Citrix traag in apps starten

Pagina: 1
Acties:
  • 332 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• StarWing
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 07:04
Wij hebben het volgend probleem met onze citrix server: het duurt meer dan een minuut vanaf het aanklikken van een app (bvb word) totdat de app effectief op het scherm staat, is dit normaal ?? Calculator starten duurt overigens even lang.
Hij blijft het meeste van de tijd hangen bij het initializing schermpje

Ik heb zelf niet zo veel ervaring met citrix, ben eerder een beginneling.

Wat heb ik al geprobeerd?:
-mcafee disablen (eerst ini files excluden) zowel op server als op clients (niet gedisabled op de server zelf)
-app starten direct op de server
-zitten klooien met instellingen op client helpt ook niet echt.
Deze zaken geven echter geen resultaat. Starten op de server zelf duurt me dunkt langer als op de clients zelf.

sysinfo:
server:
dual PIII 1ghz
W2k server
512Mb ram
Mcafee 4.5 (ik denk dat der den diene voor iets tussen zit) zowel op servers als clients
aanloggen gebeurd op een NT4 SBS met novell (versie weet ik niet vanbuiten)

clients:
varieerd
P2 333
cel 500
W95-98
64-128mb ram

Netwerkinfo:
alles ligt op 100mbit, forced. De rest van het netwerk werkt op goede normale snelheid.

Load op server en clients is niet hoog (evenals het geheugengebruik op server) op het moment van het starten van de app.
troughput op nic is ook niet echt hoog, piekt even op 5Kb/sec (gemeten met DU meter)

Clients draaien 7.00 versie met 128bits SSL (oudere versies trouwens hetzelfde prob)

Daar we in de toekomst vaker gaan werken met citrix is het de bedoeling dat dit een beetje vlot loopt. Onze interne soft gaat daar mee gaan werken. Het is niet de bedoeling dat iedere keer je het prog opstart, je meer dan een minuut moet wachten eer de app op je scherm staat.

**edit**
Wij werken met roaming profiles. Die op een andere server staat. Servers zijn onderling verbonden op de 3com switch (100mbit)
Die 3com switch is dus ook onze "hoofdswitch" Daarop zijn er twee 16P 3coms aangesloten.
Zowel op de 16P als op de 24P met de laptop werken doet nix aan de snelheid.
Netwerktroughput is met een 10mbit kaartje 700-800Kb/sec (DU meter) dus dat zit volgens mij wel goed)

**edit2**
W2k heeft alle updates denk ik (moet morgen eens kijken)

[ Voor 19% gewijzigd door StarWing op 07-03-2004 12:56 ]

Page intentionally left blank.

• StarWing
dubbelpost

[ Voor 100% gewijzigd door StarWing op 07-03-2004 12:41 . Reden: dubbelpost ]

• Arno
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 24-02 09:03

Arno

PF5A

Niet onbelangrijk: welke Citrix met welke FR :?

"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson

Verwijderd

Heb je deze al doorgelezen?
http://support.citrix.com/kb/entry.jspa?externalID=CTX101705

Indien je win2k TS op SP4 zit:
http://support.microsoft....aspx?scid=kb;en-us;824309
Geen zin om microsoft te bellen voor de hotfix:
http://home.concepts.nl/~smiley/Q824309.zip

[ Voor 53% gewijzigd door Verwijderd op 07-03-2004 14:01 ]

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
starten achter de server duurt dus ook lang?

512mb ram in een Terminal Server :? voor hoeveel users eigenlijk :?

A wise man's life is based around fuck you

• Rataplan_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-12-2025
512mb is idd ERG weinig. Maar ik denk aan een ander probleem: hoe zit het met je DNS? op het moment dat de ICA client aan het 'initialisen' is, zoekt hij verbinding met de server. Op het moment dat het erg lang duurt eer de dns het ip teruggeeft kan dit lang duren idd... (al is 3 minuten wel erg lang)

Pas je ICA client eens aan naar IP adres en laat ff weten of dit beter gaat. Als je de server pingt, krijg je dan wel gelijk reply?

