Prime95 loopt vast ?

Pagina: 1
Acties:
  • 131 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Supershiva
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-12 01:37
Ik heb weer een wazig probleem.

Ik heb hier dus het volgende systeem staan;

Asus A7N8X Rev 2
AMD XP 2500+@3200+
2 x 256MB DDR400
ATi Radeon 9700

Deze setup heeft altijd goed gedraaid bij mijn ex, maar nu ik het systeem hier huis heb staan, en opnieuw heb geinstalleerd, draait het niet zo lekker meer. (Games die terugklappen naar desktop etc)

Het enige wat ik heb veranderd was een stillere voeding erin gezet van Enermax 353W (Eerst zat er een Antec 350W voeding in)

Ik heb gisteren een paar keer getest met Prime95 en tot 2 keer aan toe stopte prime met testen omdat er een fout was geconstateerd. Niks vreemds dus.

De 1e keer had ik het CPU voltage op 1.65 staan, dus die heb ik toen verhoogd naar 1.675, weer een keer geprimed, test kon toen dik 2,5 uur draaien voordat er weer een fout was geconstateerd en prime weer stopte met testen.

Nu was ik vanochtond weer verder gegaan met tweaken en testen, en heb nu het voltage op 1.70 staan.

Nu komt het vreemde, ik heb dus prime weer opgestart en na ong. 45 minuten geeft windows de foutmelding dat er een fout is opgetreden in Prime95.exe en dat het programma zal worden afgesloten.

Dus ik ff gereboot, ff gekeken hoe het systeem zich gedraagd tijdens gamen, ik heb zo'n 2 uur lang Vietcong gespeeld en niks aan de hand.

Vervolgens zette ik nog ff prime aan voordat ik vanavond de deur uit ging, en nu ik net terug ben stond weer de windows foutmelding dat er een fout is opgetreden in Prime95.exe.

Het volledige bericht wat in het logboek staat is;

Bron: Application Error
Categorie: Geen
Gebeurtenis ID: 1000

Vastgelopen toepassing: prime95.exe, versie: 23.8.1.0, vastgelopen module: prime95.exe, versie: 23.8.1.0, vastgelopen op: 0x00154bd5.

Wtf is hier mis 8)7

• bigfoot1942
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
en als je hem terugclockt op 1833 MHz? nix aan de hand natuurlijk.

Dit is dus ook een symptoon van een instabiel systeem. Zo crasht mijn distributed folding client ook wel eens als ik te ver heb overgeclockt, terwijl Prime nog geen fouten heeft aangegeven.
Verder omhoog met dat voltage dan maar (of de bende moet te warm worden/ op max staan)

• Supershiva
Maar waarom heeft deze PC dan bij mijn ex altijd zonder problemen gedraaid ?
Daar heb ik, als ik het me goed herinner, toen ik de pc voor het eerst in elkaar schroefde, ook een keer Prime95 gedraaid en heeft hij gewoon 24 uur vrolijk gedraaid.

Volgens mij is het enige verschil, dat ik destijds BIOS 1006 draaide, en een andere voeding in het systeem had zitten. :?

Ik heb hier trouwens vannacht de hele nacht Memtest86+ gedraaid, en geen fouten, dus waarschijnlijk zit het hem niet in het geheugen.

Wat temperatuur betreft, volgens ASUS Probe (krijg MBM5 niet goed werkend |:( )

Idle 49
Stress 65

Cooler: Spire Whisperrock III

[ Voor 5% gewijzigd door Supershiva op 07-03-2004 08:39 ]

• Supershiva
Stabiliteitsprobleem waarschijnlijk gevonden !

Ik heb de stille Enermax voeding weer omgeruild voor de gewone Antec voeding, en nu loopt Prime95 al een paar uur normaal. (CPU Voltage 1.65)

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

offtopic:
Op verzoek voor de vorm (en de search maar ik geloof dat brakke voedingen al wel een bekend in de oren klinken :+ ) nog even SA -> DOC aangezien het niet om het programma gaat maar de aangepaste hardware :)

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Supershiva
:'( Ok probleem dus nog niet opgelost.

Ik heb een andere kast gekocht, omdat ik zelf vondt dat ik wel een mooiere kast kan gebruiken.

