[DIY] zelfbouw mist bass

Pagina: 1
Acties:
  • 1.510 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Mirage
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-08 16:24
ik ben dus afgelopen week begonnen met bouwen van een bass reflex speaker die ik al had te bouwen in een andere behuizing (ook bass reflex) het betreft een 3 weg systeem. maar omdat ik geen thielle en en andere specs van de speaker en ik een wat dikkere bass wou, heb ik de woofer een eigen kast gegeven van 20cm breed 30cm diep en 73.5cm hoog. hij zit ook in de zijkant gemonteerd en de bassport zit nu aan de achterkant in plaats van in de voorkant bij de huidige speaker.

de huidige speaker was 24.8cm breed 35.5cm diep en 56cm hoog ik heb alleen de kast wat groter maar er komt ook nog dempingsmateriaal in. nu heb ik dus net willkeurig een bassport gemaakt mijn huidige was 4.5cm in doorsnede lengte 10cm ofzo.

nu had ik dus een pvc buis gekocht bij de gamma die 4cm in doorsnede was en ik heb hem ook een stuk langer als de huidige bassport gemaakt. en ik was dus al wat wezen testen met de kast maar de bass is nu nog minder als in de vorige speaker nu heb ik naar aanleiding hiervan dus een vraag die ik niet in de faq en in het topic kon vinden omdat het vrij specifiek is denk ik. de speaker is trouwens een 20cm woofer
1. wat is ongeveer een goede maat bassport bij een kast van deze maat zonder dat ik de specs van de speaker heb. misschien dat er ongeveer een richtlijn is ik snap dat je het niet precies goed kan krijgen zo maar vast wel beter als het nu is
2. en waar krijg je nou een zwaardere bass door? een langere of een grotere of een kleinere of een kortere poort want daar ben ik eigenlijk nog niet helemaal achter.

https://www.afrikareisopmaat.nl

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18:31
Tel je nou die maten bij elkaar op? :?

[ Voor 7% gewijzigd door Raymond op 06-03-2004 21:44 ]

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:23

TheBorg

Resistance is futile.

*Pakt boeken erbij...

Hoe kleiner de kast hoe kleiner de pijp.

* Pakt rekenmachine:
43 liter kast
Oppervlakte baspoort 12.6 cm

Ehh, het wordt denk ik een heel klein pijpje van tussen de 20 en 60mm.

Jet had je kast juist een paar litertjes kleiner moeten maken :X

En BTW, dempingsmateriaal vergroot het "virtueel" volume van je kast.

[ Voor 26% gewijzigd door TheBorg op 06-03-2004 21:47 ]

• Mirage
Hoe kleiner de kast hoe kleiner de pijp.de vorige kast was 32l en had een pijpje van 4.5cm in doorsnede en 8cm lang deze kast is dus 43 liter dus zou deze een grotere pijp moeten hebben als de huidige volgens die stelling? want ik snap het even niet helemaal.
ik heb nu dus gewoon een pijpje van 4cm in doorsnede en 15.5 lang eigenlijk ff willekeurig gemaakt om te testen. gebaseerd op niks ook al is dat fout. want anders ga ik gewoon ff klooien met een grotere en kortere pijp.

of moet ik de kast echt kleiner maken? dat is niet zo een heel groot probleem als het echt helpt. want die bassport kan ik nu nog alle maten geven die ik wil.

Verwijderd

Als je een langere baspoort gebruikt tune je de kast lager. Helaas neemt het rendement van het systeem af naar beneden en als je dan te laag tuned gaat het basreflex effect verloren omdat die tonen niet geproduceert worden met de woofer in een kast van X liter. Als je je pijp te kort maakt komt de bassreflex bump in het linieare gebied te liggen en dat betekent dat de kast enorm gaat pieken rond de 100hz en dat klinkt nergens naar.