• StarWing
Pingen gaat goed, zoals ik reeds vernoemd heb, de rest van het netwerk gaat erg vlot (mail, file transfer, etc)
starten achter de server duurt dus ook lang?

512mb ram in een Terminal Server voor hoeveel users eigenlijk
op de server zelf draait ook een client voor testdoeleinden, die doet er dus ook errug lang over

users:
gemiddeld een 6-7 tal users, maar zoals gezegd, gaat dit in de toekomst zeker vermeerderen
Van die staan er 1 of 2 meestal te idlen, en de rest gebruikt het om te word-en en om outlook te gebruiken. Die client staan dus in onze buitenlandse vestiging. Maar het probleem doet zich dus ook lokaal voor.
512mb is idd ERG weinig. Maar ik denk aan een ander probleem: hoe zit het met je DNS? op het moment dat de ICA client aan het 'initialisen' is, zoekt hij verbinding met de server. Op het moment dat het erg lang duurt eer de dns het ip teruggeeft kan dit lang duren idd... (al is 3 minuten wel erg lang)

Pas je ICA client eens aan naar IP adres en laat ff weten of dit beter gaat. Als je de server pingt, krijg je dan wel gelijk reply?
pingen gaat vlot, zowel op ipnaam als op dns naam.
Ip's worden uitgedeeld dmv DHCP op de NT4 bak
Ik dacht dat ik de IP naam al eens had ingevuld bij de client, maar dat dat niet uitdeed. Maar ik zal het nogmaals proberen morgen.

Ik zal morgen de precieze specs eens geven van de citrix bak, evenals SP's en fixes (ook van citrix zelf)

Nu ga ik even spitten in de pages van citrix zelf. Misschien kom ik daar iets tegen.

Alvast bedankt voor de reply's

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Als je een desktop op start - en je start in die desktop Word op is het dan ook traag?

Als je achter de server zelf als het ware gaat zitten, en dus op de console inlogt. Is het inloggen dan traag? Als je dan Word opstart, is het dan traag? :)

• StarWing
elevator schreef op 07 maart 2004 @ 18:54:
Als je een desktop op start - en je start in die desktop Word op is het dan ook traag?

Als je achter de server zelf als het ware gaat zitten, en dus op de console inlogt. Is het inloggen dan traag? Als je dan Word opstart, is het dan traag? :)
Zoals ik zei, als ik plaatsneem op de server zelf, is het ook traag. Duurt ook meer dan een minuut tussen het klikken op het icoon van word zelf en het effectief verschijnen van word.

DNS probleem kan het volgens mij niet zijn. Ik verdenk oa de roaming profiles die op een andere (oude NT4) bak staan.

Ook het starten van de managment console duurt te lang naar mijn zin. Al heb ik, zoals gezegd niet echt een idee van de laadtijden van die dingen. Ik ben daar pas sysadmin en het systeem was daar al draaiende van voor ik begon.

Verwijderd

Je hebt een erg grote kans dat het de roaming profiles zijn. Zet je profiel eens voor de gein op de citrix server voordat je gaat inloggen (gewoon in die documents\settings map). Als je dan inlogt pakt citrix het profiel wat op die bak staat. Trouwens, bij het afsluiten, duurd het wegschrijven dan ook lang? Zo ja, wat staat er in de event log van citrix server & file server?

Verwijderd

Al eens een blik geworpen in de event viewer? Misschien wordt je daar wijzer.

• seq_uence
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 01-08-2024
Als je denkt dat de roaming profiles de oorzaak zijn, dan heb je het probleem dus niet als je met het admin account werkt ?

Donec eris felix, multos numerabis amicos

Verwijderd

Ten eerste, Windows 2000 met SP4 zorgt voor dit probleem, daarnaast geeft de virusscanner dit probleem ook. Zorg ervoor dus dat je een patch voor SP4 installeerd en de virusscanner deinstalleerd. Trend werkt wel als virusscanner.

