Webserver firewall

Pagina: 1
Acties:

• Katwijck1
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:38

Katwijck1

So little time to spend

Topicstarter
Hallo,

Wij hebben een webserver die in een datacenter te Amsterdam word geplaatst.
Hierop wordt een webkantoor gehost. (met fileuploads e.d.)

Nu dachten wij dat we in het punt veiligheid, om er een "hardware" firewall tussen te plaatsen.

Hij moet eenvoudig te configureren zijn, daarom raadt onze leverancier ons deze 2 modellen aan:

http://www.3com.com/prod/...ab=features&sku=3CR860-95

of

http://www.3com.com/prod/...ab=features&sku=3CR870-95

Ze kosten resp. 133 en 329 euro inc. btw.

Iemand ervaringen met deze apparatuur ?

Het is dus maar voor 1 server, en er wordt dan waarschijnlijk geen firewall software op de server geinstalleerd.

Exploring the island of Tsushima

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:29
welk OS komt op die server :?

als het 2000 of 2003 is kan je ook simpelweg met wat tcp/ip filtering alles dichtzetten en de poorten die je nodigbent openhouden

die 3com dingen hebben geen 2 poorten die 100mbit aankunnen (de lan kant wel maar de wan kant zeker niet)

maw: dan heb je gelijk een bottleneck :)

[ Voor 33% gewijzigd door Zwelgje op 07-03-2004 11:33 ]

A wise man's life is based around fuck you

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:41

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Wat wil je er precies mee doen / configureren? Hoeveel wil en kun je besteden? Ik zou zeggen lees de manuals eens (die kun je bij 3com downloaden) en maak op basis daarvan je beslissing.

Wat heb je zelf al uitgezocht :?

[ Voor 10% gewijzigd door Bor op 07-03-2004 11:33 ]

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Verwijderd

Professional Networking & Servers -> Beveiliging & Virussen

Ik kan uit je verhaal niet echt opmaken wát die firewall precies moet gaan doen. Welke eisen hebben jullie? Welke toekomstperspectieven zitten er in de situatie?

• axis
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-01-2023
Nou ja, als het een eenmalige aanschafprijs is, en je betaalt er verder niets voor, zou ik voor optie 2 gaan. Dan kun je van buiten bijvoorbeeld alleen poort 80 open zetten naar binnen, en voor remote beheer kun je met een VPN 'inbellen'.

Als je er 329 per maand voor moet gaan lappen zou ik het met een ipSec portfilter op die machine zelf doen :D

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

• eghie
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

eghie

Spoken words!

Die server wil je waarschijnlijk van afstand kunnen beheren :? ALs je dat zou willen kun je het beste de VPN nemen, want daarmee kun je een vpn verbinding (beveiligde verbinding) opzetten met het bedrijfs netwerk of eigen netwerk (ligt eraan waar je het voor wilt gebruiken). Verder zal het niet zoveel uitmaken denk ik.

Op de manier van instellen zou ik me niet zo druk over maken, meestal spreekt dat voor zich.

• Zwelgje
eghie schreef op 07 maart 2004 @ 11:36:
Die server wil je waarschijnlijk van afstand kunnen beheren :? ALs je dat zou willen kun je het beste de VPN nemen, want daarmee kun je een vpn verbinding (beveiligde verbinding) opzetten met het bedrijfs netwerk of eigen netwerk (ligt eraan waar je het voor wilt gebruiken). Verder zal het niet zoveel uitmaken denk ik.

Op de manier van instellen zou ik me niet zo druk over maken, meestal spreekt dat voor zich.
RDC kan ook encrypted hoor, daar heb je geen vpn voor nodig

• Katwijck1

Katwijck1

So little time to spend

Topicstarter
Kon het topic al niet meer vinden..

@ Zwelgje:
Er komt windows 2003 als OS

@ Bor de Wollef:
Het dient in principe als vervanger van een software firewall, dus
gewoon de basics. Er is niet veel budget, slechts 750 euro.

@ JSS:
De firewall moet garant staan, voor de bescherming van de data op de
server. Aangezien er documenten op komen te staan die niet voor
iedereen van belang is. Nu begrijp ik wel dat je voor 750 euro geen wonderen moet verwachten, maar als er in ieder geval maar wel beveiliging is.