• Mirage
hmmm ik ga ook maar eens kijken hoe het klinkt als ik een gesloten systeem maak denk ik gewoon ff testen met een sok in de basport :P. volgens mij is dat simpeler als er een lekkere bass uitkomt tenminste.

maar wat zou jij in mijn geval aanraden walter de bassport wel groter maken als 40mm? de huidige in mijn 32 liter kast was al 4.5 en 8cm lang.
oww en om dit topic toch nog een beetje interessant te maken zal ik vandaag of morgen ook nog wel f wat fototjes posten van mijn work in progress. en hoe je het dus niet moet doen :P

maarja over het bouwresultaat zonder naar de performance van de speaker te kijken ben ik wel tevreden voor mijn eerste probeersel in diy denk ik :P

Verwijderd

Nou een gesloten kast geeft helemaal geen zware bas dus daar heb je niet zoveel aan. Wat je kunt doen is een slotpoort maken aan de onderkant(rechthoekig) met een soort lade systeem zodat je de de bovenste plank erin en eruit kan schuiven. Daardoor verklein of vergroot je de poort.

Je kan ook bij de conrad een verstelbare baspijp kopen.

Als je test gebruik dan een toongenerator en een dB meter. (bv http://www.nch.com.au/tonegen/index.html)

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 07-03-2004 13:45 ]

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

TheBorg schreef op 06 maart 2004 @ 21:46:
*Pakt boeken erbij...

Hoe kleiner de kast hoe kleiner de pijp.

* Pakt rekenmachine:
43 liter kast
Oppervlakte baspoort 12.6 cm

Ehh, het wordt denk ik een heel klein pijpje van tussen de 20 en 60mm.

Jet had je kast juist een paar litertjes kleiner moeten maken :X

En BTW, dempingsmateriaal vergroot het "virtueel" volume van je kast.
*peep* wrong, hoe kleiner de kast hoe langer de BR pijp! (bij dezelfde tunefrequentie)

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

• Mirage
ik heb net een andere buis gebruikt van ook 40mm doorsnede maar 10cm lang en de bass klinkt nu al een heel stuk beter alleen ik heb het idee dat de huidige nog iets zwaarder klinkt ook al klinkt deze nu strakker. dus nog iemand een laatste suggestie ik wil er het liefst niet al te veel werk meer van maken hehe. dus de port nog korter maken ook al klinkt hij nu lekker of groter in diameter?.

• MM
  • Niet online

MM

Groter in diameter is beter omdat je dan minder last hebt van poortruis, je moet zelf maar kijken bij welke poortlengte je het beste vindt klinken.

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

• Mirage
oke daar heb ik wat aan dan nog mijn laatste vraag zou ik er anders nog een poort bij kunnen maken dat ik er bijv 2 van 40mm maak op een willekeurige lengte waarop ik het lekker vind klinken? dit in verband met het gemak als ik daarmee hetzelfde resultaat bereik en ik heb geen zin om eerste de kast te verklootten en het daarna hier te vragen hehe :P

• MM
  • Niet online

MM

Als ze maar even lang zijn en dezelfde diameter hebben!

Verwijderd

[quote]Magic_Mirage schreef op 07 maart 2004 @ 12:04:
hmmm ik ga ook maar eens kijken hoe het klinkt als ik een gesloten systeem maak denk ik gewoon ff testen met een sok in de basport :P. volgens mij is dat simpeler als er een lekkere bass uitkomt tenminste.

Een gesloten systeem haalt zijn kracht uit het feit dat een kist 100% luchtdicht is, dus een sokje zal niet lukken vrees ik ;(

Wat je kan proberen is een MDF plaatje maken waarmee je je poort kunt afdichten, zorg er zeker voor dat hij geen enkel luchtlekje heeft, anders is je volledige rendement naar de knoppen !

greetz,

fred

• Wekkel
  • Laatst online: 13-06 12:06

Wekkel

De downloadkoning

Zo rampzalig is het nou ook weer niet. Een sokje geeft al een redelijk indruk van wat het gesloten zou doen. 100% luchtdichtheid is iets voor de freaks :P

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:05

voodooless

Sound is no voodoo!

Plak de poort anders af met plakband, heb je meteen een passive radiaor :+

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Verwijderd

** Hmmz sonic had niet goed gelezen **

PS. Bass kan dieper, harder of beide.... Dikker gaat helaas niet

[ Voor 140% gewijzigd door Verwijderd op 08-03-2004 15:51 ]

• MM
  • Niet online

MM

Dikkere bas wil ook prima, gewoon de inhoud van de kast groter maken of stuffing toevoegen. Hierdoor gaat de tuning naar beneden en de groupdelay omhoog, de bas klinkt dus 'dikker'. 90% van de mensen vind dit echter niet mooi klinken :+

Verwijderd

Ik blijf het een kleuter term vinden...