• Arno
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 24-02 09:03

Arno

PF5A

Verwijderd schreef op 08 maart 2004 @ 08:14:
Ten eerste, Windows 2000 met SP4 zorgt voor dit probleem, daarnaast geeft de virusscanner dit probleem ook. Zorg ervoor dus dat je een patch voor SP4 installeerd en de virusscanner deinstalleerd. Trend werkt wel als virusscanner.
Er zijn meer antivirus paketten met een speciale TS versie, McAfee heeft er ook een.

"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

I use Debian btw

Verwijderd schreef op 08 maart 2004 @ 08:14:
Idd Citrix en SP4 is no go.

http://support.microsoft....us;824309&Product=win2000
Er is wel een hotfix voor.

Alle proemn in n drek

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06:43
ik weet wel dat als je een win2k client hebt, je de volgende sleutel moet aanpassen

HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\MSLicensing

daar moet je de rechten aanpassen, en iedereen "full control" geven, anders duurt het opstarten indeed, zo'n 40 a 50 seconden langer.

ik weet niet of dit ook met andere clients als win2k is!

[ Voor 11% gewijzigd door Grolsch op 08-03-2004 08:43 ]

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• paulhekje
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-02 18:34
nog wat info over citrix en sp4: http://www.citrix4ge.de/w2ksp4.htm

|=|=|=||=|=|=||=|=|=| http://www.vanwijck.com |=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=|

• elevator
  • Niet online

elevator

StarWing schreef op 07 maart 2004 @ 19:25:
Zoals ik zei, als ik plaatsneem op de server zelf, is het ook traag. Duurt ook meer dan een minuut tussen het klikken op het icoon van word zelf en het effectief verschijnen van word.
Ik zou je dan focussen om dit probleem op te lossen - als het achter de console al traag werkt, is Citrix al een stuk minder interessant geworden.

Heb je al eens geprobeerd met een user zonder roaming profile, zonder profiel op de server, en zonder homedrive?

Verwijderd

Grolsch schreef op 08 maart 2004 @ 08:42:
ik weet wel dat als je een win2k client hebt, je de volgende sleutel moet aanpassen

HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\MSLicensing

daar moet je de rechten aanpassen, en iedereen "full control" geven, anders duurt het opstarten indeed, zo'n 40 a 50 seconden langer.

ik weet niet of dit ook met andere clients als win2k is!
Dat heeft hier waarschijnlijk niks mee te maken, zoals je al kon lezen heeft de TS hetzelfde probleem als hij achter het systeem zelf gaat zitten...

• StarWing
Oke
ffe de tijd genomen om achter de server plaats te nemen (heb nog andere taken buiten sysadmin ook ;) )

Ik denk dat ik het probleem gevonden heb... nl, de W2k bak draait op SP4. Dus daar zal het wel aan liggen.
Ik ga hem in ieder geval patchen. Moet dat wel even inplannen.. Zal voor vrijdag zijn denk ik.

Ook heb ik de specs es nader bekeken

Het gaat om een Compaq Proliant ML350 met 1 gig RAM (en niet 512 zoals vermeld)

Citrixversie:
Citrix Metaframe XP Servicerelease 1
connection count: 20

Ik hou jullie op de hoogte als hij gepatched is !!

Bedankt voor de reply's

• bitwizz
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18-02 11:45
StarWing schreef op 08 maart 2004 @ 14:15:
...
Citrixversie:
Citrix Metaframe XP Servicerelease 1
connection count: 20
...
In Citrix Mataframe XP servicerelease 3 is dit opgelost.

Ik weet niet of je hier één licentie voor nodig hebt.

Bestuurder van een KIA EV6 77,4kwh RWD GT-Line - Yacht Blue

• Zwelgje
bitwizz schreef op 08 maart 2004 @ 22:04:
[...]

In Citrix Mataframe XP servicerelease 3 is dit opgelost.

Ik weet niet of je hier één licentie voor nodig hebt.
voor supportpacks niet, voor Feature Releases wel

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07:00
Mijn ervaring met Mcafee 4.5 is zeer slecht. Als je performance problemen hebt, werkt het ook niet altijd om de applicatie te disablen, maar stop de services er eens van. Dit lost het bij mij ook al een aantal keren op. Probeer het eens zal ik zeggen.