Ik heb dus nu een Antec Sonata kast gekocht (lekker stil trouwens) en heb mijn hele config dus overgeplaatst in deze bak, en de ellende begint weer opnieuw :'(

Wel stabiel op 11x166 maar totaal niet stabiel op 11x200.
Ik heb nog geprobeerd om de voeding waarmee het eerst allemaal wel op 11x200 werkte in deze kast te plaatsen, maar nu loopt hij hier ook niet meer stabiel mee 8)7

Help aub, ik ben ten einde raad

Oh ja ik gebruik de standaard BIOS 1007

• Race Eend
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-12-2023
Tja heb je wel genoeg koeling in die soneta kast zitten, plaats anders eens een tafelventilator op je case, loopt ie dan niet meer vast ==> koelingsprobleem
Zou best kunnen dat je een temperatuur probleem hebt (als je nl bij die enermax het voltage moest gaan verhogen werd ie automatisch ook heter).

Wat je dus moet doen is die antec voeding gebruiken en ff een extra fan of een tafelventilator op je NB en mosfets richten.

• YoupY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08-06-2024
Check je voltages eens met een multimetertje. Vooral de 5V is van belang in dit geval, aangezien die het meeste belast wordt op dit bord. De antec voeding maakt de spanningen voor alle rails apart terwijl de Enermax de 5V en 12V samen maakt.

Het beste kun je op de mosfets links langs de NB je 5V checken aangezien dat de spanning is waarmee de Vcore gemaakt wordt. Hoogstwaarschijnlijk zul je zien dat bij de Enermax voeding die spanning wat lager is dan op de Antec.

Check ook eens hoeveel amps bijde voedingen op de 5V kunnen leveren...

Verwijderd

Supershiva schreef op 10 maart 2004 @ 09:12:
:'( Ok probleem dus nog niet opgelost.

Ik heb een andere kast gekocht, omdat ik zelf vondt dat ik wel een mooiere kast kan gebruiken.

Ik heb dus nu een Antec Sonata kast gekocht (lekker stil trouwens) en heb mijn hele config dus overgeplaatst in deze bak, en de ellende begint weer opnieuw :'(

Wel stabiel op 11x166 maar totaal niet stabiel op 11x200.
Ik heb nog geprobeerd om de voeding waarmee het eerst allemaal wel op 11x200 werkte in deze kast te plaatsen, maar nu loopt hij hier ook niet meer stabiel mee 8)7

Help aub, ik ben ten einde raad

Oh ja ik gebruik de standaard BIOS 1007
Mag je mij eens uitleggen waarom een andere kast zou helpen..?

Je probleem is gewoon een basic verhaal van te weinig koelen en/of te lage voltages voor die snelheid. Je klokt de cpu en het mem over..zoek het dan dus ook in die hoek. Freezes wijzen op te lage Vcore/CPU koeling of te lage Vdd. Je bordje moet 200MHz ondersteunen dus blijft Vcore en koeling over.. Succes ;)

• Supershiva
@YoupY; no offence maar ik denk zelf niet dat ik het in de voeding moet zoeken, aangezien de voeding waar deze setup mee heeft gedraaid in een andere kast, het nu ook opeens niet meer trekt. Dat is toch vreemd of niet ?

@RaceEend; zal ik vanavond ff proberen, misschien dat ik van een maat van me (heeft ook dezelfde Sonata kast, alleen dan met andere zooi erin) wel ff zijn 120mm Fan mag lenen, dan plaats ik deze aan de andere kant van mijn kast om te kijken of een goeie Airflow wil helpen.

@Serenity; ik had niet zozeer een andere kast gekocht omdat ik dacht dat het zou helpen, ik vond die andere kast die ik eerst had(stond bij m'n ex) eigenlijk LOMP groot in mijn kamer en wilde een andere kast.

By the way, de setup werkte wel weer in de oude kast met de standaard antec voeding die in deze kast zat.

Ik heb namelijk nu alleen aan de achterkant van de kast een 120mm fan zitten, en dan natuurlijk mijn trouwe Falconrock op de CPU en thats it. Volgens mij niet echt de meest optimale Airflow :P

[ Voor 19% gewijzigd door Supershiva op 10-03-2004 10:30 ]

Verwijderd

hmmz, misschien is koelpasta verdroogd, waardoor te processor geen goed contact meer met koelblok maakt?

• Supershiva
Ok, het is dus op zeker een hitteprobleem, ik heb gisteravond alleen de zijkant van mijn kast open gelaten, en toen heeft de hele avond Prime95 netjes gedraaid.

maar nu is dus de vraag, wat wordt er te heet :( ik heb gisteren ff Speedfan gebruikt (is dit proggie een beetje betrouwbaar voor het uitlezen van temps?) ipv anus probe.

Wat ik niet snap van Speedfan is dat hij iets van 4 of 5 verschillende temp sensors ziet maar goed.

Als ik kijk bij Temp1 (die er overigens 2 keer in staat, met beide verschillende waardes 8)7) dan staan hier de volgende temps;

Temp1 IDLE; 40 om 35
Temp1 STRESS; 70 om 50
Pagina: 1