• MM
  • Niet online

MM

Is het ook.

Verwijderd

Wekkel schreef op 08 maart 2004 @ 11:48:
Zo rampzalig is het nou ook weer niet. Een sokje geeft al een redelijk indruk van wat het gesloten zou doen. 100% luchtdichtheid is iets voor de freaks :P
100 % luchtdichtheid zorgt er net voor dat je luidspreker werkt zoals het moet !
Ik heb al veel luidsprekers weten opblazen van mensen die een "klein gaatje" in de kist hadden. Alles steunt juist op het principe dat de lucht opgesloten zit in de kist. Wanneer de luidspreker valse lucht aanzuigt, en terug uitblaast, zal de conus oncontroleerbaar gaan uitslaan, met alle gevolgen vandien !

Ik weet dat bij heel kleine luidsprekers of heel lichte systemen dit zo rampzalig niet is, maar als je zoals ik een 400W RMS sub hebt, mag je een enorme druk in de kist verwachten hoor ! :+

groetjes,

fred

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Zo somber zie ik het niet in. Een verhaal dat een sub klapt omdat de kast niet 100% luchtdicht is, ruikt naar een 100% user abuse met slechte oren. Een BR is in principe ook gewoon open onder de resonantiefrequentie van de reflexpijp. Gek genoeg heb ik mijn verschillende BR'en door de jaren heen nooit op weten te blazen met talloze experimenten rond de 20 Hz. Het zal dan wel aan mijn spullen liggen :o

Kortom, overdrijven kan ook.

Verwijderd

Daar heb je een punt: Als een sub zijn normale conus-uitslag overschrijdt, kun je dit ZEKER horen, alleen de johnnies merken dit niet en blazen lekker door.

De reden dat ik luchtdichte kisten zo belangrijk vind, is door mijn ervaring in de DB-drag wereld. Daar maakt een luchtlek enorm verschil uit. Daar zie je wel es de kisten openscheuren tijdens een 'drag' !

groetjes,

fred

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Verwijderd schreef op 10 maart 2004 @ 15:21:
De reden dat ik luchtdichte kisten zo belangrijk vind, is door mijn ervaring in de DB-drag wereld. Daar maakt een luchtlek enorm verschil uit. Daar zie je wel es de kisten openscheuren tijdens een 'drag' !
Dat lijkt mij al een meer aannemelijke reden ;)

• MM
  • Niet online

MM

die 30mm uitwijkingen zijn wel wat anders dan de 3mm Xmax van normale hifi woofertjes :P

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-07 14:38

Jag

Dan moet het met mijn dipool subs wel helemaal fout gaan, die hebben helemaal geen behuizing :P (nou ja, alleen een open baffle).

Ik snap trouwens niet dat er niet ge-dB-dragged wordt met BR kasten, lijkt me dat je daar meer uitkrijgt. Lekker laag tunen, hoge efficientie en dan gebruik maken van de poortresonantie om de excursie laag te houden. Maar goed, dat zal al wel geprobeerd zijn :).

Verwijderd

Jag schreef op 10 maart 2004 @ 18:05:
Dan moet het met mijn dipool subs wel helemaal fout gaan, die hebben helemaal geen behuizing :P (nou ja, alleen een open baffle).

Ik snap trouwens niet dat er niet ge-dB-dragged wordt met BR kasten, lijkt me dat je daar meer uitkrijgt. Lekker laag tunen, hoge efficientie en dan gebruik maken van de poortresonantie om de excursie laag te houden. Maar goed, dat zal al wel geprobeerd zijn :).
Tuurlijk wordt er gedragd met gepoorte kisten !, ikzelf deed vroeger mee met een 46 liter BR kist met een 12" Rockford Sub. Goed voor 143 Db in de wagen.

Maar niet alle subwoofers voelen zich lekker in een gepoorte kist, plus het feit dat je meer compromissen moet sluiten met zo'n kist, wat in een DB-drag auto heel moeilijk kan zijn. Het is gewoon een kwestie van smaak en keuze denk ik.

Ik ga nu binnenkort proberen mijn gepoorte kist gesloten te maken, en opnieuw te bekleden. Mijn kist was puur op db-drag getuned en dit klonk bij het dagelijkse beluisteren niet zo denderend.
Pagina: 1