Verwijderd

Ja, natuurlijk moet een firewall beveiliging brengen. Maar wélke bescherming. Een firewall aanschaffen is op zichzelf niet bevordelijk voor de beveiliging, je moet wel weten wát je wil buitensluiten en/of aan restricties onderwerpen.

• Katwijck1

Katwijck1

So little time to spend

Topicstarter
Ok, dat is begrijpelijk.

Het volgende moet mogelijk zijn, is dat de website bereikbaar is (poort 80), er kan worden geftpt (poort 21), en remote server management (Remote Desktop Connection).

Het bijwerken van de virus defenities, geschiedt toch ook via poort 80 ?
(norton av. corp. edition).

Dat is het zo eigenlijk wel...

Verwijderd

Ok, het enige dat je wil is dus portfiltering? Geen stateful packetinspection etc.?

Dan zou ik persoonlijk echt geen honderden euro's gaan uitgeven voor één server. Je gaat toch ook geen F1-auto kopen omdat je naar de winkel moet en geen zin hebt om te fietsen? :P

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 07-03-2004 14:33 ]

• arikkert
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-11 21:52
hardware firewall voor 1 server die je zelf beheert en met een OS dat zelf ook makkelijk firewall software kan draaien: lijkt me extra hardware wat overdreven.

• Katwijck1

Katwijck1

So little time to spend

Topicstarter
We staan open voor suggesties, bedoel als we beter een software firewall kunnen aanschaffen..

Maar omdat de server zelf daar dan ook weer mee wordt belast.. gingen we ervan uit dat het misschien beter is om een hardwarematige firewall aan te schaffen.

Het gaat erom dat we de gebruikers kunnen garanderen, dat alles wat ze plaatsen op de server ook degelijk is beschermd en dat deze bijna altijd beschikbaar zijn.

Dus ook beveiligd tegen die zgn. DoS attacks, die ervoor zorgen dat je server platgaat. De lijn waarop we worden aangesloten, is namelijk "schoon en open".
Ow het is een 100 mbit aansluiting.

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Even een inkoppertje - garanderen kan je op internet niets. Een firewall van 750 euro kan je zeker niet beschermen tegen een DDoS (en duurdere ook al nauwelijks :P )

De meest belangrijkse beveiliging op een server is toch een combinatie van een firewall, als een goed beheer, dus zorgen dat je met sterke regelmaat patched, dat je sterke passwoorden gebruikt, en een goed backup plan hebt.

• Katwijck1

Katwijck1

So little time to spend

Topicstarter
Ja, backup gaat er worden gemaakt, dus dat zit wel goed.

Maar als het er om gaat, wat wordt dan aangeraden, een hardwarematige firewall, zoals bijv. de eerder aangegeven modellen, of een softwarematige firewall oplossing ?

Belangrijk is ook dat het makkelijk configureerbaar moet wezen.

Verwijderd

Je kunt wel een hele mooie hardwarematige firewall aanschaffen, maar als jij daarvan enkel de portfilter gebruikt heb je nog €500 voor niets uitgegeven. Daarnaast zijn hardwarematige firewalls eigenlijk altijd lastiger te configureren dan beperktere softwarematige, al was het alleen maar om het extra aantal mogelijkheden/settings die jou dan in de weg zitten.
Bovendien geeft een te ingewikkelde firewall meer kans tot fout configureren - iets dat dodelijk is omdat je je veilig waant.

Daarnaast is, zoals elevator al aangeeft, een goede firewall nog niet eens een kwart van het werk voor een veilig systeem. Het is dus onzin om daar veel geld in te pompen, besteed dat liever aan extern beheer of redundancy in je server.

• Katwijck1

Katwijck1

So little time to spend

Topicstarter
Aha, nou dan is de keuze snel gemaakt.

De server is al aardig redundant (2 psu's , raid 1 schijven opstelling , eerder genoemde backup).

Nog aanraders op softwaregebied ? Zit zelf te denken aan Symantec.

• Zwelgje
Katwijck1 schreef op 07 maart 2004 @ 16:44:
Aha, nou dan is de keuze snel gemaakt.

De server is al aardig redundant (2 psu's , raid 1 schijven opstelling , eerder genoemde backup).

