opnieuw een nummer moet draaien, soms pakt ie em gewoon niet via pilmo gold, als ik dan de haak er een minuut opleg en dan opnieuw draai gaat het in ene weer wel..

Steeds opnieuw proberen gaat niet, ik moet eerst de haak er een tijdje opleggen, dan opnieuw draaien.. lastig..

Schijnt een breedband probleem te zijn, alhoewel ik een ver boven gemiddelde breedband snelheid heb via chello classic.. :?

• fU_fITA

fU_fITA

Old skool

Topicstarter
Wat ook "leuk" is met Pilmo, als je een mail programma open laat staan die om de 10 minuten bv een internet verbinding opngooit naar een pop mail server, en je tegelijkertijd in een telefoon gesprek zit lig je er mooi uit.. einde verhaal..

Als ik had geweten dat een voice over IP verbinding zo bandbreedte gevoelig was had ik er nog wel eens 2 keer over nagedacht alvorens Pilmo aan te schaffen..

Je PC of netwerk word gebombardeerd tot een soort telefoon centrale zelfs al hangt de pilmo kast er zelf niet aan alleen aan je modem..

Zodra er er maar iets gebeurt op het netwerk gaat het linia directa ten koste van de qualiteit van je telefoon verbinding.. want voice over IP is een ontzettend bandbreedte afhankelijk om uberhaubt te kunnen functioneren..

Dat tot daar aantoe maar dat ze bij Pilmo dan toch 9 euro per maand aansluiting kosten beuren terwijl de qualiteit garantie onvergelijkbaar is met analoge lijn en je erniet eens mee kan faxen .. zoals met analoge lijn die even duur is..

Het enige voordeel dat overblijft van Pilmo is wat mij betreft het realtime kosten overzicht via de Pilmo site... want die is uniek in de telecom wereld en die werkt wel naar behoren..

Plus Internationaal bellen is goedkoper, komt alleen zo weinig voor in mijn geval..

• Victor
  • Niet online
Als je een vaste groep mensen hebt die je vaak belt, en die bijv. elkaar ook kennen, allemaal een beetje computer addicts zijn, gebruik dan Teamspeak. Heb er thuis een server voor draaien, zit er 10 man in 1 channel, goede kwaliteit (16kbit GSM codec), heb ik nog genoeg bandbreedte over om te kunnen gamen op m'n XS4ALL Lite. Maw: de mensen die je vaak wilt spreken kan je via Teamspeak doen, rest bel je gewoon op.

En het mooiste is: het werkt! :9

• fU_fITA

fU_fITA

Old skool

Topicstarter
King_Louie schreef op 07 april 2004 @ 13:15:
Teamspeak. Heb er thuis een server voor draaien, zit er 10 man in 1 channel, goede kwaliteit (16kbit GSM codec), heb ik nog genoeg bandbreedte over om te kunnen gamen op m'n XS4ALL Lite. Maw: de mensen die je vaak wilt spreken kan je via Teamspeak doen, rest bel je gewoon op.

En het mooiste is: het werkt! :9
Dank je voor de tip KL, is idd een idee om te proberen, van Pilmo word ik lichtelijk paranoia, ik ga het haast verdenken van infiltratie door concurent KPN, die de boel proberen te saboteren ofzo, ongelovelijk slecht product is dat die Pilmo, kan het iedereen afraden :r

Verwijderd

Ik zelf gebruik Pilmo Gold.

Voor mijn internet verbinding maak ik gebruik van BBned middels Demon internet.

Ik had een 1024/512 verbinding en heb deze (gezien de kosten en mijn gebruik) terug gezet naar 512/256.

Ik heb geen verschil gemerkt en de laatste maanden is de kwaliteit van de Pilmo servers ook toegenomen.
Geen echo meer of dat ik slecht te verstaan ben.

Allemaal goed geregeld momenteel en ook over de helpdesk ben ik zeer te spreken.
Ik meld mijn vragen gewoon via hun Email formulier en krijg keurig binnen een dag mijn antwoord.

Ik moet toegeven dat het probleem achteraf vaker bij mij heb gelegen dan bij hem. Veelal was het resetten van de VoiceFinder voldoende

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-12-2025

Remy

I usually get 100% accuracy

Ouwe zooi + spam = dicht.

LinkedIn
Instagram

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.