• StarWing
Heb net wat testen gedaan:
server met MC 4.5, starten word vanop laptop: 1.15 min
server met MC 4.5 uit (incl alle services): 28 !! sec

Na reboot
MC aan: 34 sec (na een half uurtje uptime is het weer al 1 min :s )
MC uit: 27 sec

Conslucie: MC 4.5 sucked monkey balls voor citrix

Nu ga ik dus uitzien naar een TC versie van een goeie AV scanner

Iemand ervaringen ??

thx voor de help

[ Voor 11% gewijzigd door StarWing op 15-03-2004 18:59 ]

• Zwelgje
StarWing schreef op 15 maart 2004 @ 18:13:
Heb net wat testen gedaan:
server met MC 4.5, starten word vanop laptop: 1.15 min
server met MC 4.5 uit (incl alle services): 28 !! sec

Na reboot
MC aan: 34 sec (na een half uurtje uptime is het weer al 1 min :s )
MC uit: 27 sec

Conslucie: MC 4.5 sucked monkey balls voor citrix

Nu ga ik dus uitzien naar een TC versie van een goeie AV scanner

Iemand ervaringen ??

thx voor de help
virusscan enterprise 7.0 van mcafee, werkt prima op citrix (gebruik hem op het werk ook)

• StarWing
Is Mc 7.0 (of 7.1) Enterprise ook compatibel met Windows 95 - 98 - NT4 ?

De meeste van onze bakken zijn nl juist die versies. Slechts 2 machines zijn XP en 4 machines (CAD stations) zijn NT4.0 Workstation
Server is zoals gezegd W2K en de oudere server is NT4 SBS

Ook heb ik te horen gekregen van een medewerker dat 4.5 een behoorlijke performace drop geeft tov 4.5.1. Maar die 4.5.1 is eraf gegaan wegens niet willen updaten via onze server.

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06:01

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Rolfie schreef op 09 maart 2004 @ 10:56:
Mijn ervaring met Mcafee 4.5 is zeer slecht. Als je performance problemen hebt, werkt het ook niet altijd om de applicatie te disablen, maar stop de services er eens van. Dit lost het bij mij ook al een aantal keren op. Probeer het eens zal ik zeggen.
McAfee 4.5 is NIET supported voor gebruik met Citrix. De enige virusscanner die door Citrix ondersteund wordt is Trend Micro, of McAfee Virusscan 7. Versie 4.5 sucks vreselijk en zorgt voor grote vertragingen.

Dus, een andere virusscanner installeren en je bent van je probleem af. En gooi er ook meteen wat meer geheugen in, en gebruik ICA client 7.10.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Zwelgje
StarWing schreef op 16 maart 2004 @ 17:40:
Is Mc 7.0 (of 7.1) Enterprise ook compatibel met Windows 95 - 98 - NT4 ?

De meeste van onze bakken zijn nl juist die versies. Slechts 2 machines zijn XP en 4 machines (CAD stations) zijn NT4.0 Workstation
Server is zoals gezegd W2K en de oudere server is NT4 SBS

Ook heb ik te horen gekregen van een medewerker dat 4.5 een behoorlijke performace drop geeft tov 4.5.1. Maar die 4.5.1 is eraf gegaan wegens niet willen updaten via onze server.
7.1 enterprise werk alleen op enterprise systemen, (nt4/xp/2000/2003) en dus niet op 98

• elevator
  • Niet online

elevator

Microkid schreef op 16 maart 2004 @ 17:52:
McAfee 4.5 is NIET supported voor gebruik met Citrix. De enige virusscanner die door Citrix ondersteund wordt is Trend Micro,
Dat is toch wel achterhaald volgens mij hoor:

http://support.citrix.com...=2876&fromSearchPage=true
http://support.citrix.com...=2361&fromSearchPage=true
http://support.citrix.com...ryID=472&searchID=5646503

[ Voor 3% gewijzigd door elevator op 16-03-2004 22:46 ]

Pagina: 1