Nog aanraders op softwaregebied ? Zit zelf te denken aan Symantec.
http://www.idrci.net/packetfilter/html/index.html

fijne statefullpacketfilter voor 2003 en nog gratis ook

Antivirus op een webserver :? lijkt me totaal niet nodig aangezien je niet 'werkt' achter de console van zon machine is de kans op een virusinfectie 'op' de server niet groot/niet aanwezig,

• Katwijck1

Katwijck1

So little time to spend

Topicstarter
zwelgje schreef op 07 maart 2004 @ 17:02:
[...]
Antivirus op een webserver :? lijkt me totaal niet nodig aangezien je niet 'werkt' achter de console van zon machine is de kans op een virusinfectie 'op' de server niet groot/niet aanwezig,
Heb het over een softwarematige firewall..

Maar waarom zou er geen anti-virus op komen ?
Mensen krijgen de mogelijkheid om files erop te zetten en ook weer af te halen.
Zou vervelend zijn als andere gebruikers daar problemen door krijgen.

• Zwelgje
Katwijck1 schreef op 07 maart 2004 @ 17:22:
[...]

mja ok als je idd files gaat 'sharen' op die manier dan wel ja, maargoed er zijn weinig betaalbare AV's voor 2003, (tenzij je illegaal wilt?)

en over die softwarematige firewall volg ik je niet helemaal, je wilde toch een softwarefirewall :? dan is chx-i je vriendje, (of je gebruikt de boordmiddelen van 2003)

• gomaster
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:46
Katwijck1 schreef op 07 maart 2004 @ 17:22:
[...]

Waarom zou je er AV opzetten? Ik hoop niet dat mensen op die server lokaal programma's kunnen draaien. Zo lang iemand een virus eropzet en het niet opent gebeurd er ook niks. Gelukkig heb je daar nog userinput voor nodig...

• axis
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-01-2023
Als je er al een AV op wil zetten zou je kunnen gaan voor een Norton Antivirus Corporate Edition (gewoon de client) kost je misschien 75/100 euro.

En kun je in Windows Server 2003 (en in 2000 ook al, maar die neem je waarschijnlijk toch niet) met ingebouwde ipSec policies werken om poorten te filteren. Net als de ingebouwde TCP/IP filtering, maar dan 'beter'.

meer info: http://www.microsoft.com/...s/columns/using_ipsec.asp

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

• Katwijck1

Katwijck1

So little time to spend

Topicstarter
axis schreef op 07 maart 2004 @ 19:43:
Als je er al een AV op wil zetten zou je kunnen gaan voor een Norton Antivirus Corporate Edition (gewoon de client) kost je misschien 75/100 euro.

En kun je in Windows Server 2003 (en in 2000 ook al, maar die neem je waarschijnlijk toch niet) met ingebouwde ipSec policies werken om poorten te filteren. Net als de ingebouwde TCP/IP filtering, maar dan 'beter'.

meer info: http://www.microsoft.com/...s/columns/using_ipsec.asp
Er komt idd Norton AV Corporate edition op te draaien.

Dat zou dan ook nog een mogelijkheid zijn, die ipSec policies.

Verwijderd

Een virus shield lijkt me wel raadzaam ,
indien de mogelijkheid gemaakt wordt om op de FTP ook te kunnen uploaden.

Zelf draaien wij hier de Vshield van Bitdefender :)
Deze scand alle in en uitgaande verkeer - extrern en intern naar de webdevelopper console.

En werkt prima , tevens regelmatige update ( gratis ) wanneer dit nodig is .
En het programma kost bijna niets :)

• Katwijck1

Katwijck1

So little time to spend

Topicstarter
Nog iemand een suggestie met betrekking tot een software firewall die werkt met windows 2003 ?

• Zwelgje
Katwijck1 schreef op 08 maart 2004 @ 13:51:
Nog iemand een suggestie met betrekking tot een software firewall die werkt met windows 2003 ?
isa server 2000/2004

• Katwijck1

Katwijck1

So little time to spend

Topicstarter
Ja, alleen gaat het spul draaien met Apache... vergeten te vermelden

Ow beetje loze opmerking, was in de war met andere ms software.

[ Voor 34% gewijzigd door Katwijck1 op 08-03-2004 19:50 ]

Pagina: 1