[linux] Suse 9 en dependencies

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziona
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:23
Ik heb Suse 9 geinstalleerd om als webserver te dienen met gebruik van Webmin. Nu probeer ik Proftpd te installeren maar die wordt niet standaard meegeleverd op de DVD's en voor de ftp-deamon die wel wordt meegeleverd, is geen module voor Webmin. Nu heb ik de RPM van proftpd gevonden en Yast2 wordt netjes gestart om deze te installeren.

Nu zeurt Yast2 over allerlei dependencies. Nu lees ik overal dat Yast2 die meestal zelf oplost maar niet bij mij en ik kan nergens een optie vinden om ervoor te zorgen dat dit wel lukt.

Dit zijn de dependencies:
proftpd requires chkconfig
proftpd requires krb5-libs
proftpd requires libcrypto.so.4
proftpd requires libssl.so.4
proftpd requires perl(getopts.pl)
proftpd requires perl(strict)

Dit lijken mij packages die standaard meegeleverd zouden moeten worden. Wie helpt mij op weg?

Of kan het zo zijn dat deze files bij Suse op een andere plek staan dan waar de RPM ze verwacht. Waar kan ik instellen dat op de goede plek gezocht word?

Waar op de Suse ftp-server staan dit soort packages die wellicht beter voor Suse gebuild zijn? Ik kan nu alleen maar de distributie zelf vinden en geen aanvullende software.

[ Voor 9% gewijzigd door Aziona op 07-03-2004 13:36 ]

WP: WH-MDC05J3E5,WH-MDC07J3E5, WPB: Atlantic Explore v4, PV: Solaredge (6,8kW) en SMA (4,3kW), 2 x Heishamon OT v3.1, Rpi v5, Rpi v4, 2 x Rpi v3, ESP32, Domoticz, EV: Nissan Leaf, ESS: Deye, Luyuan, 32kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 14:15

Kees

Serveradmin / BOFH / DoC
rpm --no-deps --force -ih

rpm moet niet zeiken, als jij de deps goed hebt, dan heb je ze goed, ook als hij ze niet kan vinden (wat dus meteen het grote nadeel van rpm naar boven laat komen: dependecies zoeken? ho maar, daar is het te lui voor)

"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kees schreef op 07 maart 2004 @ 13:55:
rpm --no-deps --force -ih

rpm moet niet zeiken, als jij de deps goed hebt, dan heb je ze goed, ook als hij ze niet kan vinden (wat dus meteen het grote nadeel van rpm naar boven laat komen: dependecies zoeken? ho maar, daar is het te lui voor)
Ik heb nog nooit gehoord van een programma dat lui is.

Verder is RPM slim genoeg om gewoon de RPM-database te ondervragen als het dependencies betreft. Ik zou haast denken dat de TS een rpm heeft gedownload dat niet geschikt is voor de Suse distributie die hij gebruikt. Maar voor bijvoorbeeld 8.1 of 8.2.

Enne, een tool als RPM is er juist om depencies in kaart te brengen, zie de NOS FAQ. Als je je installatie lekker snel wilt verprutsen moet je juist dependencies gaan negeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziona
Maar dit is nu juist het probleem:

Yast herkent wel dat er dependencies maar installeert de ontbrekende pakketten niet.

Bovendien lijkt het soms om individuele files te gaan en niet om pakketten waardoor ik niet weet welk pakket ik moet installeren.

WP: WH-MDC05J3E5,WH-MDC07J3E5, WPB: Atlantic Explore v4, PV: Solaredge (6,8kW) en SMA (4,3kW), 2 x Heishamon OT v3.1, Rpi v5, Rpi v4, 2 x Rpi v3, ESP32, Domoticz, EV: Nissan Leaf, ESS: Deye, Luyuan, 32kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziona
Het lijkt erop dat het kiezen van een oudere versie het probleem heeft opgelost :?

[ Voor 4% gewijzigd door Aziona op 07-03-2004 19:53 ]