NAT regelen via ADSL modem + router

Pagina: 1
Acties:

• plakbandrol
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12-02 12:36
Ik heb sinds kort een ADSL abonement, dit werkt opzich redelijk, het probleem is alleen dat de ADSL modem zelf als router werkt waardoor ik allerlei poorten 'dubbel' moet omleiden

even een situatieschets

Afbeeldingslocatie: http://4aal.nl/router.jpg

De bedoeling is dus dat alle NAT geregeld wordt door de router, de modem moet puur als modem dienen en alle poorten rechtstreeks doorsturen naar de router.

Ik heb uit een ander draadje een tip gelezen dat je in het modem-menu bij "NAPT>Default Server" moest invullen "10.0.0.150" waardoor al het verkeer rechtstreeks werd doorgestuurd. Dit leek allemaal te werken, MSN kon weer online en DC++ wou weer in active mode.

Toch zijn er nu nog 2 dingen die ik niet voor elkaar heb gekregen

1. MSN filetransfers
2. Webserver

MSN filetransfers hebben altijd goed gewerkt sinds dat ik op de router had ingesteld dat poort 6891-6900 doorgemapt moesten worden, maar sinds dat ik de ADSL router heb wil dit niet meer werken.
De webserver draait gewoon op poort 80, en hij is te bereiken via 192.168.1.2, en ook via 10.0.0.150, maar niet vanaf buiten. Ik heb zowel op de modem als op de router alles geprobeerd maar het is niet gelukt om hem van buitenaf bereikbaar te maken.

Er staat in de modem niets ingesteld wat erop duid dat deze poorten worden omgeleid of geblokkeert, iemand ervaring hiermee?

• SSH
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

SSH

. . . . . . . .

Ik heb uit een ander draadje een tip gelezen dat je in het modem menu bij NAPT>Default Server moest invullen "150.0.0.10" waardoor al het verkeer rechtstreeks werd doorgestuurd.

Moet dat niet het IP van je router zijn!? 10.0.0.10 is een IP die je ST normaliter niet eens uitdeeld.

En hoe open je je poort van je webserver? Staat ie wel open in je firewall netzo als voor MSN transfers(heel toevallig norton erop?)

(www.whatismyip.com voor echte/externe IP)

edit:
voor MSN hoef je niks te mappen btw

[ Voor 7% gewijzigd door SSH op 07-03-2004 15:24 ]

• plakbandrol
SSH schreef op 07 maart 2004 @ 15:23:
Ik heb uit een ander draadje een tip gelezen dat je in het modem menu bij NAPT>Default Server moest invullen "150.0.0.10" waardoor al het verkeer rechtstreeks werd doorgestuurd.

Moet dat niet het IP van je router zijn!? 10.0.0.10 is een IP die je ST normaliter niet eens uitdeeld.
Ja klopt, had het al veranderd
En hoe open je je poort van je webserver? Staat ie wel open in je firewall netzo als voor MSN transfers(heel toevallig norton erop?)
Ik heb geen firewall, dus alles staat open
(www.whatismyip.com voor echte/externe IP)
die weet ik al

• SSH
  • Niet online

SSH

. . . . . . . .

Je moet in je ST niet 10.0.0.150 maar 192.168.1.1 invullen als standaard server!?

In je ST staat bij de DHCP leases een IP die vermoedelijk van je router is, vul die iig in. Ik meen echter dat de ST automatisch alles forward wanneer er een WAN aansluiting opzit(uit ervaring).

[ Voor 56% gewijzigd door SSH op 07-03-2004 17:37 ]

• plakbandrol
SSH schreef op 07 maart 2004 @ 15:26:
Je moet in je ST niet 10.0.0.150 maar 192.168.1.1 invullen als standaard server!?
nee maakt niets uit

Verwijderd

Ik heb thuis precies hetzelfde. Modem/router en een router met 4 poortswitch.

Mijn Modem/router is een speedtouch 510 (ethernet modem/router)

Mijn router/4poortswitch is een Netgear.

Ik heb mijn modem ingesteld zodat die de ppoe verbinding opzet. De Netgear kan als bridge ingesteld worden zodat deze als het ware transparant in het netwerk werkt.

Ik weet niet of jouw router dit ook kan maar het lijkt me een redelijk standaard feature voor een router om deze als bridge in te kunnen stellen.

Verwijderd

Nee, 192.168.0.1 is het LAN-IP van die router. Je moet het WAN-IP van die router invullen bij Default Server, welke dat is weet ik niet - hij ligt in ieder geval in het 10.0.0.0/8-subnet waar ook je modem in zit.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 07-03-2004 16:26 ]

• plakbandrol
Verwijderd schreef op 07 maart 2004 @ 16:24:
Ik heb thuis precies hetzelfde. Modem/router en een router met 4 poortswitch.

Mijn Modem/router is een speedtouch 510 (ethernet modem/router)

Mijn router/4poortswitch is een Netgear.

Ik heb mijn modem ingesteld zodat die de ppoe verbinding opzet. De Netgear kan als bridge ingesteld worden zodat deze als het ware transparant in het netwerk werkt.

Ik weet niet of jouw router dit ook kan maar het lijkt me een redelijk standaard feature voor een router om deze als bridge in te kunnen stellen.
ja maar ik heb het liefste dat de NAT geregeld wordt op de router en dat de modem een bridge is.. zou dat niet mogelijk zijn?

• SSH
  • Niet online

SSH

. . . . . . . .

plakbandrol schreef op 07 maart 2004 @ 16:39:
[...]

ja maar ik heb het liefste dat de NAT geregeld wordt op de router en dat de modem een bridge is.. zou dat niet mogelijk zijn?
Op de diverse sites kun je diverse tools vinden die die bridge kunnen maken. Het is dus mogelijk. (alcadis.nl, speedtouch.nl etc d8 ik)
Pagina: 1